Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Advies gevraagd voor een moutmolen en gistvat

Gestart door muldereric, 23-01-2017 15:48 u

Vorige topic - Volgende topic

muldereric

Omdat ik op korte termijn wil gaan starten met moutbrouwen ben ik nog wat laatste benodigdheden aan het verzamelen. Dit zijn met name een moutmolen en een nieuw gistvat.
Een moutmolen heb ik nog niet eerder nodig gehad en heb ik dus ook niet. Nu zien ik wel dat er grofweg 2 verschillende types zijn:

- Tafelmodel wat door middel van een klem aan het tafelblad te bevestigen is
--- Positief: klein
--- Negatief: lage opbrengst per minuut (25kg/uur) en ondersteund geen elektrische aandrijving (bijv. via boormachine)

- Emmer/vat model, vaak met houten voetplaat
--- Positief: stuk grotere opbrengst per minuut als het tafelmodel (1.5-2 kg/min bij gebruik van een boormachine)
--- Negatief: stuk groter en dus wat minder praktisch om op te bergen

Op dit moment heb ik graag het beste van 2 werelden: klein en elektrisch aan te drijven. Helaas is dit niet mogelijk en moet ik dus kiezen, maar welke!
Ik zou graag van jullie horen wat jullie het beste/fijnste/snelste vinden werken en eventuele redenen daarvoor.

Voor wat betreft het gistingsvat heb ik in het verleden een emmer gebruikt, maar dit beviel mij niet. Later heb ik de emmer geruild voor een omgekeerd konisch vat (punt naar boven) zonder kraan. Het gebrek aan een kraan vind ik persoonlijk toch wel een gemis en helaas was dit vanwege de smalle opening ook niet later in te bouwen.
Nu wil ik een nieuw gistvat kopen, maar ook hier geld weer dat er veel keuze is. Glas is leuk maar een mandfles lijkt mij wat aan de logge kant. Dan blijft een kunststof vat, rvs vlakbodem tank of rvs conische tank over. In verband met ruimtegebrek wil ik dan ook geen conisch vat. Deze zijn vaak tamelijk hoog en ook een stuk duurder.

Momenteel heb ik mijn oog laten vallen op de Grainfather Fermenter omdat:
- deze van RVS is en dus heel makkelijk schoon te houden is;
- hij mooi past bij mijn Grainfather
- voor een RVS ketel niet te gek duur is

Hebben jullie ervaringen met de Grainfather Fermenter en nog op- of aanmerkingen die mij kunnen helpen bij het kopen van de juiste spullen?

ray71

Ïk zou zeker gaan voor een walsenmolen. Voor je mouten.

ray71

Voor vat weet ik niet. Ben nog met kunststof bezig. Ga dit jaar ook over op iets van rvs. Weet alleen  nog niet welke . Zal je ervaringen volgen

marc0871

Citaat van: muldereric op 23-01-2017  15:48 u- Tafelmodel wat door middel van een klem aan het tafelblad te bevestigen is
--- Positief: klein

Zal nog tegenvallen.
Als je de trechter van een walsenmolen elke keer uit elkaar haalt, berg je hem compacter op dan een schijvenmolen.
Die dingen zijn groter dan je denkt.

Citeer--- Negatief: lage opbrengst per minuut (25kg/uur) en ondersteund geen elektrische aandrijving (bijv. via boormachine)

Ik dacht al eens een constructie met een bout en een moer gezien te hebben, waardoor je een schijvenmolen elektrisch kon aandrijven.

Citeer- Emmer/vat model, vaak met houten voetplaat

Een walsenmolen heeft toch mijn voorkeur.
Met mij vele anderen.

Een walsenmolen kneust de moutkorrels, maar laat de kafjes intact, waar de schijvenmolen ze eerder uit elkaar scheurt.
Dat zou invloed op het filteren kunnen hebben.
Alhoewel de meningen verdeeld zijn en sommigen bij een schijvenmolen zweren.

muldereric

Ok voor wat betreft de moutmolen is het mij duidelijk. De walsenmolen heeft de voorkeur boven een schijvenmolen. Dat een schijvenmolen het kaf breekt/scheurt wist ik niet en kan wel gevolgen hebben bij het maischen.

Heb toch nog eens gekeken naar conische vaten, maar zelfs de kunststof varianten van 30 liter (Speidel Kellermeister) zijn nog € 240 en dat gaat boven mijn budget. Het is veel geld voor een stuk gevormd plastic :)

RoyB

Van der kooy jubbega verkoopt rvs ccts van 30 liter voor rond de € 270, via deze link: http://www.vanderkooyjubbega.nl/bierbrouwen/vergisten/gistingstank-rvs-conische/gistingstank-conisch-rvs-30-liter.html

Geen idee of het kwaliteit is. Ben wel benieuwd of hier iemand ervaring heeft.

En ze verkopen er een van ss brewtech 26,5 liter voor € 195, alleen die heeft geen aftap onderin voor het gist. Dat vind ik wel een vereiste als ik een dergelijke investering maak.

Walsenmolen is ook wel een aanrader. Kun je je schroot fijnheid instellen. Met een schijfmolen wordt het veel te fijn, en daardoor gaat het, in ieder geval voor mijn Grainfather, onderop aanbranden.

muldereric

Voor die prijs heb je een Speidel Kellermeister van hetzelfde volume maar met kraan in de bodem en iets hoger in de tank. Wel van food grade PE kunststof in plaats van het voorkeur hebbend rvs.

Mthijs

Ik heb een schijvenmolen, bevalt prima. Grofheid is goed instelbaar en op de plek van de slinger is een moer (m6) geplaatst, dus daar zet ik mijn accuboor op met n dop 13. Werkt goed. Niet op volle snelheid, maar op wat lager toerental. Met zo'n 5 kg mout ben ik zo klaar.
succes

RoyB

Citaat van: Mthijs op 23-01-2017  23:24 uIk heb een schijvenmolen, bevalt prima. Grofheid is goed instelbaar en op de plek van de slinger is een moer (m6) geplaatst, dus daar zet ik mijn accuboor op met n dop 13. Werkt goed. Niet op volle snelheid, maar op wat lager toerental. Met zo'n 5 kg mout ben ik zo klaar.
succes
Ah, dan neem ik mijn woorden terug :proost:, ik heb geen hands on ervaring met de schijvenmolen.

muldereric

Korte feedback. Ben uiteindelijk een week geleden langs Brouwmarkt gereden en besloten de GF Fermenter en Moutmolen PRO te halen.
Nog een paar kleine dingetjes en brouwen maar :)

TymonK

Mario72

Van deze spullen krijg je geen spijt. Mooi spul

Biertje1985

Citaat van: muldereric op 23-01-2017  15:48 uOp dit moment heb ik graag het beste van 2 werelden: klein en elektrisch aan te drijven. Helaas is dit niet mogelijk en moet ik dus kiezen, maar welke!
Ik zou graag van jullie horen wat jullie het beste/fijnste/snelste vinden werken en eventuele redenen daarvoor.

Dan zou ik eens kijken naar de Mattmill mini (o.a bij Van der Kooy verkrijgbaar), wel wat duurder maar klein, grote opbrengst kan met boormachine en oerdegelijk.

Slayer1965

En klam schroten (15 ml water op een kilo mout). Dat heeft mijn rendement nog een boost gegeven.

Biertje1985

Citaat van: Slayer1965 op 11-02-2017  14:45 uEn klam schroten (15 ml water op een kilo mout). Dat heeft mijn rendement nog een boost gegeven.
Beetje offtopic maar toch wil ik even het klam schroten toelichten:

Klam schroten doe ik tegenwoordig ook standaard, alleen maar voordelen

- Beter filterbed, meer hele kafjes
- kan ietsje minder grof zonder filtreerproblemen
- Hoger rendement (door bovenstaande redenen)
- Bijna geen "stof" tijdens het schroten

Een nadeel is wel dat sommige brouwers de dag vooraf de brouwdag schroten en dit bewaren in een container of zak, dat zou ik niet doen in verband met wellicht snellere schimmelvorming als de mout vochtig is.

muldereric

Citaat van: Biertje1985 op 11-02-2017  12:17 uDan zou ik eens kijken naar de Mattmill mini (o.a bij Van der Kooy verkrijgbaar), wel wat duurder maar klein, grote opbrengst kan met boormachine en oerdegelijk.
Heb de moutmolen pro gehaald bij Brouwmarkt. Degelijk en makkelijk elektrisch aan te drijven.
Klam schroten ga ik zeker proberen, ben benieuwd!

rajd

Citaat van: Biertje1985 op 11-02-2017  16:58 uEen nadeel is wel dat sommige brouwers de dag vooraf de brouwdag schrooten en dit bewaren in een container of zak,
dat zou ik niet doen in verband met wellicht snellere schimmelvorming als de mout vochtig is.

Tenzij je in hele grote tijdnood zit of immense volumes brouwt is dat met een elektrisch aangedreven systeem gelukkig niet echt een uitdaging meer. Mijn opstelling is als tamelijk langzaam te beschouwen, echter kan ook deze in enkele minuten de volledige stort schroten. Typisch brouw ik tussen de 10 en de 15l. Vooraf afwegen is uiteraard wel iets waar je wat tijd mee kunt sparen.

A propos formaat van een walsenmolen. Velen, waaronder ikzelf, schroten boven een emmer. Een walsenmolen past veelal ook prima in een emmer, dus indien je de molen op een plankje monteert dan kun je bij gebruik de molen bovenop de emmer zetten en indien niet in gebruik het plankje 180 graden draaien c.q. de molen in de emmer steken. Scheelt toch weer in de hoeveelheid benodigde ruimte :)

beermenke

Klam schroten bevalt prima. 10 ml per kg
Ik heb van een oude electromotor een 1 rol walsenmolen gemaakt en schroot 40 kg per uur met 150 rpm. Dit werkt prima. Tijdens opwarmen heb ik mijn mout geschroot, molen schoonblazen en opgeruimd.

Jacques

Citaat van: Slayer1965 op 11-02-2017  14:45 uEn klam schroten (15 ml water op een kilo mout). Dat heeft mijn rendement nog een boost gegeven.

Sommige commerciële brouwers schroten ook klam.

Zie hier een installatie om klam te schroten. Speciaal voor mij is de kap van bevochtigingsinstallatie weggehaald.

Vergelijkbare Topics (7)

19060

Gestart door John

Reacties: 23
Gelezen: 4937

34530

Reacties: 3
Gelezen: 2406

4923

Reacties: 20
Gelezen: 16395

12-10-2006 14:28 u
door Jos Groen
38281

Reacties: 7
Gelezen: 1733

27885

Reacties: 8
Gelezen: 3239

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.