Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gebruik platenkoeler; waar komen deze belletjes vandaan?

Gestart door Jukkie, 03-10-2016 09:48 u

Vorige topic - Volgende topic

Jukkie

Ik gebruik sinds kort een 24 plaats platenkoeler. Bij het brouwen afgelopen weekend zag ik dat er bij het wort uitlaat belletjes in de slang zitten. Ik weet vrij zeker dat de slangkoppelingen niet lekken. Heeft iemand enig idee waar de belletjes vandaan komen en, nog belangrijker, of dit schadelijk is?
- ik knijp de worttoevoer iets, om verder te kunnen koelen
- de diameter van de uitgaande wort slang is volgens mij ietsje groter dan de diameter van de ingaande

tdp

Op zich een  mooi beluchtingssysteem ;)

Je knijpt de toevoer voor de platenkoeler, wellicht dat je dit na de koeler moet doen? Zou je wellicht met water kunnen testen.

Pimmels

Je zou ook de platenkoeler in zijn geheel in een emmer met water kunnen zetten en dan langzaam aansluiting voor aansluiting boven water halen om te zien welke er lekt.
Mocht het niet in de aansluitingen zitten lekt de koeler ergens tussen de lamellen...  :-[

RienP

Ik heb dit ook wel eens gehad in een slang. Bleek dat er lucht werd aangezogen via de schroefdraad van de aansluiting. Wat teflon tape op de schroefdraad heeft dit verholpen.

William

Ik verdenk ook aanzuigen van lucht bij een koppeling.

Wat je daarnaast kunt proberen is de wortafvoer even helemaal dichtknijpen en dan in één keer openen en/óf de koeler een paar keer over de lange zijde roteren om luchtbellen kwijt te raken.

beermenke

Ik zou je adviseren om altijd bij de UITSTROOM te knijpen
Zo dichtmogelijk bij je gistvat. Koelt veel beter en je platenkoeler is altijd gevuld en wellicht ben je je luchtbelletjes dan ook kwijt. Mijn ervaring is dat hij veel sneller koelt en de belletjes waren bij mij weg.
Succes

Jacques

Vervang je plastic koppelingen door metalen Gardena koppelingen. Die zijn wel redelijk prijzig maar vervormen niet. Bij plastic koppelingen gebeurt dit wel. Het gevolg is dat er lucht wordt aangezogen. Na verloop van tijd gaan de koppelingen vloeistof lekken. Alle plastic koppelingen bij mij zijn vervangen en het probleem van lekkende koppelingen is daarmee verdwenen.

Vergelijkbare Topics (7)

36187

Reacties: 14
Gelezen: 2391

6915

Gestart door Sjaak

Reacties: 4
Gelezen: 2043

30218

Reacties: 28
Gelezen: 9103

07-12-2015 18:28 u
door homoeccentricus
43452

Reacties: 9
Gelezen: 1378

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.