Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Filteren in ss brewtech, graag suggesties

Gestart door sierkgoedemoed, 19-09-2016 14:29 u

Vorige topic - Volgende topic

sierkgoedemoed

Hallo mede brouwers,

Allereerst wil ik zeggen dat ik dit forum al een tijdje met plezier volg. Mijn brouwopstelling heb ik grotendeels bepaald op basis van de reacties in dit forum.

Aankomende zondag staat mijn eerste brouwsel gepland. Maar ik kom er achter dat mijn brouw zak te klein is.  Wel breed genoeg maar niet hoog genoeg zodat de zak over de rand valt.

Graag jullie suggesties.

Wat over mijn brouwopstelling en voorgenomen methode. Ik wil brouwen volgens de biab  methode maar iets aangepast. Ik heb hiervoor 1 ss brewtech ketel van 38l. De zak gaat in de ketel en na het inmaischen laat ik de zak zitten als een soort filter. Op de bodem ligt ook nog een rvs schaaltje (zo'n schaaltje dat gebruikt wordt voor het koken van groenten). Dit om het verstoppen van het kraantje te voorkomen. Via het kraantje eerst circuleren totdat het helder is.  Dan laat ik het via een buis naar een emmer stromen. Zodra klaar volgt hetzelfde proces met het sparging water. het wort in de emmer (vergistings vat) laat ik via het kraantje en slang in de ketel terug stromen. Hiervoor moet ik wel eerst de ketel ontdoen van de zak.

Ik gebruik dus de zak als filter en om de ketel eenvoudig van het borstel te ontdoen.

Volgens mij moet dit werken maar zit dus wat met die zak die te kort Is. 

Alternatief zou kunnen zijn om te filteren  in de emmer mbv de zak of hevel. Maar twijfel of de mash wel door het kraantje gaat. Kraantje van ketel heeft een slang aansluiting van 12mm. Gaat de mash hierdoor?

Een ander idee wat ik heb is om een hevel aan te sluiten op de binnen zijde van de ss brewtech kraan. Dus ipv dat rubberen plaatje. Met hevel bedoel ik zo'n douch slang die ook in een filteremmer zit. Dit als goedkoop alternatief voor de filter bodem van ss brewtech die ik nog wat te duur vind.

Sorry voor het lange verhaal. En bedankt alvast voor reacties.

Sierk

Robert1968

Ik vraag me af of dit met een maischzak goed gaat werken. Deze zak heeft al alle kanten kleine gaatjes, de vraag is dan of je het wort helder krijgt en/of het spoelen wel efficiënt verloopt.

Ik heb dezelfde ketel als jij en uiteindelijk mijn maischzakken vaarwel gezegd. Je kunt het proberen, maar ik zou zeggen spaar nog even door voor de filterbodem.

Succes.

JanWillem

Ook ik werk met een filterbodem. Check anders polsinelli, die leveren hele betaalbare bodems wellicht in de goede maat.

Winne2

Ik maisch op dezelfde manier en haal rendementen van 70-75 %.
De zak ligt tegen de zijwand van de ketel tot beneden op het filter/rooster. Je zou het filter wat hoger kunnen plaatsen, zodat de zak hierop "rust"
Onder de zak de filterheks aan de kraan, zodat de opgewarmde wort van diverse plekken uit de ketel wordt afgevoerd.
Omdat ik ook spoel, gebruik ik daarom een tweede ketel om de eerste wort op te vangen en aan de kook te brengen.
In de 1e ketel pas ik dan badgesparging toe en laat dit, gefilterd door de zak, aflopen naar de 2e kookketel.
Deze methode wordt bekritiseerd op een andere draad, maar ik vind dat ik er erg schoon, snel en efficiënt mee kan werken.
Kan zo een moutstort doen van max. 8 kg, afhankelijk van recept, in een 30 liter ketel.

sierkgoedemoed

Bedankt voor de reacties. Ik denk dat op den duur er ook een tweede ketel komt. De pannen van hobbybrouwshop zien er betaalbaar uit. Nog wel even een kraantje monteren. Maar voorlopig mijn eerste brouwsels zal het met een enkele pan doen. Betekend wel dat ik na het spoelen snel mijn pan moet schoon maken.  Ben benieuwd hoe dat gaat.  Uiteraard laat ik nog wat van mij horen na mijn eerste brouwsel.

Eelke

Ik heb ook dezelfde pan en gebruik een plastic filter kuip van van der kooy.
Het filterbed moet toch even inzakken, dus dan maak ik mijn pan schoon. Gaat prima, en minder duur dan een filterbodem oid.

alrikdew

Twaarom geen Mattmill filterbodem? Ik heb een 115  liter ss brew als maischkuip. Hierin ligt een Mattmill bodem.

alrikdew

Overigens zijn de pannen van menno wel errug dun. Heb zelf nog een pan staan van Menno en de wanden zijn misschien een millimeter. Of je daar een kraan in kan maken? Denk het niet.

foz

Citaat van: alrikdew op 04-10-2016  17:57 uOverigens zijn de pannen van menno wel errug dun. Heb zelf nog een pan staan van Menno en de wanden zijn misschien een millimeter. Of je daar een kraan in kan maken? Denk het niet.

Heb er twee waar ik zonder problemen bolkranen in gemonteerd heb.

alrikdew

Dat had ik niet gedacht! Goed, dat de kranen er niet in zouden kunnen neem ik terug!

Wisdom

Citaat van: foz op 04-10-2016  19:15 uHeb er twee waar ik zonder problemen bolkranen in gemonteerd heb.

Ben ook van plan om een kraan te monteren. Welke doorvoer heb je gebruikt? Heb je een materiaallijstje met leveranciers? Wellicht een foto?  Zou mj erg helpen.

sierkgoedemoed

Inmiddels heb ik toch maar de ss brewtech filter gekocht en filtratie verliep goed.

De volgende uitdaging is blijkbaar de vergisting.  Die gaat niet zo soepel. Waarschijnlijk doordat de temperatuur te laag is geweest bij 15 graden en de giststarter te klein (enkel een smackpack). Verbeterpuntje voor de volgende keer.

Van Beers

Even een oud topic nieuw leven inblazen.
Ik pak het brouwen weer op na een paar jaar stilte.
Een setje gekocht, en nu aan het kijken hoe ik het beste ga filteren.

Intussen al iemand een hevelfilter van een filterheks gebruikt in de pan van Brewtech, of andere manieren gevonden?

Ik ben bang dat als ik mijn hevelfilter uit éen stuk gebogen koperbuis ga gebruiken ik tegen dat kraan-rubber-dam-plaatje aan ga stoten en die beschadig, dus ik zoek naar een andere oplossing die bij het aanstoten wat vriendelijker is qua aantikken. Stom, ik heb de pan nog niet en had me moeten inlezen, het plaatje kan makkelijk even verwijderd worden, dacht dat ik de hele kraan uit elkaar moest halen  :verbergen: Ach, ben nog steeds benieuwd of iemand leuke oplossingen heeft met deze pan qua filtering. Misschien zelfs de filter op dezelfde manier in de kraan schuiven als hoe die dam erin schuift  :denken:
Ik zat te denken om met een ijzerdraadje de buiging in de filterheks zo te binden dat hij dus om het kraan-rubber-dam-plaatje heen gaat.

Met mijn hevelfilter moet ik nog wel eens "graven" om hem netjes op de bodem te krijgen. Kan je die filterheks makkelijk door het wort heen duwen?
Misschien

Vergelijkbare Topics (7)

39751

Reacties: 7
Gelezen: 1388

25587

Reacties: 16
Gelezen: 6082

19199

Reacties: 12
Gelezen: 7187

3136

Gestart door guest4215

Reacties: 58
Gelezen: 27529

45314

Reacties: 13
Gelezen: 676

27354

Reacties: 1
Gelezen: 1709

21724

Reacties: 5
Gelezen: 2809

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.