Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Troebel bier met instabiel schuim

Gestart door RGeraads, 10-06-2016 18:12 u

Vorige topic - Volgende topic

RGeraads

Goedenavond,

Mijn laatste twee bieren zijn helaas niet goed gelukt, over de omstandigheden tast ik nog iets in het duister. De bieren hebben een redelijk normale, misschien iets te hoge vergisting ondergaan voor totaal zo'n 2,5 week. De laatste 2 a 3 dagen koel ik mijn bier meestal terug naar zo'n 15 graden alvorens ik ga bottelen. Door de te hoge temperaturen in de brouwerij kreeg ik middels de koelmatjes de bieren niet teruggekoeld naar 15 graden, maar bleven ze rond de 20 a 21 graden hangen. Met deze temperaturen heb ik gebotteld. Mogelijkerwijs is de gist hierdoor niet goed uitgezakt en is er veel gist mee de flessen in gekomen. Voor het bottelen hevel ik altijd over naar een bottelvat met bottelsuiker.

Een andere optie wat mee zou kunnen spelen in dit verhaal is dat ik gebruik heb gemaakt bij deze brouwsels van de Springer Filter van Bac Brewing (ik brouw met een Speidel Braumeister 50 liter). Hierdoor komen er een stuk minder uitgevlokte eiwitten de gisttank in, maar gaat het overhevelen/ filteren ook een stuk langzamer (maar dat is bijzaak). Zou het kunnen dat door de afwezigheid van eiwitten de gist niet goed uitzakt in de fles en niet goed plakt aan de bodem van de fles? De gebruikte gistsoorten zijn US-05 en T-58. Ook heeft het bier geen stabiele schuimkraag. De smaak is echter zoals het bier hoort te zijn, dus ik heb zeker geen infectie te pakken.

Wat denken jullie wat hier het probleem kan zijn? De afwezigheid van eiwitten tijdens de vergisting, de te hoge temperatuur voor het bottelen of misschien wel een combinatie van beiden? Alvast bedankt voor jullie reactie.

Groeten,
Raymond

Markiej87

Hoe warm is je vergisting verlopen? Hogere temperaturen tijdens de vergisting kunnen voor een slechte schuimhoudbaarheid zorgen.

RGeraads

Niet extreem, rond de 20 a 21 graden, niet veel hoger dan dat.

Oscar

Citaat van: RGeraads op 10-06-2016  18:12 umaar bleven ze rond de 20 a 21 graden hangen. Met deze temperaturen heb ik gebotteld. Mogelijkerwijs is de gist hierdoor niet goed uitgezakt

Raymond, mijn bieren worden altijd warm gelagerd (ook commercieel) en de gist zakt dan prima uit...dus dat heeft er niets mee te maken denk ik. Een te hoge vergistingstempersatuur wel....want dan worden er ongewenste (?) esters gevormd en wellicht hogere alcoholen die schuim negatief zijn (maar dat weet je wel toch ? ;-) )

RGeraads

Uiteraard, maar zoals ik al eerder zei, het bier heeft geen extreem hoge vergistingstemperaturen gekend. 20 a 21 graden max. De blond is zelfs op 19 graden begonnen en later langzaam verhoogd naar 21 graden. Vandaar dat ik op zoek ben naar eventueel andere oorzaken.

bierfan

Te lage temperatuur ingemaischt misschien?

Vergelijkbare Topics (7)

33907

Reacties: 9
Gelezen: 3118

25579

Gestart door Edolem

Reacties: 4
Gelezen: 2497

36969

Reacties: 2
Gelezen: 1374

12197

Gestart door Ko

Reacties: 49
Gelezen: 15897

28649

Gestart door Dante

Reacties: 13
Gelezen: 4724

39919

Reacties: 45
Gelezen: 4577

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.