Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Moutkorf uit de ketel halen

Gestart door braaf, 03-04-2016 15:33 u

Vorige topic - Volgende topic

braaf

Beste brouwers.
Ik ben bijna klaar met mijn rims, alleen nu loop ik nog over 1 ding te dubben.
Hoe kan ik nou het makkelijkste de moutkorf uit de ketel krijgen, ik heb er zat gezien op het internet die het deden met een takeltje. Nou is mijn vraag aan of iemand hier misschien een andere techniek voor heeft/weet.
Als dit zo is hoor ik het graag van jullie.

Fijne zondag

Robert

seed7

Tsja, je kunt het omgekeerde doen, de korf ergens vast aan monteren, de pan op een hef-tafeltje en die dan laten zakken.

Ingo

Ronnie

Een takel (dus geen takeltje) is een elegante oplossing.
Ik heb dit gedaan middels een motor voor bediening autoruit omhoog/omlaag
Dit kan gewoon door de polariteit om te schakelen (dus dubbelpolige omschakelaar) voor omhoog/omlaag.

Efkes googlen bij Ali express op "12v dc worm gear motor"

Momenteel zie ik niet meer het type dat ik in gebruik heb.
Maak dat hij voldoende kilo's kan tillen.
Dat kan mits hij genoeg vermogen heeft, het toerental heel traag is en je asdiameter klein houdt, zoals die oorspronkelijk is.
Alles netjes uitrekenen.
Ik onderstel dat je nog uit de middelbare school weet wat een kgm is en een grof inzicht hebt van vermogen/afstand/kracht/gewicht tillen en zo meer.

Wat je alleszins moet doen:
maken dat je 2 profieltjes hebt (alu of RVS) die je op de maischketelrand legt, eenmaal de moutkorf boven de rand van die ketl is gekomen.

Ik zou er niet graag bijzijn mocht dat ding het plots begeven en de zware korf plotsklaps terug in het wort plonst!  :nut:

Kijk eens naar mijn RIMSER

Op de 11de tot 13de foto zie je die motor met wormreductie.
Ik heb de opwindende staalkabel nu vervangen door een koord van kunststof (polyester dacht ik) van 3,5mm, heeft trekkracht van 60 kg bij 50°C

beermenke

Ja ik heb aan de achterkant van mijn buitenketel een vaste verticale kolom (30 cm) van rvs met gaten.
Aan de binnenketel heb ik boven aan de achterzijde een boutje. Deze binnenketel kan ik optillen en trapsgewijs het boutje in de gaten haken. De binnenketel lekt dus zo uit op verschillende hoogtes als ik dat wil. Het is een rims en ik ga direct door naar koken. Als ie kookt neem ik de binnenketel weg.
Ik brouw met ca 5 kg mout. Dus gewicht valt reuze mee
Werkt prima

Sander van Dijk

Ik gebruik een simpele spanband i.c.m. met een houten frame. Dit werkt heel éénvoudig en effectief. Zie dit topic.

errr

Citaat van: beermenke op 03-04-2016  19:28 uJa ik heb aan de achterkant van mijn buitenketel een vaste verticale kolom (30 cm) van rvs met gaten.
Aan de binnenketel heb ik boven aan de achterzijde een boutje. Deze binnenketel kan ik optillen en trapsgewijs het boutje in de gaten haken. De binnenketel lekt dus zo uit op verschillende hoogtes als ik dat wil. Het is een rims en ik ga direct door naar koken. Als ie kookt neem ik de binnenketel weg.
Ik brouw met ca 5 kg mout. Dus gewicht valt reuze mee
Werkt prima

Hoi Beermenke!

Jou systeem klinkt als dat het als inspiratie kan dienen voor iets waar ik mee bezig ben. Wil je en ben je in de gelegenheid hier wat foto's van te posten?

Alvast dank!

emiel1

Ik til die van mij omhoog en hang m vervolgens aan de rand van de pan. Ik weet dat er mensen zijn die dat niet goed vinden, omdat het te snel gaat en het bostel makkelijk droog komt te liggen, maar een Braumeister of Grainfather doet het ook zo, dus het zal wel meevallen (hoop ik ;) )

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.