Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Eindelijk aan de slag met de Brouwinstallatie

Gestart door Biertje1985, 24-03-2016 16:56 u

Vorige topic - Volgende topic

Biertje1985

Nu toch eindelijk tijd om aan de brouwpan te werken, hierbij een aantal foto van wat ik zover heb.
Ik moet nog heel veel dingen uitdokteren. Het idee is een soort grainfather te maken met aangehangen koeler en uiteraard
het (Door mij gemaakte) Brewboard welke hier op het forum een aardig succes is.
gebruikmaken van een installatie bestaande uit 1 40L (Thermoport) en een (Menno) binnenpan.

In de ketel zit een 3,2 kW verwarmingselement, voor het pompen gebruik ik de welbekende Solar pomp.

Alles wil ik in het RVS hebben, zodat er ieder geval geen galvanische problemen ontstaan en het wort geen (koper)ionen bevat. (Behalve uit de Vaillant warmtewisselaar)

(Let niet op de zooi in de pan, ik moet alles nog netjes schoon maken.)

Het idee is om bovenop, een pijpje te maken dat via de wand, het wort naar de binnenpan moet verpompen, ook komt er nog een Wirlpool systeem
op aan de onderzijde (via het kruisstuk)
Helaas moet ik een lastig stukje pijp buigen tussen de koeler en de hoofdleiding, die lopen niet gelijk.
Ook heb ik nog geen idee hoe ik het hele spulletje aan de ketel ga hangen, in die koeler kan ik niet boren. (Ideeën zijn welkom)

Ronnie

Dat zwarte, is dat een buis-in-buis koeler?
Je spreekt van een Vaillant-warmtewisselaar, is dat hem misschien?

erwinl

Biertje1985

Citaat van: Ronnie op 24-03-2016  18:03 uDat zwarte, is dat een buis-in-buis koeler ?
Je spreekt van een Vaillant-warmtewisselaar, is dat 'm misschien?
Yep de welbekende Vailliant koeler, zit een koperen spriraal in de buizen, soort van pijpkoeler alleen dan met spiraal buisjes.
Je ziet ze niet veel meer, maar deze verstoppen minder snel dan een platen koeler en zijn gemakkelijk(er) te reinigen.
Ik zag een CV ketel liggen (bij de gemeente werf) en dacht, die moet ik er ff afhalen  >:D zie link :
http://www.brouw-bier.nl/praktijk/maken/tegenstroomkoeler.aspx

Ik kan niets bedenken, hoe ik dat zware geheel aan de ketel kan hangen, ik denk dat ik maar een kastje ga maken en dan met silicone slangetjes of zo iets naar de ketel ga.
Kan ik de koeler meteen ook zo op een andere ketel aansluiten, probleem is alleen dat ik dan weer teveel RVS koppelingen heb gekocht, idee was goed maar de uitvoering is wel wat lastiger.

Biertje1985

Plan veranderd, dat werd niks met die koeler, nu heb ik ook nog een 2 meter RVS pijp over. Zonde.
Bovenin doe ik een bochtje en een 3d koppeling via de wand weer naar binnen, zodat het hele spulletje gaan hangen, anders breekt die pomp natuurlijk een keer.

Biertje1985

Morgen, lekker verder klussen, kon van een kennis een elektrische snijplaat lenen, heel handig.
Zelf de pijpnippels van RVS snijden.

DJ

Ziet er verdomd goed uit.
Loop ik ff te klooien met mijn pannetje.
Knap gedaan.

Biertje1985

Citaat van: DJ op 26-03-2016  09:37 uZiet er verdomd goed uit.
Loop ik ff te klooien met mijn pannetje.
Knap gedaan.
Dagje aan het rommelen geweest, nu nog iets verzinnen hoe het geheel te ondersteunen aan de ketel, er zit 5 cm tussen de leidingen en de ketel in ik probeer de binnenwant intact te laten, dus geen binten er doorheen.

Eric v B

Citaat van: Biertje1985 op 27-03-2016  15:22 uDagje aan het rommelen geweest, nu nog iets verzinnen hoe het geheel te ondersteunen aan de ketel, er zit 5 cm tussen de leidingen en de ketel in ik probeer de binnenwant intact te laten, dus geen binten er doorheen.
Is het mogelijk om het handvat of de bevestiging van het handvat te gebruiken voor fixatie van de leidingen?

Ad.H

Steun maken en popnagels, of blindklinkmoeren, gebruiken in de buitenwand van je ketel?

beermenke

Ziet er mooi uit maar ik heb pompje en koeler er toch vrij los bij. Gemakkelijker met schoonmaken en opbergen. Elk systeem heeft zo zn voordelen en ieder doet zoals hem goeddunkt

Biertje1985

Citaat van: mi643 op 27-03-2016  21:10 uSteun maken en popnagels, of blindklinkmoeren, gebruiken in de buitenwand van je ketel?
Blindklinkmoeren, dat ik daar niet aan gedacht heb! Ik heb die dingen al zo vaak gebruikt, beroepsmatig. En zelf denk ik niet verder dan de neus lang is.
Bedankt, dat gaat het worden dus!

Ad.H

Graag gedaan hé.. ;)
Je spullen zien er trouwens geweldig uit!

Biertje1985

Citaat van: mi643 op 28-03-2016  00:08 uGraag gedaan hé.. ;)
Je spullen zien er trouwens geweldig uit!
Bedankt, nu nog blindklinknagels halen en beugels, heb nu van die plastic dingen, waardeloos en duur.
Die RVS pijp beugels zijn trouwens ook aan de prijs, maar ja RVS is sowieso prijzig.

Ad.H

Eric v B

Citaat van: mi643 op 28-03-2016  11:52 uBij Hornbach hebben ze knappe pijpbeugels met rubber, denk niet dat het rvs is..

Deze,  http://www.norad.nl/Webshop/Producten/Bevestiging--en-verpakkingsmateriaal/Walraven-bevestigingsmaterialen/Bismat-pijpbeugels/Bismat-Flash-pijpbeugel-M8-/-25---28-mm.aspx

Is inderdaad geen RVS.

Biertje1985

Blindklinknagels (M8) zitten er in. Goed idee! Wel wat deukjes (van het boren) want het materiaal is bijzonder dun, maar dan nog. Vind ik het een prima resultaat.
De leidingen kunnen gemonteerd worden en de kast met de besturing en elektro komt via een paar draadeinden ook aan de ketel te hangen op die manier.

Ad.H

Biertje1985

Citaat van: mi643 op 29-03-2016  23:18 uMooi spul ist.:duimop:
Yep, goed idee van jou! Volgend weekend lekker weer verder met rommelen, ik hoop dan ook de boel definitief te monteren.
De binnenpan, moet ik nog bestellen (menno pan), dat zal ik ook volgende week even doen. Daarna nog de controller behuizing met mijn Brewboard installeren.
Er komt een behuizing van vecto aan te hangen https://www.vekto.nl/famatel/magna/ip65-kunststofkast-210x280x130mm/162683
met de controller erin, evenals een 16A aardlekautomaat en een DIN rail 12v voeding, ik wil er toch wat moois en veiligs van maken. een ingebouwde veiligheid is altijd handig wanneer je met
verwarmingselementen en RVS (lees goede geleiders) werkt. De huis-aardlek kan zo nooit weigeren, wanneer het contact niet goed is of zo, bovendien heb ik deze nog liggen dus waarom niet.
Genoeg ruimte in deze behuizing ook voor de heatsink en de SSR. Mooi deurtje ervoor, simpel en handig. Zo blijft mijn (aankomende) brouwinstallatie ook lekker compact ruim binnen de 1 vierkante meter.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.