Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Tcontrol V061 is gereed. Topic voor vragen en opmerkingen

Gestart door Henielma, 30-11-2015 20:36 u

Vorige topic - Volgende topic

Henielma

Na ruim twee jaar is er weer een nieuwe versie van Tcontrol te downloaden. Tcontrol V061 is gereed!

Met deze nieuwe versie zijn een paar lang gekoesterde wensen van gebruikers ingevuld. Hieronder de belangrijkste aanpassingen:
1. Alle parameters worden nu automatisch opgeslagen bij het afsluiten met de Stop knop. En uiteraard bij het herstarten van Tcontrol weer automatisch ingevuld. Dus ook het hele vergistingsschema blijft behouden.

2. De fout waardoor in een uitzonderlijke situatie Tcontrol bij een temperatuurerror tijdelijk iedere seconde een waarschuwingsemail stuurt is gevonden en opgelost. Dus zeker wanneer je de email functionaliteit van Tcontrol gebruikt of wil gaan gebruiken dan deze nieuwe versie installeren.

3. De Reset C02 knop is hernoemd naar Yeast pitch. Hiermee wordt het moment van het enten van de gist gemarkeerd waardoor de email met de start van de vergistingstijd en de dagelijkse status emails een heel aantal dagen na de vergistingsstart komen. Met name handig wanneer je ondergisters maakt waarbij je pas na het afkoelen tot bijvoorbeeld 10 ºC de gist toevoegd.

4. De timing in Tcontrol is nauwkeuriger geworden waardoor de vergisting nauwkeuriger overeenkomt met je vergistingsschema en zodat de status emails precies een dag na de vorige statusupdate komen.

5. De vergistingstemperatuur error emails komen nu alleen wanneer desbetreffende verwarming of koeling op "Auto" staat. Dus wanneer alleen koelen op "Auto" staat en de temperatuur is 1,3 ºC te hoog komt er een email met de temperatuursfout maar wanneer de temperatuur 1,3 ºC te laag is komt er geen email bericht meer. Dit geeft wat email rust wanneer je de vergisting deels de vrije loop wil laten en bijvoorbeeld alleen maar actief wil koelen wanneer de temperatuur te hoog wordt.

De handleiding is weer helemaal up-to-date gemaakt.

De link voor de Labview Run-time engine is LVRTE861f4std.exe

Lees voor het installeren hiervan het installatie hoofdstuk in de handleiding van Tcontrol. Tevens is hierin alle informatie over Tcontrol en Tcontrol-IO te vinden.

Dit is de nieuwe versie V061 van Tcontrol.zip

Deze kan uitgepakt worden in een directory en daarna kan de Tcontrol.exe gestart worden.

Succes met downloaden, installeren, testen en gebruiken.

William

Dank je Herman. Het automatische opslaan van eerdere settings en een ban van Ziggo voorkomen zijn voor mij twee redenen om deze versie te installeren.

Pim

Top Herman! Dank je wel.
Met name het opslaan van het schema vind ik een zeer welkome aanvulling.   :groots:

Fripel

Mooie update, dat opslaan van alle instellingen bij afsluiten lijkt mij ook erg handig.

Worden de instellingen in een aparte file opgeslagen?
Dan kun je een aantal setjes van instellingen opslaan en naar keuze met 1 daarvan opstarten door de betreffende file op te slaan onder de naam van de originele file voor je Tcontrol opstart.

Zijn er nog ontwikkelingen op het gebied van Raspberry Pi m.b.t. het draaien van Tcontrol op dat platform?

Henielma

Die instellingen worden opgeslagen in een leesbare .ini file van Windows. Deze is waarschijnlijk te vinden op het onderstaande pad:
C:\Users\Henielma\Documents\LabVIEW Data

Je kan op die manier meerdere setjes van instellingen opslaan als je wil en deze voor het opstarten van Tcontrol hernoemen naar Tcontrol.ini

Ik ben bezig geweest met Raspberrrie pi 2 om daar onder Windows 10 met Tcontrol aan de slag te gaan.  Het is gelukt om er Windows 10 op te draaien en om het Tcontrol-IO bord ermee te verbinden. De Tcontrol USB verbinding gebruik het HID protocol en deze wordt door Windows 10 op de Pi2 herkent. Zie onderstaand screenshot:

Rechtsonder staat Tcontrol-IO als herkend device.

Dat is mooi maar hierna moet je met Visual Studio (gratis te gebruiken bij Pi2) je eigen applicatie maken. Dus zou ik Tcontrol helemaal moeten omzetten van Labview naar een tekst based programmeertaal zoals C++. Dat ga ik niet doen maar wanneer iemand zich geroepen voelt om iets te schrijven voor Tcontrol-IO kan die vooruit. De USB commando's staan beschreven op de 3e pagina van de leaflet.

Laatst op internet tegen het onderstaande aangelopen en dat lijkt me uitstekend geschikt voor mensen die geen PC of laptop continue willen laten draaien maar graag nog energiezuiniger willen. Hiervoor lijkt me G2 Mini PC Bay Trail uitstekend geschikt.

Dit is een Intel Atom platform en hierop zal de LabVIEW runtime engine en dus ook Tcontrol prima draaien. Lijkt me ideaal om je vergisting mee aan te sturen in combinatie met Tcontrol en Tcontrol-IO.

Fripel

Ik ga me binnenkort maar eens verdiepen in het schrijven van software voor een Arduino om het Tcontrol-IO bord aan te sturen.

Het lijkt mij leuk om dit werkend te krijgen op de eerste plaats en daarnaast lijkt het mij mooi om een stand-alone controller te hebben op basis van Tcontrol-IO die volledig is in te stellen en uit te lezen zonder PC. Met ethernet en evt wifi aan boord, ik heb een Arduino met ethernetshield liggen.

Aangezien ik minimale ervaring heb met programmeren zal het wel een stap voor stap langdurig project worden.

Eerst maar eens kijken of het lukt om een Arduino zo ver te krijgen dat hij Tcontrol-IO ziet als HID.
En dan zien of ik iets kan uitlezen en op een LCD kan krijgen.

orangeloo

Citaat van: Henielma op 30-11-2015  20:36 uDe link voor de Labview Run-time engine is LVRTE861f4std.exe

Lees voor het installeren hiervan het installatie hoofdstuk in de handleiding van Tcontrol. Tevens is hierin alle informatie over Tcontrol en Tcontrol-IO te vinden.

Dit is de nieuwe versie V061 van Tcontrol.zip

Deze kan uitgepakt worden in een directory en daarna kan de Tcontrol.exe gestart worden.

Succes met downloaden, installeren, testen en gebruiken.

Ik zou toch ook de nieuwe versie willen installeren, maar toch nog een paar vraagjes voor ik begin.

Vraag 1: Moet Labview Run-time engine opnieuw worden geïnstalleerd?
Vraag 2: Als ik de nieuwe versie V061 installeert moet ik dan eerst de oude verwijderen, of wordt deze overschreven?
Vraag 3: Ben ik de oude gegevens kwijt of kan ik deze bewaren?

J-R

Ook interessant voor Tcontrol:

Er komt zeer binnenkort een labview compiler beschikbaar voor de Raspberry Pi.
http://www.tsxperts.com/labviewforraspberrypi/

Deze club heeft ook een labview compiler ontwikkeld voor Arduino.

Groeten Jorg.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.