Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Welke onderdelen voor een 5 liter magneetroerder?

Gestart door wilbertd, 11-10-2015 20:49 u

Vorige topic - Volgende topic

wilbertd

Ik weet het, er zijn al heel wat topics over het maken van magneetroerders voorbij gekomen, maar ik vind tussen het bomen het bos niet meer.

Ik wil een magneetroerder maken die 5 liter aankan.
Is hier iemand die een dergelijk apparaat in elkaar geknutseld heeft?
De twee belangrijkste vragen zijn: kan dit met een pc-ventilator en hoeveel magneten van welke sterkte heb ik nodig.

Alle antwoorden die me op weg helpen zijn welkom.

Eric v B

Citaat van: wilbertd op 11-10-2015  20:49 uIk weet het, er zijn al heel wat topics over het maken van magneetroerders voorbij gekomen, maar ik vind tussen het bomen het bos niet meer.

Ik wil een magneetroerder maken die 5 liter aankan.
Is hier iemand die een dergelijk apparaat in elkaar geknutseld heeft?
De twee belangrijkste vragen zijn: kan dit met een pc-ventilator en hoeveel magneten van welke sterkte heb ik nodig.

Alle antwoorden die me op weg helpen zijn welkom.
Aan tips en werktekeningen voor een 5 liter roerder kan ik je niet helpen. Wel een aantal zaken waar ik tegenaan gelopen ben. Misschien helpt het je bij de productie van een 5 liter uitvoering.
Ik heb er een gemaakt voor 2 liter. Eerst een met een ventilator op 230V met dimmer en magneten uit een harde schijf. Op zich was dit voldoende. Nadeel was dat deze veel te warm werd. En da's niet fijn voor je gist.
Daarna een 12V uitvoering gemaakt met een 12V voeding, ventilator, PWM regelaar en "earth magnets". Werkt op zich goed. Wordt niet warm. Echter bij hogere toeren vliegt de roervlo eraf. Ondanks dat de magneten goed zijn uit gelijnd. Misschien is mijn Erlenmeyer niet vlak genoeg...

Een van de zaken die ik heb ondervonden bij zowel de 230V als de 12V versie, is dat de magneten die je op de ventilator plakt/kit, het toerental van de ventilator (nadelig) beïnvloeden.
Bij de 12V uitvoering heb ik een RVS ring van 3 mm dik op de ventilator gekit en daarop de magneten gekit. Gedachte is dat je dan de magneten iets van de spoelen van de  ventilator bevestigd en dat deze minder invloed hebben op het toerental. Ik weet niet of er materialen zijn die magnetisme tegenhouden of verminderen. Anders de afstand tussen magneet en ventilator vergroten. Dit geeft echter weer moeilijkheden bij het uitlijnen van de magneten.

Succes met het vinden va het bos tussen de bomen!

wilbertd

Bedankt voor de tips Eric.
Heb je er uiteindelijk nu een die het naar tevredenheid doet?

Ondertussen ben ik tijdens het googelen ook hier tegenaan gelopen http://www.digitalhomebrew.com/digital-stirplate-v3.
80 dollar plus verzendkosten.
Misschien is dat zo gek nog niet. Zelfbouw ik natuurlijk een stuk goedkoper, maar als ik het zo lees hier en daar ook best een hoop geklooi.

RuudB

Citaat van: Eric v B op 11-10-2015  21:15 uIk weet niet of er materialen zijn die magnetisme tegenhouden of verminderen. Anders de afstand tussen magneet en ventilator vergroten. Dit geeft echter weer moeilijkheden bij het uitlijnen van de magneten.

Voor zover ik weet is lucht de enige goede isolator voor magnetisme, dus het vergroten van de afstand tussen magneten en ventilator is de enige manier om de invloed van magneten op de ventilator de verminderen. Ik heb mijn magneten met klittenband bevestigd om te kunnen uitlijnen.

Het loslaten van de roervlo komt door te grote afstand tussen de magneten en bodem van de Erlenmeyer danwel te zwakke magneten. Bij een starter van 2 liter met een enkele harddiskmagneet schiet mijn roervlo ook los, ik gebruik nu 2 op elkaar gestapelde magneten die samen meer kracht hebben. Of dit met 5 liter ook gaat lukken betwijfel ik.

Eric v B

Citaat van: wilbertd op 11-10-2015  21:25 uHeb je er uiteindelijk nu een die het naar tevredenheid doet?
Ik brouw maximaal 20 liter. Meestal 15 liter. Een starter groter dan 2 liter zal ik niet nodig hebben. Dus de roerder die ik nu heb is voldoende. De vortex zou officieel tot aan de roervlo moeten komen maar dat red ik net niet.  Maar ik vind het goed zo. Dus, ja ik heb er een die het naar tevredenheid doet.

Dirtbag

Net even een video gemaakt voor dit topic.

db

Oscar

Citaat van: Dirtbag op 12-10-2015  00:10 uNet even een video gemaakt voor dit topic.

Ik zie alleen maar ronddraaiend water, geen uitleg, geen details van de magneetroerder. Geinig hoor... maar je hebt er zo weinig aan.

ciesvandekwis

Je kan natuurlijk ook een 2-liter roerder maken. Eens je 2 liter starter klaar/uitgegist is, die dagje en nacht in koelkast zetten, voorzichtig afgieten, en er terug 2 liter vers wort op gieten.

Het is je om de hoeveelheid gist te doen. De vloeistof erboven probeer ik altijd maximaal af te gieten, zeker met al die voedingszouten en hun bijproducten eens ze vergist zijn.

wilbertd

Citaat van: ciesvandekwis op 12-10-2015  16:53 uJe kan natuurlijk ook een 2-liter roerder maken.

Dat kan, maar ik heb aspiratie  ;)

Pim

Citaat van: Eric v B op 11-10-2015  21:15 u. Ik weet niet of er materialen zijn die magnetisme tegenhouden of verminderen.

Afscherming van magnetische velden kan met mumetaal. Zie Wikipedia.
Het werd vroeger wel gebruikt in monitoren om het afbuigjuk van de beeldbuis af te schermen. Is wel wat lastig aan te komen.

Sander van Dijk

Ik heb gewoon een stapeltje N52 rare earth magneetjes van Ø 12 mm met seconde lijm op de ventilator geplakt. Ik heb geen last van dat de ventilator daardoor niet meer goed draait. Mogelijk maakt het nog verschil waar je ze op de ventilator plakt, maar dat weet ik niet.

wilbertd

Citaat van: Sander van Dijk op 13-10-2015  09:47 uIk heb gewoon een stapeltje N52 rare earth magneetjes van Ø 12 mm met seconde lijm op de ventilator geplakt. Ik heb geen last van dat de ventilator daardoor niet meer goed draait. Mogelijk maakt het nog verschil waar je ze op de ventilator plakt, maar dat weet ik niet.

En heb je ook controle over de rotatiesnelheid, of is het enkel aan/uit?

Sander van Dijk

Citaat van: wilbertd op 13-10-2015  11:41 uEn heb je ook controle over de rotatiesnelheid, of is het enkel aan/uit?

Ja, ik kan de rotatiesnelheid van bijna 0% tot 100% controleren. Ik heb er een simpele PWM controller met een draaiknopje van Ebay tussen gezet. Ik heb mijn inspiratie uit het topic van een magneetroerder < € 5,- gehaald.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.