Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Kastanje bier

Gestart door duonra, 08-09-2015 17:16 u

Vorige topic - Volgende topic

duonra

Het seizoen van de tamme kastanjes gaat er aan te komen. Heeft een van jullie al een mooi bier gebrouwen met deze herfstnoot?

Wel al veel gelezen over vers en roosteren, in de stort en/of bij het koken toe voegen. Maar deze zijn te algemeen en vrijblijvend. Sorry, ja dooddoeners.

Ik denk dat menig brouwer graag geholpen wil worden met een stappenplan met verstijfselen, tijdsduur en degelijken. Ergo, Er is nog geen goede beschrijving beschikbaar over hoe te gebruiken zodat een verwachte smaak mooi overkomt.

Dus..  kom maar op met de expertise die hier zeker - en vast- aanwezig is.

Esterenbrouw

Heb je al bij "Bewezen recepten" gekeken?

Brouwers

Of de zoekfunctie gebruikt?
Kom al meerdere recepten tegen als ik gewoon op de term kastanje zoek

Ronnie

Er wordt zowel in Frankrijk in Val les Bains, even ten N van Aubenas, (07 Ardèche) als in Corsica kastanjebier gebrouwen.
Ze doen dat met gemalen kastanje bloem tot 33% gewicht, rest is Pilsmout die de enzymen aanbrengen.

Bourganel in Ardèche: http://www.bieres-bourganel.fr/
Pietra in Corsica: http://www.brasseriepietra.com/fr/bieres/pietra/
verder is op Ile de Ré nog een klein brouwerijtje die ook kastanjewitbier maakt
en http://www.brasserie-lancelot.com/biere-bogue-d-or---1-12--9.html

Op het Franse Forum over kastanjebier:
http://www.brassageamateur.com/forum/ftopic3909.html
http://www.brassageamateur.com/forum/search.php?sid=946aa42bb7aa1a8cf4b56959de589410

Ronnie

Ook in 't frans, maar van den dezen kunt ge veel leren:
http://www.brassageamateur.com/forum/ftopic3909.html

Rood bier met kastanjes
noteer vooral:
- 5 kg mooie kastanjes voor 1,5 kg bloem!
- Lange maisch tijd! hoofdzakelijk @ 67°C 75' lange tijd melkachtig...

Als je niet veel frans verstaat kan je misschien eens proberen om met Google vertaal een en ander te begrijpen, adjectieven en werkwoorden staan meestal op de verkeerde plaats (is bij Engels ook zo...)

Succes!

pieter v

Wat is gemalen kastanje bloem of meel en waar is dit eventueel te krijgen.

chm

Heeft kastanje niet veel vetstof  Zal dat geen invloed hebben op het schuim.

pieter v

Citaat van: chm op 08-09-2015  20:48 uHeeft kastanje niet veel vetstof  Zal dat geen invloed hebben op het schuim.

Heb je al kastanjebier gedronken?

chm

wilbertd

Hier heb je nog een geslaagd recept met kastanjes:

http://www.beersmith.com/forum/index.php?topic=9527.0

Hier werden de ongepelde kastanjes eerst gekookt (in het maisch water), daarna gedroogd, gepeld en gemalen in een food-processor.

Quote: 'I actually started with 2 pounds of raw chestnuts (which shells on), which I boiled in my strike water for 20 minutes. The mash water had a nutty, almost black tea flavor, and a nice faint brown color. I put the chestnuts in the oven for 20 minutes at 400dF, and dried them out a bit, plus caramelized the sugars. Once done, they were peeled (which yielded just shy of 1.5 lbs, note for the future) and pulverized in the food processor'.  I added the chestnut "meal" to the mash grains into the strike water.

Ronnie

Citaat van: pieter v op 08-09-2015  20:21 uWat is gemalen kastanje bloem of meel en waar is dit eventueel te krijgen.

Staat in de rekken bij de diverse bloemsoorten (in Frankrijk). Is helemaal niet duur herinner ik me. Wordt veel gebruikt om puree (zoals aardappelpuree) mee te maken. Het is ook die soort die Bourganel (uit Val les Bains) gebruikt in de stort. Hij koopt ze natuurlijk aan in bulk!

Zit er volgende week. Zal es kijken (super U en Intermarché) en noteren. Kan er maar op internet (WIFI) in de bib of gemeentehuis.

Ronnie

Amaai! Die prijs!
Nee, is in de streek in La Douce voordeliger!

Ronnie

Eens op internet in Frankrijk gekeken.
Toch duur in die kleinhandel, zelfs op internet!  :(
Ooit eens gelezen dat ze dat meestal in het groot in een maalderij kopen.

Heb zo het gevoel dat het maar een beperkte groep is die er voordelig aangeraakt, vooral in de Cévennes.
Die Bourganel is ook in de Cévennes van de Ardèche.

Dus zelf alles doen!

seed7

Citaat van: Ronnie op 09-09-2015  12:15 uToch duur in die kleinhandel, zelfs op internet!  :(

Kastanjemeel heb ik wel eens in brood gebruikt, maar ben het hier eigenlijk nooit onder een Euro per 100 gram tegen gekomen.

Ingo

duonra

Citaat van: Brouwers op 08-09-2015  17:51 uOf de zoekfunctie gebruikt?
Kom al meerdere recepten tegen als ik gewoon op de term kastanje zoek

Ik had toch echt heel duidelijk aangegeven om geen dooddoeners te plaatsen. Echter voor de brouwers "Esterenbrouw" en "Brouwers" helaas een vergeefse oproep. Vergeef me mijn expliciete uitspraak maar ik word zo moe van het nodeloos blèren van forumleden als iemand een relevante vraag heeft, onderzoek erna heeft gedaan en hier een omkaderde hulpvraag plaatst.  Voor de bovenstaande brouwers de vraag: In welk item staan dan de antwoorden van mijn vragen?

Verder dank aan de meedenkers "Ronnie" en "Wilbertd". Hiermee kan ik verder met de ontwikkeling van mijn recept.

Brouwers

Citaat van: duonra op 09-09-2015  18:49 uIk had toch echt heel duidelijk aangegeven om geen dooddoeners te plaatsen. Echter voor de brouwers "Esterenbrouw" en "Brouwers" helaas een vergeefse oproep. Vergeef me mijn expliciete uitspraak maar ik word zo moe van het nodeloos blèren van forumleden als iemand een relevante vraag heeft, onderzoek erna heeft gedaan en hier een omkaderde hulpvraag plaatst.  Voor de bovenstaande brouwers de vraag: In welk item staan dan de antwoorden van mijn vragen?

Verder dank aan de meedenkers "Ronnie" en "Wilbertd". Hiermee kan ik verder met de ontwikkeling van mijn recept.

Excuses daarvoor, moet toegeven dat ik je bericht niet goed had gelezen. Toen ik het nogmaals las kwam ik erachter dat mijn reactie wat kort door de bocht was.

JBL

Bij EkoPlaza is kastanjemeel een stuk goedkoper, alhoewel niet zo goedkoop als in Italië en Frankrijk.
Ik gebruik het zelf vooral om kastanjetaarten mee te bakken (castagnaccio), heerlijk met pijnboompitten, rozemarijn, olijfolie en een handvol krenten or rozijnen:

http://www.italiaanskokenmetantoinette.nl/2011/11/castagnaccio-toscaanse-kastanjetaart_5.html

Een paar weken geleden in Frankrijk een Corsicaans kastanjebiertje gedronken. Viel me echter behoorlijk tegen: de aangename, indringende bitterzoete kastanjesmaak herkende ik amper.
Was voor mij een gemiddeld amberkleurig biertje. Niet veel bijzonders. Maar hoop doet leven... 

Misschien dat je met een hele hoge concentratie kastanjemeel de echte kastanjesmaak een beetje kan benaderen. Als je kastanjemeel mixt met gewoon water krijg je al een heerlijk papje. Ik lik mijn vingers er altijd bij af.  :nut:

duonra

Citaat van: Brouwers op 09-09-2015  19:21 uExcuses daarvoor, moet toegeven dat ik je bericht niet goed had gelezen. Toen ik het nogmaals las kwam ik erachter dat mijn reactie wat kort door de bocht was.

Echte mannen komen bovendrijven. Hulde  :proost:

wilbertd

Citaat van: JBL op 09-09-2015  19:45 uBij EkoPlaza is kastanjemeel een stuk goedkoper, alhoewel niet zo goedkoop als in Italië en Frankrijk.

Phoe, ik zie 'Your Organic Nature Kastanjemeel' 400 gr voor 6 Euro (1,5 Euro/100 gram), dat is zelfs duurder.

Wel jammer want ik ben nu helemaal warm gelopen om ook eens een kastanje bier te brouwen  :brouwen:

JBL

Citaat van: wilbertd op 10-09-2015  14:14 uPhoe, ik zie 'Your Organic Nature Kastanjemeel' 400 gr voor 6 Euro (1,5 Euro/100 gram), dat is zelfs duurder.
Wel jammer want ik ben nu helemaal warm gelopen om ook eens een kastanje bier te brouwen  :brouwen:

Verdorie, je hebt gelijk. Ik heb ze een tijd geleden voor aanzienlijk minder gekocht. Volgens mij 4 euro voor een pak van 500 gram. Ik heb toen een hele doos gekocht. Dat was blijkbaar een verstandige beslissing...   :)
Jammer, maar je kunt straks natuurlijk ook zelf tamme kastanjes gaan zoeken.  ;)

wilbertd

Citaat van: JBL op 10-09-2015  15:03 uJammer, maar je kunt straks natuurlijk ook zelf tamme kastanjes gaan zoeken.  ;)

Ik heb een jaartje in de Franse Pyreneeën gewoond, toen liep ik tijden lang dagelijks over een dikke laag kastanjes, maar helaas is er hier in Zweden niet 1 kastanjeboom te vinden.

Ronnie

Als je er veel kunt rapen,
Hier de voorbehandeling (lichtjes roosteren) , is zeer goed uitgelegd : http://huis-tuin-en-keuken.blogspot.nl/2012/10/c-tamme-kastanje.html
en daarna meel van maken:
http://huis-tuin-en-keuken.blogspot.be/2014/10/c-zelf-maken-kastanjemeel.html

Wel een pak werk, echter zo is de grondstof gratis!

Jacques

Citaat van: duonra op 09-09-2015  18:49 uIk had toch echt heel duidelijk aangegeven om geen dooddoeners te plaatsen. Echter voor de brouwers "Esterenbrouw" en "Brouwers" helaas een vergeefse oproep. Vergeef me mijn expliciete uitspraak maar ik word zo moe van het nodeloos blèren van forumleden als iemand een relevante vraag heeft, onderzoek erna heeft gedaan en hier een omkaderde hulpvraag plaatst.  Voor de bovenstaande brouwers de vraag: In welk item staan dan de antwoorden van mijn vragen?

Eerlijk gezegd vind ik jouw reactie ook wat kort door de bocht.
In jouw openingsbericht had je aangegeven dat je het nodige gelezen had, maar je had er niet bij geschreven dat ook alle topics over kastanjebier op dit forum had gelezen (en dat daarom verwijzen naar de zoekfunctie niet nodig was).
Verwijzen naar Bewezen recepten is helemaal niet zo vreemd. Je zou kunnen proberen contact te leggen met de brouwers die succesvol kastanjebieren gebrouwen hebben. In het bijzonder verwijs ik je naar Manus van Bommel, de huidige voorzitter van De Roerstok, die een tijd met dit biertype bezig is geweest.

duonra

Citaat van: Jacques op 10-09-2015  22:43 uEerlijk gezegd vind ik jouw reactie ook wat kort door de bocht.
In jouw openingsbericht had je aangegeven dat je het nodige gelezen had, maar je had er niet bij geschreven dat ook alle topics over kastanjebier op dit forum had gelezen (en dat daarom verwijzen naar de zoekfunctie niet nodig was).

Hier ga ik echt niet op reageren.

Vergelijkbare Topics (7)

9995

Reacties: 59
Gelezen: 17602

43066

Reacties: 3
Gelezen: 1027

669

Gestart door MO

Reacties: 22
Gelezen: 13076

35720

Reacties: 4
Gelezen: 1959

23856

Gestart door Paul Bier

Reacties: 9
Gelezen: 5555

24-09-2013 19:10 u
door ThomasM

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.