Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Temperatuur oorzaak gusher/bom?

Gestart door Hoppenbrouwers, 30-08-2015 21:40 u

Vorige topic - Volgende topic

Hoppenbrouwers

Een goeie maand geleden heb ik een volledig uitvergiste bock gebotteld. Deze is gelagerd op hout. Na twee weken heb ik met een maat hier een flesje geprobeerd. Mooie schuimkraag die erg stabiel bleef, fijne koolzuurprikkeling, niets te gek. Het bier was zoals het moest zijn. De flessen zijn inmiddels opgeslagen op de zolder net als de rest. Gezien de aanhoudende zomer is die nu wel vrij warm.

Vanavond liep ik over de zolder en net op dat moment hoor ik een tik, zoals glas klinkt als het breekt. Direct daarna hoor ik schuim die ik liever niet hoor op die plek in die situatie. Direct de krat benden in de gootsteen gezet en begonnen met dweilen. Er bleek een fles gebroken te zijn. De hele bodem was er onderuit geklapt. Als proef heb ik vier andere flessen geopend en de inhoud verliet bij eenieder prematuur de fles. In mijn hele brouwcarierre nog nooit meegemaakt. Eens moet de eerste keer zijn helaas. Maar hoe kan dit?

Omdat ik dit lekkere bier ook aan een medebrouwer had gegeven heb ik die maar even gebeld. Uit voorzorg staan ze nu in de koelkast.
Volgens hem komt het door de hoe temperatuur die de gist weer reactiveert. Maar kan dit bij een "uitvergist" bier?

Bennemans

Niet zo ver uitvergist als we willen dat het is?

jank

Of een verkeerde fles mindere kwaliteit.

Hoppenbrouwers

Citaat van: Bennemans op 30-08-2015  21:52 uNiet zo ver uitvergist als we willen dat het is?
Zelfs 6% verder als wat de fabrikant aan geeft dat de gist normaal doet. Dus dat zag zie ik als uitvergist.

Citaat van: jank op 30-08-2015  21:53 uOf een verkeerde fles mindere kwaliteit.
Dacht ik aanvankelijk ook. Tot het moment dat de vier flessen die ik als proef opende het ook hadden...

Bennemans

Citaat van: Hoppenbrouwers op 30-08-2015  21:58 uZelfs 6% verder als wat de fabrikant aan geeft dat de gist normaal doet. Dus dat zag zie ik als uitvergist.
Dat zou ik ook doen....

William

Zou het hout een bacterie geintroduceerd hebben? Meet eens het sg / brix van het ontgaste / gegusht bier. Dat kan je een indicatie geven hoever deze is doorgegaan.

Neem je een zuurtje waar?

Dat een gist opnieuw gaat starten om vervolgens een fles te laten knallen lijkt me minder waarschijnlijk. Er moet dan nogal wat extra suiker worden omgezet. Jouw kennende heb je het bier voldoende ver laten uitgisten.

Op zich kan een hoge temperatuur zelf ook extra druk geven maar ik neem aan dat het bier niet op >30°C staat.

homoeccentricus

Hoppenbrouwers

Citaat van: William op 30-08-2015  22:03 uZou het hout een bacterie geintroduceerd hebben? Meet eens het sg / brix van het ontgaste / gegusht bier. Dat kan je een indicatie geven hoever deze is doorgegaan.
Brix 8.7 (1008) svg 90% . Ik heb gebotteld met 1018 (svg 76%) Of het een bacterie uit het hout betreft weet ik niet. Heb het hout niet verwarmd deze keer.

Citaat van: William op 30-08-2015  22:03 uNeem je een zuurtje waar?
Nee, zeer zeker niet. Smaakt echt prima.

Citaat van: William op 30-08-2015  22:03 uDat een gist opnieuw gaat starten om vervolgens een fles te laten knallen lijkt me minder waarschijnlijk. Er moet dan nogal wat extra suiker worden omgezet. Jouw kennende heb je het bier voldoende ver laten uitgisten.
Heb ik inderdaad. Heeft in totaal zes weken de tijd gehad. Bottelsuiker was overigens 7 gr/L

Citaat van: William op 30-08-2015  22:03 uOp zich kan een hoge temperatuur zelf ook extra druk geven maar ik neem aan dat het bier niet op >30°C staat.
Niet hoger dan 30°C. Maar ik denk dat het er niet ver vanaf zit. Iets van 28°C zal het wel kunnen zijn op zolder.

Citaat van: homoeccentricus op 30-08-2015  22:20 uKlinkt als een wilde gist.
Dat lijkt mij onwaarschijnlijk. Hygiëne heeft mijn nr1 prioriteit in de brouwerij. Ik gebruik een officiële desinfectans (dus geen hobbyvariant) en reinig en desinfecteer alles grondig. Er is verder ook geen enkele aanleiding om er vanuit te gaan dat het om een wilde gist gaat die van buitenaf in dit bier terecht gekomen is. Een bacterie uit het hout sluit ik niet uit. Dit kwam echter wel uit een gevacumeerde omgeving.

William

De combi met bacterie/ wilde gist en de temperatuur zal wel de boosdoener zijn. De bieren toch maar in de gang zetten (doorgaans de koelste plek in huis) en hopen dat ie niet verder doorgaat.

Hoppenbrouwers

Ik heb de flessen net nog eens grondig geinspecteerd en wellicht heb ik de oorzaak al.
Biersteen.
Er lijkt een hele dunne waas in de flessen aanwezig te zijn die er maar heel moeilijk uit gaat. De batch flessen die ik gebruikt heb zijn al meer dan vijf keer gevuld. Wellicht de hele batch een keer naar de supermakrt brengen...

Jacques

Citaat van: Hoppenbrouwers op 30-08-2015  23:26 uIk heb de flessen net nog eens grondig geinspecteerd en wellicht heb ik de oorzaak al.
Biersteen.
Er lijkt een hele dunne waas in de flessen aanwezig te zijn die er maar heel moeilijk uit gaat. De batch flessen die ik gebruikt heb zijn al meer dan vijf keer gevuld. Wellicht de hele batch een keer naar de supermarkt brengen...

Of behandelen met Chemipro Caustic... Mocht er daarna nog een aanslag zijn dan vervolgens de flessen behandelen met een sterk zuur. Biersteen is gewoon te verwijderen.

Hoppenbrouwers

Citaat van: Jacques op 30-08-2015  23:38 uOf behandelen met Chemipro Caustic... Mocht er daarna nog een aanslag zijn dan vervolgens de flessen behandelen met een sterk zuur. Biersteen is gewoon te verwijderen.
Klopt. Maar ik ervaar het als minder belastend om een kratje pils weg te tikken dan om alle flesjes twee keer te reinigen met het risico dat er in een flesje nog wat achter blijft.

bert braadslee

Wat je soms tegenkomt in supermarktkratjes is ook van niet geringe onaardigheid en regelmatig om van te walgen.
'Eigen' flesjes een keer logen en zuren is betrouwbaarder, minder werk en minder smerig.

Jacques

Citaat van: bert braadslee op 31-08-2015  00:22 uWat je soms tegenkomt in supermarktkratjes is ook van niet geringe onaardigheid en regelmatig om van te walgen.
'Eigen' flesjes een keer logen en zuren is betrouwbaarder, minder werk en minder smerig.

Is ook mijn idee. En dan heb je het nog niet over het verwijderen van de etiketten. Best veel werk 'nieuwe flessen'.

Ronnie

Citaat van: Jacques op 30-08-2015  23:38 uOf behandelen met Chemipro Caustic... Mocht er daarna nog een aanslag zijn dan vervolgens de flessen behandelen met een sterk zuur. Biersteen is gewoon te verwijderen.

Voor biersteen is het vooral de behandeling met zuur die het hem zal doen.
Afin, je zit beter met biersteen dan met een niersteen!

Jacques

Citaat van: Ronnie op 31-08-2015  23:43 uVoor biersteen is het vooral de behandeling met zuur die het hem zal doen.
Afin, je zit beter met biersteen dan met een niersteen!

Wat wij biersteen noemen is een complex van organische (voornamelijk eiwitten) en en anorganische (calciumoxalaat) verontreiniging.
De Chemipro Caustic is zeer effectief in het verwijderen van de organische verontreiniging. De calciumoxalaat die vaak ingekapseld is door de eiwitten worden daarmee losgemaakt.
Calciumoxalaatkristallen die zich gehecht hebben aan het wand van de fles worden verwijderd door de zuurbehandeling.

Vandaar mijn advies eerst Chemipro Caustic te gebruiken en eventueel daarna een zuurbehandeling uit te voeren. Door de combinatie raak je gegarandeerd biersteen (lees aanslag in je flessen) kwijt.

homoeccentricus

Is het echt zo dat biersteen hier de oorzaak is? Dat toevallig plots al die flessen teveel biersteen bevatten en het bier er letterlijk uit spuit? Ik vind dat vreemd.

Jacques

Citaat van: homoeccentricus op 01-09-2015  21:46 uIs het echt zo dat biersteen hier de oorzaak is? Dat toevallig plots al die flessen teveel biersteen bevatten en het bier er letterlijk uit spuit? Ik vind dat vreemd.

Het uit de fles spuiten van bier kan door biersteen komen.
In het eerste bericht van dit topic wordt gesproken over een fles waarvan de bodem onderuit geklapt was. Dat duidt op een te hoge druk. Jouw suggestie die dit door een wilde gist kan komen is een goede. Ook ik denk dat dit eerdere de oorzaak is dan 'vuile flessen".

Mijn reacties met betrekking tot het verwijderen van biersteen zijn geplaatst naar aanleiding van deze post van de topicstarter:
Citaat van: Hoppenbrouwers op 30-08-2015  23:26 uIk heb de flessen net nog eens grondig geinspecteerd en wellicht heb ik de oorzaak al.
Biersteen.
Er lijkt een hele dunne waas in de flessen aanwezig te zijn die er maar heel moeilijk uit gaat. De batch flessen die ik gebruikt heb zijn al meer dan vijf keer gevuld. Wellicht de hele batch een keer naar de supermakrt brengen...

Hoppenbrouwers

Voor mijn pils haal ik de 0.5L flessen bij de "trink gut". Het pils/hell wat ik daar haal is doorgaans van betere kwaliteit dan wat hobbybrouwend Nederland produceert dus ik heb er dan ook geen enkele moeite mee. Over smaak kunnen we lang twisten, laten we dat vooral niet doen.

Flessen ontdoen van etiketten is het smorgens in de gootsteen kiepen en na het werk drijven de etiketten op het water dus ook amper moeite. Ik heb gewoon zo'n rothekel aan flessen reinigen dat nieuw kopen me op dit moment nog aantrekkelijker lijkt dan mijn kostbare tijd te spenderen aan logen, zuren en schrobben. Genoeg gedaan en het is het me niet waard.

Enfin, dat gezegd hebbende... Ik heb vanmorgen bijna alle flessen met dit bier leeggegoten omdat de laatste me vannacht ontploft is waarbij zelfs het plafond onder zat en ik niet zo'n fan ben van poetsen om 04.30. Uit de 0.5L krat waren er in de afgelopen week 4 gesprongen, 11 vertoonde een verhoogde druk met gusher tot gevolg en vijf waren normaal zoals het hoort. Hieruit leidt ik af dat de fles meegespeeld moet hebben in de oorzaak. Bij een infectie of wilde gist zouden die laatste vijf ook afwijkingen moeten vertonen.

Van de BNR kratten ben ik op de helft maar gestopt met leeggieten omdat daar het resultaat was 1 gesprongen fles, 3 verhoogde druk en 7 normale reacties. Ik ga mijn flessen voortaan maar twee tot maximaal drie keer hergebruiken en dan inruilen voor nieuwe.

Alle flessen zijn overigens op dezelfde dag gebotteld met dezelfde desinfectans.

Edwarff

Of de bottelsuiker was niet goed verdeeld over de flessen. Ik lees hier nog wel eens dat men deze met te weinig water mengt voordat er geroerd wordt.

Ik meen dat de experts op dit forum adviseren om 3 delen water op 1 deel suiker te gebruiken en vervolgens goed mengen.

Weet je zeker dat de suiker goed verdeeld is?

Amateurke

Overdruk en gushing zijn twee verschillende fenomenen. (Die op het eerste gezicht leiden tot hetzelfde: bier schuimt uit de fles)
Je kunt gushing krijgen zonder overdruk. (Doms is oorzaak duidelijk, soms niet, oorzaak kan al in de gerst zitten)
Overdruk krijg je alleen met teveel vergistbare suiker en actieve gist in de fles; dit is het gezondste scenario. Je kunt ook nog andere beestjes in de fles hebben, die ook wel suiker lusten en dikwijls gretiger zijn dan je gewone gist: weer drukopbouw.

Hoe weet jij dat je bier "uitvergist" was? Hoe heb je dat nagemeten?

Hoppenbrouwers

Citaat van: Edwarff op 02-09-2015  07:57 uWeet je zeker dat de suiker goed verdeeld is?
De suiker is goed verdeeld. Ik kook deze op in een redelijke hoeveelheid watr, deze gaat als eerste het bottelvat in en vervolgens al het bier er op. Daardoor is de vermening optimaal. Maar... Ik weet ook dat het dit keer teveel was. Ik had 19L in het gistvat zitten maar omdat ik vanuit het hoofdgistvat gebotteld heb dreigde er teveel gist mee te komen dus ik ben met 2 L in het vat gestopt met hevelen om zo weinig mogelijk gist mee te krijgen. Dit verschil lijkt mij echter niet verantwoordelijk voor het grote verschil.

Citaat van: Amateurke op 02-09-2015  08:52 uHoe weet jij dat je bier "uitvergist" was? Hoe heb je dat nagemeten?
Hoe ik weet dat het uitvergist was heb ik in dit topic al beschreven. Heb het nagemeten met een refractometer, twee keer.

homoeccentricus

Citaat van: Hoppenbrouwers op 30-08-2015  21:58 uZelfs 6% verder als wat de fabrikant aan geeft dat de gist normaal doet. Dus dat zag zie ik als uitvergist..

6% verder doorgegist dan normaal is ook compatibel met de hypothese van de wilde gist.

Amateurke

Citaat van: Hoppenbrouwers op 02-09-2015  09:54 uHoe ik weet dat het uitvergist was heb ik in dit topic al beschreven. Heb het nagemeten met een refractometer, twee keer.

Akkoord, maar: je bent uitgegaan van waarden die je bij de fabrikant van de gist opgepikt hebt?
Als je geen "labovergisting" vooraf gedaan hebt, dan zijn dat voor jouw geval theoretische waarden.
(Labovergisting: overvloed van gist, warmte, schudden: daarna meten)

hansHalberstadt

Biersteen.
Biersteen kan wel zorgen voor gushing, maar niet voor een hogere druk op de flesjes. Als je flesjes ontploft zijn dan is de druk waarschijnlijk wel meer dan 6 BAR geweest. Dan moet er (ondanks de hogere temperatuur) haast wel teveel koolzuur in hebben gezeten. Als alle oorzaken lijken te zijn uitgesloten, dan blijven bacteriën over. Die kunnen wel onvergistbare suiker vergisten dus zou het teveel aan koolzuur kunnen verklaren.   

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.