Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Beginner: startset graanbrouwen of Grainfather

Gestart door pbe, 18-08-2015 18:09 u

Vorige topic - Volgende topic

pbe

Ik wil samen met een vriend gaan graanbrouwen. We twijfelen alleen nog over de apparatuur die we aan willen schaffen. We twijfelen heel erg tussen een startset graanbrouwen (http://www.Brouwmarkt.nl/complete-startsets-cat/graanbrouwen/startset-graanbrouwen-premium-electra.html) en de Grainfather (http://www.Brouwmarkt.nl/grainfather-semi-automatische-brouwketel-rvs.html). Op gas brouwen is voor ons geen optie.

Bij de Grainfather moet je echter nog veel spullen zelf bijkopen, waardoor wij op een starttotaal van bijna € 1.200 komen tegenover € 500. Is de Grainfather het prijsverschil waard voor een beginnende brouwer?

patrick1975

Hallo en welkom.

Ik heb zelf geen ervaring met de grainfather.

Zelf zou ik niet meteen voor de duurste optie gaan tenzij je natuurlijk zeker weet dat je voor langere tijd wil gaan brouwen.
Stel je koopt voor laten we zeggen die 1200 euro de Grainfather en toebehoren en om wat voor reden ligt het brouwen je toch niet.
Die 1200 euro krijg je er nooit meer voor terug.
Persoonlijk zou ik dus voor de goedkoper optie gaan zo in het begin zodat als je om wat voor reden toch niet verder wil brouwen het verlies toch beperkt blijft.
Bevalt het allemaal wel wat bij de meeste van ons zo is denk ik dan kan je alsnog je goedkopere startset te koop aanbieden en alsnog voor de Grainfather gaan.

Groet Patrick.

Hay

Als je een beginnende brouwer bent zou ik voor de goedkopere startset gaan, omdat je zoals hierboven al gezegd eerst moet kijken of het brouwen je ligt.
En zo krijg je het proces beter onder de knie en weet je beter waarom wat gedaan word.
Je zou ook nog een derde optie hebben om wat rond te kijken en 2e hands te kopen en of het een en ander zelf bouwen.
succes ermee.

Edwarff

Welkom!

Soortgelijke vragen komen vaker voorbij op dit forum.

Het forum barst van de tips hoe je zelf een brouwset kan verzamelen die veel beter aan jouw specifieke wensen voldoet. Meestal veel goedkoper ook.

Maar ja, zo'n Grainfather lijkt me wel een gaaf ding! Ik kom met een Walsenmolen, wat vaten, slangen, thermometer, SG meter misschien op 200 euro bovenop de prijs van de Grainfather.

Henkw

Zelf heb ik de Grainfather nu een aantal maanden en er een keer of 5 mee gebrouwen. Het is een geweldig apparaat, compleet, compact en biedt de mogelijkheid om op allerlei plekken te brouwen, zolang er elektriciteit is en je over stromend water kan beschikken (tuinslang) om te koelen.
Zelf ben ik begonnen met een startset van Brouwmarkt en een blik. Daarna wat gerommeld met pannen op het fornuis en nu dus de Grainfather. Als je naast de Grainfather een startset koopt, bijvoorbeeld de premium plus en daarbij een walsen molen, zie Marktplaats of Brouwmarkt, dan ben je een heel eind voor minder dan Euro 200. Een extra pan om spoelwater te koken heeft iedereen wel.

Als je meer wilt weten over de ervaringen met de Grainfather, stuur me dan een PB

Battum80

Mijn advies zou zijn om heel kritisch te kijken naar alles wat in het startpakket zit en je afvragen of je dit echt nodig hebt. En zo ja, is dit dan ook het product wat je zou kopen als je geen set zou kopen. Een maatbeker of thermometer kan je ook in bij de blokker of Xenos kopen of heb je misschien al. Wil je de moutmolen uit het startpakket of liever een andere.

Uit eigen ervaring kan ik je zeggen dat ik een genoeg beugelflessen heb met daarnaast een apparaat voor kroonkurken :)

Misschien kan je zelf in de goedkopere elektrische ketel een moutpijp maken om de functionaliteit van de Grainfather een beetje te benaderen. Eventueel kan je een pompje aansluiten om het wort te circuleren.

Sander van Dijk

Ik heb zelf geen ervaring met de Grainfather, maar het lijkt mij wel een handig ding. Maar mijn advies over zo'n startset is: niet doen. Zelf vind ik het handiger en veel goedkoper om alles zelf te verzamelen. Je kunt heel veel dingen op marktplaats, Ebay en diverse webwinkels kopen. Bij Brouwmaatje kun je bijvoorbeeld een ((in een CV ketel) gebruikte) platenkoeler voor zo'n € 25,- ex. verzenden bestellen. Dit scheelt al een hele hoop met ééntje die je nieuw koopt.

Als je je even goed inleest op dit forum kun je veel tips en tricks vinden voor wat je het beste kunt kopen.

hans_nwk

Het ligt er heel erg aan wat je leuk vindt (of denkt te vinden). Als je twijfelt tussen startset en grainfather is zelf knutselen waarschijnlijk niet je hobby.

Ik heb zelf na lang twijfelen direct een speidel gekocht (grainfather bestond nog niet dus daar hoefde ik niet over te twijfelen) ipv spulletjes te verzamelen in het idee dat ik zou blijven brouwen en beter in een keer goed kon kopen ipv eerst spullen waar ik half tevreden over ben, dan nog wat spullen en uiteindelijk een speidel.

Met een startset koop je vaak een schijvenmolen en een minder handig kroonkurkapparaat. Let daar ook goed op, dat zijn de dingen waar je lang mee blijft tobben of al gelijk extra geld uitgeeft voor bv een walsenmolen. Misschien moet je een keer meebrouwen met iemand die een startsetachtige set heeft en met iemand die een grainfather heeft om een idee te krijgen.

McMelloW

Als je het geld hebt en je wilt het er aan uitgeven, ga dan voor de Grainfather.
Ik ben zelf aan het hobby-en geweest met een Lidl ketel, kookzak, pompje. Kostte erg veel tijd en geknutsel. Op een gegeven moment waren er de middelen en een aanbieding voor de Grainfather en maar de knoop door gehakt.
Het brouwen werkt zoveel gemakkelijker. Geen losse slangen met een pompje en voedinkje etc.
Een vergistings vat, hydrometer, kroonkurken apparaat moet je in beide gevalen hebben.

Rene Haring

Exact hier zoals McMellow het verwoord. Ik onderschrijf zijn antwoord. Heb je er het geld voor over en van plan om door te zetten dan goede koop is de Grainfather. Ben er dik tevreden over. Investeer in reiniging en ontsmettingsmiddelen van Starsan zoals de pbw. Goede reiniger voor de Grainfather. Kijk ook op de hobbybrouwshop van Menno uit Barneveld voor een walsenmolen en wat klein gerei. Prima molen voor een schappelijke prijs. Vaak kun je dan een kleiner startpakket aanschaffen bij de aankoop van de Grainfather. Geld kun je maar 1 keer uitgeven.

Vergelijkbare Topics (7)

42906

Reacties: 1
Gelezen: 595

37827

Reacties: 2
Gelezen: 1902

35365

Reacties: 2
Gelezen: 1283

42344

Reacties: 12
Gelezen: 1429

34200

Reacties: 5
Gelezen: 2905

41572

Reacties: 3
Gelezen: 1123

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.