Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Te veel gist bij het hergisting op fles

Gestart door PeterEngeltje, 13-05-2015 19:10 u

Vorige topic - Volgende topic

PeterEngeltje

Hallo,

Ik heb een vraag over de hergisting van een bier dat 3 weken geleden heb gebrouwen: Hoogblond.

Mijn gebruikelijke werkwijze bij andere brouwsels is dat ik het jongbier na de hoofdgisting over breng in een mandfles om uit te gisten en te lageren. Na zo'n 12 tot 14 dagen is het bier meestal wel helder en ga ik bottelen. Dat betekent helder bier overhevelen in bottelvat waarbij ik een klein beetje gistsediment mee hevel. Vervolgens suikerwater toevoegen, goed mengen en dan de bierflessen afvullen. Dit werkt altijd prima.

Bij mijn Hoogblond ging het anders. De vergisting met Wyeast 1056 American Ale verliep zeer snel.
Na 3 dagen was de hoofdgisting al voorbij en is het bier in de lagerfles gebracht. Na 4 dagen stond het waterslot al stil. Dit maak ik niet vaak mee, en dus besloot ik weer 4 dagen later te gaan bottelen volgens eerder genoemde werkwijze. Eind SG 1011, prima dus. Tijdens het afvullen van de flessen viel me pas op dat het bier toch nog vrij troebel was. Toch heb ik alles gebotteld. De hergisting verliep uiteraard ook zeer spoedig.
Een week later is het bier al helder maar er zit wel een behoorlijk groot gistdepot in de flessen.
Ongeveer 3 keer zoveel als normaal.

Weet iemand van jullie of dat kwaad kan? Ik ben bang dat het bier na lang bewaren een bijsmaak kan krijgen van de gistcellen (autolyse).
Zo laten? Of bijvoorbeeld het bier koud zetten en voorzichtig overschenken in schone/steriele flessen en opnieuw bottelen.

Ik verneem graag jullie menig.

chm

Neetje

Gewoon koel wegzetten zodra je zeker weet dat er voldoende koolzuur aanwezig is.
Bij consumeren, voorzichtig, in één keer inschenken, zodat het gist in de fles achter blijft.
Regelmatig een flesje openmaken. Dan kun je zelf testen of je de autolyse smaak herkent, die zou kunnen ontstaan.
Bij meerdere bier-types proef ik na een half jaar nog geen smaakafwijking.

PeterEngeltje

Citaat van: chm op 13-05-2015  19:18 uBewaar jij dan je bier zo lang?

Ja lang, wat is lang. Sommige biertjes moet je jong drinken. Maar zwaarder bier Tripels e.d. Zijn vaak pas na een jaar op hun top. Laatst trok ik een quadrupel van twee jaar open en die smaakte prima.
Dit hoogblond bier is ook een bewaar bier.

Citaat van: Neetje op 13-05-2015  19:20 uGewoon koel wegzetten zodra je zeker weet dat er voldoende koolzuur aanwezig is.
Bij consumeren, voorzichtig, in één keer inschenken, zodat het gist in de fles achter blijft.
Regelmatig een flesje openmaken. Dan kun je zelf testen of je de autolyse smaak herkent, die zou kunnen ontstaan.
Bij meerdere bier-types proef ik na een half jaar nog geen smaakafwijking.

Neetje, bedankt voor je tip. Misschien is dit inderdaad de beste oplossing. En minder arbeidsintensief.

Oscar

Citaat van: PeterEngeltje op 13-05-2015  19:10 uIk heb een vraag over de hergisting van een bier dat 3 weken geleden heb gebrouwen: Hoogblond.

PeterEngeltje

Dag Oscar,

Jouw bier zit in een mooi flesje, met een heel een mooi etiket. Als ik het zie krijg ik enorme dorst! Mooi man!
En in je flesje doet mij denken aan Duvel, hmmm lekker.
Mijn Hoogblond is ook in de Duvel stijl, maar iets hoppiger met Saaz en Styrian Goldings.

Hoe is die van jouw?

Jacques

Citaat van: PeterEngeltje op 13-05-2015  19:10 uEen week later is het bier al helder maar er zit wel een behoorlijk groot gistdepot in de flessen.
Ongeveer 3 keer zoveel als normaal.

Weet iemand van jullie of dat kwaad kan? Ik ben bang dat het bier na lang bewaren een bijsmaak kan krijgen van de gistcellen (autolyse).
Zo laten? Of bijvoorbeeld het bier koud zetten en voorzichtig overschenken in schone/steriele flessen en opnieuw bottelen.

Het beste is zo te werken dat je zo min mogelijk gist in je bierflesje hebt. Autolyse is een factor om rekening mee te houden.
Maar een beetje gist heb je altijd wel nodig voor een goede hergisting op de fles.

Nu het bier gebotteld is kun je het beste laten zoals het is. Het overschenken en opnieuw bottelen is namelijk schadelijker voor de smaak van het bier. Er komt dan altijd zuurstof bij het bier en dat zorgt voor een grotere smaakafwijking dan de gist in de fles.

Bij het brouwen van bier is zelden sprake van zwart of wit. Het is steeds zoeken naar het juiste compromis.

Een leuke test is bij de volgende keer dat je bottelt extra gedroogde gist toe te voegen aan een paar flesjes. Bijvoorbeeld 0,5, 1 en 2 g per flesje. Laat de bieren 3 maanden staan en vergelijk ze met een flesje waarbij je geen extra gist hebt toegevoegd.

PeterEngeltje

Bedankt voor je reactie Jaqcues,

Je schrijft:
Nu het bier gebotteld is kun je het beste laten zoals het is. Het overschenken en opnieuw bottelen is namelijk schadelijker voor de smaak van het bier. Er komt dan altijd zuurstof bij het bier en dat zorgt voor een grotere smaakafwijking dan de gist in de fles.

Dat zuurstof in dit stadium het bier nog kan schaden wist ik niet. Zeker omdat het bier verzadigd is met koolzuur wat de zuurstof verdringt. Kun je uitleggen hoe dat zit?

Neetje

Tijdens overhevelen zal het bier in aanraking komen met omgeving lucht.
Ook het aanwezige koolzuur zal zich mengen met lucht/zuurstof.

Zet eens een flesje bier open weg. Beetje afdekken (niet afsluiten) met all. folie.
Neem elke dag een slokje om te proeven.

Jacques

Citaat van: PeterEngeltje op 14-05-2015  12:31 uJe schrijft:

Dat zuurstof in dit stadium het bier nog kan schaden wist ik niet. Zeker omdat het bier verzadigd is met koolzuur wat de zuurstof verdringt. Kun je uitleggen hoe dat zit?

Het feit dat het bier verzadigd is met koolzuur wil niet zeggen dat het niet kan oxideren.
Door het uitschenken en opnieuw te bottelen komt er veel koolzuur vrij. Door diffusie komt er zuurstof bij je bier.
Zuurstof is zeer schadelijk voor de smaak van het bier nadat de vergisting afgerond is.

Vergelijkbare Topics (7)

32317

Reacties: 2
Gelezen: 1290

23086

Gestart door Kokkebil

Reacties: 17
Gelezen: 6175

37658

Reacties: 2
Gelezen: 1101

27019

Reacties: 5
Gelezen: 1785

2364

Gestart door DrNizeGuy

Reacties: 16
Gelezen: 5981

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.