Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Sodium carbonate voor reinigen: bakpoeder?

Gestart door wilbertd, 06-03-2015 08:02 u

Vorige topic - Volgende topic

wilbertd

Ik wilde een eiken vat reinigen, nu lees ik dat daarvoor een oplossing van Natriumcarbonaat (in het Engels sodium carbonate / sodium percarbonate) geschikt is.
Is dit niet gewoon bakpoeder, of wel E500?
http://www.food-info.net/uk/e/e500.htm

Gadiot

Bakpoeder is Natriumwaterstofcarbonaat en is niet hetzelfde als Natriumcarbonaat.

Natriumcarbonaat is wat ook wel soda wordt genoemt. Volgens mij kan je dat bij de supermarkt krijgen.

Hoppenbrouwers

Natrium carbonaat is inderdaad soda. Je kan er veel mee schoonmaken wat ook veel aan de wijze van toepassen ligt. De koffie pot met kokend water en soda wordt er bijvoorbeeld brandschoon van. Maar of een eiken vat dat ook doet? En wat blijft er van achter?

koffie

Let op: onze bakpoeder is niet de baking soda waar jij op doelt.
De e500 'bakpoeder' is deze : http://www.baking-soda.nl/ , niet de bakpoeder uit de supermarkt waarvan je een snufje gebruikt bij het bakken ;)

Baking Soda kun je online kopen (zie link) of bij een goede toko. Ik was 2,50 kwijt voor een pakje. Wonderspul, ik gebruik het in het zwembad om de alkaliteit van het water op peil te houden :)

guuz

Ik heb een pot met 1 kg natriumbicarbonaat in huis. Ik las, dat het ook ontvet. Mijn vrouw gebruikte het om zelf vloeibaar reinigingsmiddel te maken. Is dit iets om RVS mee te ontvetten?

Hoppenbrouwers

Natriumbicarbonaat is wat anders. Daar heb ik ook altijd een kg van in huis. Ideaal om tegels mee te schrobben of voor in de cake ;)

wilbertd

Citaat van: Hoppenbrouwers op 06-03-2015  12:17 uNatriumbicarbonaat is wat anders. Daar heb ik ook altijd een kg van in huis. Ideaal om tegels mee te schrobben of voor in de cake ;)

Wacht even hoor, want het wordt verwarrend, ik heb hier een Zweeds potje 'bakpoeder', daar staat op: natriumhydrogenkarbonat (E500) (natriumhydrogenkarbonat = natriumwaterstofcarbonaat).
Een wikipedia pagina over Natriumcarbonaat, of wel soda, zegt echter dat dit ook het E500 nummer is.

Dus je hebt:

- Natriumwaterstofcarbonaat, Natriumbicarbonaat (NaHCO3)
- Natriumcarbonaat, of 'soda' (Na2CO3)

Beiden zijn Natriumcarbonaten en worden aangeduid als E500.
Maar als ik even google op 'baking soda', dan kom ik weer uit op Natriumwaterstofcarbonaat (NaHCO3), niet hetzelfde dus 'soda', heel verwarrend.

Ander vraagje: werkt NaHCO3 ook voor het reinigen van mijn eiken vat, en/of is er ook een huis-tuin en keuken middel verkrijgbaar waar Na2CO3 in zit?
[edit] Of wel; gaat het bij het reinigen met Natriumcarbonaat alleen om het verhogen van de pH of doet het nog iets meer dan dit?
[edit#2] Volgens mij heb ik het antwoord al gevonden: Natriumbicarbonaat is veel alkalischer, dus waarschijnlijk helemaal niet geschikt als schoonmaakmiddel.

PP

Citaat van: wilbertd op 06-03-2015  13:24 uWacht even hoor, want het wordt verwarrend, ik heb hier een Zweeds potje 'bakpoeder', daar staat op: natriumhydrogenkarbonat (E500) (natriumhydrogenkarbonat = natriumwaterstofcarbonaat).
Een wikipedia pagina over Natriumcarbonaat, of wel soda, zegt echter dat dit ook het E500 nummer is.

Dus je hebt:

- Natriumwaterstofcarbonaat, Natriumbicarbonaat (NaHCO3)
- Natriumcarbonaat, of 'soda' (Na2CO3)

Beiden zijn Natriumcarbonaten en worden aangeduid als E500.
Maar als ik even google op 'baking soda', dan kom ik weer uit op Natriumwaterstofcarbonaat (NaHCO3), niet hetzelfde dus 'soda', heel verwarrend.

Ander vraagje: werkt NaHCO3 ook voor het reinigen van mijn eiken vat, en/of is er ook een huis-tuin en keuken middel verkrijgbaar waar Na2CO3 in zit?
[edit] Of wel; gaat het bij het reinigen met Natriumcarbonaat alleen om het verhogen van de pH of doet het nog iets meer dan dit?
[edit#2] Volgens mij heb ik het antwoord al gevonden: Natriumbicarbonaat is veel alkalischer, dus waarschijnlijk helemaal niet geschikt als schoonmaakmiddel.

Helaas.
Natriumbicarbonaat = natriumwaterstofcarbonaat = zwak alkalisch. Dat is ook het spul dat je als bakpoeder kunt gebruiken.
Natriumcarbonaat = sterk alkalisch = soda = zeer geschikt schoonmaakmiddel, a.u.b. niet toepassen als bakpoeder.

PS: er is geen ander spul waar natriumcarbonaat IN zit.

Groet, Paul

Drents Hopbier

Citaat van: PP op 06-03-2015  20:15 uHelaas.
Natriumbicarbonaat = natriumwaterstofcarbonaat = zwak alkalisch. Dat is ook het spul dat je als bakpoeder kunt gebruiken.
Natriumcarbonaat = sterk alkalisch = soda = zeer geschikt schoonmaakmiddel, a.u.b. niet toepassen als bakpoeder.

Behalve dan natriumpercarbonaat.

Hopbier

wilbertd

Citaat van: PP op 06-03-2015  20:15 uHelaas.

Groet, Paul

Bedankt Paul.

P.s. ik heb hier wel wat gevonden wat waarschijnlijk 100% natriumcarbonaat is maar wat verkocht wordt onder een andere noemer, namelijk als 'schilders-soda', of wel 'Målarsoda'.
(http://www.beckers.se/produkter/inomhus/rengoring/malarsoda)
Ik moet me er wel eerst van laten overtuigen dat dit ook 100% soda is en niet ook nog wat anders.

Bij de  Zweedse hobbybrouw winkels  wordt geen natriumcarbonaat verkocht en voor het vervoer van een kilo vraagt Brouwland 25 euro dus ik ben druk op zoek naar een alternatief...

Hoppenbrouwers

Kun je niet beter iets anders gebruiken om het vat mee schoon te maken?

Als ik de gemiddelde zweedse vrouw bekijk zou je toch zeggen dat er voldoende waterstofperoxide voorhanden is. Daar lukt het ook wel mee en is nog wat schoner ook. ;)

wilbertd

Citaat van: Hoppenbrouwers op 07-03-2015  08:49 uKun je niet beter iets anders gebruiken om het vat mee schoon te maken?

Ik wil me een beetje houden aan de richtlijnen voor het reinigen van een eikenhouten vat, ik heb geen idee wat waterstofperoxide met het hout doet.

Hoppenbrouwers

Citaat van: wilbertd op 07-03-2015  09:53 uIk wil me een beetje houden aan de richtlijnen voor het reinigen van een eikenhouten vat, ik heb geen idee wat waterstofperoxide met het hout doet.
Ik heb begrepen dat houten vaten normaliter gereinigd/behandeld worden met wijnsteenzuur

wilbertd

Citaat van: Hoppenbrouwers op 07-03-2015  09:57 uIk heb begrepen dat houten vaten normaliter gereinigd/behandeld worden met wijnsteenzuur

Ik wil het vooral ontdoen van eventuele 'wilde' gisten, ik heb gisteren na drie maanden in het vat een stout gebotteld en ik vond hem een licht zurig smaken, ook dreven er wat witte vlokjes op (geen vlies), nu ben ik een beetje bang voor een Candida, dus wil ik het vat vooral ontdoen van ongenode gasten voor ik het weer ga vullen.

Ik wil daarvoor deze richtlijn gebruiken:
http://morewinemaking.com/articles/Oak_barrel_care_guide

P.s. wijnsteenzuur is hier nog moeilijker aan te komen.

Richard

Met stoom is wellicht een mogelijkheid

wilbertd

Stoom is inderdaad ook nog een optie, wellicht ook de mooiste.
Ik ga eens even informeren waar ik de hand kan leggen op een stoomreiniger.

nembrionic

Citaat van: wilbertd op 10-03-2015  19:28 uStoom is inderdaad ook nog een optie, wellicht ook de mooiste.
Ik ga eens even informeren waar ik de hand kan leggen op een stoomreiniger.

Behangstomer bij de bouwmarkt voor een paar tientjes. Je haalt het eindstuk eraf en je hebt een prima werkende, goedkope stomer :)

nembrionic

Citaat van: wilbertd op 07-03-2015  09:53 uIk wil me een beetje houden aan de richtlijnen voor het reinigen van een eikenhouten vat, ik heb geen idee wat waterstofperoxide met het hout doet.

Reinigen of ontsmetten? Want anders zou je ook een zwavelwiek kunnen overwegen :)

wilbertd

Citaat van: nembrionic op 10-03-2015  21:01 uReinigen of ontsmetten? Want anders zou je ook een zwavelwiek kunnen overwegen :)
Harharhar.  :P

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.