Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Tips voor ons recept

Gestart door JoligeJotner, 16-11-2014 00:49 u

Vorige topic - Volgende topic

JoligeJotner

Beste allemaal,

We hebben vandaag en brouwsel in elkaar gedraaid en, tot nog toe, met succes gebrouwen. Maar we vroegen ons toch af hoe we er voor staan. De hopkeuze hebben we eigenlijk voornamelijk zelf bedacht simpel door instinct en met enige kennis. Zo lang zijn we nog niet bezig, dus vandaar de vraag.
Heeft overigens iemand ervaring met het brouwen met Mauribrew gist Draught?

Alvast bedankt!

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk0.06
Naam recept4uurbieruur
Brouwdatum15-11-2014
BiertypeBlond
Volume15,5 l
Begin SG1,057 SG
Berekende kleur (Morey)9 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)31 IBU
Brouwzaalrendement80,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
17,60 lBar le duc water5,13 lSpoelwater

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,100 kgPilsmoutWhiskey destilleerderij Jura Schotland3 EBC83,3 %
0,310 kgMünchenermoutBrewferm15 EBC8,3 %
0,310 kgMaïsvlokkenBrewferm3 EBC8,3 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Eiwitrust53,0 °C1 min.20 min.4,7 l/kg
Beta-amylase62,0 °C10 min.45 min.4,7 l/kg
Alfa-amylase72,0 °C15 min.10 min.4,7 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.4,7 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
36,2 gStyrian Goldingsbellen3,0%60 min.21,0 IBU
15,5 gFugglebellen5,0%15 min.4,0 IBU
15,5 gNugget (D)pellets11,0%5 min.6,0 IBU

Gist
starter[/data][/row]
HoeveelheidNaamType
[row]15,5 gNugget (D)pellets11,0%5 min.6,0 IBU
Mauribrew Draught (zelf toegevoegd) ()bovengist

Twentse Schapekop

:brouwen:
Als het uiteindelijk een bier wordt wat jullie lekker vinden dan is het goed!  :biersmile:

Zelf heb ik de volgende opmerkingen over het recept:
-80% rendement is hoog voor een beginnend brouwer maar het kan.
-Bar le duc?  Geld teveel? :P Kraanwater is in Nederland goed genoeg.
-Zit er een Rook smaak aan de whiskeymout? dan kan het zijn dat hij gaat overheersen,of was dat de bedoeling?

Een keer een bier geproefd met 100%rookmout,het was niet mijn smaak....maar wel mooi en goed gebrouwen.

En over de hoppen,als het goed uitwerkt gewoon doen!
Kortom : Wordt het bier zoals jullie gehoopt hadden,verwacht hadden dan is het goed.

Laat je niet veel leiden door de lijnen van anderen  :degroeten:

JoligeJotner

He Schapekop bedankt voor je reactie.
Tja dan is het een kwestie van wachten en proeven.

De whiskeymout is niet gerookt. Daar hebben we ook een beetje van en de vorige keer gebruikt bij het brouwen. Maar dat was een geringe 250 gr op 5 kg als ik het me goed herinner. En dat vonden we wel een succes!

De Bar Le Duc zijn we gratis aan gekomen. We waren nieuwsgierig in hoeverre dit invloed heeft op het uiteindelijke bier.

Adbrouwt

Citaat van: JoligeJotner op 16-11-2014  13:38 uDe Bar Le Duc zijn we gratis aan gekomen. We waren nieuwsgierig in hoeverre dit invloed heeft op het uiteindelijke bier.
Grappig dat jullie  met Bar le duc bronwater aan de slag gaan. Nu maar hopen dat het niet een top biertje wordt anders moeten jullie altijd met bronwater gaan brouwen.  ;)
Zit er een smaak aan de pilsmout van wiskey of is het gewoon basis pilsmout?

JoligeJotner

Nouja we hebben nog zon 60 liter staan, dus we kunnen nog even vooruit haha.
Nee hoor gewoon basis pilsmout. Maar we waren in de gelegenheid hier een batch gratis van te krijgen.
Het idee dat jura er whiskey van maakt vonden wij al genoeg.

Gerald

Ach, Barleduc is ook niet veel meer dan Utrechts leidingwater ;)

Hoppenbrouwers

Citaat van: JoligeJotner op 16-11-2014  19:34 uNouja we hebben nog zon 60 liter staan, dus we kunnen nog even vooruit haha.
Nee hoor gewoon basis pilsmout. Maar we waren in de gelegenheid hier een batch gratis van te krijgen.
Het idee dat jura er whiskey van maakt vonden wij al genoeg.
Jullie krijgen wel veel gratis is het niet?

Whisky wordt meestal gemaakt met een ander type mout dan bier. Hoe is het geëest?
Citaat van: Gerald op 16-11-2014  20:19 uAch, Barleduc is ook niet veel meer dan Utrechts leidingwater ;)
Volgens mij bedoel je Sourcy... En dat is dan ook nog Bunnik ;)

JoligeJotner

Hoe het geëest wordt, geen idee. Alle brouwerijen daar krijgen hun mout geëest en wel aangeleverd.
Maar in principe begint het whiskey maken toch ook gewoon met "bier" brouwen? In hoeverre zou hun mout anders zijn dan de normale pilsmout?

Gr

Hoppenbrouwers

Citaat van: JoligeJotner op 17-11-2014  12:00 uHoe het geëest wordt, geen idee. Alle brouwerijen daar krijgen hun mout geëest en wel aangeleverd.
Maar in principe begint het whiskey maken toch ook gewoon met "bier" brouwen? In hoeverre zou hun mout anders zijn dan de normale pilsmout?

Gr
Veel whiskys verkrijgen de specifieke smaak vooral uit de gebruikte en behandelde mout. De Jura gebruikt volgens mij een vorm van peated malt. Die heeft dus even boven de turf gelegen. Overheerlijk in whisky maar ik zou het niet als hoofdbestandsdeel in mijn bier willen.

Oscar

Citaat van: Hoppenbrouwers op 17-11-2014  14:44 uOverheerlijk in whisky maar ik zou het niet als hoofdbestandsdeel in mijn bier willen.

Ooh zeker wel... 100% peated rookmout in een bier, jammie... :proost:

Hoppenbrouwers

Citaat van: Oscar op 17-11-2014  20:24 uOoh zeker wel... 100% peated rookmout in een bier, jammie... :proost:
Vond het niet te zuipen.

JoligeJotner

De whiskymout is geen peated mout, er zit geen turf/rooksmaak aan. Voor het eesten zal dus geen turf zijn gebruikt, anders ruik je of proef je dit sowieso terug. (Of gedroogd waarbij de mout niet in aanraking komt met het rook van de turf). Misschien dat deze mout nog voor behandeling is van de whiskybrouwerij.

We hebben we nog wat mout van Ardbeg. Die is erg peated, we hebben dit al in een paar biertjes verwerkt. Bij het bier wat we gebrouwen hadden smaakte dit zeker niet verkeerd. Alleen is die mout zo sterk dat we op ongeveer 15 liter bier er 200 gram van hebben gebruikt en je het peated effect heel goed proeft.

Twentse Schapekop

Citaat van: Hoppenbrouwers op 17-11-2014  22:25 uVond het niet te zuipen.

Eens, wel mooi gebrouwen!   :degroeten:

Vergelijkbare Topics (7)

30044

Reacties: 16
Gelezen: 6503

13-11-2015 17:26 u
door ThomasM
23609

Reacties: 44
Gelezen: 19354

30-08-2013 10:10 u
door orangeloo
42628

Reacties: 55
Gelezen: 9964

20441

Reacties: 4
Gelezen: 4510

39341

Reacties: 0
Gelezen: 1960

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.