Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Grootte gistingsvat

Gestart door pieterbl, 10-11-2014 22:32 u

Vorige topic - Volgende topic

pieterbl

Goedenavond brouwers,

Na een aantal maanden nodig te hebben gehad om de benodigde apparatuur aan te schaffen, zit ik nog met een vraag; ik heb vrij groot ingekocht zodat ik uiteindelijk 30-50 liter in 1x kan brouwen. De eerste keer wil ik echter "kleiner" brouwen namelijk 10 liter, ook omdat ik daar nu mijn grondstoffen op heb afgestemd.

Uit het boek van Adrie blijkt dat de hoofdvergisting best in een plastic (voedselveilig) vat kan, die vaak 2x zo groot gekozen moet worden. Via via heb ik een 120 liter vat op de kop getikt compleet met waterslot en aftapkraan. Het vat is een paar keer gebruikt als gistingsvat voor bier.

Kan het kwaad om 10 liter afgekoelde wort te laten vergisten in het 120 liter (die wel hermetisch dicht kan worden gemaakt)?

Voor de lagering heb ik een 10 liter glazen mandfles.

Alvast bedankt!
Pieter

MO

Het kan best maar het zal niet meevallen om zo'n kleine hoeveelheid met weinig verlies over te hevelen naar je lagerfles. Waarom risico nemen als je al voor € 22 bij Van der Kooij in Jubbega of voor € 36 bij Brouwland (wat zijn die krengen duur geworden!) een 30 liter gistvat kan kopen.

Puck

Citaat van: MO op 10-11-2014  22:54 u(wat zijn die krengen duur geworden!)

Waarom risico nemen? MO geeft waarschijnlijk zelf al het antwoord aan de TS. ;D 120 liter vaten zijn echt spotgoedkoop. En volgens mij kan het wel maar maak je het jezelf inderdaad lastig met hevelen.

Waarom gelijk een vat kopen, als je een kleine oplage wil maken? Een goede grote emmer van 30 liter kan ook. Wil je helemaal budget gaan dan kan je misschien een grote emmer scoren bij de bakker/slager. Gaatje boren, waterslotje met rubber erin en u heeft een gistvat.

Ik ben aan het kijken naar een vervanger voor mijn brouwemmer. 120 liter vaten zijn dus goedkoop, echter voor mij te groot voor mijn gistkast. Ik wil iets meer vergisten dan 10 liter dus ik ga wel voor een vat, mits ik er goedkoop aan kan komen.

pieterbl

Ja. Klinkt logisch allemaal. Kan wel aan een 30 liter variant komen bij een lokale brouwer. Rond gaatje erin, rubberen stop en waterslot erin. Heb te makkelijk (of te moeilijk ligt net aan hoe je het bekijkt) gedacht...

Bedankt

Vergelijkbare Topics (2)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.