Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hulp bij het uitwerken van een recept

Gestart door nikkel0007, 18-08-2014 18:06 u

Vorige topic - Volgende topic

nikkel0007

Beste leden,

Wie kan mij verder helpen met het uitwerken van een receptuur?
In heb nog tijd en nog de apertuur om dit zelf te doen, maar wel heel veel interesse om dit te maken.

Er zou wel een voorwaarde aan vast hangen, er zou juist maar één iets zijn waar het aan moet aan voldoen. Er zou iets moeten in zitten van noten, meer bepaald okkernoten (walnoten).

Ik ben eigenaar van een restaurant met de naam Okkernote. Uiteindelijk zou ik met dit recept naar een brouwerij willen gaan die dit wil maken voor mij.

Alvast bedankt voor de reacties
Nikkel

broeder

Hoi,
Wat denk je van een naamsverandering voor je restaurant, bijvoorbeeld Humulus lupulus :verbergen:
Maakt het wat makkelijker voor een recept :groots: .

Maar kijk eens hier, brengt je misschien verder op weg:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,17606.msg257067.html#msg257067

groet,
broeder Willem

nikkel0007

Is er niemand die mijn uitdaging wilt aangaan?

homoeccentricus

Failed beer recipes: http://www.themadfermentationist.com/2010/03/failed-beer-recipes.html

"I started with a relatively standard brown ale base and added home toasted oats, brown sugar, raisins, vanilla, cinnamon, nutmeg, and toasted walnuts (sounds good right?).  The flavor wasn't terrible (although it wasn't great either), but what really killed the drinking experience was the complete lack of head retention and the oily mouthfeel both due (I suspect) to the fat in the walnuts.  I knew something was wrong when the beer fermented without a krausen, who knew that 1 cup of ground walnuts in the mash would provide enough oil to have such an impact?  Lesson: Be careful when adding fatty ingredients to a beer."

ciesvandekwis

In de Dordogne deze zomer nog kastanjebier geproefd: was het minst lekkere van zijn gamma.
Zie http://www.bierecroixdurat.com/les-bieres.

Je eerste bier? Probeer eens iets met 100% pilsmout en 1 hop + fruitige bovengister à la S-33.

Hay

Volgens mij wil Nikkel gewoon een recept van een bier met walnoten omdat de naam van zijn restaurant zo is.
Dus geen kastanjes en wil hij ook niet zijn eerste biertje maken.
Of begrijp ik het nou niet goed?
Sorrie Nikkel ik weet ook geen recept.

Succes

William

Even zoeken op walnut beer recipe en dan krijg je als 5e hit dit filmpje (met recept in de tekst). De geroosterde walnoten worden tijdens de maisch toegevoegd.

Wel een complex recept. De basis is een Brown Ale.

Is dit je eerste brouwsel? Zo ja, dan misschien iets simpeler beginnen :)

Niels B.

Waarom vraag je het niet direct bij een brouwerij?

Wolter

Citaat van: William op 19-08-2014  16:20 uEven zoeken op walnut beer recipe en dan krijg je als 5e hit dit filmpje (met recept in de tekst). De geroosterde walnoten worden tijdens de maisch toegevoegd.

Wel een complex recept. De basis is een Brown Ale.

Is dit je eerste brouwsel? Zo ja, dan misschien iets simpeler beginnen :)

Op zich wel een geinig recept bij dat filmpje lijkt me. Misschien maar ns proberen. Lijkt me wel een apart biertje met walnoot. Vraag me wel af wat voor smaak die walnoten geven en of er ook wat bitterheid van af komt. (Begrijp ik nou goed dat in het recept staat dat de walnoten in de laatste 15 minuten van het maischen worden gekookt??)
Misschien ook wat krenten/rozijnen erbij?
Ben op zich niet zo'n honingfan. Heb jij nog een tip wat je hier voor in de plek kunt gebruiken en hetzelfde effect zou hebben William? (Anders gewoon aan de honing)

Nikkel0007, als het resultaat een beetje te drinken is dan moeten we maar ns contact hebben zodat jij het ook kunt proeven. Of jij daarna dat recept wilt gebruiken laat ik dan aan jou.

William

Citaat van: Wolter op 19-08-2014  16:56 u(Begrijp ik nou goed dat in het recept staat dat de walnoten in de laatste 15 minuten van het maischen worden gekookt??)

Zo goed heb ik niet geluisterd.  Het viel me alleen op dat het bij het maischen wordt toegepast. Koken lijkt me minder geschikt. Op zich wel elegant om het tijdens het maischen te gebruiken omdat je tijdens het filteren de olie grotendeels kwijtraakt. Ik denk dat de walnoten heel fijn gehakt en daarna geroosterd zijn.

Het lijkt me in combinatie met donkere mouten best smakelijk, ook met pijnboompitten.

Citaat van: Wolter op 19-08-2014  16:56 uBen op zich niet zo'n honingfan. Heb jij nog een tip wat je hier voor in de plek kunt gebruiken en hetzelfde effect zou hebben William? (Anders gewoon aan de honing)
Als de honing tijdens het koken wordt toegevoegd zal het niet zo'n impact hebben op smaak. De meeste aroma's uit de honing raak je door koken kwijt. Je zou dan net zo goed suiker kunnen gebruiken (eventueel licht gekaramelliseerd)

Wolter

Citaat van: William op 19-08-2014  17:20 uZo goed heb ik niet geluisterd.  Het viel me alleen op dat het bij het maischen wordt toegepast. Koken lijkt me minder geschikt. Op zich wel elegant om het tijdens het maischen te gebruiken omdat je tijdens het filteren de olie grotendeels kwijtraakt. Ik denk dat de walnoten heel fijn gehakt en daarna geroosterd zijn.

Het lijkt me in combinatie met donkere mouten best smakelijk, ook met pijnboompitten.
Als de honing tijdens het koken wordt toegevoegd zal het niet zo'n impact hebben op smaak. De meeste aroma's uit de honing raak je door koken kwijt. Je zou dan net zo goed suiker kunnen gebruiken (eventueel licht gekaramelliseerd)

Ik had het verkeerd gelezen. Er staat dat de walnoten voor 15 minuten worden meegekookt in het wort. Op zich lijkt mij jouw idee om ze aan het maischen toe te voegen ook wel een goeie. (Misschien beide proberen met gelijke delen van de walnoten)

Heb jij misschien ook nog een suggestie voor de gist? De in het recept genoemde gist zal best ok zijn maar ik ken deze niet en ik gebruik het liefst een vloeibaar gist waarvan ik een mooie starter kan maken. Ga er hoe dan ook wel even induiken wat hier goed bij zou kunnen passen maar suggesties zijn natuurlijk altijd welkom.

Ga nog wel even puzzelen op het maischschema en gebruik deze gegevens maar als basis. Ben namelijk ook nogal van de 2 of 3 staps maischschema's in plaats van 1 staps. :-) En denk dat ik ook ga kijken naar evt alternatieven voor de extracten.

Hier het beschreven recept:

My Imperial Walnut Brown Ale Recipe. 6 Gallon Batch

Malt Bill:
1 lb Vienna
2 lb Crystal 2 Row
8 oz Dark Crystal
6 oz Chocolate Malt
1 oz Roasted Barley
3.3 lb Light Hopped LME
3 lb Light Muntons DME

Hops:
1 oz American Cascade
1 oz UK Fuggle

Extras:
1 Cup of Lightly Toasted Walnuts
2 lbs Raw Honey

Yeast:
1 Packet of Muntons Dry Yeast (Starter Recommended)

Steep/Mash Grains @ 157 1 hour
Boil Fresh Grain Wort and Toasted Walnuts for 15 min
Add DME and LME boil for 30 mins
Last 15 min of boil Add 14 grams of Cascade Hops, 7 grams of Fuggle Hops
Last 2 min of boil Add 14 grams of Cascade Hops, 21 grams of Fuggle Hops
Flameout add 2 lb of Raw Honey

1.072 Corrected OG

William

Voor een Brown Ale type  zou je de London Ale III kunnen gebruiken.

De Wyeast style guide is handig voor dit soort vragen.

Wolter

Citaat van: William op 19-08-2014  17:58 uDe Wyeast style guide is handig voor dit soort vragen.

Ga er gelijk naar kijken. Bedankt voor de tip.

Oh ja... ik wilde nog vragen wat voor  effect pijnboompitten, die jij eerder noemde, hebben tijdens het brouwen.

RobinB

Citaat van: nikkel0007 op 19-08-2014  15:37 uIs er niemand die mijn uitdaging wilt aangaan?
Ik wil je best helpen een recept uit te werken, maar dan zal je toch eerst met een recept moeten komen. Toch?
Het recept van broeder gaat al een heel eind de goede kant op lijkt me. Dan uiteraard de kastanjes vervangen voor walnoten (=okkernoten). :)
Had je daar al naar gekeken?

nikkel0007

Ikzelf heb geen apparatuur om dit te doen, Ik heb wel heel veel interesse.
Een recept heb ik ook niet.

Het is inderdaad dan de bedoeling om dit uiteindelijk door een brouwerij dit te laten brouwen. (Als dit niet te heel moet kosten.)

Ik heb al 2 personen die mij willen helpen.
Ik hou jullie zeker verder op de hoogte hoe het verder verloopt.

RobinB

En je hebt ook geen enkel idee van een recept?
Brouw je zelf wel eens?

nikkel0007

Nee, ik heb nog nooit gebrouwen, maar ik heb heel veel interesse. Ik ontbreek gewoon de tijd daarvoor.

Ik heb in de loop van de voorbije jaren al heel wat verzameld: 3 biervaten die ik al opengeslepen heb, een pomp om te laten circuleren, brander om te laten koken, een pH meter, een suikermeter om het alcohol% uit te rekenen, silicone lijdingen, een heel groot aantal flessen, een kroonkurk machine (handmatig), kroonkurkjes zelf (groot en klein) zelfs een plan dat ik heb getekend om met de volledige opstelling van de vaten, vaten om te laten rijpen...
Noem maar op. Ik heb enkel nog wat koper nodig om de spiraal en de verbindingen te maken. Natuurlijk heb ik ook nog tijd nodig.

RobinB

Klinkt alsof je plannen hebt om een HERMS te maken.
Tip: probeer eens een brouwsel op de klassieke manier; gewoon roeren in een pan, filteren mnet een hevelfilter.
Geeft net zo goed bier als een HERMS zonder de ingewikkelde installatie. Je hebt er de apparatuur al voor, enkel een keer in het weekend een dagdeel vrijmaken. ;)

JBL

Is het uiteindelijk nog wat geworden met de walnoten?
Anders heb ik misschien nog een tip. Fransen zijn dol op 'natte walnoten', walnoten die vers uit de boom zijn gevallen en nog niet gedroogd. Als je een verse walnoot kraakt zie je een nog helemaal witte, natte noot. Als je daar de velletjes (erg bitter!) vanaf weekt (met heet water), houd je een prachtige natte, witte en zoete walnoot over. Die kun je op alcohol zetten. Als je dat lang genoeg laat staan (minimaal een half jaar) krijg een concentraat met een hele zachte walnotensmaak. Daarvan kun je iets toevoegen aan je wort.

Een andere optie is 'groene walnoten': de onrijpe walnoten die momenteel in de bomen hangen. In Italië wordt daar juist nu 'nocino' (notenlikeur) van gemaakt. De onrijpe (nog zachte) walnoten in de bolster geven in alcohol veel smaak (erg bitter) en kleur (donker) af. Wel oppassen met je vingers, want van de kleurstof krijg je groene vingers die niet meer schoon te krijgen zijn (dan loop je dus een week met groene vingers   :degroeten: ).
Ik wil hier zelf ook mee gaan experimenteren.

Wolter

Citaat van: JBL op 08-07-2015  10:39 uIs het uiteindelijk nog wat geworden met de walnoten?
Anders heb ik misschien nog een tip. Fransen zijn dol op 'natte walnoten', walnoten die vers uit de boom zijn gevallen en nog niet gedroogd. Als je een verse walnoot kraakt zie je een nog helemaal witte, natte noot. Als je daar de velletjes (erg bitter!) vanaf weekt (met heet water), houd je een prachtige natte, witte en zoete walnoot over. Die kun je op alcohol zetten. Als je dat lang genoeg laat staan (minimaal een half jaar) krijg een concentraat met een hele zachte walnotensmaak. Daarvan kun je iets toevoegen aan je wort.

Een andere optie is 'groene walnoten': de onrijpe walnoten die momenteel in de bomen hangen. In Italië wordt daar juist nu 'nocino' (notenlikeur) van gemaakt. De onrijpe (nog zachte) walnoten in de bolster geven in alcohol veel smaak (erg bitter) en kleur (donker) af. Wel oppassen met je vingers, want van de kleurstof krijg je groene vingers die niet meer schoon te krijgen zijn (dan loop je dus een week met groene vingers   :degroeten: ).
Ik wil hier zelf ook mee gaan experimenteren.

Ik heb een saison gemaakt met walnoten. Deels gemaischt en deels meegekookt. Is op zich een lekkere saison geworden. Ik haal de walnoot er zelf niet zo heel erg uit. In de nasmaak een beetje het droog bitter wrange wat een walnoot ook in de mond achterlaat. Heb wel erg voorzichtig gedaan met de hoeveelheid walnoten.

Succes met de experimenten. Zo te lezen heb je er al behoorlijk wat ideeen bij.

Vergelijkbare Topics (7)

24253

Reacties: 6
Gelezen: 2993

31029

Reacties: 17
Gelezen: 5203

43369

Reacties: 1
Gelezen: 802

6636

Reacties: 16
Gelezen: 7450

5635

Gestart door Jock

Reacties: 33
Gelezen: 9779

21986

Reacties: 7
Gelezen: 3966

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.