Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Wunderbar niet meer te krijgen?

Gestart door Marc0F, 17-04-2014 11:51 u

Vorige topic - Volgende topic

Marc0F

Ik was aan het kijken naar een tap-systeem, het liefst iets waarbij is niet hoef te hergisten op vat/keg.
Mijn oog viel op de Wunderbar, maar deze lijkt niet meer te krijgen te zijn?
In ieder geval verkopen Brouwland en Brouwmarkt hem niet meer, is hij uit de mode?

Zijn er nog andere vergelijkbare tapsystemen. Ik zoek iets wat niet te groot is, waarmee ik met losse CO2 en bier zonder koolzuur kan tappen :)

RGeraads

Zoek eens op Marktplaats naar Wunderbar. Er staan er een aantal te koop momenteel. Mooi systeempje, ik heb er zelf ook een, naar volle tevredenheid!

Marc0F

Dat is een goede tip.

Hoe werk jij hiermee, met losse CO2 en 5 liter vaatjes, ik heb van die Brewferm vaatjes
( http://www.Brouwland.com/setframes/?l=&to=http%3A//www.Brouwland.com/shop/product.asp%3Fcfid%3D4%26id%3D4077%26cat%3D412%26dt%3D24&shwlnk=0 )
Is dat een mogelijkheid?

gr.

Marco

RGeraads

Hoi Marco,

Ik gebruik deze vaatjes in combinatie met een drukventiel (hergisting op het vat). Ik werk niet met koolzuurpatronen. Tot nu toe gaat dit allemaal prima. Met koolzuur is het wel wat beter reguleerbaar. Let er wel op dat je niet te veel suiker toevoegt, max 3 gram per liter!

EvdBroek

Citaat van: RGeraads op 17-04-2014  12:15 uIk gebruik deze vaatjes in combinatie met een drukventiel (hergisting op het vat)

Dat is wel verstandig, ik had er ook 2 zonder drukventiel... eentje is op zolder uit elkaar geklapt. Geeft toch een behoorlijk troep!

Herman

Citaat van: Marc0F op 17-04-2014  11:51 uMijn oog viel op de Wunderbar, maar deze lijkt niet meer te krijgen te zijn?
In ieder geval verkopen Brouwland en Brouwmarkt hem niet meer, is hij uit de mode?
Failliet, 2e hands worden overigens nog best hoge prijzen gevraagd. De laatste exemplaren zijn als ik het goed heb via de Gamma verkocht voor 50 euro.

RobinB

Ja, veel meer dan € 25 zou ik er niet voor over hebben. ;)

Heb ik jaren terug ook voor de mijne betaald namelijk! ;D

Het sterke punt aan de Wunderbar is z'n koeling, in ieder geval voor de versies met een compressorkoeler.
Ieder vaatje krijgt hij in no-time koel, veel sneller dan peltier gekoelde systemen zoals de Perfect Draft of Beertender.

Ik gebruik hem alleen maar met kegs, kleine kegs van 9,45 liter passen er precies in. Helaas zijn die wel duurder dan de 19 liter versies... :-\

Marc0F

Inmiddels is er een professional type onderweg vanaf Marktplaats.
Jullie hebben het over drukventielen, iemand misschien een linkje naar zo'n ventiel?
Want inderdaad de halve hut onder het bier lijkt me ook minder handig.

Sander van Dijk

Even een vraag over de Wunderbar. Ik heb al wel gelezen dat de smallere 9,5 liter Cornelius kegs er precies inpassen, maar weet iemand toevallig of de 10 liter Heineken fustjes er misschien ook in passen?

Of weet iemand wat de binnendiameter van een Wunderbar is?

EvdBroek

Sander van Dijk

Sander van Dijk

Wordt het dus geen Wunderbar of toch de kleine Cornelius kegs.

Oscar

Citaat van: Sander van Dijk op 26-08-2014  22:00 uWordt het dus geen Wunderbar

Als je serieus wilt tappen... koop dan ook een serieuze tapinstallatie  :biersmile: :proost: ;)

Biermagneet

Voor 3 weken terug nog een Wunderbar van Marktplaats getrokken en deze is een stuk goedkoper als een tapinstallatie :). Gewoon een leuk ding die zich eenvoudig laat verplaatsen en waar je bij mishandeling geen tranen voor hoeft te laten.

Sander van Dijk

Citaat van: Oscar op 27-08-2014  00:24 uAls je serieus wilt tappen... koop dan ook een serieuze tapinstallatie  :biersmile: :proost: ;)

Ik wil ook niet serieus tappen :)  Het mag niet teveel kosten.

Hai

Citaat van: Biermagneet op 27-08-2014  07:49 uVoor 3 weken terug nog een Wunderbar van Marktplaats getrokken en deze is een stuk goedkoper als een tapinstallatie :). Gewoon een leuk ding die zich eenvoudig laat verplaatsen en waar je bij mishandeling geen tranen voor hoeft te laten.
Ik heb nog een wunderbar staan, wel de eenvoudige versie, bier er koud inzetten dan blijft het koud zoals bij de Heineken thuistap (Krupps). Tevens zit er een C02 aansluiting aan.

Biermagneet

Ik heb de pro gekocht compressor koeler trekt me toch wat mee als zo'n element.  Zet het fust er ook koel in.

Marc0F

Ik heb nog wat problemen met eigen bier uit dit apparaat.

Ik tap eigenlijk alleen maar schuim, tot het vaatje (5 liter) leeg is..
Ik zet het vaatje 24/36 voor gebruik in het apparaat, dan kan hij beginnen met koelen.
Na deze tijd sluit ik hem aan veel druk... en schuimt hij leeg bij het tappen.

Heb ik te weinig kopruimte in het vaatje gelaten?
Heb ik teveel CO2 druk (vaatje staat ietswat bol aan de onderkant)?
Ik heb maar 3 gram suiker per liter gebruikt?

Hai

Citaat van: Marc0F op 27-08-2014  14:51 uIk heb nog wat problemen met eigen bier uit dit apparaat.

Ik tap eigenlijk alleen maar schuim, tot het vaatje (5 liter) leeg is..
Ik zet het vaatje 24/36 voor gebruik in het apparaat, dan kan hij beginnen met koelen.
Na deze tijd sluit ik hem aan veel druk.. en schuimt hij leeg bij het tappen.

Heb ik te weinig kopruimte in het vaatje gelaten?
Heb ik teveel CO2 druk (vaatje staat ietswat bol aan de onderkant)?
Ik heb maar 3 gram suiker per liter gebruikt?
Nee je bierslangje wordt ergens dichtgedrukt.

RobinB

Bol staand vaatje is toch (ook?) een teken van te hoge druk. Ik fustelde destijds met 3-5 g suiker per vaatje...

Heb je ook ventieldopjes?

Marc0F

Slangetje is gewoon ok.
3-5 g per vat, is heel wat anders als per liter, dat ga ik proberen.
Nee ik heb geen ventieldopjes, die maar eens bestellen dan, bij Brouwmarkt/land?

EvdBroek

Ventieldopjes zijn wel een vereiste als je werkt met 5 liter vaatjes. Ik heb zowel ventieldopjes als de standaarddopjes, maar een half jaar geleden is één van mijn vaatjes met een standaarddopje uitelkaar geklapt op zolder... alles zat onder het bier, de spatten tot op het plafond.

Bij deze vaatjes moet je veel minder suiker toevoegen als wanneer je bottelt op de fles. Dat vaatje was trouwens ook afgevuld met 3 gram per liter.

Marc0F

Dan heb ik veel geluk gehad!
Ze stonden in de garage in een hoekje, de schade zou daar nog wel te overzien zijn geweest, maar toch :)

ff wat dopjes bestellen!
Bedankt!

Hai

Goed opletten als je de klep/deksel dicht doet of het slangetje nergens knelt.
Vanuit mijn ervaring weet ik dat het dan gaat schuimen.
Het zwarte stukje op de slang, kan deze dichtknijpen, haal het er maar eens van af.
Of tap eens met de deksel open----->lukt het dan wel?
Ik heb altijd met 3 gram per liter gewerkt, met overdruk ventiel nooit problemen gehad :degroeten:

Vergelijkbare Topics (7)

27003

Reacties: 17
Gelezen: 5386

42627

Reacties: 36
Gelezen: 3970

38665

Reacties: 19
Gelezen: 2624

20574

Reacties: 78
Gelezen: 24170

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.