Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Quadrupel met vanilletoets

Gestart door Hans VH, 24-02-2014 17:32 u

Vorige topic - Volgende topic

Hans VH

Normaal niet mijn stijl, maar op vraag van een vriendin wil ik een lichtbruin biertje brouwen met hout- en vanilletoetsen. Op dit forum vond ik een vanilleblondje van Hopmans bij de bewezen recepten. Ik heb mij daarop geïnspireerd en aangepast naar mijn (haar) wensen. Bedankt Hopmans.

Graag jullie adviezen over dit recept. Alvast bedankt.

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptBruns biertje
KenmerkBRUN1
Brouwdatum21/03/2014
BiertypeQuadrupel
Aantal liters23
Gewenst begin SG1075 (8,2 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement80,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal benodigd brouwwater38,1 liter
Maischdikte0,0 l/kg
Maischwater0,0 liter
Spoelwater38,1 liter
Kooktijd75 minuten
Berekende kleur49 EBC (Ray Daniels)
Berekende bitterheid12 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC60,0 %4,325 kg3 EBC
Munchenermout 15 EBC10,0 %0,721 kg16 EBC
Carapils (W) 3-510,0 %0,721 kg2 EBC
Special B10,0 %0,721 kg350 EBC
Carafa special ontkaft I2,0 %0,144 kg664 EBC
Whiskey mout8,0 %0,577 kg5 EBC
Honing5,0 %0,360 kg2 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Hallertauer Perle6,3 %16 gr75 minuten10 EBU
Hallertauer Perle5,0 %12 gr10 minuten2 EBU

Kruiden
head]Toevoegen[/head]
Naam kruidMassaKooktijd
VanilleTijdens koken1 gr5 Min.

Opmerkingen1/2 vanillestokje

Gist
OmschrijvingWaarde
Gistsoort3522 Belgian Ardennes
Gist toegevoegd alsGist slurry
Volume starter0 ml
Beluchtingstijd0 uur
Temperatuur giststarter0°C

Maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
152°C10 minuten0,0 l/kg
263°C30 minuten0,0 l/kg
372°C40 minuten0,0 l/kg
478°C5 minuten0,0 l/kg

harry

Je moutstort is met de honing 105%. Ik zou de 52 graden stap overslaan

ThomasM

Ik lees steeds hier op het forum dat een eenstapsmaisch ook goed werk met al dan niet uitmaischen. Ook zie je vaak in een quadrupel iets van kandijsiroop terug, wat ik hier niet zie. Ben je niet bang dat het bier te vol wordt voor een quad?

Monkey

Wat is je idee achter de whiskey-mout? Deze geeft niet het vanille-hout aroma van een whiskey, maar een soort rokerig aroma. Dan zou ik eerder denken aan lageren op geroosterde Amerikaanse eikenblokjes, dit geeft vanille en hout tonen.

RobinB

Eens met monkey mbt de whiskymout.
Verder vind ik ook het aandeel caramout erg hoog voor dit bier. Vooral veel specialB.

Hoppenbrouwers

Eens met hierboven. Die special B zou ik echt wat verlagen. Vanille kun je ook tijdens de nagisting of lagering toevoegen.

William

Citaat van: Monkey op 24-02-2014  19:05 uWat is je idee achter de whiskey-mout? Deze geeft niet het vanille-hout aroma van een whiskey, maar een soort rokerig aroma. Dan zou ik eerder denken aan lageren op geroosterde Amerikaanse eikenblokjes, dit geeft vanille en hout tonen.

En geef het hout de juiste hittebehandeling.

Hans VH

Citaat van: harry op 24-02-2014  18:13 uJe moutstort is met de honing 105%. Ik zou de 52 graden stap overslaan
Klopt. Achteraf heb ik nog 5% honing toegevoegd. Vergeten totaal aan te passen.

Citaat van: Monkey op 24-02-2014  19:05 uWat is je idee achter de whiskey-mout? Deze geeft niet het vanille-hout aroma van een whiskey, maar een soort rokerig aroma. Dan zou ik eerder denken aan lageren op geroosterde Amerikaanse eikenblokjes, dit geeft vanille en hout tonen.
Al een paar keer met whiskymout gebrouwen. Gaf een goed resultaat na voldoende lange rijping. Past misschien wel niet in het concept van dit bier.

Citaat van: Hoppenbrouwers op 24-02-2014  22:00 uEens met hierboven. Die special B zou ik echt wat verlagen. Vanille kun je ook tijdens de nagisting of lagering toevoegen.
Wat is het probleem met 10% Special B? Specificaties geven aan dat je tot 15% kan storten?
trouwens, wat denken jullie van Melanoidinemout als alternatief voor Special B? Geeft mooi kleurtje en steviger body?

Citaat van: William op 25-02-2014  07:25 uEn geef het hout de juiste hittebehandeling.
Wat bedoelen jullie met hittebehandeling? Roosteren of steriliseren? En hoe?

Hoppenbrouwers

Citaat van: Hans VH op 25-02-2014  08:56 uKlopt. Achteraf heb ik nog 5% honing toegevoegd. Vergeten totaal aan te passen.
Al een paar keer met whiskymout gebrouwen. Gaf een goed resultaat na voldoende lange rijping. Past misschien wel niet in het concept van dit bier.
Wat is het probleem met 10% Special B? Specificaties geven aan dat je tot 15% kan storten?
trouwens, wat denken jullie van Melanoidinemout als alternatief voor Special B? Geeft mooi kleurtje en steviger body?
Wat bedoelen jullie met hittebehandeling? Roosteren of steriliseren? En hoe?
Omdat bij 3% je hele bier al naar rozijnen kan smaken. Waarom zou je dan 10% willen toevoegen? Je mag het wat mij betreft ook 100% van de stort maken als dat beschreven staat maar de ervaring leert anders. ;)

RobinB

Melanoidin is zowel qua kleur als smaak géén goede vervanger van specialB. :)

Vergelijkbare Topics (7)

33447

Reacties: 12
Gelezen: 3526

37481

Reacties: 6
Gelezen: 1584

8092

Reacties: 15
Gelezen: 6031

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.