Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Ronald Pattinson - The Homebrewers Guide to Vintage Beer

Gestart door seed7, 25-01-2014 14:48 u

Vorige topic - Volgende topic

seed7

Ronald  Pattinson

<a href="http://partnerprogramma.bol.com/click/click?p=1&t=url&s=691&url=http%3A//www.bol.com/nl/p/the-home-brewer-s-guide-to-vintage-beer/9200000011036215/&f=TXL&name=VintageBeer">
The Homebrewers Guide to Vintage Beer</a>

1e druk, 2014
Quarry Books
quarrybooks.com
ISBN nr.:978-1-59253-882-9

Aantal pagina's: 160

Indien bekend kostprijs: ~E 18.-

Onderwerp boek : Bierbrouwen naar oude (Engelse) recepten. Recepten verzameling.

Het eerste dat aan het boek opvalt is dat het niet traditioneel gebonden is maar met een ringband achtig systeem. Dit werkt erg prettig, het boek blijft open liggen.

Wie Ron Pattinsons blog kent, met name het "let&#039;s brew wednesday" deel, weet al wel wat er te verwachten is, heel veel Engelse brouw historie. Wie zijn blog kent zal het ook verbazen dat het bij slechts 160 pagina's is gebleven.

Het boek begint met een korte introductie over brouw ingrediënten en brouw technieken. Elk aspect wordt even kort aangestipt en in historisch perspectief gezet. Daarna volgt een hele reeks aan Engelse bier stijlen met elk een stuk historie en minstens 10 recepten uit de periode 1800 - 1960 in chronologische volgorde. Die volgorde laat dan ook heel mooi zien hoe stijlen door de tijd veranderen.

De bieren: Porter, Stout, IPA, Pale Ale/Bitter, Light Bitter/Light Ale, Mild Ale, Stock Ale/Burton Ale, Scottisch Ale, Brown Ale. Als toetje komen er nog een viertal continentale bieren aan de orde.

Wat vind je goed aan dit boek?

Het format. De beknoptheid, zonder dat je het idee hebt dat er stukken missen. Lekker blader boek. Mooie verzameling recepten. Inspirerend.

Wat vind je minder goed aan dit boek?

Het maken van invert suiker wordt wel uitgelegd, het maken van brewers karamel niet.

Voor wie is het boek bedoeld (beginners, gevorderden, experts)?

Liefhebbers en gevorderden.

Eindcijfer boek (een rapportcijfer van 1 tot en met 10):

Als boek is het m.i. gewoon goed en bied wat het beloofd. Persoonlijk vind ik het inspirerend al heb niet de intentie dingen na te brouwen, maar wel dingen te doen in de strekking van ...
... en je hoeft niet dat schier eindeloze blog door te spitten ;)

Ingo

Menhir

Ik heb een vraag over dit boek. Mooi boek met veel info. Ik begrijp alleen de maisschemas niet. Hij geeft de temperaturen in een schema aan, maar ook verschillende waterhoeveelheden en de temperaturen lopen op en af. In de toelichting op de recepten vind je niets. Moet ik zelf uitzoeken hoelang een temperatuur aangehouden wordt? Iemand die het weet?

Herman

Citaat van: Menhir op 16-08-2022 &nbsp;14:53 uIk heb een vraag over dit boek. Mooi boek met veel info. Ik begrijp alleen de maisschemas niet. Hij geeft de temperaturen in een schema aan, maar ook verschillende waterhoeveelheden en de temperaturen lopen op en af. In de toelichting op de recepten vind je niets. Moet ik zelf uitzoeken hoelang een temperatuur aangehouden wordt? Iemand die het weet?
De maischschema's zijn gebaseerd op eenstapsmaisch. Daarnaast worden ook de originele maischschema's op basis van meerstaps infusie gegeven, waarbij je door toevoeging van heet water of spoelen met heet water van de ene naar de volgende stap gaat. Met behulp van software kun je dit evt. narekenen.

Menhir

Begrijp het nog niet helemaal. Het schema is als volgt:

Maisch 1   65,6°C  10,4 ltr
Maisch 2   74,4°C   6,6 ltr
Maisch 3   65,0°C   7,6 ltr

Maischen bij 65,6°C
Spoelen bij 81,7°C

Hoe moet ik dit in de praktijk uitvoeren?

Herman

Maischen bij 65,6 en daarna spoelen bij 81,7. Dat andere is een vertaling van het originele maischschema. Dat heb je met de huidige mouten niet nodig, zie de inleiding in het boek over de recepten.

Menhir

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.