Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Recept "bock"bier

Gestart door Jukkie, 30-10-2013 11:51 u

Vorige topic - Volgende topic

Jukkie

Hallo,
Vrijdag wil ik onderstaand recept gaan brouwen. Ik heb een bestaan (bockbier) recept genomen en eea aangepast naar wat ik nog voor mouten heb liggen, en wat ik inschat dat wel lekker is.
Ik wil graag een stevige bock hebben, maar heb nog niet zoveel gebrouwen; dit is mijn eerste aangepaste recept.
Wat denken jullie ervan? Te zoet? Te sterk? Te ingewikkeld?

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptWindkracht 7
Kenmerk
Brouwdatum28-Oct-2013
BiertypeBo(c)kbier
Aantal liters20
Gewenst begin SG1090 (9.4 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement75.0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal benodigd brouwwater32.2 liter
Maischdikte2.5 l/kg
Maischwater18.0 liter
Spoelwater14.2 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur69 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid31 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC39.7 %3.000 kg3 EBC
Tarwemout39.7 %3.000 kg3 EBC
Ambermout 50 EBC5.9 %0.450 kg49 EBC
Cara Kristal mout 120 ebc7.3 %0.550 kg120 EBC
Chocolademout0.9 %0.065 kg900 EBC
Honing2.6 %0.200 kg2 EBC
Kandijsuiker (bruin)4.0 %0.300 kg10 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Saaz (CZ)7.0 %40 gr90 minuten30 EBU

Kruiden
head]Toevoegen[/head]
Naam kruidMassaKooktijd
Curacao schil2 gr5 Min.

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortDanstar Nottingham
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking

Maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
153°C20 minuten2.5 l/kg
264°C20 minuten2.5 l/kg
374°C60 minuten2.5 l/kg
478°C5 minuten2.5 l/kg

RobinB

Citaat van: Jukkie op 30-10-2013  11:51 uTe sterk? Te ingewikkeld?

Ja en ja. :)

Dit wordt meer een quadrupel dan een Bock.
Kijk even op de wiki voor de biertype specificaties.

Bij een Bock heeft een ondergister mijn voorkeur, anders is er maar weinig verschil met een dubbel.
Ook hoeft er geen tarwemout in tenzij je een weizenbock wilt maken. Maar dat is weer een ander type en vereist een weizengist.

Paul Bier

Ik zou de dikte van het beslag dunner maken, dat werkt prettiger. 3,0 liter / gr. of zoiets. Pas op met die chocolademout. Je krijgt bij te veel chocolademout een bittere smaak aan je bier. Alcohol is erg hoog. Bokbier is meestal 6,5%.

MM

Citaat van: Paul Bier op 30-10-2013  13:54 uIk zou de dikte van het beslag dunner maken, dat werkt prettiger. 3,0 liter / gr. of zoiets.
Ik neem aan dat je 3 liter per kg bedoeld?
Citaat van: Paul Bier op 30-10-2013  13:54 uPas op met die chocolademout. Je krijgt bij te veel chocolademout een bittere smaak aan je bier. Alcohol is erg hoog. Bokbier is meestal 6,5%.

Dubbelbocks zijn sterker dan 6,5 %.

RobinB

Citaat van: MM op 30-10-2013  16:23 uDubbelbocks zijn sterker dan 6,5 %.
Uiteraard, maar een dubbelbock is ook een ander type... ;)

Etn82

Citaat van: RobinB op 30-10-2013  13:41 uJa en ja. :)

Dit wordt meer een quadrupel dan een Bock.
Kijk even op de wiki voor de biertype specificaties.
`

Hier sluit ik mij bij aan.

1. Net zoals RobinB ben ik ook van mening dat een bock een 'ondergister' zou moeten zijn.

2. Daarnaast vind ik de moutstort behoorlijk complex en mis ik een zeer belangrijk ingrediënt. Volgens mij hoort in een 'echte' bock een flink deel munichmout te zitten (zo niet als basismout) om de stevige moutige basis te bieden.

3. Kruiden of andere toevoegingen horen m.i. zeer zeker niet in een (van oorsprong) Duits biertype (Reinheitsgebot en al).

Volgens mij is de Nederlandse bock toch afgeleid van de klassieke Duitse variant, en gaat het in essentie om moutigheid. Zowel bij een Helles Bock als een Dunkel Bock (en ook de Doppelbock).

Daarom weinig tot geen gistprofiel, bij voorkeur dus een ondergister. Behoort dit niet tot de praktische mogelijkheden, dan misschien een zeer 'cleane' gist zoals de Danstar BRY-97 kiezen. Verder ook geen andere afleiders zoals kruiden, of een heel ingewikkelde moutstort die een complexe smaak zal opleveren.

*Al het bovenstaande is natuurlijk mijn perceptie.

RobinB

Van de bovengisters is de Nottingham de neutraalste die ik ken. Bry-97 heb ik nog liggen, maar nog niet gebruikt.

seed7

Jukkie,

Zoals je aan de commentaren ziet zal het geen "stijlvaste (doppel)bok" worden, daar hoort denk ook geen suiker en honing in.

Ik zou zeggen, gewoon brouwen en een nadere naam geven,

Ingo

RobinB

Citaat van: seed7 op 30-10-2013  17:57 uIk zou zeggen, gewoon brouwen en een nadere naam geven,
Juist.
Noem het een quadrupel, zoals ik al aangaf, en je bent eigenlijk klaar. :)

Adrie

Nee, in een quadrupel hoort een karaktervolle gist. Een Belgische gist. Zeker geen Nottingham.

Jukkie

Allemaal bedankt voor jullie reacties. Ik moet nog even kijken hoe / of ik het recept nog aanpas, maar een bock is het dus niet  :)

Jacques

Citaat van: Jukkie op 31-10-2013  08:46 uAllemaal bedankt voor jullie reacties. Ik moet nog even kijken hoe / of ik het recept nog aanpas, maar een bock is het dus niet  :)

Maakt het uit dat het niet een zuivere bock is? Als het bier maar lekker is!

Mijn persoonlijke mening is dat je bier niet krampachtig in hokjes moet willen indelen. Er is niets op tegen om een bier te brouwen dat ergens tussen een dubbel, bock, dubbelbock en quadrupel in zit. De scheidslijnen tussen de door mij genoemde biertypen zijn in ieder geval niet strak te trekken. Er zit veel overloop in de door mij genoemde biertypen.

RobinB

Citaat van: Jacques op 01-11-2013  22:43 uMijn persoonlijke mening is dat je bier niet krampachtig in hokjes moet willen indelen.

Dat is hier ook niet gebeurd...

Jukkie

Inmiddels staat het bier zo'n 9 dagen te gisten. Ik denk dat de hoofdvergisting ongeveer ten einde is want het waterslot doet niets meer.
Het brouwen ging goed alleen bij het filteren was in eerste instantie het hevelfilter verstopt. Nadat ik het voorzichtig doorgeblazen had liep het wel goed door. In de 'euforie' hierover ben ik vergeten de eerste paar liter weer terug te doen in de maischpan. Hierdoor (denk ik) is het bier erg troebel. Dus, wat te doen:

- Overhevelen in ander vat en lageren? Bij 8 graden? Of is dat te koud?
  Komt na het lageren de hergisting op fles wel goed op gang of moet ik daar iets speciaals voor doen (behalve suiker toevoegen natuurlijk)?
- Lageren in het gistingsvat? Plus de overige vragen van de vorige optie?
- Laten hergisten en daarna koud wegzetten en erop vertrouwen dat het bier klaart?
- Andere opties ???

Drents Hopbier

Citaat van: Jacques op 01-11-2013  22:43 uMaakt het uit dat het niet een zuivere bock is?

Een zuivere bock bestaat niet.

Hopbier

MM

Citaat van: Jukkie op 11-11-2013  13:37 uInmiddels staat het bier zo'n 9 dagen te gisten. Ik denk dat de hoofdvergisting ongeveer ten einde is want het waterslot doet niets meer.
Het brouwen ging goed alleen bij het filteren was in eerste instantie het hevelfilter verstopt. Nadat ik het voorzichtig doorgeblazen had liep het wel goed door. In de 'euforie' hierover ben ik vergeten de eerste paar liter weer terug te doen in de maischpan. Hierdoor (denk ik) is het bier erg troebel. Dus, wat te doen:

Komt na het lageren de hergisting op fles wel goed op gang of moet ik daar iets speciaals voor doen (behalve suiker toevoegen natuurlijk)?
- Laten hergisten en daarna koud wegzetten en erop vertrouwen dat het bier klaart?
- Andere opties ???

Mijn ervaring is dat na de vergisting overhevelen (naar een schoon vat) en dat nog minimaal een week laten nagisten (op vergistingstemperatuur) een hoop troebelheid wegneemt. De rest klaart na de hergisting op fles, als je de flessen koud hebt gezet.

Jacques

Citaat van: Jukkie op 11-11-2013  13:37 uInmiddels staat het bier zo'n 9 dagen te gisten. Ik denk dat de hoofdvergisting ongeveer ten einde is want het waterslot doet niets meer.
...
- Andere opties ???

Als het waterslot niets meer doet is ook de nagisting afgelopen!
De hoofdgisting is de heftige gisting met veel koolzuurgasontwikkeling die langzaam overgaat op de nagisting (minder bluppen per minuut).
Heb je het SG gemeten om te controleren dat je een redelijke vergistingsgraad hebt gehaald?

Je kunt er voor kiezen om koud te lageren om zo de gist beter uit te laten vlokken. Maar ik zou nu de vergisting is afgelopen er niet meer gaan overhevelen. Er wordt immers geen koolzuur meer gevormd dat je bier kan beschermen tegen oxidatie.

Je kunt voor de zekerheid het bier nog een paar dagen laten staan. Meet opnieuw het SG en indien dat niet verder gedaald is kun je bottelen op voorwaarde dat je een redelijke vergistingsgraad gehaald hebt.

Jukkie

Bedankt Jacques; SG is nu 1018 (en eergister ook) --> vergistingsgraad = 77%.
Volgens BrouwVisie:
Vergistingsgraad volgens type: 82.0   -   90.0
Vergistingsgraad gist:: 75   -   75

Dus ik ga komend weekend de boel eens flessen ;-)

Jacques

Citaat van: Jukkie op 12-11-2013  07:33 uBedankt Jacques; SG is nu 1018 (en eergister ook) --> vergistingsgraad = 77%.
Volgens BrouwVisie:
Vergistingsgraad volgens type: 82.0   -   90.0
Vergistingsgraad gist:: 75   -   75

Dus ik ga komend weekend de boel eens flessen ;-)

Een vergistingsgraad van 77% is met deze gist en gebruikt recept inderdaad een normale vergistingsgraad. Het waterslot is  stilgevallen en het SG daalt niet: is de vergisting afgelopen. Je kunt inderdaad gaan bottelen.

Vergelijkbare Topics (7)

40951

Reacties: 0
Gelezen: 853

30596

Reacties: 2
Gelezen: 1953

7329

Reacties: 6
Gelezen: 2475

42671

Reacties: 9
Gelezen: 1951

32435

Reacties: 13
Gelezen: 13878

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.