Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Heel droog bier

Gestart door Roodwang, 18-10-2013 00:20 u

Vorige topic - Volgende topic

Roodwang

As beginnend brouwer, slechts een paar moutbrouwsel gedaan. Na een paar blikjes en extracten. Vind ik het erg leuk om wat verschillende dingen te proeven. Ik lees hier dan ook veel over maar dat is natuurlijk niet hetzelfde als het ervaren. NU heb ik ergens gelezen van Jacques dat het goed is om smaken in de overtreffende trap te proeven.
Dan zou je de smaak daarna makkelijker herkennen.
Hier de vraag.
Bier wat te droog is.  ik snap het niet en ik ken het niet. Kan iemand me een biertje opsturen (kosten natuurlijk voor mij) van een te droog biertje? Of anders graag een recept van een gegarandeerd te droog bier? Dan ga ik er desnoods een maken om het te proeven!

gr
Roodwang

Hoppenbrouwers

Neem een gist die heel erg ver uitvergist. Eind SG zo laag mogelijk houden en zorgen voor veel vergistbare suikers. Dan krijg je een droog bier.
Té droog lijkt me nu alleen een kwestie van smaak. Als je er van houdt is het niet té droog. Het is wel aan te raden om wat body over te houden. Anders heb je een smaakloos bier wat meer doet denken aan water.

Paul Bier

Speel ook met de temperatuur met maischen. Langer op 62 graden en korter op 72 graden.  Ipv suiker uit mout kan je kristalsuiker toevoegen. Kristalsuiker is makkelijker te vergisten, dus de gist zal langer door gisten.Dit gaat natuurlijk ten kosten van de mout smaak. Succes

Robert1968

Uit een presentatie die ook ooit eens heb gegeven:

- Lang (er)maischen (minimaal 90 minuten)
- (In ieder geval een) maischrust bij 65-67°C
- Deel geschrootte mout op later tijdstip tijdens maischrust toevoegen
- pH wort circa 5.4-5.6
- Fijn(er) schroten
- Aandeel donkere mouten beperken

En inderdaad: de juiste gist, en een flink suikeraandeel

Jacques

Te droog of te zoet is afhankelijk van het biertype. Elk biertype zit in een bepaalde bandbreedte. Wat te zoet is voor een lambiek kan te droog zijn voor een barleywine. Zoet en droog zijn dus betrekkelijk.
Overigens zie ik op dit moment een trend dat bieren droger en bitterder worden.

Oscar

Citaat van: Hoppenbrouwers op 18-10-2013  03:01 uNeem een gist die heel erg ver uitvergist. Eind SG zo laag mogelijk houden en zorgen voor veel vergistbare suikers. Dan krijg je een droog bier.

Hoeft niet, de vergistingsgraad zegt lang niet altijd iets of het een droog bier oplevert of niet. Een saison, vergist bij 27°C tot eind SG 1001. Lekker bier, maar komt absoluut niet droog over. Dit omdat ook de estervorming kennelijk invloed heeft op het mondgevoel... dus of een bier droog over komt of niet.

Wil je eens een droog bier proeven? Koop dan een mooie geuze of lambiek... deze zijn meestal wel droog in het mondgevoel.

Citaat van: Jacques op 18-10-2013  08:25 uTe droog of te zoet is afhankelijk van het biertype.

Ik denk meer van persoonlijke voorkeur... een biertype is niet altijd (meestal niet) leidend in de smaakbeleving  :)

Jacques

Citaat van: Oscar op 18-10-2013  15:28 uIk denk meer van persoonlijke voorkeur... een biertype is niet altijd (meestal niet) leidend in de smaakbeleving  :)

Hmm, als bierkeurmeester beoordeel je de zoetigheid gerelateerd aan het biertype.

dennisbier

Dus met een ondergister met weinig of geen estervorming en ver uitvergist kun je een zo droog mogelijk bier krijgen.
En als er te heet wordt gespoeld en de boel wordt wat wrang, geeft dat nog een extra droge dimensie.
Niet zoet, ietwat zurig, weinig esterig, vrij bitter, wrang bier is kurkdroog.

bierhenkie

Voorbeeld van heeeeeel droog bier.

Oscar

Citaat van: Jacques op 18-10-2013  17:27 uHmm, als bierkeurmeester beoordeel je de zoetigheid gerelateerd aan het biertype.

Veel brouwers (het meerendeel) zijn geen bierkeurmeester... ;) ;D

RobinB

Citaat van: dennisbier op 18-10-2013  18:01 uDus met een ondergister

Hoeft niet per se een ondergister te zijn, sterker nog, ondergisters gisten niet altijd droog uit.

Jacques

Citaat van: Oscar op 18-10-2013  23:22 uVeel brouwers (het meerendeel) zijn geen bierkeurmeester... ;) ;D

Klopt. Maar jij wel!

dennisbier

Citaat van: RobinB op 18-10-2013  23:42 uHoeft niet per se een ondergister te zijn, sterker nog, ondergisters gisten niet altijd droog uit.
Maar geven ook geen bulkesters.
Een schep suiker erbij na een paar dagen hoofdgisting en hij gist verder uit.

De czech pils gist, die ik enkele keren heb gebruikt doet dat toch behoorlijk.

RobinB

Citaat van: dennisbier op 19-10-2013  00:15 uMaar geven ook geen bulkesters.
Een schep suiker erbij na een paar dagen hoofdgisting en hij gist verder uit.
De czech pils gist, die ik enkele keren heb gebruikt doet dat toch behoorlijk.
De vergistingsgraad van czech pils is niet zo hoog. :)
Ondergisters maken overigens ook wel esters, maar gewoon andere.

Nottingham vergist verder uit en produceert weinig esters.

Adbrouwt

Citaat van: bierhenkie op 18-10-2013  18:08 u
Voorbeeld van heeeeeel droog bier.
Dit lijkt me meer een voorbeeld van droge humor. Proost :proost:

RobinB

Ja, want gezien het residu is hij niet erg droog... ;)

Vergelijkbare Topics (7)

42683

Reacties: 20
Gelezen: 1790

31325

Gestart door Eskil

Reacties: 9
Gelezen: 2578

16837

Reacties: 29
Gelezen: 14619

22653

Gestart door stinkmuis

Reacties: 12
Gelezen: 3177

5135

Gestart door Gerb

Reacties: 14
Gelezen: 5589

38485

Reacties: 28
Gelezen: 5426

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.