Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Speculaas bier

Gestart door Paul Bier, 23-09-2013 22:36 u

Vorige topic - Volgende topic

Paul Bier

Ik wil voor de sinterklaas een speculaasbier gaan brouwen. Voor de basis wil ik een bokbier gaan gebruiken en daar speculaaskruiden aan toe gaan voegen. Ik heb op het forum gelezen dat je niet te veel kruiden toe moet voegen omdat het de smaak te erg gaat beïnvloeden. Vraag aan jullie is of het recept wat ik heb bedacht niet te veel kruiden bevat en of ik misschien dingen beter anders kan doen? Ik ben nog een beginnende brouwer dus alle hulp is welkom! :groots: Alvast bedankt voor de reacties.

Basis------------------------------------------------------------------
Naam recept                      : Hoor wie klopt daar kinderen
Kenmerk                            : speculaasbier
Brouwdatum                      : 23-9-2013
Biertype                             : Bo(c)kbier
Aantal liters                       : 23
Gewenst begin SG             : 1065 (7,1 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement        : 75.0%

Algemeen---------------------------------------------------------------
Totaal benodigd brouwwater: 35,63 liter
Maischdikte                  : 3,00 l/kg
Maischwater                : 18,40 liter
Spoelwater                  : 17,25 liter
Kooktijd                       : 90 minuten
Berekende kleur          : 76 EBC(BrouwVisie)
Berekende bitterheid   : 23 EBU(Glenn Tinseth)

Mout storting----------------------------------------------------------
Pilsmout 3 EBC                       51,4 %         3,353 kg       3 EBC                                                                     
Munchenermout 15 EBC         25,7 %         1,677 kg       16 EBC                                                                           
Caramunich                             7,7 %          0,503 kg       123 EBC                                                                 
Caravienne                             6,0 %          0,393 kg       66 EBC                                                                 
Chocolademout (ontbitterd)   0,5 %          0,034 kg       800 EBC                                                                                 
Cara-aroma 1                         2,6 %          0,168 kg       300 EBC                                                                   
Basterdsuiker (bruin)             6,0 %          0,391 kg       30 EBC                                                                           

Massa hop--------------------------------------------------------------
Hallertauer Mittelf5,5 %rüh   37 gr          15 Min.        11 EBU                                                                                 
Magnum (D)         12,5 %      11 gr          90 Min.        17 EBU                                                                     

Kruiden----------------------------------------------------------------
Kaneel             Tijdens koken                 5,0 gr           15 Min.                                                                 
Steranijs          Tijdens koken                 0,7 gr           15 Min.                                                                   
Kruidnagel         Tijdens koken               1,5 gr           15 Min.                                                                     
Zwarte peper       Tijdens koken            0,7 gr           15 Min.                                                                       
Koriander          Tijdens koken               0,7 gr           15 Min.                                                                   

Opmerkingen     : 1,5 gr. nootmuskaat

Gist-------------------------------------------------------------------
Gistsoort                        : Saflager S-23
Gist toegevoegd als       : Giststarter
Volume                           : 500 ml
Beluchtingstijd               : 16 uur
Temperatuur                  : 20°C

Maischschema-----------------------------------------------------------
Maischschema naam: Algemeen Maischschema
Stap 1: 62°C      20 Min.      3,0 l/kg
Stap 2: 72°C      45 Min.      3,0 l/kg
Stap 3: 78°C      5 Min.        3,0 l/kg

René K

Je kan ook bijvoorbeeld hier kijken voor inspiratie. Wil je geen kant en klare speculaaskruiden gaan gebruiken?

Paul Bier

Citaat van: René K op 23-09-2013  22:41 uJe kan ook bijvoorbeeld hier kijken voor inspiratie. Wil je geen kant en klare speculaaskruiden gaan gebruiken?

Deze had ik inderdaad ook gevonden en ook een recept voor een bokbier. Ik vind het wel leuk om met losse kruiden te werken i.p.v. kant en klare speculaaskruiden. Zo kan ik e.e.a nog sturen om de smaak te veranderen. Op een kooksite heb ik deze verhouding van speculaaskruiden gevonden. Bij het gelinkte recept hebben ze een stap van 1 minuut op 55 graden. Wat is het nut hiervan? 

ThomasM

Mocht je te veel kruiden hebben toegevoegd, de smaak wordt ronder naar mate het bier rijpt. Als je een sterk genoeg bier brouwt, dan kan je het nog mooi tot volgend jaar in de kelder laten liggen en kan je de smaakontwikkeling door de tijd heen merken.

Over je kruiden: denk ook aan piment (dit is een soort peper en wordt allspice genoemd in het Engels). Ik heb het in mijn pompoenbier gebruikt en het geeft een lekkere, kleine pittige (kruidig pittig, niet heet) smaak aan het bier.

edit:
Waarom wil je een starter maken met de korrelgist?

Paul Bier

Bedankt voor je reactie

Citaat van: ThomasM op 24-09-2013  10:00 uedit:
Waarom wil je een starter maken met de korrelgist?

Deze gist kwam ik tegen in een recept voor bokbier, daar was hij ook gebruikt als giststarter. Wat zou jij adviseren Wyeast smackpak? Waarom is het gek om een giststarter te maken hiervoor? Ik vind de vergisting nog een lastig onderdeel. Ben er een hoop over aan het lezen.

ThomasM

Eerst je wort tot de goede temperatuur laten afkoelen, dan je gistvat goed schudden om te beluchten, dan gewoon de gist (1 zakje zal wel genoeg zijn denk ik) uitstrooien over het oppervlak en niets meer mee doen. Wegzetten in je gistkast of op een gecontroleerde plaats en het gaat vanzelf.

Paul Bier

Is een giststarter niet beter omdat je dan meer actieve gistcellen toevoegt of maakt dat niet uit? In welke gevallen maak je dan een giststarter, alleen als je te weinig gist hebt?

ciesvandekwis

In principe zal een zakje van 11 gr voldoende zijn voor 20-23 liter. Mocht je nu 30 L gaan brouwen is een starter wel aangewezen.
bij twijfel indien voldoende gist: http://www.mrmalty.com/calc/calc.html

Paul Bier

Super, dank je wel. Dat is weer een handig tooltje :groots:

ThomasM

Ik heb 40 liter bier van soortgelijk SG vergist met 2 zakjes. Nog steeds geen starter nodig. Ik gebruik alleen starters als ik vloeibaar gist gebruik.

Vergelijkbare Topics (7)

24208

Gestart door Homme

Reacties: 23
Gelezen: 10036

6323

Reacties: 49
Gelezen: 20381

39574

Reacties: 0
Gelezen: 1453

28-07-2019 21:33 u
door orangeloo
10899

Gestart door Busters

Reacties: 6
Gelezen: 2423

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.