Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

La Trappe Quadrupel

Gestart door Hoppenbrouwers, 15-04-2013 13:24 u

Vorige topic - Volgende topic

Hoppenbrouwers

En de de derde van mijn drieluik La Trappe stijl bieren. De quadrupel. Kijk er aub even naar en ik hoor het commentaar graag.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkBL13
Naam receptLa Trappish Quadrupel
Brouwdatum
BiertypeQuadrupel
Volume15,00 l
Begin SG1,095 SG
Berekende kleur (Morey)41 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)30 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,32 kgPilsmoutDingemans3 EBC54,7 %
1,78 kgMünchenermoutDingemans15 EBC29,3 %
0,24 kgCara 120Dingemans120 EBC3,9 %
0,12 kgSpecial BDingemans350 EBC2,0 %
0,35 kgDonker amber kandijsiroopZelf gemaakt100 EBC5,8 %
0,26 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC4,3 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
67,0 °C1 min.60 min.3,1 l/kg
78,0 °C10 min.10 min.3,1 l/kg

Hop
HoeveelheidNaam% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
41,8 gHallertau Hersbrucker 4,1 %90 min.24,1 IBU
20,0 gTettnanger3,5 %15 min.4,6 IBU
15,0 gTettnanger3,5 %5 min.1,4 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
0,00 l starterLa Trappe ()bovengist

Jacques

Ik zou de Special B niet gebruiken omdat dit bier niet echt een rozijnensmaak heeft.

Hoppenbrouwers

Citaat van: Jacques op 15-04-2013  21:26 uIk zou de Special B niet gebruiken omdat dit bier niet echt een rozijnensmaak heeft.
En dan vervangen voor..?

Jacques

Citaat van: Hoppenbrouwers op 15-04-2013  21:52 uEn dan vervangen voor..?

Pilsmout en kandijsiroop. Moutigheid heb je namelijk meer dan genoeg in je recept zitten met de bijna 30% munichmout en zo'n 4% cara 120.
Door iets meer kandijsiroop compenseer je de minder donkere kleur.

Hoppenbrouwers

Vraag me af of ik dan ook een gedeelte donkere kandijsiroop kan gebruiken. Ik heb af en toe wel het idee dat deze wat gebrande tonen heeft al zij het vrij licht. Of zou dat toch door de cara 120 komen?

Jacques

Citaat van: Hoppenbrouwers op 17-04-2013  11:21 uVraag me af of ik dan ook een gedeelte donkere kandijsiroop kan gebruiken. Ik heb af en toe wel het idee dat deze wat gebrande tonen heeft al zij het vrij licht. Of zou dat toch door de cara 120 komen?

Ik ken de kwaliteit van jouw zelf gemaakte kandijsiroop niet. Een klein beetje gebrande tonen kan wel een in quadrupel.
Vertrouw op je eigen oordeel. Weet je wat zo leuk is van hobbybrouwen? Je kunt altijd over doen maar dan net een beetje anders...

Hoppenbrouwers

Dit is m uiteindelijk geworden. Ik had de ingrediënten van La Trappe er op nageslagen en hier ben ik uiteindelijk op uitgekomen. Of de verhoudingen dan kloppen weet ik natuurlijk niet.
Er hoort eigenlijk ook Slovenian Super Steirer Hop in maar die heb ik niet op voorraad vandaar dat de hopping wat aangepast is.
Morgen gaat hij als het goed is de ketel in.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkBL13
Naam receptLa Trappish Quadrupel
Brouwdatum29-04-2013
BiertypeQuadrupel
Volume15,00 l
Begin SG1,095 SG
Berekende kleur (Morey)48 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)30 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,30 kgPilsmoutDingemans3 EBC54,2 %
1,71 kgMünchenermoutDingemans15 EBC28,0 %
0,42 kgCara 120Dingemans120 EBC6,8 %
0,06 kgChocolademoutDingemans900 EBC1,0 %
0,35 kgDonker amber kandijsiroopZelf gemaakt100 EBC5,7 %
0,26 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC4,3 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
67,0 °C1 min.60 min.3,1 l/kg
78,0 °C10 min.10 min.3,1 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
12,0 gMagnumbellen14,4%60 min.22,7 IBU
20,0 gStyrian Goldingsbellen5,5%15 min.7,2 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
0,00 l starterLa Trappe ()bovengist

William

Citaat van: Hoppenbrouwers op 28-04-2013  18:25 uEr hoort eigenlijk ook Slovenian Super Steirer Hop in maar die heb ik niet op voorraad vandaar dat de hopping wat aangepast is.

Heb je geen Styrian Golding?

Hoppenbrouwers

Citaat van: William op 28-04-2013  18:37 uHeb je geen Styrian Golding?
Die heb ik wel nog. Is dat dezelfde?

William

Citaat van: Hoppenbrouwers op 28-04-2013  18:55 uDie heb ik wel nog. Is dat dezelfde?

Volgens mij dezelfde of het lijkt er in ieder geval veel op.

Hoppenbrouwers

Citaat van: William op 28-04-2013  18:57 uVolgens mij dezelfde of het lijkt er in ieder geval veel op.
Ik heb volgens het recept Hallertau nortern brewer nodig (waarschijnlijk bittergift) en de slovenian steirer.
In mijn laatste receptwijziging heb ik dit nu aangepast op iets wat ik in huis heb en het zou moeten benaderen.

De laatste aromagift van 5 min er maar uit gelaten.

William

Hallertau Perle schijnt een goede vervanger voor de H. Northern Brewer te zijn.

RobinB

Citaat van: Hoppenbrouwers op 28-04-2013  18:25 uIk had de ingrediënten van La Trappe er op nageslagen en hier ben ik uiteindelijk op uitgekomen.

Heb je een recept van La Trappe zelf?

Hoppenbrouwers

Citaat van: RobinB op 28-04-2013  19:14 uHeb je een recept van La Trappe zelf?
Nope, want dan zou ik het hier ook niet zo vragen.

Ik heb een pdf bestand met lot.nrs, product info etc. In het Engels. Daar staat ook bij welke hoppen en mouten er gebruikt worden (maar niet de verhoudingen).

RobinB

Oke, interessant!
Misschien interesse om dat openbaar te maken?
Of mag dat niet?

Gaat dat over alles wat de brouwerij besteld of over de quadrupel?
Hoe kom je aan zoiets?

Hoppenbrouwers

Citaat van: RobinB op 29-04-2013  11:33 uOke, interessant!
Misschien interesse om dat openbaar te maken?
Of mag dat niet?
Van mij gerust. We zijn allemaal hobbybrouwers dus we helpen elkaar. :) Alleen het bestand is in PDF 4.3MB groot dus ik kan het hier niet bijvoegen. Iedereen die het wil hebben kan zijn mail adres achter laten via PM. Dan krijg je het binnen een dag opgestuurd.

Citaat van: RobinB op 29-04-2013  11:33 uGaat dat over alles wat de brouwerij besteld of over de quadrupel?
Het is een 'brand book' van La Trappe. Waarschijnlijk van een Amerikaanse importeur of iets dergelijks. Oorspronkelijk komt het in ieder geval van de Koningshoeve af. Alle bieren van La Trappe staan er in met ook de ingrediënten (nogmaals, summier en zonder verhoudingen).

Citaat van: RobinB op 29-04-2013  11:33 uHoe kom je aan zoiets?
Zoals ik wel vaker dingen krijg. Je praat een keer met iemand, die heeft nog wel iets liggen. En dan krijg je het opgestuurd ;)

Aart

In dat document wordt steeds 'pale malt' genoemd als basismout, ook voor de tripel en witbier. Zou hier pilsmout mee bedoelt worden of de pale mout 7 EBC die wij hier kennen?
Het is gericht op Amerikaanse biermarkt, dus misschien dat ze pils mout vertaald hebben naar pale omdat de Amerikanen daar meer bekend mee zijn?

Hoppenbrouwers

Citaat van: Aart op 29-04-2013  16:44 uIn dat document wordt steeds 'pale malt' genoemd als basismout, ook voor de tripel en witbier. Zou hier pilsmout mee bedoelt worden of de pale mout 7 EBC die wij hier kennen?
Het is gericht op Amerikaanse biermarkt, dus misschien dat ze pils mout vertaald hebben naar pale omdat de Amerikanen daar meer bekend mee zijn?
Ik ga er voor t gemak even vanuit dat het om pilsmout gaat. Er zijn Nederlandse brouwers die het lichtmout noemen maar hetzelfde bedoelen.
Voor de rest denk ik dat er ook niet zo heel veel smaakverschil zit tussen die mouten dus volgens mij ook beiden bruikbaar. Gezien het type zou ik gewoon voor pilsmout gaan.

MM

Citaat van: Hoppenbrouwers op 29-04-2013  17:01 uVoor de rest denk ik dat er ook niet zo heel veel smaakverschil zit tussen die mouten dus volgens mij ook beiden bruikbaar. Gezien het type zou ik gewoon voor pilsmout gaan.

Dit ben ik niet met je eens. De pilsmout is een stuk frisser / scherper dan de pale mout, naar mijn mening. De vraag is of je dat nog proeft in een Quadrupel.

Vergelijkbare Topics (7)

17786

Reacties: 10
Gelezen: 4461

16252

Reacties: 29
Gelezen: 9459

29957

Gestart door Arno

Reacties: 15
Gelezen: 5100

42739

Reacties: 21
Gelezen: 1918

29058

Reacties: 6
Gelezen: 3067

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.