Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hoe motoriseren we de Chinese walsenmolen?

Gestart door Dirtbag, 27-03-2013 13:25 u

Vorige topic - Volgende topic

Arno Millenaar

Citaat van: basterd-brewer op 01-05-2013  11:40 uHeel mooi gebouwd allemaal, complimenten!
Dit soort tips mag je uit veiligheidsoverweging natuurlijk nooit geven. Achter de schakelaar dienen alle spanningvoerende delen spanningsloos te zijn in uitgeschakelde toestand. (ik neem overigens aan dat het dan een draaistroom motortje zonder nul is anders zou een van de spoelen ook nog stroom voeren en oververhit raken)

:degroeten:
Stefan

Volkomen juist, echter ik ga er echter wel vanuit dat iedereen met een beetje verstand de stekker uit het stopcontact trekt alvorens aan elektrische punten te willen werken/komen. De reden om 'slechts' een dubbel-contact-schakelaar te gebruiken, is ivm het moeilijk (en duur) verkrijgen van een draaistroom (3 fase) schakelaar. Ja, inderdaad is het een draaistroom-motortje zonder nul aansluiting. Wel is het motortje netjes geaard ivm veiligheid.

Gr. Arno

Etn82

Beste mensen,

Kan iemand mij vertellen of dit soort aandrijfmoteren geschikt zijn om een walsenmolen mee aan te drijven. Of zijn ze te zwak?

motor 1

motor 2

motor 3

RobinB

Arno Millenaar

Citaat van: Etn82 op 09-05-2013  14:09 uBeste mensen,

Kan iemand mij vertellen of dit soort aandrijfmoteren geschikt zijn om een walsenmolen mee aan te drijven. Of zijn ze te zwak?

motor 1

motor 2

motor 3

Op basis van wat ik kan lezen in de specificaties van Conrad zijn geen van de 3 motoren geschikt. Alle motoren hebben een nominaal vermogen van ongeveer 25 W.  Zelf bij een behoorlijke vertraging levert dit onvoldoende koppel op om je walsen in beweging te houden bij het 'walsen'. 

Mijn opstelling heeft een 3 fase motor, met slechts een vermogen van 100 Watt en na vertraging een toerental van ongeveer 150 toeren op de walsen. Dit gaat prima, maar houd verder niet veel over. Ik adviseer dan ook indien mogelijk een motor van 150 tot 200 Watt (max) te gebruiken.

Met de hier genoemde 3 motoren gaat het vrijwel zeker niet werken, aangezien ze slechts 25 W vermogen hebben, ongeacht de toch prima vertraging in het geval van motor nr 3 (RB-35).

Volgens mij dus helaas geen geschikte kandidaten voor de aandrijving,

Mvg,  Arno

PS: nog afgezien van een vermogen van slechts 25 W draait nr 2 draait ook na vertraging nog te snel: > 300 rpm

Etn82

Dank voor de reacties. Ik was er al een beetje bang voor. Jammer, maar helaas.

Biertester

Als je motor net iets te licht is, kun je gewoon het gat onderin de trechter iets verkleinen (smaller maken), dan is het probleem opgelost.
En eerst aanzetten, dan pas vullen.
Een gesloopt kolomboormaschientje doet het prima (bij mij een Mattmill).

B.

Orangeloo

Even een oude topic nieuw leven in blazen...
Is er inmiddels al een kant en klare motor te koop voor een Chinese walsen molen?
Ik heb wel deze gevonden.
Maar de molen heb ik al... Kan toch  niet zo zijn dat alleen Amazone deze verkoopt  :weetniet:

Esterenbrouw

Een motortje van een afgedankte papiervernietiger werkt bij mij uitstekend.

Orangeloo

Citaat van: Pendelaar op 18-08-2022  19:20 uDie van mij gekocht bij:

https://www.machinehandelspierings.nl/Elektrotechniek/Elektromotor/Reductormotoren-Nieuw-Gebruikt

60 RPM 230 volt Gefeg motor

50 euro en ik was klaar.

https://www.werktuigenspierings.nl/Reductormotoren/100-1000?product_id=390

Pendelaar.

Bedankt das een goede tip.  :beersmiley:

Nu nog ff een koppelingetje vinden

hansHalberstadt

Citaat van: basterd-brewer op 01-05-2013  11:40 uHeel mooi gebouwd allemaal, complimenten!
Dit soort tips mag je uit veiligheidsoverweging natuurlijk nooit geven. Achter de schakelaar dienen alle spanningvoerende delen spanningsloos te zijn in uitgeschakelde toestand. (ik neem overigens aan dat het dan een draaistroom motortje zonder nul is anders zou een van de spoelen ook nog stroom voeren en oververhit raken)

Ik snap ook even niet wat de gedachtegang hierachter was. in principe kun je een 3 fasenmotor mits eenmaal op toeren ook op 1 fase laten lopen, alleen is hij dan niet erg sterk. En als hij gaat slippen in het veld of stilstaat is het afgelopen en verbranden de wikkelingen.

Pendelaar

7C54DCC8-F5E4-45AA-B731-AF9FCC08C824.jpgE1FF9975-7581-4954-8C58-6E8D8F3CDF29.jpg 

Dit is hoe ik de Gefegmotor aangesloten heb. Werkt prima ondanks dat de motor een beetje scheef op de as zit. Zie ik nu......

hansHalberstadt

Citaat van: Pendelaar op 19-08-2022  17:24 u7C54DCC8-F5E4-45AA-B731-AF9FCC08C824.jpgE1FF9975-7581-4954-8C58-6E8D8F3CDF29.jpg 

Dit is hoe ik de Gefegmotor aangesloten heb.

Is dat een 3 fasenmotor of 2 fasen motor?

Pendelaar

Geen van beide: het is een 1 Fase. Spanning moet op paars en bruin of paars en blauw. Afhankelijk van de draairichting die je wilt hebben. Aanloopcondensator bruin op bruin en blauw op blauw.
Is een 230 Volt motor. Alles draait soepel en een paar kilo mout gaat er zonder problemen doorheen.
Zeer content mee.
Voor verdere info:

en klik op specificaties.

Pendelaar

hansHalberstadt

Citaat van: Pendelaar op 19-08-2022  21:19 uGeen van beide: het is een 1 Fase. Spanning moet op paars en bruin of paars en blauw. Afhankelijk van de draairichting die je wilt hebben. Aanloopcondensator bruin op bruin en blauw op blauw.

De specificatie zegt 1 fase, maar daarmee bedoelen ze dat hij op 1 fase lichtnet aangesloten kan worden. motoren met een condensator zijn 2 of 3 fase. ik denk dat deze 2 fase is. Dat betekent dat er 2 statorwikkelingen onder een hoek van 90 graden gewikkeld zijn. een echte draaistroommotor is 3 fase. dat betekent dat er 3 statorwikkelingen onder een hoek van 120 graden zijn gewikkeld. Zo'n ding op een 3 fasenet heeft geen condensator nodig. hij kan ook op een 1 fasenet maar dan met een condensator anders loopt hij niet aan.
Lijkt me op zich een prima motor oor een walsen molen.

Pendelaar

Citaat van: hansHalberstadt op 19-08-2022  21:38 uDe specificatie zegt 1 fase, maar daarmee bedoelen ze dat hij op 1 fase lichtnet aangesloten kan worden. motoren met een condensator zijn 2 of 3 fase. ik denk dat deze 2 fase is. Dat betekent dat er 2 statorwikkelingen onder een hoek van 90 graden gewikkeld zijn. een echte draaistroommotor is 3 fase. dat betekent dat er 3 statorwikkelingen onder een hoek van 120 graden zijn gewikkeld. Zo'n ding op een 3 fasenet heeft geen condensator nodig. hij kan ook op een 1 fasenet maar dan met een condensator anders loopt hij niet aan.
Citaat van: hansHalberstadt op 19-08-2022  21:38 uDe specificatie zegt 1 fase, maar daarmee bedoelen ze dat hij op 1 fase lichtnet aangesloten kan worden. motoren met een condensator zijn 2 of 3 fase. ik denk dat deze 2 fase is. Dat betekent dat er 2 statorwikkelingen onder een hoek van 90 graden gewikkeld zijn. een echte draaistroommotor is 3 fase. dat betekent dat er 3 statorwikkelingen onder een hoek van 120 graden zijn gewikkeld. Zo'n ding op een 3 fasenet heeft geen condensator nodig. hij kan ook op een 1 fasenet maar dan met een condensator anders loopt hij niet aan.

Dank voor je uitleg maar voor mij als leek zegt het allemaal niet zoveel. Maar waarom kwam je met jouw vraag? Was dit alleen om bovenstaand antwoord te kunnen geven?

hansHalberstadt

Citaat van: Pendelaar op 19-08-2022  21:57 uMaar waarom kwam je met jouw vraag?

Vooral omdat ik wilde weten wat voor soort motor jij hebt gebruikt en misschien nog iets van jouw ervaring daarmee te kunnen meenemen. Vooral het aanloopkoppel, dus loopt het ding aan met mout erin of moet hij eerst op toeren komen voordat je de mout erin doet. voor dit soort motoren is namelijk het aanloopkoppel altijd een compromis. Je kunt 2 of 3 fasen motoren vergelijken met een auto waarbij je in de 5 probeert weg te rijden door de koppeling op te laten komen. De motor levert dan heel veel vermogen aan de koppeling die dan slipt en heet wordt, maar geen vermogen aan de wielen. Wat dat betreft zijn boormachines veel beter mbt aanloopkoppel.     

Pendelaar

Citaat van: Pendelaar op 19-08-2022  21:57 uDank voor je uitleg maar voor mij als leek zegt het allemaal niet zoveel. Maar waarom kwam je met jouw vraag? Was dit alleen om bovenstaand antwoord te kunnen geven?

Citaat van: hansHalberstadt op 19-08-2022  23:34 uVooral omdat ik wilde weten wat voor soort motor jij hebt gebruikt en misschien nog iets van jouw ervaring daarmee te kunnen meenemen. Vooral het aanloopkoppel, dus loopt het ding aan met mout erin of moet hij eerst op toeren komen voordat je de mout erin doet. voor dit soort motoren is namelijk het aanloopkoppel altijd een compromis. Je kunt 2 of 3 fasen motoren vergelijken met een auto waarbij je in de 5 probeert weg te rijden door de koppeling op te laten komen. De motor levert dan heel veel vermogen aan de koppeling die dan slipt en heet wordt, maar geen vermogen aan de wielen. Wat dat betreft zijn boormachines veel beter mbt aanloopkoppel.     

Ik zet altijd de motor aan en gooi dan de mout er in. Ik heb nog nooit geprobeerd om eerst de trechter vol te gooien en dan pas de motor te starten. Heb ik ook geen behoefte aan want hij werkt prima zoals ik het doe en heb ook geen zin om de motor extra te belasten.

Pendelaar

Wijbrouwers

Citaat van: Pendelaar op 19-08-2022  21:19 uGeen van beide: het is een 1 Fase. Spanning moet op paars en bruin of paars en blauw. Afhankelijk van de draairichting die je wilt hebben. Aanloopcondensator bruin op bruin en blauw op blauw.
Is een 230 Volt motor. Alles draait soepel en een paar kilo mout gaat er zonder problemen doorheen.
Zeer content mee.
Voor verdere info:

Pendelaar

Als je die motor via die site koopt, zit dan de condensator erbij of moet die nog apart gekocht worden?

Pendelaar

Citaat van: Wijbrouwers op 20-08-2022  19:47 uAls je die motor via die site koopt, zit dan de condensator erbij of moet die nog apart gekocht worden?

Die zit erbij. Maar al zou je die los moeten kopen dan kost dat ook niet een vermogen.

Orangeloo

Vandaag is deze bij mij bezorgd, helaas zonder condensator. :'(
Ff terugmailen dus

Wijbrouwers

Die van ons komt vandaag binnen. Ik ben benieuwd of er een condensator bij zit. Anders maar even bijbestellen. Zou wel jammer zijn, moet ik weer wachten om te kunnen knutselen.

Via deze site kan je hem voor een schijntje krijgen en is die morgen al bezorgd.

Jacques

Citaat van: Wijbrouwers op 26-08-2022  09:26 uDie van ons komt vandaag binnen. Ik ben benieuwd of er een condensator bij zit. Anders maar even bijbestellen. Zou wel jammer zijn, moet ik weer wachten om te kunnen knutselen.

Via deze site kan je hem voor een schijntje krijgen en is die morgen al bezorgd.

Via die link kom ik uit bij https://www.lenntech.nl/samenstelling.htm lijkt mij niet de bedoeling...

JanEric

Citaat van: Jacques op 26-08-2022  10:10 uVia die link kom ik uit bij https://www.lenntech.nl/samenstelling.htm lijkt mij niet de bedoeling...
Als je de cursor over de link van Wijbrouwers beweegt zie je toch kabelshop.nl staan. de url lijkt me juist.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.