Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Blikbrouwen: een aantal vragen

Gestart door Polariteit, 12-02-2013 22:00 u

Vorige topic - Volgende topic

Polariteit

Hallo allemaal,

In mijn voorsteltopic zei ik het al, ondanks dat ik al twee brouwsels op fles heb zitten; heb ik toch nog een aantal vragen over het blik brouwen. Daarom dit topic. Aangezien het een aantal totaal verschillende vragen zijn heb ik ze maar in het 'Algemeen' forum gezet. Als dit niet gewenst is, dan vraag ik de moderators om het naar goeddunken op de plaats te zetten waar het wel thuis hoort :)

Mijn vragen:

1 - Zoals ik in mijn voorsteltopic al zei, bij mijn eerste brouwsel (Brewferm Diabolo) had ik de kroondopjes niet goed op de fles gedaan. Ik was bang dat ik teveel kracht zou zetten en de fles zou breken. Bij het eerste keer proeven had ik het nog niet door, maar bij het tweede keer proeven trok ik het dopje er zo af met mijn hand. Bij proeven was de smaak van het bier erg lekker, maar het koolzuurgehalte was nihil. Hierna heb ik de dopjes alsnog 'met krachtzetten' vastgezet. Nu is mijn vraag:
  • Moet ik bang zijn dat door het niet helemaal vastzitten van de dopjes het bier bedorven is geraakt?
  • Is er hoop dat het koolzuur na het opnieuw vastzetten van de dopjes nog 'goedkomt'?
  • Volgens de plaatjes hoort Diabolo gelig te zijn van kleur. Bij mij is het echter eerder rood/bruin van kleur. Hoe kan dit? Niet dat ik het verder erg belangrijk vind, maar ik vraag het me gewoon af.

2 - Na veel lezen op internet ben ik er inmiddels wel achter dat het een kwestie van heel veel geduld is om het bier tot zijn lekkerst te laten komen. Ik zag periodes van op fles voorbij komen van 6 maanden tot wel een jaar tijd.
  • Vanaf hoelang ongeveer moet ik bang zijn dat het bier gaat bederven? Oftewel: hoe lang is het houdbaar?
  • Zijn er ook biertypen die minder lang nodig hebben om tot wasdom te komen?

3 - Ik wil binnenkort weer eens naar de shop om nog een paar blikken te halen, waaronder Muntons bier.
  • Met Muntons blikken kan je 18-23 liter bier maken. Hoeveel ruimte moet je in je gistvat overhouden om de boel niet te laten ontploffen?

koffie

Hoe lang hebben ze op de fles gezeten? Had je veel gist onderin?
Ik zou de dopjes even goed vast zetten, en even lichtjes schudden zodat de gist gaat dwarrelen. Zet ze dan eens 2 a 3 weken op kamertemperatuur weg en proef er eentje.

Een Brewferm Diabolo kun je prima een jaartje op fles laten liggen, maar ook gerust na 4 weken drinken.

De Muntons blikken (en ook de Brewferm blikken) hebben wij altijd in 30 liter vaten vergist, slechts 1 keer een echte overstroming gehad door heftige vergisting. Zeker de Muntons vallen best mee als ik het me herinner.

Succes! :)

Polariteit

Koffie, dank voor je reactie.

De Diabolo heeft ongeveer 2 maanden in de fles gezeten voor ik erachter kwam dat de dopjes niet goed zaten. Ik heb toen alsnog de dopjes goed vastgezet; dat is nu inmiddels al 3 weken terug. Van het weekend maar eens eentje proberen dan :)

Is er een soort van 'richtlijn' van hoeveel ruimte je vrij zou moeten laten in een gistvat? Of is het te afhankelijk van te veel factoren om dit goed te kunnen zeggen?

JanSt

Ik heb nu 23 liter staan in een 25 liter gistvat. En dat is net aan.
Ik heb ze niet groter.

Dus het kan. Maar is er een risico.

Gerald

Citaat van: Polariteit op 13-02-2013  07:16 uIs er een soort van 'richtlijn' van hoeveel ruimte je vrij zou moeten laten in een gistvat? Of is het te afhankelijk van te veel factoren om dit goed te kunnen zeggen?

Die richtlijn is volgens mij de helft van je volume van je brouwsel boven je gistvat openlaten.
Anders gezegd in een 30 l gistvat kan je 20 liter brouwen.

Dat is hoe ik het altijd begrepen heb. Maar ik ben zelf ook nog niet zo lang bezig ;)

heijligers

Citaat van: JanSt op 13-02-2013  08:17 uIk heb nu 23 liter staan in een 25 liter gistvat. En dat is net aan.
Ik heb ze niet groter.

Dus het kan. Maar is er een risico.
Een beetje vergisting gaat er dan overheen. Ik brouw gemiddeld 25 liter in een 60 liter vat. Ooit bij een weizen stond daar meer dan 25 liter schuim op door de vergisting. Dan ben je heel blij dat je geen 30 liter vat hebt.

Hoppenbrouwers

Citaat van: heijligers op 13-02-2013  11:15 uOoit bij een weizen stond daar meer dan 25 liter schuim op door de vergisting. Dan ben je heel blij dat je geen 30 liter vat hebt.
Welke gist had je toen gebruikt? Wil binnenkort ook een weizen gaan brouwen maar twijfel nog over het volume.

Overigens ondergisters kun je best hoog inzetten. 25L brouwen in een 31L vat gaat makkelijk. Bij ondergisters nooit meer dan 2L schuim gehad bij een vergisting van 12°C of lager.

heijligers

Citaat van: Hoppenbrouwers op 13-02-2013  11:22 uWelke gist had je toen gebruikt? Wil binnenkort ook een weizen gaan brouwen maar twijfel nog over het volume
Volgens mij was dat met een opgekweekte witte trappist. Toen vergistte ik nog ongecontroleerd, dat heeft daar mogelijk aan bijgedragen.

Henielma

Bij mij produceert de Witbier gist (Wyeast 3944) het meeste schuim. Soms wel meer dan dat er liters wort in zit. Dus 25 liter Witbier en dan 30 liter schuim erboven op. Een paar jaar geleden heb ik nadat ik een paar maal gistslurrie heb moeten dweilen door overschuimers twee 60 liter vergistingsvaten gekocht om er 15 .. 30 liter wort in te vergisten. Dit gaat prima, hierna geen overschuimers meer gehad.

Overschuimers kan ik nu met mijn ballonkoolzuurproductie sensor met een klep ook echt niet meer gebruiken.

Polariteit

Dank voor de reacties. Ik denk dat ik me dan geen zorgen ga maken met mijn 25 en 30 liter vaten  :biersmile:

Wat betreft de diabolo: vanavond 2 flesjes geproefd, en 1 ervan had totaal geen koolzuur en ook totaal geen schuimkraag. De tweede wel, en smaak was echt super.

Zou het helpen als ik alle flesjes even ga schudden? Of is dat nadelig?

Nog een vraag: kan je een blik pils van bijvoorbeeld Brewferm of Muntons ook laten gisten (met bijgeleverde gist) bij de huidige buitentemperaturen? Of is dat echt te koud?

Jacques

Citaat van: Polariteit op 13-02-2013  19:38 uZou het helpen als ik alle flesjes even ga schudden? Of is dat nadelig?

Nog een vraag: kan je een blik pils van bijvoorbeeld Brewferm of Muntons ook laten gisten (met bijgeleverde gist) bij de huidige buitentemperaturen? Of is dat echt te koud?

Schudden kan geen kwaad.

Als je een pils wilt brouwen moet je beschikken over een pilsgist. Zo simpel is dat.
Gebruik de gist bij de aanbevolen temperatuur. Bij een pilsgist is dat tussen de 9 en 15 ºC.

JanSt

Zover ik weet zijn die blikbieren allemaal bovengisters. Dus ja... te koud.

Polariteit

Ok, helder  8)

Als de standaardgist bovengistend is hoef ik me geen zorgen te maken over koelen  :proost:

JayDie

Ik ben nog nieuw hier, zoveel informatie, weet niet goed waar ik deze vraag moet plaatsen, verplaats gerust :-)

1) Waar kan ik verbeteringen voor de blikbrouw-wiki doorgeven (spelfouten, typo's, etc.)
2) In de blikbrouwwiki wordt na het reinigen van je gistvat het vat binnen handbereik weggezet met 2 a 3 liter water. Begrijp ik goed dat je de inhoud van het blik hier bij gaat gooien (ik lees niets over het legen van het vat) en het dus de eerste liters zijn van je brouwsel?

Jacques

Citaat van: JayDie op 14-08-2013  20:24 uIk ben nog nieuw hier, zoveel informatie, weet niet goed waar ik deze vraag moet plaatsen, verplaats gerust :-)

1) Waar kan ik verbeteringen voor de blikbrouw-wiki doorgeven (spelfouten, typo's, etc.)
2) In de blikbrouwwiki wordt na het reinigen van je gistvat het vat binnen handbereik weggezet met 2 a 3 liter water. Begrijp ik goed dat je de inhoud van het blik hier bij gaat gooien (ik lees niets over het legen van het vat) en het dus de eerste liters zijn van je brouwsel?

De plek voor dit soort opmerkingen is hier.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.