Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Engels bitter-achtig bier

Gestart door MaartenM, 07-11-2012 16:25 u

Vorige topic - Volgende topic

MaartenM

Tja, de titel geeft het al een beetje aan, ik wil binnenkort een Engels bier brouwen, beetje bitter achtig met typisch Engelse mouten waarmee ik een beetje de volle moutsmaak met het biscuit-achtige smaak van Engelse bieren wil benaderen. Dit is een eerste aanzet, schiet maar:

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptMaartens dark bitter
Kenmerkdark bitter
Brouwdatum7-11-2012
BiertypeBitter (Ordinary & Best)
Aantal liters20
Gewenst begin SG1044 (4,4 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement75,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater28,9 liter
Maischdikte4,9 l/kg
Maischwater18,0 liter
Spoelwater12,0 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur37 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid39 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pale ale mout (Maris Otter)75,0 %3091 gr4 EBC
Brown malt7,5 %309 gr150 EBC
Amber malt7,0 %288 gr100 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Bramling Cross5,1 %20 gr15 minuten7 EBU
Northdown8,7 %20 gr90 minuten25 EBU
Fuggle (GB)4,5 %20 gr15 minuten6 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortSafale S-04
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume starter0 ml
Beluchtingstijd0 uur
Temperatuur giststarter0°C

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
168°C60 minuten4,9 l/kg
278°C5 minuten4,9 l/kg

:degroeten:
Maarten

Gerb

Weet je de kleur van de amber en brown malt zeker? Volgens mij zijn deze, zeker in de praktijk, donkerder. Ik denk dat dit eerder een porter-achtig bier gaat worden.

MaartenM

De brown moet ik even nakijken, de amber was 115 ipv 100 ebc. de kleur die BrouwVisie aangaf was nog steeds vrij licht, als ik het verkeerd heb hoor ik het graag!

MaartenM

De brown is volgens de website van Van der Kooy 200 EBC ipv 150

Etn82

Je zou voor een vollere body wat dikker kunnen maischen.

De-Geert

Ik zou dit niet doen!
Er van uitgaande dat die Amber ook van Britse komaf is (gezien de 100 EBC), is die combinatie Brown & Amber veel te veel.
Ik zou maximaal 200 gram totaal doen, op 20 l bier. Maar dan in een porter of zo. In een bitter zou ik eigenlijk geen Brown en/of Amber doen, maar anders in ieder geval max 200 gram en dan liever Amber dan Brown.

Die moeten hebben een hele sterke smaak!

MaartenM

Dank voor de reacties! Dus om kort te sluiten: 200 g amber, geen brown en dikker maischen, als in 12 l en 18 l spoel? En is het een idee nog wat crystal mout toe te voegen?
groeten
Maarten

Adrie

Heb je geen Engelse Crystal? Die wordt toch erg vaak gebruikt in bitters met een aandeel van 5-10% in de stort. Die zou ik doen in plaats van de amber. En dan wellicht nog een procentje chocolademout voor de kleur.

MaartenM

Ik weet niet zeker of ik Engelse crystal heb, zal vanavond kijken maar heb zeker Belgische. Ik dacht dat het leuk was met deze klassieke Engelse mouten te brouwen en dacht dat ze een noot-achtige smaak zouden opleveren. Maar geen aanrader dus? Even ter verduidelijking: het hoeft niet persé een bitter te worden, als het maar een "Engels gevoel" heeft.

Gerb

Ik heb eens een bier gemaakt met van al deze mouten 33% in de stort. Dat was een erg gebrand/scherp bier, wat pas na 1 jaar redelijk te drinken was. Dit was volgens sommige bronnen een porter/stout aan het begin van de ontwikkeling van de stijl. Bij jou zal het zeker geen bitter worden ben ik bang, maar om te zeggen dat het geen aanrader is: nee, het wordt alleen zeker geen bitter.

RobinB

Citaat van: MaartenM op 08-11-2012  14:07 uIk weet niet zeker of ik Engelse crystal heb, zal vanavond kijken maar heb zeker Belgische.

Belgische crystal?
Als je Crystal hebt van Van der Kooy, dan is dat Engelse. :)

Belgisch is alleen caramout. ;)

Gerb

Dat is toch hetzelfde? Toendertijd noemde men het cara-crystal.

RobinB

Ik zie dat nu ook op de site van Brouwland, dat het daar (weer?) cara-crystal heet.
Was vroegâh cara120 toch?

Omdat we nu ook "echte" crystal (Engels, zonder cara-voorzetsel) kunnen kopen, lijkt het me duidelijker caramout van dingemans en/of weyermann met (op z'n minst) cara te benoemen.
Dan is het onderscheid tussen Engels en Belgisch ook duidelijker, gezien het evenduidelijke verschil in smaak.

Gerb

Als voor jou dan de wereld weer klopt, moet je dat zeker doen. Belgische crystal dekt de lading voor mij ook. Wat te doen met Belgische pale mout?

RobinB

Zullen we die Belgische pale noemen? ;)

(Als jij vind dat communicatie niet duidelijk hoeft te zijn, hoor ik dat graag...)

MaartenM

*lol* zo mooi zoals een discussie soms kan afdwalen! In ieder geval zal ik dus niet meer dan 200 g amber erin doen! Blijft de vraag of en zo ja hoeveel crystal (Engelse dus, want hij komt bij Van der Kooy weg) ik zal toevoegen? ik dacht aan een 300 g of is dat te veel?

RobinB

7,5% (ca. 300 g) lijkt me prima. :)

MM

Als je je bier iets pittiger wil hebben kan je er 1 à 2 procent amber of brown in laten zitten.

MaartenM

Hernieuwde recept, graag hoor ik wat jullie er nu van vinden. ik heb de brown malt eruit gegooid, minder amber erin en pale crystal toegevoegd. verder ga ik zo dikker maischen. wat denken jullie van toevoeging van gips aan het water?

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptMaartens dark bitter
Kenmerkdark bitter
Brouwdatum7-11-2012
BiertypeBitter (Ordinary & Best)
Aantal liters20
Gewenst begin SG1038 (3,5 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement75,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater28,8 liter
Maischdikte3,3 l/kg
Maischwater12,0 liter
Spoelwater18,0 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur24 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid40 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pale ale mout (Maris Otter)86,1 %3100 gr4 EBC
Amber malt5,6 %200 gr115 EBC
Pale Crystal malt8,3 %300 gr69 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Bramling Cross5,1 %20 gr15 minuten7 EBU
Northdown8,7 %20 gr90 minuten25 EBU
Fuggle (GB)4,5 %20 gr15 minuten6 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortSafale S-04
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume starter0 ml
Beluchtingstijd0 uur
Temperatuur giststarter0°C

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
168°C60 minuten3,3 l/kg
278°C5 minuten3,3 l/kg

Etn82

De moutstort ziet er goed uit, 24 EBC is een mooie kleur voor een Bitter, qua kleur gaat deze misschien zelfs een beetje richting een ESB.

De hopstort ziet er ook interessant uit, Bramling Cross heeft een mooie uitgesproken smaak die zeker samen kan gaan met Fuggles. Heb dit zelf nog nooit geprobeerd, maar het brengt me op ideeën. 40 IBU is een mooie bitterheid voor een Bitter, heb er al een aantal gebrouwen met deze hoeveelheid.

Je maischema voorziet volgens mij in de nodige body voor een bitter.

Kortom, ik zou deze graag zelf ook drinken  :biersmile:

De-Geert

Citaat van: MaartenM op 10-11-2012  15:34 uwat denken jullie van toevoeging van gips aan het water?
Of het wel/niet verstandig is om iets aan je water toe te voegen hangt volledig af van je water.
Als je die niet weet: niet doen
Als je niet weet waarom je het toe zou voegen: ook niet doen.

Dat zeg ik niet omdat ik tegen waterbehandeling ben, maar je moet wel weten waar je mee bezig bent. Anders kan je het beter achterwege laten.

Verder lijkt 40 Tinseth-IBU's me wat veel voor een 1038 bier.
En ik zou die 15 minuten hop naar 0 minuten verplaatsen, hoparoma is een belangrijk kenmerk voor een goede Bitter.

MaartenM

Ik heb vrij zacht water en dacht daarom wat meer droog mondgevoel te krijgen met gips. verder is de 0 minuten een goed idee. je bedoelt daarmee neem ik aan vlam-uit? Etn82 ook bedankt voor de reactie!

MaartenM

Vandaag gebrouwen, 17 l met een begin SG van 1056. ik ga nog verdunnen met 3 l gekookt water.

MaartenM

Vandaag overgeheveld met een SG van 1021. de smaak valt wat tegen; hij heeft erg weinig body (waterig) en er zit een soort broodsmaak alla weizen aan. Hopen dat dat wat wegtrekt. Bitterheid lijkt wel goed.

MM

Citaat van: MaartenM op 07-12-2012  20:47 uVandaag overgeheveld met een SG van 1021. de smaak valt wat tegen; hij heeft erg weinig body (waterig) en er zit een soort broodsmaak alla weizen aan. Hopen dat dat wat wegtrekt. Bitterheid lijkt wel goed.

Ik denk dat die brood smaak door de ambermout komt. Ik heb zelf een aantal keer gebrouwen met Engelse ambermout. In die brouwsels kreeg ik vergelijkbare smaken. Mijn ervaring is dat de smaak van ambermout sneller wegtrekt dan die van Engelse crystalmout.

Vergelijkbare Topics (7)

37064

Gestart door MikeG

Reacties: 5
Gelezen: 1757

25590

Gestart door alrikdew

Reacties: 5
Gelezen: 2877

7411

Reacties: 14
Gelezen: 4760

40745

Reacties: 2
Gelezen: 975

29589

Reacties: 37
Gelezen: 10923

13126

Gestart door Joran

Reacties: 11
Gelezen: 4558

44515

Reacties: 2
Gelezen: 887

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.