Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hoe maak ik een afdichting voor mijn gistvat?

Gestart door sjoerdmulder, 28-10-2012 20:20 u

Vorige topic - Volgende topic

sjoerdmulder

Hoi allemaal,

Ik heb het deksel van een gistvat een beetje aangepast, zodat de bijbehorende O-ring niet meer past. De sleuf waar de O-ring in zat, is er nu ook niet meer. Ik wil nu zelf een simpele pakking maken, doorsnee ongeveer 17 cm en zo'n 8 mm breed.

Op het forum kwam ik de tip tegen om siliconen-bakplaat te gebruiken en uit te knippen. Is dat een goede methode? Ik ben bang dat dat materiaal direct kapot draait als ik het vat een beetje stevig dichtdraai.

Wie heeft de gouden tip?

hansm

sjoerdmulder

Het deksel bestaat uit twee delen:
- een bolle disk met waterslot-gat
- een buitenste ring met schroef, die de disk op het vat klemt

Als ik de bolle disk andersom op het vat schroef, past hij precies in mijn koelkast :) Alleen de sleuf in de disk voor de O-ring zit dan plotseling aan de bovenkant. Overigens is die O-ring kapotgegaan, dus daar heb ik niets meer aan.

seed7

Je zou zelf een pakking kunnen maken met siliconenkit. Op zowel de bolle plaat als de ring bakpapier oid leggen. Op een van de twee een ring siliconen spuiten en het geheel monteren, maar niet heel erg strak aandraaien. Na uitharden van de kit het geheel demonteren en het bakpapier verwijderen.

s7.

McMelloW

Citaat van: sjoerdmulder op 28-10-2012  20:20 uOp het forum kwam ik de tip tegen om siliconen-bakplaat te gebruiken en uit te knippen. Is dat een goede methode? Ik ben bang dat dat materiaal direct kapot draait als ik het vat een beetje stevig dichtdraai.

Deze siliconen bakplaat kost nu € 3.99 bij de Lidl vanaf Maandag 29-10. Uit zo'n plaat kan je 2 ringen snijden. Misschien is de gok voor dit bedrag de moeite waard.

hansm

Citaat van: sjoerdmulder op 28-10-2012  20:28 uHet deksel bestaat uit twee delen:
- een bolle disk met waterslot-gat
- een buitenste ring met schroef, die de disk op het vat klemt

Als ik de bolle disk andersom op het vat schroef, past hij precies in mijn koelkast :) Alleen de sleuf in de disk voor de O-ring zit dan plotseling aan de bovenkant. Overigens is die O-ring kapotgegaan, dus daar heb ik niets meer aan.

Die rubberen ringen kan je los kopen bij Brouwland.

Had je niet beter een andere oplossing kunnen zoeken voor je waterslot? Bijvoorbeeld een knietje en een slang (met eventueel een waterslot op de (buitenkant van de) deur gemonteerd? Je moet de deksel best wel stevig dichtdraaien wil je geen lekkages hebben. Zo'n siliconenring draai je zo kapot  :(

basterd-brewer

sjoerdmulder

Citaat van: McMelloW op 28-10-2012  23:26 uDeze siliconen bakplaat kost nu € 3.99 bij de Lidl vanaf Maandag 29-10. Uit zo'n plaat kan je 2 ringen snijden. Misschien is de gok voor dit bedrag de moeite waard.
Dat ga ik zeker proberen, bedankt voor de tip.

Citaat van: hansm op 29-10-2012  07:42 uHad je niet beter een andere oplossing kunnen zoeken voor je waterslot? Bijvoorbeeld een knietje en een slang (met eventueel een waterslot op de (buitenkant van de) deur gemonteerd? Je moet de deksel best wel stevig dichtdraaien wil je geen lekkages hebben. Zo'n siliconenring draai je zo kapot  :(

De oplossing die ik nu heb is: én het deksel omdraaien, én een slang naar buiten voeren ipv een waterslot. Alleen dan past het. Ik ben ook bang dat ik zo'n ring zo kapot maak; vandaar mijn vraag.

Oscar

Plaats eens wat foto's van wat je gedaan hebt...  :) Want ik begrijp het niet. Deksel omgedraaid?

sjoerdmulder

Citaat van: Oscar op 30-10-2012  02:42 uPlaats eens wat foto's van wat je gedaan hebt...  :) Want ik begrijp het niet. Deksel omgedraaid?

Komt ie!

Dit is het origineel, een bolle disk vastgezet met een ring. Een schroefaansluiting zit erop, voor bijv. een waterslot:

Ik heb de schroefaansluiting erafgesneden en de bolle disk op zijn kop erin gezet. Scheelt vijf centimeter, waarmee hij in de koelkast past:

Aan deze slang kan ik een waterslot maken of gewoon in een bakje water hangen:

Mijn vrouw is vanmiddag langs de Lidl gegaan en heeft zo'n siliconenbakplaat gekocht. Ben benieuwd of het gaat werken!

sjoerdmulder

Hmm. Van die siliconenplaat heb ik een mooie ring gesneden. De ellende is dat die ring niet vast zit aan het deksel, zodat hij steeds weer in de ton valt. :huilen:

Ook als ik dénk dat hij goed dicht zit, weet ik niet of de ring ergens wellicht toch scheef zit.  :weetniet: Het spul is eigenlijk te flexibel; een starre rubberen ring zou al beter zijn.

Nog beter zou het zijn als de ring óf aan de deksel plakt, óf dat hij als het ware om de tonrand vast zit. Ik ga dus maar eens experimenteren met siliconenkit.

Pim

Van siliconenslang is ook een prima afdichting te maken. Kies een maat slang die klem blijft zitten in de daarvoor gemaakte (oude) sponning, snij de slang op de juiste lengte (1 of 2 mm langer om wat extra druk te geven), en lijm de twee uiteinden met wat siliconenkit aan elkaar. Volgens mij werkt dit het beste wanneer de slang al in de sponning van het deksel zit.
De flexibele siliconenslang vormt zo een prima afsluiting die goed op zijn plaats blijft zitten wanneer je'm op de juiste plek vast zet (ok weer met siliconenkit).

Een andere optie is om een siliconenslang over de lengte open te snijden en deze over de rand van het gistvat te schuiven. Mogelijk moet je'm daar ook vastzetten om te voorkomen dat'ie steeds in het vat valt. Deze methode heeft in ieder geval een gelijkmatige "pakking" tussen vat en deksel. Mogelijk moet je wel kiezen voor een extra dikke slang.

sjoerdmulder

Citaat van: Pim op 31-10-2012  11:27 uKies een maat slang die klem blijft zitten in de daarvoor gemaakte (oude) sponning

Die oude sponning, die zit nu dus op de bovenkant van het deksel. Ik heb geen sponning meer, dat is het probleem (sponning, dat is het woord :biersmile:)

Citaat van: Pim op 31-10-2012  11:27 uEen andere optie is om een siliconenslang over de lengte open te snijden en deze over de rand van het gistvat te schuiven.

Dat is een briljant idee!

sjoerdmulder

Mijn probleem is opgelost. Uiteindelijk heb ik met siliconenkit een rand gemaakt op het deksel. Met zonnebloemolie de ton zelf ingesmeerd. Vervolgens heb ik het deksel heel licht vastgedraaid en laten drogen. Tot slot met extra kit de rand nog wat dikker gemaakt en bijgesneden waar er overtollig spul zat.

Ik heb nu een prachtige ring en hij sluit helemaal luchtdicht af als ik hem goed strak draai.  :hoera:
Overigens heb ik Bison Bouwkit gebruikt: dat was de stevigste siliconenkit die ik had liggen.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.