Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

American Amber Ale

Gestart door Caspar, 06-09-2012 10:00 u

Vorige topic - Volgende topic

Caspar

Over een weekje of 3 ga ik een Doppelbock maken en het plan was om tevens een klein proefbrouwseltje te maken... ik ben echter erg dorstig de laatste tijd en ik ga dus maar toch 2 brouwsels op 1 dag maken ;) . Qua gist ga ik Wyeast American Ale 1056 gebruiken, kan ik deze mooi vergelijken met de US-05 die ik in mijn Double IPA heb gebruikt.

Wat denken jullie van het onderstaande recept? Ik heb ook nog Simcoe, maar ik denk niet dat ik die ga gebruiken... in recente meer donkere bieren met veel sterke (cara) mouten vond ik de echte fruitige, intense Amerikaanse hoppen als Amarillo, Citra en Simcoe wat botsen qua smaak. Ik denk dat ik meer voor de klassieke citrus ga, met een Columbus punch.

American Amber

A ProMash Recipe Report

BJCP Style and Style Guidelines
-------------------------------

10-B  American Ale, American Amber Ale

Min OG:  1.045   Max OG:  1.060
Min IBU:    25   Max IBU:    48
Min Clr:    25   Max Clr:    44  Color in EBC

Recipe Specifics
----------------

Batch Size (L):          18.50    Wort Size (L):     18.50
Total Grain (kg):         6.30
Anticipated OG:          1.058    Plato:             14.20
Anticipated EBC:          32.6
Anticipated IBU:          34.1
Brewhouse Efficiency:       55 %
Wort Boil Time:             90    Minutes

Pre-Boil Amounts
----------------

Evaporation Rate:      15.00    Percent Per Hour
Pre-Boil Wort Size:   23.87    L
Pre-Boil Gravity:      1.045    SG          11.12  Plato

Grain/Extract/Sugar

%     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 71.4     4.50 kg.  Palemout 7 - Dingemans        België         1.037      7
 15.9     1.00 kg.  Munich Malt                   Belgium        1.038     15
  6.3     0.40 kg.  Caraamber - Weyermann         Duitsland      1.037     80
  6.3     0.40 kg.  CaraMunich Malt               Belgium        1.033    120

Potential represented as SG per pound per gallon.

Hops

Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
 10.00 g.     Magnum                            Whole   14.00  16.5  60 min.
 20.00 g.     Cascade                           Whole    7.70  11.0  20 min.
 20.00 g.     Cascade                           Whole    7.70   6.6  10 min.
 15.00 g.     Columbus                          Pellet  15.80   0.0  0 min.
 15.00 g.     Centennial                        Pellet  10.00   0.0  0 min.
 15.00 g.     Columbus                          Whole   15.80   0.0  Dry Hop
 15.00 g.     Centennial                        Whole   10.00   0.0  Dry Hop

Yeast
-----

Wyeast 1056 Amercan Ale/Chico

Mash Schedule
-------------

Mash Name: Droog

Total Grain kg:     6.30
Total Water Qts:   34.87 - Before Additional Infusions
Total Water L:   33.00 - Before Additional Infusions

Tun Thermal Mass:   0.00
Grain Temp:        20.50 C

Step   Rest   Start   Stop  Heat     Infuse   Infuse  Infuse
Step Name            Time   Time   Temp    Temp  Type     Temp     Amount  Ratio
---------------------------------------------------------------------------------
Inmaischen / Rust      3     40     63      63   Infuse    66       33.00   5.24
Rust                   3     20     72      72   Infuse     0        0.00   5.24
Uitmaischen           10      1     78      78   Infuse     0        0.00   5.24

Total Water Qts:           34.87 - After Additional Infusions
Total Water L:             33.00 - After Additional Infusions
Total Mash Volume L:       37.20 - After Additional Infusions

All temperature measurements are degrees Celsius.
All infusion amounts are in Liters.
All infusion ratios are Liters/Kilograms.

Notes
-----

33 liter maischwater

Pre boil volume (26 liter)

2,5 gr CalciumSulfaat
1,5 ml CalciumChloride
2 ml Melkzuur

William

Ik denk dat de combinatie Cascade , Columbus, Centennial goed gaat werken.
De Simcoe heb ik pas gebruikt in een gehopte RIS maar dat vond ik minder geslaagd.

Caspar

Ik heb Simcoe ook een keer in een RIS gebruikt en ik vond het echt niet goed uitpakken... het deed mij zelfs een beetje aan kattepis denken!

Caspar

Ook deze heb ik vandaag gebrouwen... Het start SG is ietsje hoger dan gepland (1061) vanwege een hoger rendement. Ik laat hem lekker koel starten op 18,5 ºC.

Etn82

Ziet er uit als een mooie Hoppige Amber Ale.

Een beetje karamel, en een stevige bittertje. Ben benieuwd!

Jacques

Citaat van: Caspar op 23-09-2012  16:48 uHet start SG is ietsje hoger dan gepland (1061) vanwege een hoger rendement.

Dat is met een beetje water zo opgelost.

BierHenk

Citaat van: Jacques op 23-09-2012  18:30 uDat is met een beetje water zo opgelost.
Inderdaad. Je leest het vaak dat brouwers te hoog of te laag uitkomen.
De oorzaak kan uiteraard divers zijn, maar de oplossing meestal gewoon nog wat inkoken, ofwel een klikje water erbij.

Caspar

Ik zou een bier niet verdunnen met water voor 2 SG puntjes. In dit soort gevallen is mijn motto: Relax don't worry and have a homebrew  ;) .

BierHenk

Citaat van: Caspar op 23-09-2012  19:42 uIk zou een bier niet verdunnen met water voor 2 SG puntjes. In dit soort gevallen is mijn motto: Relax don't worry and have a homebrew  ;) .
Inderdaad voor 2 puntjes geen gegok meer. Maar ik doelde op afwijken van een punt of 10, dat lees je toch regelmatig. De oplossing is simpel.
Meten gedrurende het hele proces kan een hoop schelen.

Caspar

Ik heb dit bier gefusteld met een eind SG van 1012. De combinatie Colombus Centennial smaakte erg veelbelovend. Een beetje rauw citrus, weed-achtig. Het bier smaakte nog wel een beetje ruw bitter, ben benieuwd wat de tijd ermee gaat doen!

RobinB

Klinkt goed!
Ik wil ergens dit najaar nog een celebration ale brouwen, das een centennial Cascade combi. :)
Moet ook wel, anders ben ik volgens MO geen hobbybrouwer meer... ;)

heijligers

Citaat van: RobinB op 10-10-2012  22:35 uMoet ook wel, anders ben ik volgens MO geen hobbybrouwer meer... ;)
Heb je nog niet genoeg stempeltjes gehaald?   ;D

Caspar

Ik heb eens een zeer slechte bier gemaakt met centennial waardoor ik de hop een beetje had afgeschreven. Ik heb nu recent 2 bieren gemaakt: Centennial, Columbus en Centennial, Columbus, Simcoe... het begint er op te lijken dat ik Simcoe het minst lekker vind van de 3 (beetje dennen-achtig, bijna geparfumeerd) en centennial juist weer kan waarderen (rauwer citrus, grapefruit).

Oscar

Citaat van: Caspar op 11-10-2012  09:51 uIk heb eens een zeer slechte bier gemaakt met centennial waardoor ik de hop een beetje had afgeschreven.

Dat kan nooit aan de hop gelegen hebben. Centennial is een superlekkere hop. :)

Caspar

Ik zit nu aan dit bier, het is een mooie moutige Amber geworden.. Centennial geeft een goed fris grapefruit arroma. Het bier smaakt op de een of andere manier alleen veel bitterder dan gepland, ook een beetje harsig. Ik heb het gevoel dat de 0 min toevoeging zeker 10 IBU heeft toegevoegd aan het bier, de harsigheid komt misschien uit de Columbus?

Niet helemaal volgens plan dus, maar wel lekker ;).

Raymond293

10 ibu uit een 0 minuten hop lijkt me hoogst onwaarschijnlijk. Veel hopsmaak kan natuurlijk wel, maar bitterheid lijkt me niet :)
Wel een mooi recept, ik ben hier wel een fan van! Lijkt een beetje op een commercieel recept van mij.

Proost !

Caspar

Ik koel met een platenkoeler... dus de hop blijft zeker 15 tot 20  min in een vloeistof van 90 - 100 ºC. Met zulke hoge alfapercentages wordt er blijkbaar echt wel bitterheid onttrokken. Het bier is veel bitterder dan 35 ibu :o.

Adrie

Dat kan heel goed. Isomerisatie stopt niet gelijk bij het uitdraaien van de vlam, maar gaat nog door bij lagere temperaturen. Niet zo snel als bij koken, maar toch. 10 IBU uit die 0 minuten hop lijkt me heel goed mogelijk.

Caspar

Ik heb voor de grap in Promash 0 minuten in slechts 5 minuten veranderd en dit is het resultaat:

Hops

Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
 15.00 g.     Columbus                          Pellet  15.80   6.8  5 min.
 15.00 g.     Centennial                        Pellet  10.00   4.3  5 min.

Ruim 11 IBU hoger gecalculeerd... voor mij is dit een leerzaam brouwsel. Ik heb eigenlijk nog nooit eerder een laag gehopt Amerikaans bier gebrouwen met zeer hoge alfa % pellets, maar zonder het bedoeld te hebben lijk ik nu onbewust een soort IPA gebrouwen te hebben.

Raymond293

Dat scheelt inderdaad aanzienlijk! Als je binnen no-time op lage temperaturen zou zitten krijg je niet zo snel 10 ibu's erbij, maar in dit geval is dat blijkbaar prima mogelijk :)

En wat betreft die IPA die je gebrouwen hebt, een weinig gehopte ipa is niks mis mee ;D

Caspar

Haha, dat klopt  ;) . Ik had alleen trek in een milder, toch hoppig bier... dat is nu mislukt. Volgende keer beter!

Raymond293

Mijn ervaring is wel dat de overheersende hopsmaak van late hopgiften, relatief, snel verdwijnen. Als je toch de american amber smaakt wilt hebben is het misschien de moeite om haar iets langer te laten staan? :)

Etn82

Citaat van: Caspar op 23-11-2012  17:23 uHet bier smaakt op de een of andere manier alleen veel bitterder dan gepland, ook een beetje harsig. (...) de harsigheid komt misschien uit de Columbus?

Dat zou goed kunnen. Ik heb laatst een American Pale Ale gebrouwen met Columbus als aroma- & koudhop. En deze heeft een sterk droog en harsige smaak opgeleverd. Mij smaakt het prima, maar het is wel voor de liefhebber.

Citaat van: Caspar op 23-11-2012  20:53 uIk koel met een platenkoeler... dus de hop blijft zeker 15 tot 20  min in een vloeistof van 90 - 100 ºC.

Zou dit effect met een dompelkoeler minder sterk zijn, aangezien je daar de gehele wort geleidelijk afkoelt. Meestal daalt de temperatuur van het wort de eerste 10-15 min het snelst.

RobinB

In het megalomane hopproject van JWVG kwam Columbus (en chinook) er ook uit als relatief harsig (piny) dacht ik. Mooi project was dat...

Vergelijkbare Topics (7)

10099

Reacties: 16
Gelezen: 5323

35870

Reacties: 23
Gelezen: 5032

14841

Gestart door RobinB

Reacties: 33
Gelezen: 7600

44256

Reacties: 17
Gelezen: 1413

18875

Reacties: 11
Gelezen: 3331

5757

Gestart door Hopmans

Reacties: 65
Gelezen: 16808

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.