Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vat met kraan dichtmaken

Gestart door Raymond293, 14-08-2012 15:27 u

Vorige topic - Volgende topic

Raymond293

Heeft iemand een briljante tip om voor eeuwig het kraangat van een witte vergistingsemmer te dichten?
Ik gebruik die kraantjes nooit, en voor wat voor reden dan ook, lekken ze altijd.

Is er een voedselveilige siliconenkit waarmee ik de boel kan afkitten?

Overigens is het de kraan van een dergelijk vat;

Gerb

Bij mij zit er een dop (met schroefdraad) in dit gat. Misschien kun je het proberen bij een kampeerwinkel? Het lijkt mij qua afmeting wel iets van een jerrycan of andersoortig vat voor op de camping.

Ronald_

Waarom risico lopen als je voor een paar euro klaar kan zijn?

cpmb

Bij mijn vat zit ook een dop met schroefdraad.. je kan eens informeren bij de webwinkels of ze die dopjes ook los verkopen..

Raymond293

Ik heb ook die dop met schoefgat, maar deze lekken bijna altijd.
Schoonmaaktechisch moet je die dop ook elke keer weer losdraaien om de hoekjes en naadjes schoon te krijgen.

Zou mooi zijn om die dop erin te draaien en vervolgens aan de binnenkant van het vat de boel definitief glad af te dichten. :)

Hoppenbrouwers

Gat opvullen met een plamuur en afwerken met 2 componentenhars.
Maar zelf zou ik ook gewoon een nieuwe emmer kopen zoals Ronald al zei.

hansm

Er hoort een afsluitdopje bij het vat te zitten. Die dopjes zijn waarschijnlijk ook wel los te verkrijgen bij Brouwland. Ze leveren ook allerlei onderdelen die niet op de website of in de catalogus staan. Ik heb ooit een nieuw afdichtrubber gekocht, stond ook niet op de website.

Even een mailtje en je weet het (morgen is er een Belgische feestdag, dus je krijgt waarschijnlijk pas donderdag antwoord).

Hoppenbrouwers

Gebeurt het trouwens vaker dat de kraantjes op dergelijke vaten zo vaak lekken?

Jacques

Citaat van: Ronald_ op 14-08-2012  15:32 uWaarom risico lopen als je voor een paar euro klaar kan zijn?

Die vaten lekker weer gas aan de bovenkant.

Het wordt eens tijd dat er goede gistvaten zonder kraantjes en randen die echt ook luchtdicht zijn op de markt komen.

In ieder geval ben ik blij met mijn rvs CCT die hermetisch sluit en waarvan de kranen niet lekken. Jammer dat die cct's zo duur zijn.
Als alternatief zou je een Curvervat kunnen gebruiken. Die heb ik in het verleden met veel plezier gebruikt. Ze hebben een deksel met een rubberen rand. In de deksel kun je een gat boren en daar een siliconenstop met gat in doen voor het waterslot.

JAVAL

Ik gebruik dit vat van van der Kooy al enkele jaren met tevredenheid. In mijn beleving een van de betere constructies tegen een heel redelijke prijs. Ik heb echter de kraan niet in het gat met schroefdraad gemonteerd omdat ik de positie daarvan ongunstig vind: te hoog en te diep het vat in. Er blijft daardoor veel bier in het vat achter als je hem laat leeglopen. Ik heb aan de andere kant van het vat een gat gesneden en daar de kraan in gemonteerd. Nog nooit last gehad van lekkage, ook niet als je de kraan heen en weer duwt, en optimale leegloop (wel een beetje kantelen op het laatst). De ronding van het vat wordt plaatselijk netjes platgedrukt door de moer. Aan de buitenkant zit er een rubber ring tussen geklemd.
Jaap

Ronald_

Citaat van: Jacques op 14-08-2012  18:42 uDie vaten lekker weer gas aan de bovenkant.

Het wordt eens tijd dat er goede gistvaten zonder kraantjes en randen die echt ook luchtdicht zijn op de markt komen.

In ieder geval ben ik blij met mijn rvs CCT die hermetisch sluit en waarvan de kranen niet lekken. Jammer dat die cct's zo duur zijn.
Als alternatief zou je een Curvervat kunnen gebruiken. Die heb ik in het verleden met veel plezier gebruikt. Ze hebben een deksel met een rubberen rand. In de deksel kun je een gat boren en daar een siliconenstop met gat in doen voor het waterslot.

Hier zijn twee soorten in. Wij hebben een half jaar geleden eentje gekocht bij Brouwmarkt, die is 100% luchtdicht. Het is ook duidelijk een slag of 3 degelijker dan de startpakket emmers...

Vergelijkbare Topics (7)

35827

Reacties: 23
Gelezen: 3594

40975

Reacties: 3
Gelezen: 870

31653

Gestart door orangeloo

Reacties: 6
Gelezen: 1978

43285

Reacties: 38
Gelezen: 2883

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.