Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Mijn eerste poging: een IRA

Gestart door Robin K, 24-07-2012 22:01 u

Vorige topic - Volgende topic

Robin K

Ik ben van plan om over een paar weken mijn eerste bier te gaan brouwen. Ik heb inmiddels een tweetal blikbieren
gedaan en heb nu ongeveer alle spullen bij een om met het echte werk te beginnen.

Voor het eerste bier had ik een Irish Red Ale in gedachte met het onderestaande recept.
Het is een beetje een mengelmoes van verschillende IRA's geworden die ik gevonden heb en
ook om een beetje simpel te beginnen dus voor een 1 stap maischschema en korrelgist gekozen.

Dus schiet maar raak, ik ben er klaar voor  ;D

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptIrish Red Ale
KenmerkIRA
Brouwdatum24-7-2012
BiertypeIrish Red Ale
Aantal liters10
Gewenst begin SG1048 (5,0 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement75,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater15,7 liter
Maischdikte4,0 l/kg
Maischwater8,8 liter
Spoelwater8,2 liter
Kooktijd60 minuten
Berekende kleur27 EBC (Dan A. Morey)
Berekende bitterheid25 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Palemout 7 EBC88,7 %1954 gr8 EBC
Carared (D)10,0 %220 gr40 EBC
Geroosterde gerst1,3 %29 gr1000 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
East Kent Golding5,5 %11 gr60 minuten17 EBU
East Kent Golding5,5 %11 gr20 minuten9 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortSafale S-04
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
167°C60 minuten4,0 l/kg
278°C5 minuten4,0 l/kg

RobinB

Ziet er goed uit!
Misschien de geroosterde gerst verlagen naar 1%, maar dat maakt niet zoveel uit. :)

MM

Zelf vind ik het makkelijk om eenvoudig af te wegen hoeveelheden te gebruiken: zoals bijvoorbeeld 10 gram voor beide hopstorten. Het recept vind ik er niet verkeerd uit zien, mooi bier voor de eerste keer.

Robin K

Zo vandaag voor de eerste keer gebrouwen. Het is de IRA geworden alleen niet met East Kent Golding hop maar de Bramling Cross.

Alles is op zicht goed gegaan, maar door te weinig wort (1,7,9 l i.p.v. 19.2 l) na het filteren uit de maishpan had ik een te hoge SG bij aanvang koken.
Dus toch maar door gegaan en uit eindelijk geeindigd met een SG van 1068. Dit geeft dus een stevig alcoholpercentage en het zag er
ook zeer donker uit (rook wel goed).

Conclusie van deze dag is dat ik mijn installatie nog onder de knie moet krijgen en dus gaan we nog flink veel brouwen  :brouwen:.

Het lastigste punt was het koelen van het wort. Ik heb een platenkoeler en kreeg het wort niet goed aangezogen, weet iemand
hier een goede methode voor?

Gr. Robin

BierHenk

Citaat van: Robin K op 16-09-2012  21:06 uZo vandaag voor de eerste keer gebrouwen. Het is de IRA geworden alleen niet met East Kent Golding hop maar de Bramling Cross.

Alles is op zicht goed gegaan, maar door te weinig wort (1,7,9 l i.p.v. 19.2 l) na het filteren uit de maishpan had ik een te hoge SG bij aanvang koken.
Dus toch maar door gegaan en uit eindelijk geeindigd met een SG van 1068. Dit geeft dus een stevig alcoholpercentage en het zag er
ook zeer donker uit (rook wel goed).

Conclusie van deze dag is dat ik mijn installatie nog onder de knie moet krijgen en dus gaan we nog flink veel brouwen  :brouwen: .

Het lastigste punt was het koelen van het wort. Ik heb een platenkoeler en kreeg het wort niet goed aangezogen, weet iemand
hier een goede methode voor?

Gr. Robin
Je had je SG kunnen laten zakken met een plons water... :brouwen:

Oscar

Citaat van: Robin K op 16-09-2012  21:06 uAlles is op zicht goed gegaan, maar door te weinig wort (1,7,9 l i.p.v. 19.2 l) na het filteren uit de maishpan had ik een te hoge SG bij aanvang koken.

Zorg dat je het volume dat je opvangt tijdens het filteren kunt meten. Op die manier kun je doorspoelen tot het juiste volume, en kom je aan volume dus nooit meer te kort....

Citaat van: Robin K op 16-09-2012  21:06 uDus toch maar door gegaan en uit eindelijk geeindigd met een SG van 1068. Dit geeft dus een stevig alcoholpercentage en het zag er ook zeer donker uit (rook wel goed).

Je uiteindelijk behaalde SG kun je inderdaad corrigeren met water (gewoon koud uit de kraan) of met suiker (als het te laag is).

Citaat van: Robin K op 16-09-2012  21:06 uHet lastigste punt was het koelen van het wort. Ik heb een platenkoeler en kreeg het wort niet goed aangezogen, weet iemand hier een goede methode voor?

Gewoon aanzuigen. Zorg wel dat de leiding niet verstopt zit (met hop o.i.d.) en dat er voldoende hoogte verschil is met bovenkant vloeistof en je platenkoeler. :brouwen:

Succes!

arluijen

Citaat van: Oscar op 17-09-2012  00:29 udat er voldoende hoogte verschil is met bovenkant vloeistof en je platenkoeler.

Klopt. Afgelopen weekend een IPA gedaan, en het hoogteverschil bij mij, tijdens koelen is meer dan een meter: er zit een meter tussen de bodem kookpan en bovenkant van het gistvat. Koeling loopt dan ook altijd heel lekker door. Vind ik meestal een raar moment met zo'n platenkoeler: Je zet de kraan van de tuinslang aan, de kraan van je kookpan en daarna steek ik een sigaar op omdat er echt niets meer te doen valt. Gewoon wachten.

Robin K

Citaat van: Oscar op 17-09-2012  00:29 uJe uiteindelijk behaalde SG kun je inderdaad corrigeren met water (gewoon koud uit de kraan) of met suiker (als het te laag is).

Is het nog mogelijk/verstandig om er nu nog extra water bij te doen, hij staat namelijk al te vergisten?

Gr. Robin

Oscar

Citaat van: Robin K op 17-09-2012  12:37 uIs het nog mogelijk/verstandig om er nu nog extra water bij te doen, hij staat namelijk al te vergisten?

Mogelijk is het altijd, maar ik zou even wachten tot de vergisting klaar is. Dan weet je het eind SG en dus het alcoholpercentage. Dan kan je daarna gaan rekenen hoeveel je zou willen verdunnen.  :brouwen:

Robin K

Het waterslot is vandaag redelijk stil dus maar even de SG gemeten met de refractometer (9.3 brix)
Deze waarde heb ik in het programma van Hans Halberstadt gezet en kwam uit op SG 1018.
De begin SG was 16.6 brix dus het is volgens mij al redelijk vergist.

Ik denk dat ik het ga overhevelen en het daarna nog even op 20 graden verder laat gaan.

Gr. Robin

RobinB

Citaat van: Robin K op 19-09-2012  18:51 uDe begin SG sterkte was 16.6 brix dus het is volgens mij al redelijk vergist.

Het tooltje van Hans geeft ook aan wat de (schijnbare) vergistingsgraad is, daaraan kan je ook wat inschatten hoever hij uitgegist is.

Robin K

Uit het toolje komt dat de schijnbare vergisting 71% is en de werkelijke vergisting 59%.

Is dit een goed resultaat voor de Safale S-04 gist?

Jacques

Citaat van: Robin K op 19-09-2012  23:01 uIs dit een goed resultaat voor de Safale S-04 gist?

Dat kun je zien in de wiki.

Zie hier.

S-04 heeft een gemiddelde vergistingsgraad van 77,5%. Dit wil echter niet zeggen dat je altijd op die waarde uit moet komen. Je maischschema, hoeveelheid gist en vergistingstemperatuur, wel of niet beluchten en maar van dit soort factoren hebben hier invloed op.

Robin K

Het waterslot stond vandaag stil dus even gemeten en het was 8,5 Brix.
Hieonder de resultaten in in het tooltje. Even snel nog even geproefd en het smaakt niet
slecht voor zover ik met mijn beperkte ervaring kan zeggen.

Ik ben wel van plan het nog te gaan verdunnen met extra water wat ik wil gaan toevoegen gelijk
met het bottelsuiker. Uit BrouwVisie haal ik dat er 3.75 liter bij zou moeten om (uitgaande van de
situatie na het koken) op de juiste SG te krijgen.

Kan iemand vertellen of dit ook nog steeds op gaat aan het einde van de vergisting  :weetniet: 

Robin

Jacques

Een schijnbare vergistingsgraad van 79% met de Safale S-04 is netjes.

Het water kun je nog steeds toevoegen. Zelf geef ik de voorkeur er aan om extra water na het koken toe te voegen. Je hebt dan minder kans op oxidatie en ook is dan het esterprofiel van je bier in overeenstemming met de zwaarte van het bier.

RobinB

Na de vergisting verdunnen lijkt me om een of andere reden niet zo'n goed idee?

Robin K

Ik heb onderhand ook in andere topics gelezen dat verdunnen na vergisting niet is aan te raden.
Het zal dus een wat donkerder en zwaarder bier worden dan gedacht, eens kijken op welk bier
het gaat lijken.

Als ik morgen tijd heb ga ik het bottelen met 8 g/l suikeroplossing en dan maar eens kijken
wat het na een paar weken voor resultaat geeft  :proost:

Robin

Vergelijkbare Topics (7)

27687

Reacties: 6
Gelezen: 7263

23709

Reacties: 33
Gelezen: 12705

4789

Reacties: 47
Gelezen: 16942

37407

Reacties: 17
Gelezen: 2995

9511

Gestart door Oscar

Reacties: 53
Gelezen: 18651

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.