Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Bottelsuiker fles versus fust

Gestart door ernie_, 02-03-2012 09:28 u

Vorige topic - Volgende topic

ernie_

Ik heb tot nu toe altijd gebotteld in fles, groot (tot 5L) en klein (25 cl). Ik brouw alleen bovengistende bieren wat nog nagist op de fles.
Ik heb voor het bottelen altijd een suikeroplossing door het bier gedaan alvorens ik ging bottelen.
Nu wil ik graag eens gaan experimenteren met het afvullen op fust. Omdat bij het tappen er CO2 wordt toegevoegd aan het bier en bij de meeste brouwsoftware hiermee gerekend wordt vroeg ik me af;

Moet ik suiker toevoegen alvorens ik het bier ga afvullen?

Herman

Ja.

Als je koolzuur in je bier wilt, kun je kiezen uit suiker toevoegen voor de hergisting of geforceerd CO2 toevoegen. De koolzuur om te tappen is enkel bedoeld om het bier op druk te houden en om te tappen. Plat bier dat op tapdruk wordt gezet, zal nauwelijks CO2 bevatten.

Oscar

Citaat van: ernie_ op 02-03-2012  09:28 uMoet ik suiker toevoegen alvorens ik het bier ga afvullen?

Dat kan. Maar je kunt ook je bier met koolzuur satureren door het fust onder druk te zetten (2,5 bar) en dan te schudden. En dit een paar keer herhalen. Echter weet je dan niet hoeveel koolzuur er in je bier zit, maar dat kun je proefondervindelijk testen.

kleine Minstreel

Ik heb inmiddels een paar keer verschillende hoeveelheden getest. Op aanraden van Jacques ben ik met 3 gram / liter begonnen maar was niet onder de indruk van de frisheid veroorzaakt door de koolzuur.
Gewoon te plat dus. Toen gesatureerd en het werd wel iets beter.
Op aanraden van een kleine brouwerij af gevuld met 4,25 gram suiker per liter en nu zijn mijn biertjes perfect.
Het argument om laag te gaan zitten heeft te maken met het schuimen van je tap installatie maar dat is wel op te lossen door minder druk bij het tappen of een compensator kraan te installeren

Henielma

Ik doe tegenwoordig 1 bar koolzuurdruk gedurende 1 week op 6 ºC. Hiermee heb je gecontroleerd de juiste hoeveelheid koolzuur voor tapbieren. Wel de koolzuurkraan van de fles open laten staan. Anders komt er geen koolzuur in het bier.

ernie_

Citaat van: kleine Minstreel op 02-03-2012  10:09 uOp aanraden van een kleine brouwerij af gevuld met 4,25 gram suiker per liter en nu zijn mijn biertjes perfect.

Dat is de zelfde hoeveelheid als ik voor de fles gebruik, geen verschil dus.
Wat gebeurt er met een fust als er teveel suiker in gaat. Met een fles weet ik het uit ervaring :'(. Dat zijn echt bommen. Maar kan een fust ook uit elkaar klappen?

Oscar

Citaat van: ernie_ op 02-03-2012  10:20 uMaar kan een fust ook uit elkaar klappen?

Ja bij voldoende druk...( > 7 bar)  ;D

ernie_

Dat zijn dan echt bommen. Dat wil je niet meemaken

kleine Minstreel

Meten is weten. ik heb een drukmeter op een tapkop geplaatst en kan zodoende de druk volgen. na 4 dagen is de druk op 1,5 bar en na 6 dagen loopt dat iets terug door vermoedelijk opname van de koolzuur in het bier.
Bommetjes is alleen van toepassing bij niet uitvergist bier en we weten allemaal dat dat de basis moet zijn.

Oscar

Citaat van: ernie_ op 02-03-2012  10:26 uDat zijn dan echt bommen. Dat wil je niet meemaken

Valt wel mee, je wilt het inderdaad niet mee maken, maar bij fusten zit meestal in de bodem een klein rondje die iets zwakker is. Bij overdruk zal het fust daar kapot gaan.....

Sander_de_Rijk

Geldt die 4,25 gram ook voor 5 L vaatjes? En dien je met grotere flessen (1,5 L) andere hoeveelheden suiker te gebruiken dan met standaard flesjes?

Dit omdat ik pas ben begonnen het gebruiken van 5 L vaatjes en ik ook een 1,5 L beugel heb gekregen.

Albertus

Citaat van: Sander_de_Rijk op 02-03-2012  18:10 uGeldt die 4,25 gram ook voor 5L vaatjes?

Zou ik niet doen, 3 g/l is echt het maximum (tenzij je een overdrukventiel gebruikt), anders krijg je dit:

Bert

Oscar

Citaat van: Albertus op 02-03-2012  18:14 uZou ik niet doen, 3 g/l is echt het maximum

Als je echte fusten gebruikt kun je net zoveel suiker toevoegen als op fles  :)

kleine Minstreel

Ja voor de volledigheid. Ik vul af op 10,15,20,30 liter RVS fusten van een brouwerij.
Mijn info kwam van de 3Horne die meestal op 20 Liter fustjes vult.
En die drukmeting is erg betrouwbaar dus bij 4,25 gram suiker op een blondbier start SG=14 brix eind is 6 brix dit komt ongeveer overeen met eind SG 1004.
Een dubbel begin  17 brix eind 9 brix wat overeenkomt met 1016
In beide gevallen uitvergist want geen daling SG in 5 dagen tijd.

Jacques

Net als bij flessenbier heb je liefhebbers van meer of minder koolzuur in het bier.

Het flessenbier van de 3Horne heeft meer koolzuur dan een gemiddeld commercieel bier. Geen wonder dat het fustbier ook wat hoger zit.
Maar ik moet toegeven dat 3 g per liter aan de onderkant zit. 3,5, 4 of 4,5 g kan ook afhankelijk van je persoonlijke voorkeur. Echter als het bier nog een beetje nagist in het fust (en daarmee bedoel ik niet de vergisting van de toegevoegde suikers maar de nog niet vergiste suikers) kun je wel eens te veel koolzuur krijgen. Die overmaat aan koolzuur ben je niet zo maar kwijt. Daarentegen als het bier te weinig koolzuur heeft kun je nog koolzuur toevoegen via een koolzuurfles. Met andere woorden: te weinig koolzuur kun je corrigeren, te veel niet.

En als je geen compensatorkraan hebt tapt bier met te veel koolzuur bijzonder lastig tenzij je lange dunne leidingen hebt. Er zijn dus meerdere aspecten verbonden aan het koolzuurgehalte van bier op fust.

RobinB

Citaat van: Jacques op 02-03-2012  22:44 uDie overmaat aan koolzuur ben je niet zo maar kwijt.

Cornelius vaatjes hebben een aflaat-ventiel! :duimop:
Mocht de druk dus te hoog zijn, daarmee kan je makkelijk druk aflaten. :)

hirsnl

Citaat van: kleine Minstreel op 02-03-2012  10:09 uIk heb inmiddels een paar keer verschillende hoeveelheden getest. Op aanraden van Jacques ben ik met 3 gram / liter begonnen maar was niet onder de indruk van de frisheid veroorzaakt door de koolzuur.
Gewoon te plat dus. Toen gesatureerd en het werd wel iets beter.
Op aanraden van een kleine brouwerij af gevuld met 4,25 gram suiker per liter en nu zijn mijn biertjes perfect.
Het argument om laag te gaan zitten heeft te maken met het schuimen van je tap installatie maar dat is wel op te lossen door minder druk bij het tappen of een compensator kraan te installeren

Het is het bier dat schuimt niet de tapinstallatie. (grapje Cor)

hirsnl

Citaat van: Henielma op 02-03-2012  10:17 uIk doe tegenwoordig 1 bar koolzuurdruk gedurende 1 week op 6 ºC. Hiermee heb je gecontroleerd de juiste hoeveelheid koolzuur voor tapbieren. Wel de koolzuurkraan van de fles open laten staan. Anders komt er geen koolzuur in het bier.

Hoeveel koolzuur zit er nu in je bier?

hirsnl

Citaat van: kleine Minstreel op 02-03-2012  11:39 uMeten is weten. ik heb een drukmeter op een tapkop geplaatst en kan zodoende de druk volgen. na 4 dagen is de druk op 1,5 bar en na 6 dagen loopt dat iets terug door vermoedelijk opname van de koolzuur in het bier.
Bommetjes is alleen van toepassing bij niet uitvergist bier en we weten allemaal dat dat de basis moet zijn.
Klopt gedeeltelijk. Bij niet uitvergist bier en daarna de standaard toevoeging van de suiker. Bijv. 8 g/L.

hirsnl

Citaat van: Albertus op 02-03-2012  18:14 uZou ik niet doen, 3 g/l is echt het maximum (tenzij je een overdrukventiel gebruikt), anders krijg je dit:

Bert
We praten hier niet over een fustje maar over een blikje. Deze kunnen veel minder druk verdragen.

Jacques

Citaat van: RobinB op 02-03-2012  22:47 uCornelius vaatjes hebben een aflaat-ventiel! :duimop:

Die heb ik dus niet, en volgens mij kleine Minstreel ook niet.

hirsnl

Citaat van: RobinB op 02-03-2012  22:47 uCornelius vaatjes hebben een aflaat-ventiel! :duimop:
Simpel even aan het ringetje trekken.

Jacques

Citaat van: hirsnl op 02-03-2012  23:19 uSimpel even aan het ringetje trekken.

Ik weet niet of je bij de presentatie van PietO was bij De Roerstok. Hij liet zien dat bij flessenbier even wat druk aflaten niet werkt. Je moet veel langer druk aflaten om effect te hebben. Misschien dat Piet in dit topic kan reageren.

RobinB

Dat is bij flessen misschien zo, maar bij deze vaatjes kan je net zo vaak druk aflaten als je wilt.
Als je bijvoorbeeld 2-3x/dag alle druk laat aflopen en je houdt dat een aantal dagen vol, dan heeft dat echt wel effect. :)

hirsnl

Citaat van: kleine Minstreel op 02-03-2012  11:39 uMeten is weten. ik heb een drukmeter op een tapkop geplaatst en kan zodoende de druk volgen. na 4 dagen is de druk op 1,5 bar en na 6 dagen loopt dat iets terug door vermoedelijk opname van de koolzuur in het bier.

Meten is weten. ik heb een drukmeter op een tapkop geplaatst en kan zodoende de druk volgen. na 4 dagen is de druk op 1,5 bar en na 6 dagen loopt dat iets terug.Het bier is uitvergist. Door het bier koud te zetten zal de koolzuur boven het bier makelijker opgenomen worden en loopt de druk nog verder terug.
Wanneer de druk niet meer verder terug loopt meet je de temperatuur en de druk, neem het schuiftabelletje van Brouwland en je leest precies af hoeveel g/l koolzuur in je bier zit. Gemiddeld moet dit zijn: 4.8-5 g/l.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.