Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Een pilsje in plaats van een blondje

Gestart door Celocelava, 04-12-2004 18:25 u

Vorige topic - Volgende topic

Celocelava

Vandaag dan begonnen aan een echt pilsje (althans een poging daartoe). Ik heb het recept afgekeken en wat aangevuld:

Wij hebben nogal hard water (8,1) dus heb ik getest wat een halve citroen op 18 liter maischwater doet: ~5,8, dus een halve citroen erbij gedaan.

Ik heb 2 ketels gebrouwen wat samen 46 liter (na correctie met 6 liter) geeft.

3.6 kg Pilsmout EBC 3
0.4 kg maisvlokken

18 liter maisschwater

10 minuten op 55C
30 minuten op 60C
30 minuten op 70C
10 minuten op 78C

~13 liter spoelwater

26 liter bij aanvang koken

30 gram Saaz 2.9 op 60 minuten
30 gram Hallertau 2.0 op 60 minuten
15 gram Saaz 2.9 op 30 minuten
15 gram Hallertau 2.0 op 15 minuten
10 gram Iers mos op 10 minuten (voor het eerst dat ik dit gebruik)

Na koken 20 liter op 1.054 en gecorrigeerd naar 1.046

Dit heb ik 2 keer gedaan en nu staat er 40 liter van 1.046, IBU 27.6 en EBC 6.4 te wachten op de Czech die langzamer startte dan ik verwachtte. Zodra deze er rijp voor is (en ik verwacht voor vanavond 22.00) gaat die erbij. Het wort mag dan een nachtje in de keuken op gang komen (20C) en dan gaat de zaak morgen naar de bijkeuken op ~12C-14C

ALs het allemaal lukt wordt dit een allemansvriendje.

Peerrr

Eduard

Dat wordt een flinke pot bier!

Het recept lijkt wel veel op wat ik heb gebrouwen onlangs, al had ik toen meer pilsmout en in plaats van maisvlokken gebruikte ik rijstvlokken. Voor de rest ziet het eruit als een gezonde pils, dus als de vergisting goed verloopt komt het wel goed. Alleen zou ik eens kijken of je toch nog een paar graden kouder kunt vergisten. Heb je misschien een garage, of een plek bij vrienden thuis waar het wat frisser is?

Edgar

Ziet er lekker uit. Ik zou misschien iets langer op 60° zijn gebleven om niet te veel body te krijgen in je pils. Maar 30 min is misschien genoeg.

Wat je water betreft, als je veel "permanente hardheid" hebt (wat in NL meestal veel calcium betekent), dan is het helemaal niet nodig om je maischwater aan te zuren. De calcium zorgt met de fosfaten in de mout juist voor een pH-daling. Bij carbonaatrijk water kan het een ander verhaal zijn, wat ik met plezier aan MO overlaat :)  Overigens zegt de pH bijna niets over de hardheid.
Het spoelwater heeft weer wèl baat bij de aanzuring; je voorkomt daarmee uitloging van looistoffen in de kafjes en houdt een zachter smakend bier over. Hoewel een beetje stroefheid in een pils geen kwaad kan vind ik. Ik hoop voor je dat je niet teveel citroensmaak in je bier krijgt.

De gist heb ik een aantal keer gebruikt, zeer naar teverdenheid. Destijds vergist op 10°, maar correspondentie met Wyeast leerde dat  je zelfs tot, als ik me goed herinner, 17° nog goede resultaten kon krijgen. Op 10° stonk 'ie (zwavel) dat het een aard had, ik ben benieuwd of 'ie dat op 12°-14° ook doet.

Celocelava

Gelukkig zijn er nog mensen die op deze avonds iets anders doen dan Sinterepiet. De schuur is kouder dan 10 graden, zou dat een optie zijn? Het is helaas niet helemaal vorstdicht daar. Ik heb al eerder gewoon een citroentje in mijn maischwater geperst, tot nu toe heb ik er nog niets van gemerkt maar eens zal de eerste keer wel komen. Zoals vermeld was het een gekopieerd recept met een paar kleine aanpassingen naar mijn situatie en voorkeur. Het maischschema komt min of meer van Hoppie die me dit vorige week adviseerde. Ik heb er nu de starter ~1,2 liter bijgegooid, het is even wachten op de eerste activiteit maar ik verwacht dat hij voor 24.00 wel aan de gang zal zijn.

Tot nu toe heb ik mezlef nog niet druk gemaakt om de efficientie maar dit is nu al de 2e keer dat ik meer rendement haal dan verwacht. Ik zal toch de cijfers is aan gaan passen.

Peerrr.

Edgar

Als het buiten erg koud is: Waarschijnlijk niet. 5° zou wel gaan, als je je vat isoleert. Dat moet je sowieso doen voor de constantheid van de temperatuur. Bodem op gesloten celrubber (neopreen of zo; campingmatjes) zetten bijvoorbeeld en isolatie rondom. Afijn dat hoef ik je niet te vertelle. Als je een mogelijkheid hebt om de temperatuur van je bier te zien, is het wel te sturen. Je bier produceert, als de gisting op gang is (20° is perfect), zoals je weet flink wat warmte. Maar het is bij buitenvergisting altijd een kwestie van in de gaten houden. Als je een oude koelkast in je schuur hebt staan (niet werkend bedoel ik) wordt het al een stuk makkelijker. Maar de echte oplossing is een brouwkoelkast in de bijkeuken! Ook goed voor de lagering trouwens. Deze gist moet je volgens mij 'serieus' koel lageren.

Eduard

Ik heb in november mijn gistingsvat in een slaapzak geplaatst, waardoor de temperatuur behoorlijk stabiel bleef (9-10 graden gedurende enkele weken). Dus isolatie zou ik sowieso aanraden.

Edgar

Maar nu moet ook ik aan de Sinterklaastoestanden!

Eduard

Sinterklaas doet dit noordelijke land niet aan. Alleen maar kerst hier, met peperkoek, pepernoten, marsepein, en natuurlijk kerstbier!

Hopmans

Hey jongens,

Wat denken jullie wat ik van de Sint heb gehad ?

Brew Classic European Beers at home    :proost:

:elifant:

Groetjes,

Hoppie

Celocelava

Gek dat hij dat allemaal maar weet.....

Celocelava

Zoals ik al eerder zei: De schuur is niet geheel vorstvrij, in de meterkast waar ik de 46 liter had gestald liep gisternacht de temperatuur terug naar 2C. Nu zal het pils hier voor een keertje wel raad mee weten maar niet als dit 3 dagen duurt. Daarom heb ik het vandaag verhuisd naar de bijkeuken, hier heerst nagenoeg constant 12C volgens de metingen van de laatste week. Zwavel ruik ik trouwens genoeg. Zal wel goed komen.

Peerrr

Celocelava

Deze stond in zo'n blauw vat dus kon ik het proces niet met mijn ogen volgen. Ook de deksel was niet helemaal dicht dus: Vanochtend op de lagering gezet, het ziet er goed uit mooi van kleur en het ruikt in ieder geval goed naar bier. Het is nu wel een grappig gezicht:  al die lageringsflessen in de berging. Ik kon het niet over mijn hart verkrijgen om de gistkoek weg te gooien dus heb ik deze even in de wacht gezet. De volgende pilspoging ga ik een gedeelte meekoken en de rest ga ik proberen opnieuw te starten. Ben benieuwd.  :idea:

TVERSCH

Hoi Peerr

Waarom ga je gist meekoken ? :merlin:

Mijn CZ-pils staat nu ook volop te gisten, en stinkt ook behoorlijk. De temp. is van de start 14º teruggelopen naar 8º in 6 dagen maar de vergisting gaat goed door.
Het hergebruiken van de gist is op zich geen probleem, als je er maar niet te lang mee wacht.  Zelf spoel ik dan de gist iedere dag schoon met koud leidingwater, zodat de hop -'pek'- resten en de zwevende deeltjes verdwijnen, en maak dan een giststarter die dan in de koelkast wel enkele weken tot maanden houdbaar is.

Om het proces te volgen span ik plastic over het vat zodat je het deksel er zonder problemen af kan halen. Die rol krimpfolie (van 50 cm breed) heb ik ooit ergens 'gescoord' waar ze pallets met goederen inpakken voor verzending.

Theo :degroeten:

Hopmans

Hoi Theo,

Als je de gistkoek schoon spoelt, waarmee filter je dan?
Is dat gewoon een hopfilterdoek of iets dergelijks?
Of zakt de gist naar beneden, en dan het water voorzichtig uitschenken?

Hoe zit het eigenlijk met fosfor als gist-schoonmaakmiddel?
Weet jij dat net toevallig?

Groetjes,

Hoppie

Celocelava

Theo,

Ergens las ik iets over de voedingsstoffen die vrijkomen bij het meekoken van een gedeelte van de gistkoek. Dat is eigenlijk de enige reden (behalve nieuwsgierigheid). Het probleem met die vaten is de luchtdichtheid en het waterslot. Met dat plastic kun je weer geen waterslot gebruiken. Eigenlijk moet ik gewoon vertrouwen hebben of een heeeeeele grote fles kopen.

Hoppie, ik kan mezlef voorstellen dat het spoelen echt uit spoelen bestaat en je dus alleen de zwevende delen verwijderd. Als je dat een aantal keer herhaald dan zal het uiteindelijk wel goed komen denk ik.

Peerrrr

TVERSCH

Hoppie,

Ik spoel inderdaad alleen met water, en giet steeds de drijvende (dode) gistcellen af. Na een aantal dagen blijft er een witte gist over die redelijk snel zinkt, waarvan ik dan een giststarter maak en die in de koelkast laat vergisten.

Wat betreft spoelen met fosforzuur kijk eens bij Algemeen / Gist wassen.

Peerr,

Het lijkt mij niet echt noodzakelijk om extrta gistvoedingsstoffen toe te voegen, die komen voldoende in het wort voor.
Zou gekookte gist geen smaak afgeven?
Ik heb het nooit geprobeerd, maar misschien zijn er brouwers die er al ervaring mee hebben.
De hoofgisting laat ik in een RVS gamel of plastic emmer plaats vinden zonder waterslot. Als het schuim is gezakt, is de hoofdgisting voorbij, en dan hevel ik over naar een fles met waterslot.
Theo
Theo

Celocelava

Hoe lang moet pils eigenlijk in de lagering? Ik sta te springen om deze in de 10 nieuwe 5 liter vaatjes te hevelen.

Peerrr

Titus

Hoi Peerr,
Pils moet lang in de lagering. Reken op vier tot zes weken.
Ik heb dit ook met mijn pils gedaan welke ik vorig jaar in december heb gebrouwen. Dit bier heeft een eerste prijs opgeleverd bij de club kampioenschappen van 't wort wat.
Op dit moment heb ik ook een pils in mijn gistvat zitten. Morgen tracht ik 'm dan te overhevelen. (sg gister gemeten is 1013). Ik zet 'm zeker minimaal vier weken koud bij circa 2°C (gistkast)

greetz, Titus
 :proost2:

Celocelava

2C? dan moet ik hem buiten zetten. Ik ben ook maar een arme sloeber.

4 december hoofdgisting gestart dus dat gaat nog een week of 3 duren voordat hij in de vaatjes gaat. Jammer, 6 januari jarig, was een leuk biertje voor mijn verjaardag geworden. Nu moeten we de Golden Beverius klonen soldaat maken.....

Peerrr.

Edgar

Lang en koud lageren, is wat iemand bij Wyeast me ooit heeft verteld, en wat ik ook zelf heb gedaan de keren dat ik deze gist heb gebruikt. Een maand of 2 op een graad of vier kan helemaal geen kwaad. Als je op 2° lagert zoals Titus voorstelt, dan is 4 weken, lijkt me, wat kort. Hoe kouder hoe langzamer het rijpingsproces.

Celocelava

Nou,

Dit begint ergens op te lijken. Erg zacht, goede bittere hopsmaak. Het lijkt alleen nog steeds een beetje op een witbier. Wat vreemd is, is het smaakverschil tussen de flesjes en de vaatjes.

Peerrr

Johannes

Citaat van: Celocelava op 28-01-2005  20:00 uWat vreemd is, is het smaakverschil tussen de flesjes en de vaatjes.

Hoi Peerrr,

Smaakverschil tussen flessen en vaatjes verbaast mij niet, wel eens het verschil geproefd tussen een bier van de tap en een bier van de fles? Bij sommige bieren maakt het niet veel uit, bij andere des te meer! Bieren ontwikkelen zich anders in verschillende volume's over het algemeen beter naar mijn smaak.

:degroeten:

Johannes

Celocelava

Ha Johannes,

Die op de vaatjes zit is gewoon nog veel zachter van smaak. Het is net of de hop daar minder invloed heeft gehad. Gelukkig zijn ze allebei lekker.

Peerrr

Celocelava

Nu zijn ze een week of 12 oud en hebben we vandaag maar eens een vaatje aangeslagen: Veel schuim! terwijl ik toch maar 4 gram suiker per liter had toegevoegd. De smaak lijkt nu ook erg veel op die van de gebottelde batch. Ik vind het hoparoma iets te overheersend maar met de bitterheid zit het wel goed. Ik denk dat ik de volgende keer alleen een hopgift doe bij het begin van het koken.

Peerrr

Hopmans

Hoi boys,

CiteerIk vind het hoparoma iets te overheersend maar met de bitterheid zit het wel goed.

Nu zeg je wat.
Het valt mij op bij de hobbybrouw-forumers dat iedereen hier aroma-hop toevoegd bij einde koken.

Dit heb ik ooit eens gelezen op het HAB:
http://hab.brouwen.nl/

Koken met hop en filteren hete wort
Het opgevangen wort gaan we vervolgens koken met hop. Het wort moet zo'n 75 à 90 minuten koken. Tijdens het koken vlokken grote eiwitten uit, die door het maischen in het wort zijn gekomen. Na het koken verwijder je die eiwitvlokken (in brouwersjargon breuk of trub genoemd) en de hop door het wort opnieuw te filteren. Doordat bij hoppellets de hop fijn gemaakt is kunnen deze voor filterproblemen zorgen als een te fijn filterdoek gebruikt wordt.
Door het lange koken wordt het wort steriel en worden de hopbitterstoffen omgezet waardoor ze oplossen in het wort. Voorts is het belangrijk dat ongewenste vluchtige stoffen kunnen verdampen, daarom moet er 8 tot 12 % van het wort tijdens het koken verdampen. Zet dus nooit een dekstel op de kookketel tenzij de kookketel zo klein is dat meer dan 12% van het wort verdampt.
De laatste tientallen jaren is het gebruikelijk bij het begin van het koken hopsoorten toe te voegen met een hoge bitterheid (hoog alfazuur percentage) en tegen het einde van het koken de hopsoorten met een fijn hoparoma. Onder invloed van recent onderzoek gaan steeds meer brouwerijen over tot het voegen van de aromahop nog voordat het wort aan de kook is gekomen. Je krijgt hierdoor een fijner hoparoma in je bier. Het leggen van hop op de hopfilter geeft een wat scherpe smaak aan het bier (in het verleden dacht men dat deze methode tot een beter hoparoma zorgde).
De hoeveelheid hop dat toegevoegd moet worden is vooral afhankelijk van de gebruikte hopsoorten en het biertype dat men wilt maken.

Klopt dit verhaal?
Ik gooi eigenlijk ook nooit hop op einde koken in mijn wort.
Ik heb altijd dit verhaal in mijn achterhoofd gehad.

En laatst las ik hier op het forum, dat iemand (was dat Edwin?) ook niet zo enthousiast was over hop op het einde koken toevoegen. Het zou een harsige smaak geven geloof ik.

:degroeten:

Vergelijkbare Topics (7)

28472

Reacties: 14
Gelezen: 6737

9944

Reacties: 17
Gelezen: 5127

34285

Gestart door hopjesvla

Reacties: 4
Gelezen: 1402

16393

Gestart door piele

Reacties: 5
Gelezen: 2121

39922

Reacties: 9
Gelezen: 1769

23547

Reacties: 19
Gelezen: 9003

4893

Reacties: 1
Gelezen: 1741

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.