Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gistdepot van hoofdvergisting of navergisting gebruiken

Gestart door kleine Minstreel, 10-08-2011 20:38 u

Vorige topic - Volgende topic

EBC

Citaat van: kleine Minstreel op 11-08-2011  22:03 uEn een practische vraag dan.
Maakt men de vergistings ketel schoon of laat men de koude wort zo op de slurry lopen.
Als dat het geval is kan ik mijn RVS gistketel gesloten houden en alleen het bier aftappen en nieuw wort erop pompen.

De gistingstank wordt schoongemaakt. De gist wordt afgetapt en naar een propagator gebracht, hieruit wordt vitale, aktieve gist naar de gistingstank gestuurd voor een nieuwe vergisting.

Nieuw wort rechtstreeks op oude gist wordt alleen toegepast bij amateurbrouwers.

RobinB

Citaat van: PietO op 11-08-2011  21:42 uen precies dat wordt gedaan Adrie (zie opmerking over meten in mijn eerste bijdrage in deze draad). Wij kleuren en tellen cellen als standaard procedure bij opkweek en slurries; wat teveel is wordt weggegooit. Dus niet fout! Verdere discussie is buiten de topic van de draad; ik wilde alleen de mogelijkheid aangeven die reeds een paar jaar wekelijks met succes wordt toegepast.

Maar gepast her-enten met slurry is toch heel normaal?
Wordt al veel meer en langer gedaan mijns inziens...

@ Cor:
Het is dus beter om het niet zo op de slurry te laten lopen, aangezien je het dan niet kan afmeten/oppeppen.
Handige bijkomstigheid is de mogelijkheid tot schoonmaken inderdaad.

PietO

Citaat van: kleine Minstreel op 11-08-2011  22:03 uEn een practische vraag dan.
Maakt men de vergistings ketel schoon of laat men de koude wort zo op de slurry lopen.
Als dat het geval is kan ik mijn RVS gistketel gesloten houden en alleen het bier aftappen en nieuw wort erop pompen.

Huidige praktijk: direct erop laten lopen zonder schoonmaken; 3-4e brouw vergisten vergisting lijkt alsof de gist zich het best voelt: activiteit vaak binnen 1-2 uur na de gekoelde, licht in-line beluchte wort op de slurry te laten lopen.

Typische getallen voor 25 liter brouwen: 300 miljard cellen opkweek, 700-1500 miljard cellen in de slurry van de hoofdvergisting waarvan -gistafhankelijk-  10-50% dood.  Hieruit volgend is een tijdje 30% tot 50% van de slurry gebruikt, maar proefsessies met een bierkeurmeester en eigen ervaring leverde op dat een teveel aan gist eigenlijk niet negatief vastgesteld kan worden. Hierbij opgemerkt dat de temperatuur onder controle gehouden wordt. Huidige praktijk: alle slurry gebruiken en daarmee de kans op infecties verkleinen + KISS-principe.

MO

Nuttige info: uit jouw ervaringen (en mijne eigenlijk ook) blijkt dat je een volledige slurry kunt gebruiken voor een volgend brouwsel als je maar kunt koelen. Bedankt.

Jacques

Citaat van: PietO op 12-08-2011  11:27 umaar proefsessies met een bierkeurmeester en eigen ervaring leverde op dat een teveel aan gist eigenlijk niet negatief vastgesteld kan worden.

De smaakinvloed kun je alleen iets zeggen als je één wort geëent hebt met verschillende hoeveelheden gist en vergist hebt bij dezelfde temperatuur. Ik heb dat gedaan en gezien dat er wel degelijk een smaakinvloed is. Een te veel aan gist zorgt voor een bier met een minder volle smaak.

Ter bevestiging van deze bevinding wil ik dit experiment binnenkort herhalen. Het zou interessant zijn als anderen dat ook doen.

kleine Minstreel

Jacques ik ga deze methode vanaf volgende week uitproberen in 15 liter batch grote.
Vandaag 17,5 liter Roestelaere Amber gebrouwen met 1072 als doel SG, zit nu nog in de kookketel, dan gaat de starter zoals voorgaand beschreven er bij. Na 7 dagen af hevelen en nieuwe wort erop volgens de methode die PietO aangeeft. Ik ga dus mijn RVS tank gebruiken met de af hevel pijpen en bemonstering pijp.
Vraag mij allen af wat er gebeurd met het wort die in de stijgpijp blijft staan.
Zal via deze draad verslag blijven doen. 

PietO

Citaat van: EBC op 11-08-2011  23:01 uNieuw wort rechtstreeks op oude gist wordt alleen toegepast bij amateurbrouwers.

Volgens een rondleiding werd b.v. in de BOCKOR brouwerij dit in ieder geval tot 9x met een ondergist gedaan. Wel werd met een labo-check uitgevoerd.

kleine Minstreel

Gisteren in mijn rvs ketel 20 lietr wort met 1500 ml gist starter gedaan.
Hier ga ik dus 4x een vergisting uitvoeren en houd jullie op de hoogte.
Wel vraag ik mij af wat de invloed is van de hopresten

pincopallino

Citaat van: Jacques op 11-08-2011  17:13 uZowel uit het Groot gedroogd gistonderzoek als uit experimentjes die ik heb uitgevoerd blijkt dat je een hogere vergistingsgraad hebt als je meer gist toevoegt. Houd er wel rekening mee dat je meer warmte-ontwikkeling hebt als je meer gist gebruikt.

Met een hogere vergistingsgraad ben ik er mee eens ( uit eigen onderzoek ).

" De smaakinvloed kun je alleen iets zeggen als je één wort geëent hebt met verschillende hoeveelheden gist en vergist hebt bij dezelfde temperatuur. Ik heb dat gedaan en gezien dat er wel degelijk een smaakinvloed is. Een te veel aan gist zorgt voor een bier met een minder volle smaak "

Lijkt mij logisch. Koolhydraten welke niet voor 100% worden omgezet in alcohol geven een voller smaakbelevenis.

kleine Minstreel

Citaat van: Adrie op 15-08-2011  08:53 uHeren, dit onderwerp gaat over gistdepot, niet over body. Graag een nieuw onderwerp aanmaken.

Dat klopt en voor mij staat de vraag nog open wat te doen of schoonmaken zoals Adrie of het schema volgen van pietO. Wat is bv de invloed van de rand met hopharsen die altijd net boven het vergistende bier ontstaat. kan dit kwaad,geeft dit smaak afwijking want door het gist depot zou er geen afwijkingen ontstaan.

Adrie

Citaat van: kleine Minstreel op 15-08-2011  09:28 uDat klopt en voor mij staat de vraag nog open wat te doen of schoonmaken zoals Adrie of het schema volgen van pietO. Wat is bv de invloed van de rand met hopharsen die altijd net boven het vergistende bier ontstaat. kan dit kwaad,geeft dit smaak afwijking want door het gist depot zou er geen afwijkingen ontstaan.

Ik zou zeggen: probeer beide methoden uit en bekijk wat je het best bevalt (gemak, smaak van het bier, etc.).

kleine Minstreel

Citaat van: Adrie op 15-08-2011  09:35 uIk zou zeggen: probeer beide methoden uit en bekijk wat je het best bevalt (gemak, smaak van het bier, etc.).

Ga ik ook doen. Er zit nu 20 liter in de gisttank en de vergisting verloopt perfect,1 bel per seconde, vrijdag ga ik weer brouwen en dan haal ik het bier uit de tank en laat de koude wort er  weer inlopen.
Zal verslag blijven doen.

Esterenbrouw

Cor, wat is het uiteindelijke resultaat geworden, je zou hier verslag doen?

kleine Minstreel

Ja dat was ik vergeten te doen. Dus bij deze:

ik vergist inmiddels 4X op de zelfde gist slurry in mijn fermentor. Bij de laatste vergisting gaat de T ºC erg oplopen en met de Danstar nothingham gist heb ik 26,5  ºC gemeten.
Het bokbier was overigens erg lekker en ik heb geen commentaar gekregen van brouw of vergisting afwijkingen.
De gist die ik nu voortaan opvang is dus per definitie het navergistings depot en hier start ik de volgende reeks van 4 brouwsels mee.  Ik ben zelf erg tevreden met deze werkwijze.
Ook met de Belgian Ardennes gist en de Westmalle high gravity Trappist lukt dit prima.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.