Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Westmalle Trappisten bier extra 33 cl cat 1

Gestart door kleine Minstreel, 13-03-2011 11:10 u

Vorige topic - Volgende topic

kleine Minstreel

Vrijdag avond op de clubavond van de Roerstok een Westmalle extra gedronken en was verast over de smaak.
Dit was een prima doordrinkbaar bier met maar 4,8% alcohol.
Wie heeft er wel eens een soort gelijk bier gebrouwen het lijkt mij een bovengistend blonde achtig bier en ik kon niks anders dan pilsmoutsmaak ontdekken. Het bier was niet gefilterd en was een klein beetje troebel.

Cor Hobby Brouwerij De kleine Minstreel

RobinB

Jacques

Citaat van: RobinB op 13-03-2011  12:51 uLa Trappe puur? ;)

Nee. La Trappe Puur heeft meer het karakter van een pils. Westmalle extra is een lichte Westmalle tripel.

Het ontwikkelen van een recept voor dit bier lijkt mij heel simpel: uitgaan van een goed recept voor de Westmalle tripel en dan minder storten.

kleine Minstreel

Citaat van: Jacques op 13-03-2011  13:30 uNee. La Trappe Puur heeft meer het karakter van een pils. Westmalle extra is een lichte Westmalle tripel.

Het ontwikkelen van een recept voor dit bier lijkt mij heel simpel: uitgaan van een goed recept voor de Westmalle tripel en dan minder storten.

Dat is ook wat mijn eerste reactie was maar je proeft absoluut niks terug van cara of munich mouten die in een tripel gebruikt worden.
Maar als niemand een recept heeft uitgeprobeerd zal ik maar een aantal probeersels eraan wagen en de uitkomst hier melden. Op weg geholpen worden met ideeën is natuurlijk altijd goed

RobinB

Gezien de smiley was het niet geheel serieus, maar:
Citaat van: Jacques op 13-03-2011  13:30 uNee. La Trappe Puur heeft meer het karakter van een pils. Westmalle extra is een lichte Westmalle tripel.

Terwijl Cor schreef:
Citaat van: kleine Minstreel op 13-03-2011  11:10 uik kon niks anders dan pilsmoutsmaak ontdekken.

Vandaar enige gelijkenis... ;)

Overigens zit er in de Westmalle Tripel volgens mij ook alleen pilsmout?

Jacques

Citaat van: kleine Minstreel op 13-03-2011  13:55 uDat is ook wat mijn eerste reactie was maar je proeft absoluut niks terug van cara of munich mouten die in een tripel gebruikt worden.
Maar als niemand een recept heeft uitgeprobeerd zal ik maar een aantal probeersels eraan wagen en de uitkomst hier melden. Op weg geholpen worden met ideeën is natuurlijk altijd goed

Het smaakprofiel van de Extra is nagenoeg gelijk aan die van de Tripel. Zeker als je hem vers drinkt. Het flesje dat gedronken hebt afgelopen vrijdag is al weer een aantal maanden oud.

Het is vooral de gist die dit bier zo karakteristiek maakt. Daarnaast een mooi hoppig aroma.
Munichmout kan gebruikt worden maar dat zou ik zeker beperkt houden. Nogmaals pak een goed kloonrecept van de Westmalle Tripel (en geen andere tripel) en verlaag de stort en hopgift naar rato.

Vergelijkbare Topics (7)

43066

Reacties: 3
Gelezen: 1071

31739

Gestart door Dugraph

Reacties: 8
Gelezen: 2898

18578

Reacties: 15
Gelezen: 4540

735

Reacties: 23
Gelezen: 10636

24059

Gestart door Roodwang

Reacties: 15
Gelezen: 7166

5989

Reacties: 123
Gelezen: 36056

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.