Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Uitbreiden brouwspullen

Gestart door VEMP, 11-07-2010 13:13 u

Vorige topic - Volgende topic

VEMP

Zojuist heb ik 2 ketels van 70 liter besteld. Nu heb ik een paar vragen.
- Hoeveel vermogen moet een brander hebben voor een 70 liter pan?
- Wat voor koeler kan ik het beste gebruiken? Is die platenkoeler van Brewferm goed?
- Is het handiger om een kraantje te maken op de ketels of om te werken met een hevel?

Oscar

Citaat van: VEMP op 11-07-2010  13:13 u- Wat voor koeler kan ik het beste gebruiken?

zie deze website : http://www.poel-shop.de/

Citaat van: VEMP op 11-07-2010  13:13 uIs die platenkoeler van Brewferm goed?

Die koelt wel, maar heeft slechts 12 platen en dus relatief weinig koelvermogen..

Citaat van: VEMP op 11-07-2010  13:13 u- Is het handiger om een kraantje te maken op de ketels of om te werken met een hevel?

Een kraantje is handig, maar dan moet je ook een soort van filterplaat hebben. Ik zou eerst even proberen meteen hevelfilter voordat je in je pannen gaat boren.

VEMP

Dank je voor de tips. Ga ik geen gaten boren. Die platenkoeler, kan ik dit aansluiten op de hevelfilter of moet ik een pomp daarvoor hebben?

Oscar

Citaat van: VEMP op 11-07-2010  14:25 uDie platenkoeler, kan ik dit aansluiten op de hevelfilter of moet ik een pomp daarvoor hebben?

Nee, die kun je rechtstreeks op je hevelfilter aansluiten, doe ik ook en dat werkt fantastisch!

VEMP

Top! Wel iets meer kans op een infectie, toch? Is de 20 platen genoeg of moet ik voor de 50 platen gaan?

Oscar

Citaat van: VEMP op 11-07-2010  14:37 uTop! Wel iets meer kans op een infectie, toch?

Nee hoor! Filteren en meteen koelen! Daarna gist erbij en deksel op het vat!

Citaat van: VEMP op 11-07-2010  14:37 uIs de 20 platen genoeg of moet ik voor de 50 platen gaan?

Als je het geld er voor over hebt zou ik voor 50 platen gaan, maar 30 is minimaal!!  :)

VEMP

Inderdaad, het wort is dan nog heet. Duidelijk, weet ik wat ik ga kopen!

beermenke

Hallo,
Lees net op teletekst dat DSM een enzyme heeft ontwikkeld waarbij koelen bij het brouwen overbodig zou zijn.
Dat zou wat schelen.
Graag reactie hierop.

VEMP

Ik zie niets op teletekst. Maar koelen moet toch wel ivm de gist?

Iemand nog tips ivm de brander?

Oscar

Citaat van: beermenke op 11-07-2010  14:56 ulees net op teletekst dat DSM een enzyme heeft ontwikkeld waarbij koelen bij het brouwen overbodig zou zijn
dat zou wat schelen
graag reactie hierop

Start een apart topic !  ;)

William

Citaat van: Oscar op 11-07-2010  13:30 uDie koelt wel, maar heeft slechts 12 platen en dus relatief weinig koelvermogen..

In principe kun je met 12 platen ook uitstekend koelen. Je zult bij minder platen de toevoersnelheid van het wort moeten verlagen (koelen duurt dus langer) of de koelwatersnelheid verhogen. Beide opties kosten meer water.

RobinB

Citaat van: beermenke op 11-07-2010  14:56 uhallo
lees net op teletekst dat DSM een enzyme heeft ontwikkeld waarbij koelen bij het brouwen overbodig zou zijn
dat zou wat schelen
graag reactie hierop

Als je bedoelt dat langdurig koel lageren om de koudewaas neer te slaan en te verwijderen overbodig wordt, dan is dat inderdaad al bekend:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,5868.0.html

Maar dat staat uiteraard los van het feit dat je goed moet kunnen koelen na het wortkoken...

VEMP

Mijn 70 liter pannen zijn binnen, voor een leuk prijsje. Een INOX hevelfilter is er ook, alleen nog de olie van het boren weghalen (gewoon met afwasmiddel en daarna soda?).
De paellabrander en gasbus komen morgen en ik het weekend mijn platenkoeler met 50 platen.
Bedankt voor jullie hulp!

Kees

Oscar, kun je deze platenkoelers ook uit elkaar halen om ze grondig te spoelen?? :proost:

jelle

Citaat van: Kees op 15-08-2010  19:47 uOscar, kun je deze platenkoelers ook uit elkaar halen om ze grondig te spoelen?? :proost:
Ja dat kan bij die dingen wel,
Maar je moet erg goed kunnen lassen om ze weer inelkaar te krijgen ;D

Groet jelle

PS kan niet dus

rumour

Citaat van: Kees op 15-08-2010  19:47 uOscar, kun je deze platenkoelers ook uit elkaar halen om ze grondig te spoelen?? :proost:

Zo'n soort platenkoeler gebruik ik ook met veel plezier. Ik heb rond de 25 platen (ongeveer de halve grootte van de 50 platenkoeler zoals op de website) en koelen gaat prima. Met de druk van de tuinslang en wat geduld is de koeler prima schoon te krijgen.

Goede aansluitingen om snel tuinslangen (voor koelwater) of RVS slangen (voor wort) op aan te sluiten. Ik gebruik de koeler overigens ook als warmtewisselaar in mijn HLT tijdens het brouwen. Extra pompje erop om in de warmtewisselaar een warme tegenstroom te krijgen voor het wort en je bent klaar. Met een goede pomp heb je max 1 ºC verschil tussen maishpan en HLT.

VEMP

Heb mijn platenkoeler binnen. Maar ik ben niet zo technisch, hoe kan ik slangen daarop aansluiten? Zijn er verloopkoppelingen waarover ik een slang zet?

beermenke

Hallo,
Als het de normale aansluiting zoals ook van Gardena past koop dan de koperen versie.
Geen probleem met uitkoken als je dat wilt en ze zijn ook nog eens goedkoper dan de kunststoffen.
Iets van 2.50 per koppeling.
Waar: Dumphandel Valkenburg Maasbracht.
Ik heb ze aan het koelwater zitten en werkt perfect.

VEMP

Dank je wel Sjra, ga ik die halen!

rumour

Citaat van: VEMP op 16-08-2010  11:07 uHeb mijn platenkoeler binnen. Maar ik ben niet zo technisch, hoe kan ik slangen daarop aansluiten? Zijn er verloopkoppelingen waarover ik een slang zet?

Grote aansluiting: 3/4" (drie-vierde inch)
Kleine aansluiting: 1/2" (halve inch)

Als je dat maar weet over te brengen aan het personeel van de b(r)ouwmarkt, dan kom je er wel. Normale Gardena koppeling is 1/2". Ik heb zelf nog een 3/4"-->1/2" verloopnippel omdat ik dat gedurende het brouwen nodig had vanwege de reden die beermenke hierboven ook al aandraagt: PVC en temperaturen hoger dan 60 ºC gaan niet samen.

Als je slangen wilt gebruiken met slangklemmen, dan kun je deze ertussen zetten:

Vergeet dan niet deze (zodat je de juiste verhouding man/vrouw hebt):

Vergeet ook niet een rolletje slangenplastic (hoe heet het eigenlijk?) tegen het lekken voor aansluitingen die niet meer los hoeven:

Herman

Ga jij ze exporteren naar NL? Dit soort koppelingen kun je bij ons volgens mij alleen in buitenlandse brouwwinkels kopen.

rumour

Citaat van: Herman op 16-08-2010  15:43 uGa jij ze exporteren naar NL? Dit soort koppelingen kun je bij ons volgens mij alleen in buitenlandse brouwwinkels kopen.

Wellicht. Ik kan ook KF en vacuum koppelingen kopen en RVS in 304 en 316 kwaliteit. Vandaag weer een hele zwik besteld omdat ik de opstelling wil optimaliseren; het is onderhand mijn vaste leverancier geworden.

Doe RobinB eens een PM, daar ben ik al mee in gesprek, wellicht dat je wat spulletjes mee in een doos kan doen.

VEMP

Helaas, ze konden me in de bouwmarkt niet helpen. Hadden alleen messingkoppelingen en van Gardenna alleen PVC. Und jetst?

Heeft iemand een foto van een aangesloten platenkoeler? Dat zou ik prettig vinden, dan weet ik hoe het eruit moet gaan zien.

Adrie

Messing koppelingen werken ook prima, hoor.

VEMP

Ok, maar die mogen ook in de voedingsindustrie worden gebruikt?

Vergelijkbare Topics (7)

16823

Reacties: 201
Gelezen: 69353

16413

Reacties: 103
Gelezen: 49007

28027

Reacties: 15
Gelezen: 6751

5438

Reacties: 7
Gelezen: 3584

9957

Reacties: 20
Gelezen: 7133

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.