Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Filterplaat Brouwland in beslagkuip, wie heeft hier ervaring mee?

Gestart door Jacques, 22-04-2010 23:21 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Op deze site staat een online cursus hobbybrouwen. Deze cursus is hard aan een update toe. Op diverse punten zijn onze inzichten in de loop der tijd gewijzigd.
Zo ook ten aanzien van het filteren van het beslag. De huidige tekst gaat flink op de schop.

Brouwland had de afgelopen jaren een speciaal ontwikkelde filteremmer in haar assortiment maar die zie ik nu niet meer terug. Wel zie ik dat tegenwoordig filterplaten op pootjes worden gevoerd die je in de brouwketel zet.
Gebruikt iemand dit systeem of een soortgelijk systeem? Wat zijn jullie ervaringen? Belemmert de filterplaat het opwarmen van het wort of krijg je meer karamellisatie van het wort omdat de warmte onder de filterplaat niet goed weg kan?
Kortom bevalt het of niet?

Big Willem

Bedoel je deze emmer Jacques? http://www.brouwmarkt.nl/catalog/filterkuip-Brewferm-p-1214.html

Deze is ook nog steeds te koop bij Brouwland, staat tussen de brouwketels.

Ronnie

Citaat van: Jacques op 22-04-2010  23:21 u... Wel zie ik dat tegenwoordig filterplaten op pootjes worden gevoerd die je in de brouwketel zet. Gebruikt iemand dit systeem of een soortgelijk systeem? Wat zijn jullie ervaringen? Belemmert de filterplaat het opwarmen van het wort of krijg je meer karamellisatie van het wort omdat de warmte onder de filterplaat niet goed weg kan?

Jacques, dat heb ik langer geleden nog gebruikt. Maar nooit in het maischvat. (zie verder). Dat werkte uitstekend op de klassieke manier: beslag overbrengen naar de filterkuip en dan filteren/spoelen. Gewoon opletten dat debiet niet te fors gezet wordt of het slibr dicht natuurlijk. Had helder wort. Maar ik ben overgestapt naar de hevelfilter om de gekende reden en tijdswinst.

De filterplaat direkt in maischvat gebruiken: Als je een gewone enkelwandige maischketel gebruikt heb je in dit geval de karamelisatie niet in de hand: miserie, geeft gegarandeerd roder wort dat minder diep vergistbaar en dus zoeter is.

Echter is sedert 2 jaar bij een onzer leden een installatie met grootkeuken ketels van 100L in gebruik met filterplaat er al in van bij het storten. Het is echter een bain-marie ketel met degelijk roerwerk waarvan de onderkant een 5tal cm boven de gaatjesplaat zit. De temperatuur in de ketel is tijdens maischen zeer egaal. De plaat is 1mm dik RVS met vóórgeperforeerde gaatjes van 2 mm.
De resultaten zijn: snel zeer helder bier, vlotte filtering  en flink hoog rendement. In het begin natuurlijk liters troebel wort met gruis teruggieten, wat normaal is.

Besluit: indien een dubbelwandige of bain-marie ketel gebruikt wordt is deze methode bruikbaar. Directe enkelwandige ketel geeft echter karamelisatie.
De installatie was in gebruik te zien op onze opendeurdag 2009 en zal vermoedelijk dit jaar, 21 en 22 augustus 2010, terug te zien zijn.

Erick

Yep, die gebruik ik. Naar volle tevredenheid.
Echter, je moet het wort wel rondpompen (RIMS of HERMS dus), op die manier heb je geen last van temperatuurverschil onder en boven de plaat. Karamelisatie heb ik ook nooit gezien.

:degroeten:

Oscar

Citaat van: Jacques op 22-04-2010  23:21 uWel zie ik dat tegenwoordig filterplaten op pootjes worden gevoerd die je in de brouwketel zet.
Gebruikt iemand dit systeem of een soortgelijk systeem? Wat zijn jullie ervaringen? Belemmert de filterplaat het opwarmen van het wort of krijg je meer karamellisatie van het wort omdat de warmte onder de filterplaat niet goed weg kan?
Kortom bevalt het of niet?

Ik gebruik ook zo'n plaat en tot nu toe naar volle tevredenheid. Ik merk nog niets van een verhoogde karemellisatie of dat er warmte onder de plaat blijft hangen. Wel merk ik dat met het gebruik van hoppellets er een deel van de hop toch door het filter zakt, maar dat zal tijdens het koken gebeuren. Na het wirlpoolen blijft het meeste toch wel boven de filterplaat. Met bloemen blijft vrijwel alles boven de plaat.

Tot op heden ben ik hier erg tevreden mee....

Oscar

Citaat van: Erick op 23-04-2010  10:30 uKaramelisatie heb ik ook nooit gezien.

Moet je eens wat suiker in een pannetje verwarmen.... ;D ;D

Jacques

Citaat van: Big Willem op 23-04-2010  07:29 uBedoel je deze emmer Jacques? http://www.brouwmarkt.nl/catalog/filterkuip-Brewferm-p-1214.html

Deze is ook nog steeds te koop bij Brouwland, staat tussen de brouwketels.

Ik zie hem niet tussen de brouwketels maar heb hem wel gevonden door te zoeken op filterkuip.

Citaat van: Ronnie op 23-04-2010  10:13 uDe filterplaat direkt in maischvat gebruiken: Als je een gewone enkelwandige maischketel gebruikt heb je in dit geval de karamelisatie niet in de hand: miserie, geeft gegarandeerd roder wort dat minder diep vergistbaar en dus zoeter is.
Daar was ik ook bang voor. Zoals het nu op de site van Brouwland staat zou een beginnende brouwer kunnen denken dat je met een brouwketel en filterplaat klaar bent. Eigenlijk zou je twee rvs brouwketels moeten hebben maar dan ben je wel vrij duur uit.

Citaat van: Erick op 23-04-2010  10:30 uYep, die gebruik ik. Naar volle tevredenheid.
Echter, je moet het wort wel rondpompen (RIMS of HERMS dus), op die manier heb je geen last van temperatuurverschil onder en boven de plaat. Karamelisatie heb ik ook nooit gezien.
In dat geval heb je natuurlijk geen karamelisatie en heb je het voordeel dat het wort heel helder wordt tijdens het maischen. Hoe verwarm je Erik? Ik neem aan buiten de ketel of met een elektrisch verwarming onder de ketel. Gas lijkt mij minder geschikt in verband met de aansluiting van slangen op de kraan. Of heb je daar een andere oplossing voor?

Erick

Citaat van: Oscar op 23-04-2010  10:46 uMoet je eens wat suiker in een pannetje verwarmen.... ;D ;D

In verband met dit onderwerp dan, hé Oscar.
Sorry dat het voor jou misschien wat onduidelijk was  :D

Erick

Ik verwarm middels heet water in een elektrische ketel, koperen spiraal erin als warmtewisselaar, pomp ertussen en dan naar het maischvat met filterplaat. Heb nog een 2e elektrische ketel als kookketel (ook met filterplaat).

Hopmans

Citaat van: Jacques op 22-04-2010  23:21 uOp deze site staat een online cursus hobbybrouwen. Deze cursus is hard aan een update toe.
Op diverse punten zijn onze inzichten in de loop der tijd gewijzigd.
Zo ook ten aanzien van het filteren van het beslag. De huidige tekst gaat flink op de schop.

Ga je de cursus vanuit je eigen oogpunt bewerken, of laat je de diverse systemen de revue passeren?

Jacques

Citaat van: Oscar op 23-04-2010  10:45 uIk gebruik ook zo'n plaat en tot nu toe naar volle tevredenheid. Ik merk nog niets van een verhoogde karemellisatie of dat er warmte onder de plaat blijft hangen. Wel merk ik dat met het gebruik van hoppellets er een deel van de hop toch door het filter zakt, maar dat zal tijdens het koken gebeuren. Na het wirlpoolen blijft het meeste toch wel boven de filterplaat. Met bloemen blijft vrijwel alles boven de plaat.

Tot op heden ben ik hier erg tevreden mee....

Ik neem aan dat jij je eigen uitvoering hebt. De afstand tussen de filterplaat en de bodem van de ketel is denk ik van belang. Daarom zou ik graag ervaringen willen horen van iemand die de Brouwland versie ook daadwerkelijk in gebruik heeft.

Adrie

Citaat van: Oscar op 23-04-2010  10:45 uIk gebruik ook zo'n plaat en tot nu toe naar volle tevredenheid. Ik merk nog niets van een verhoogde karemellisatie of dat er warmte onder de plaat blijft hangen.

Oh nee?

Citaat van: Oscar op 05-04-2010  21:32 uHier even wat foto's van mijn hopfilter :

Dit blijft op mijn filter liggen met hoppellets..

En dit er onder...(let niet op de brandplekken)..

Door op het einde mjin pan schuin te houden kan ik vrijwel alle wort uit mijn pan filteren... :)

Jacques

Citaat van: Hopmans op 23-04-2010  11:22 uGa je de cursus vanuit je eigen oogpunt bewerken, of laat je de diverse systemen de revue passeren?

Ten aanzien van het filteren bespreek ik diverse systemen.

Verder wil ik in de cursus de laatste inzichten verwerken. De kennisontwikkeling op het gebied van het hobbybrouwen staat allesbehalve stil.

Jacques

Citaat van: Oscar op 23-04-2010  10:45 uIk gebruik ook zo'n plaat en tot nu toe naar volle tevredenheid. Ik merk nog niets van een verhoogde karamellisatie of dat er warmte onder de plaat blijft hangen.

Tsja, de plaatjes die Adrie citeert laten toch zien waar ik bang voor ben: karamellisatie!

Erick

Als je rondpompt heb je daar echt geen last van.  ;D

Jacques

Citaat van: Erick op 23-04-2010  11:49 uAls je rondpompt heb je daar echt geen last van.  ;D

Ja, dat geloof ik meteen. Maar niet iedereen zal dit doen. Van hen zou ik graag een reactie horen. Is de afstand tussen de bodem en filterplaat voldoende om het probleem van karamellisatie te voorkomen?

Oscar

Citaat van: Jacques op 23-04-2010  11:39 uTsja, de plaatjes die Adrie citeert laten toch zien waar ik bang voor ben: karamellisatie!

Die "brandplekken" hadden niets te maken met het filter en hadden een andere oorzaak...

Erick

Vertel, vertel..
(als je wilt, wie weet leren we er iets van)

JOT

Ik gebruik ook de filterplaat van Brouwland.
Maar ik verwarm mijn maisch door toevoeging van heet water (100 oC Infusie)
Dus ik heb geen probleem met karamelisatie.
En gewoon zorgen dat je dun maischt.

Anton

Ik gebruik een filterplaat, welliswaar niet van Brouwland, maar van ons (De Roode Toren).
Hiermee heb ik al wel 30 en meer keer gebrouwen.
Het gekke is dat ik één keer caramellisatie gehad heb. Ik deed toen niets anders dan ervoor of ooit erna. Ook ging het toen niet om een afwijkend recept, ik weet dus niet hoe dat kwam.
Of het moet zijn dat ik de vlam te dicht onder de ketel had, ik experimenteerde toen met de vlamhoogte.

Oscar

Citaat van: Erick op 23-04-2010  12:25 uVertel, vertel..
(als je wilt, wie weet leren we er iets van)

Vuur uitzetten na koken/tijdens de wirlpool en tijdens het filteren... :D :D

Vergelijkbare Topics (7)

29529

Reacties: 18
Gelezen: 6305

26330

Reacties: 25
Gelezen: 12248

21601

Reacties: 10
Gelezen: 4981

15972

Reacties: 8
Gelezen: 5078

9537

Gestart door manly

Reacties: 27
Gelezen: 7409

43421

Reacties: 15
Gelezen: 2043

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.