Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Experimentje met zelfbouw vergistingstank

Gestart door Segal, 04-12-2009 00:52 u

Vorige topic - Volgende topic

Segal

Geachte mede-brouwers,

Ik heb me de laatste maanden bijzonder goed vermaakt met het brouwforum. Hoewel ik meer een 'lurker' dan een 'poster' ben (tot nu toe althans) wilde ik komend bericht graag even met jullie delen. Ik ben namelijk nog niet zo lang bezig met bier brouwen. Na enkele blikbrouwsels ben ik nu toe aan 'het echte werk'. Ik heb nu voor mijn eerste echte brouwsel, mijn liefde voor knutselen en 'creabea'  bezig zijn ingezet.

Welnu,

Bij mijn blikbrouwsels heb ik het residu onder in mijn gistingsvat (witte emmer) als zeer vervelend ervaren. Hoewel het bier er niet minder om smaakte, was het bier troebel, en hadden de 10 laatst gebottelde flesjes wel heel veel gist in zich. Op een gegeven moment heb ik het nut van een conische vergistingstank ontdekt. Daarbij heb ik een aantal problemen, ten eerste vind ik ze te duur voor mijn kleinschalige brouwactiviteiten, en ten tweede is de kleinste nog te groot om mijn brouwsels (ongeveer 10 L) te brouwen, plus, waar laat ik zo'n ding wanneer ik hem niet gebruik.

Toch vroeg ik me af of ik zelf iets kon fabriceren, en heb ik het volgende gedaan:

1) ik heb een lege fles van zo'n waterdispenser-apparaat genomen. Deze loopt conisch naar beneden (wanneer je hem ondersteboven gebruikt). Om deze af te sluiten heb ik een schuifkraan (die ze op mijn vorige werk bij Koi-vijvers gebruiken) aan deze fles gekoppeld.

2) Op deze schuifkraan gaat een PVC bochtje, welke wel volledig waterdicht afsluit, maar niet vast verlijmd wordt

3) Onderaan de tank heb ik een gaatje gemaakt, en een rubber doorvoer met een 9mm gat gebruikt. In dit gat past een kleine kurk (niet op foto) en ook een waterslot

4) Om de tank ondersteboven te ondersteunen heb ik een stellage gemaakt van een leeg bierkrat

5) In totaal krijg je dan dit idee

6) onderaan de PVC bocht zit een PVC schroefdop, met daarin weer zo'n rood draaikraantje erin

Wat is nu de bedoeling?

Allereerst gaat onder in de fles de kurk. Daarna wil ik mijn afgekoelde wort in de plastic fles gieten. De fles zelf kan 18.9 L in, dus met brouwsels van 10L heb ik ruimte genoeg. Gist erbij en de schuifkraan dicht. Vervolgens de PVC bocht erop met de schroefdop dicht. Nu kan de fles worden omgekeerd en in de stellage worden gezet. De kurk kan nu plaatsmaken voor het waterslot.

Na het vergisten zou het residu richting de bodem van de fles moeten zijn gezakt. Nu kan ik het waterslot weghalen, en de PVC schroefdop verwijderen. Door nu kort de schuifkraan open en dicht te doen, zal alle residu onderaan opgevangen kunnen worden. De fles kan nu (weer met waterslot) enige tijd klaren. Misschien daarna nog een keer de procedure herhalen om zo veel mogelijk residu kwijt te raken.

Wanneer de vloeistof genoeg helder is, laat ik de PVC schroefdop erop, kan de schuifkraan open, en kan ik m.b.v het rode kraantje mijn flesjes vullen.

Ik heb het hele zootje al getest met water, en na enige aanpassingen is de boel nu helemaal waterdicht. Ik kan de fles schoonmaken door de PVC bocht te verwijderen, de schuifkraan te openen en met zo'n lange borstel de binnenkant van de fles te schrobben. Het enige probleem is misschien dat de waterfles
niet conisch genoeg afloopt voor de drab om naar beneden te 'vallen'. De praktijk zal het leren.

dat is het idee......

MAAR WERKT HET????

geen idee!

WAS HET LEUK OM TE MAKEN?

dat zeker!

Als het goed is ga ik zondag a.s kijken of dit apparaat doet waar het voor gemaakt is, ik houd jullie op de hoogte!

Adrie

Heel creatief. Maar het gistende bier staat in contact met pvc onderdelen, nietwaar? Kan dat geen kwaad? PVC is toch niet voedselveilig?

Verder laat zo'n fles een beetje zuurstof door, dus je kunt je bier er niet al te lang in laten zitten. Maar er zijn er meer op het forum die in dit soort flessen vergisten met goede resultaten.

RobinB

Mooi simpel systeem!
Het PVC deel had ik ook met ander materiaal gemaakt. Hoewel dit hard PVC is zullen weekmakers er niet (veel) inzitten, maar er zou op zn minst een "voedselveilig" etiketje op moeten zitten voor ik het gebruik?

Maarten

Voedselveiligheid is wel een punt, alhoewel dit soort weekmakers met name bij hoge temperaturen vrijkomen, toch? Verder een top tank! Ik hoop dat je niet een keer het kurkje gaat vergeten te verwisselen voor een waterslot. Ik hoop ook dat bij het vullen niet een keer het kurkje eruit gaat schieten ;D.

RobinB

Weekmakers lijkt me het punt ook niet (ivm hard PVC), eerder zware metalen en andere katalysatoren van het polymeerproces.

Johannes

bjgodefr

Mooi!
Wel denk ik -maar dat moet je zelf maar zien na eerste gebruik- dat je nog een aftappunt kan gebruiken boven de conische top (of, zo je wil, onderkant).
Alhoewel je de gist nu kan aftappen zal er toch altijd een hardnekkig laagje blijven zitten dat dan uiteindelijk meekomt bij het bottelen. Een 2de kraantje dat iets hoger zit zou dat kunnen verhelpen.

Derob

Ziet er mooi uit.
Misschien moet er nog iets om de tank heen om het bier af te schermen voor licht?

weed

Citaat van: Segal op 04-12-2009  00:52 uHet enige probleem is misschien dat de waterfles
niet conisch genoeg afloopt voor de drab om naar beneden te 'vallen'. De praktijk zal het leren.

Een roervlo in de fles en aan de buitenkant een magneet zo kan je mooi de gist naar beneden vegen.

Met een glazen fles als CCT heb ik het zelfde probleem zo opgelost.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.