Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

APAtisch bier

Gestart door Gerb, 30-08-2009 21:36 u

Vorige topic - Volgende topic

Gerb

Ik heb bedacht dat ik met de Wyeast 2112 California Lager wel een APA-achtig bier kan maken. De gelijkenis met een stoombier is natuurlijk aanwezig. Dit is mijn eerste APA, dus ik heb graag nog wat puntjes op de i gehad van jullie.

Basis-----------------------------------------------------
Naam recept--------- : APAtisch
Brouwdatum---------- :
Biertype------------ : A Pale Ale/Strong Bitter   
Aantal liters------- : 15 liter
Gewenst begin SG---- : 1056
Brouwzaalrendement-- : 63 %

Algemeen--------------------------------------------------
Totaal brouwwater--- : 27 liter
Spoelwater---------- : 8 liter
Maischwater--------- : 19 liter
Kooktijd------------ : 75 minuten
Berekende kleur----- : 20.7 EBC (Morey)
Berekende bitterheid : 33 EBU (Tinseth)

Moutstort-------------------------------------------------
0090% 4242 g Pale alemout                      5.5  EBC   
0010% 0471 g Cara-amber                        60   EBC   

Hop en kruidenstort---------------------------------------
Bloemen---10 g  0009 %az  075 min B Target
Pellets---10 g  0008 %az  015 min P Amarillo
Pellets---10 g  0010 %az  015 min P Galaxy       
Pellets---10 g  0008 %az  005 min P Amarillo                       
Pellets-- 10 g  0010 %az  005 min P Galaxy                   

Gist------------------------------------------------------
Gistsoort----------- : 2112 California Lager               
Gist toegevoegd als- : s
Volume-------------- : 2 Ltr
Beluchtingstijd----- : 14 uur
Temperatuur--------- : 20°C

Maischschema----------------------------------------------
60m/65°C Maischdikte is: 4.03 L/kg
15m/72°C Maischdikte is: 4.03 L/kg
1m/76°C Maischdikte is: 4.03 L/kg

Mijn vraag is of dit maischschema een goede APA oplevert. Ik weet niet hoe droog een APA normaal smaakt. Verder zou ik graag een mening van jullie horen over de combinatie van de Galaxy en Amarillo. Laatst hoorde ik dat in IPA's vaak een combinatie van een hoog en laag cohumulone hop wordt toegevoegd op hetzelfde tijdstip. De Amarillo heeft 21-24%, Galaxy 35%. En kan de Target erbij als bitterhop?

MO

Volgens mij weet jij al veel te veel van APA's. Hier valt niet veel aan toe te voegen. Een droog maischschema is prima. Ik brouw mijn APA altijd met 100% pale mout, maar dat is aan jou. Galaxy, nooit van gehoord, dus dat moet je gewoon proberen. Ik vind zelf Cascade veel lekkerder dan Amarillo, maar Cascade is wel een beetje een cliché hop aan het worden.
Ik houd dus wel van droge APA's, de 1056/US05 geeft een mooie droge crispy APA. Misschien dat deze gist een wat voller bier geeft? Als dat zo is, dan mag het bier nog wel wat bitterder denk ik.

Koudhoppen, natuurlijk, toch?

En Target, tsja. Ik heb nu een APA staan met Merkur als bitterhop. Ik vermoed dat bitterhoppen niet heel veel bijdragen aan het hopkarakter van een bier (maar voornamelijk bitterheid geven). Ik weet dat dus pas over een maand of twee.

Gerb

Ja, toch bitterder hè. APA is niet zo'n duidelijk gedefinieerde bierstijl. Maar je hebt gelijk: deze hoeveelheid caramout en gist die veel moutsmaken overhoudt, kan ik het best een droog maischschema toepassen. Misschien dat ik de 72°C stap nog wat verleng. Plakkerig moet het zeker niet worden.

Gerb

Voor de volledigheid hier het veranderde recept. Ik heb de bitterheid iets omhoog geschroefd en de moutstort is iets aangepast.

Basis-----------------------------------------------------
Naam recept--------- : Watertoren APA
Brouwdatum---------- : 20/09/09
Biertype------------ : A Pale Ale/Strong Bitter  
Aantal liters------- : 15 liter
Gewenst begin SG---- : 1056
Brouwzaalrendement-- : 63 %

Algemeen--------------------------------------------------
Totaal brouwwater--- : 27 liter
Spoelwater---------- : 8 liter
Maischwater--------- : 19 liter
Kooktijd------------ : 60 minuten
Berekende kleur----- : 19.3 EBC (Morey)
Berekende bitterheid : 44 EBU (Tinseth)

Moutstort-------------------------------------------------
88% 004145 g Pale alemout                      5.5  EBC  
07% 000329 g Cara-amber                        60   EBC  
05% 000235 g Munchenermout 15 EBC     16   EBC  

Hop en kruidenstort---------------------------------------
Bloemen---10 g  9.5 %az 60 min B Target                        
Pellets---12 g  8.2 %az  15 min P Amarillo                      
Pellets---12 g  15 %az  15 min P Galaxy
Pellets---12 g  8.2 %az  5 min P Amarillo                      
Pellets---12 g  15 %az  5 min P Galaxy

Gist------------------------------------------------------
Gistsoort----------- : 2112 California Lager                
Gist toegevoegd als- : doorgestarte gistkoek
Volume-------------- : 2 Ltr
Beluchtingstijd----- : 14 uur
Temperatuur--------- : 20°C

Maischschema----------------------------------------------
40m/62°C Maischdikte is: 4.03 L/kg
20m/72°C Maischdikte is: 4.03 L/kg

Gerb

Ik zit nu aan dit bier en wat is dit lekker. Ik had eigenlijk nog nooit een APA gemaakt, maar dat ga ik zeker vaker doen. De bovengemiddelde bitterheid met een lekkere moutsmaak gaat er goed in. Het is een fris bier. Zelfs mijn verstokte pilsdrinkooms konden dit waarderen en (dus) gaat het hard. Verder vind ik de combinatie van de Galaxy en Amarillo echt goed. Galaxy is een beetje scherp en rauw, Amarillo is toch wat milder en wat meer citrus-achtig. Ik ga nog even apatisch in mijn stoel naar het glas zitten staren...

Oscar

Citaat van: Gerb op 18-11-2009  17:09 uin mijn stoel naar het glas zitten staren...

Kom op zeg, nog een keer vullen dat glas... :biersmile:

RobinB

Citaat van: Gerb op 18-11-2009  17:09 uIk had eigenlijk nog nooit een APA gemaakt,

Maar heb je hier niet een stoombier gemaakt?
Ik zie California Lager?

MO

Geen dank voor de tips (arrogant he?). Nog eens ruilen?

Gerb

O ja, bedankt voor tips, Martin, wat ben je toch een bierguru. Bedankt dat ik in jouw schaduw mag staan  :D Ik wil best nog eens ruilen met je, maar zou niet weten wanneer.

Citaat van: RobinB op 18-11-2009  21:09 uMaar heb je hier niet een stoombier gemaakt?
Ik zie California Lager?

De gist is echt niet zo heel bijzonder hoor. Het is weliswaar geen US-05, en dat proef je. IPA, APA, steambeer, het heeft allemaal overlap en ik vind dit gewoon een APA.

Caspar

Ik heb de Wyeast California Lager ook wel eens gebruikt in een stevig gehopt bier en dat pakte erg goed uit, de smaak van deze gist is echt super clean en past prima in een APA. Ik zou wel iets warmer maischen, te droog is ook niet echt lekker.

Vergeet niet dat veel Americanen de Wyeast American Ale ook wel eens vergisten op 17 oC... tsja, wat is dan het verschil met een stoombier inderdaad ;).

Edgar

Ook dit, de California Lager, typisch zo'n gist met z'n gat in het midden. Perfect voor zwaar Amerikaans gehopte bieren, liefst nog met een moutconcertje erbij, maar laat de gist niet alleen op het podium want hij kruipt tussen de coulissen.

JWVG

Citaat van: Edgar op 18-11-2009  22:10 uOok dit, de California Lager, typisch zo'n gist met z'n gat in het midden. Perfect voor zwaar Amerikaans gehopte bieren, liefst nog met een moutconcertje erbij, maar laat de gist niet alleen op het podium want hij kruipt tussen de coulissen.

Tja, prachtig gezegd hoor. Maar volgens mij bedoel je precies hetzelfde als Caspar:

Citaat van: Caspar op 18-11-2009  21:20 ude smaak van deze gist is echt super clean en past prima in een APA.

Toch? Ouwe mooischrijver?  ;)

:degroeten: JW.

Edgar

Citaat van: JWVG op 19-11-2009  07:12 uTja, prachtig gezegd hoor. Maar volgens mij bedoel je precies hetzelfde als Caspar:
Toch? Ouwe mooischrijver?  ;)

Nou ja, bijna inderdaad. Maar met 'clean' is niet voldoende uitgedrukt. Er zijn pilsgisten die prachtig 'clean' zijn maar toch een veel meer afgerond smaakprofiel geven dan de California Lager of de US-05. Daar kan echt iets missen in de smaak als je het bier niet volgooit met hop. Ik kan het niet anders uitleggen. Alsof bij een 10-bands grafische equalizer de middelste 4 regelaars naar beneden zijn geschoven. (hé, da's Loudness! Typisch Amerikaans!)

RobinB

Citaat van: Gerb op 18-11-2009  21:18 uIPA, APA, steambeer, het heeft allemaal overlap en ik vind dit gewoon een APA.

Hehehe, zonder stijl/terminologie-politie te willen zijn is de (laatste) A van IPA en APA eentje die staat voor Ale.
Ale is bij mijn weten bovengistend?
Daarnaast is de gist zelf van een heel andere soort. Niet stam/strain maar soort: S. pastorianus vs. S. cerevisiae  :weetbeter:

Maarja in een tijd waarin bovengistende bokken geprefereerd worden boven ondergistende bokken, waar doe ik nog dan moeite voor...   :weetniet:

Maarten

Ik heb deze geproefd, notities staan hier.

Bedankt, het was heerlijk!

Hopmans

Citaat van: RobinB op 19-11-2009  10:43 uMaarja in een tijd waarin bovengistende bokken geprefereerd worden boven
ondergistende bokken, waar doe ik nog dan moeite voor...   :weetniet:
Hoog-gistende pils is ook beter als laag-gistende pils.
Toch net effe dat beetje smaak extra.

RobinB

Als ie dan maar wel Hooghe Pils heet he?  :-*

Maarten

Citaat van: Hopmans op 16-02-2010  14:39 uHoog-gistende pils is ook beter als laag-gistende pils.
Toch net effe dat beetje smaak extra.
Wat een gelul weer, Hoppie, pils is laaggistend, en is juist zo leuk om z'n cleanheid. 'Hooghe Pils' is gewoon een lichte blonde of zo (en kan best lekkerder zijn dan pils).

Hopmans

Citaat van: Maarten op 16-02-2010  16:41 uWat een gelul weer, Hoppie
Ha ha ha, LOL
Maarten hapt, en goed ook.
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk.

Alhoewel Hooghe pils toch wel goed klinkt eigenlijk...
Blonde klinkt als een sex-object, en niet als bier.
We moeten van die stomme kreet af.
Er moet iets anders verzonnen worden om een licht bier aan te duiden.

Anton

jelle

Citaat van: Hopmans op 16-02-2010  17:00 uHa ha ha, LOL

Ik vergist mijn pils ook hoog,  op zolder ;)

Maarten

Citaat van: Hopmans op 16-02-2010  17:00 uHa ha ha, LOL

Ik kon m lastig laten lopen :D  :biersmile:

[ellendig serieuze modus]Blonde klinkt als een kleuraanduiding wat mij betreft. [/ellendig serieuze modus] Sexobjecten lijken me een mooie reden om een bier zo te noemen... Het is namelijk ook een lekkere bierstijl. ;D ;D

Bleek vind ik erg slap klinken trouwens...

Hopmans

Citaat van: Maarten op 17-02-2010  10:44 uBleek vind ik erg slap klinken trouwens...

Vind ik ook.
Het klinkt een beetje ziek in de trent van "Je ziet er wat bleekjes uit vandaag".
Nee, dat is het zeker niet.

Vergelijkbare Topics (7)

6633

Gestart door oranjeboombiertje

Reacties: 33
Gelezen: 8354

39683

Reacties: 5
Gelezen: 1270

29161

Gestart door patrick1975

Reacties: 10
Gelezen: 5000

11213

Reacties: 3
Gelezen: 2642

19121

Gestart door Cristijn

Reacties: 24
Gelezen: 11061

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.