Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vervuild bierglas

Gestart door DP, 02-01-2009 10:00 u

Vorige topic - Volgende topic

DP

:biersmile:

Allemaal natuurlijk de beste wensen voor 2009 !

Gisteren zaten we met de hele familie een biertje te drinken, en op sommige glazen geen schuim te bekennen.
Er zijn dus andere dingen meegedaan als bier schenken, nu is mijn vraag of iemand weet wat je daar aankunt doen?

Ze hadden al geprobeerd om de glazen te koken, maar dat heeft niet geholpen.
Iemand een ander idee? Of gewoon nieuwe glazen kopen?

DP  :degroeten:

Oscar

Zorg in ieder geval dat je glazen schoon zijn en vetvrij dan moet schuim geen probleem zijn... En zorg dat je zelf geen "vette bek" hebt.. :D

DP

Tja, dat is het probleem.
Geen vette bek  :D

Glazen zijn schoon en gepoets met schone theedoek, en dan nog geen schuim.
De andere glazen prima schuimkraag.

:proost2:

EBC

Met de hand afwassen en goed naspoelen.... geen afwasschuim meer in het glas! En dan een versgewassen glazendoek.
Vóór het glazenafdrogen, eerst zelf je handen wassen! Vette handen maken de doek vet en dan is alles weer verloren.

Geen lippenstift.

Dat zou toch moeten helpen.

Kwam dat niet schuimende bier niet uit dezelfde fles? Was het bier wel ok?

DP

Inderdaad EBC,

Exact zoals jij het omschrijft is het schoongemaakt, en het bier is oke, de glazen zijn al diverse keren
opnieuw geprobeerd maar blijven niet schuimen.

Er is dus geen ''wonder'' middeltje voor?  :huilen:

DP  :degroeten:

Jacques

Het zijn prima tips die Jasper geeft. Gebruik altijd een schone linnen glazendoek en gebruik die doek voor geen enkel ander doel.

Anders dan Jasper (EBC) zeg ik schoonmaken met afwasmiddel en goed naspoelen met heet water.
Wrijf de glazen schoon met de linnen doek. Ze gaan daarvan ook mooi glanzen.

Maarten

Waarschijnlijk hadden die oliebollen daarvoor ermee te maken. Ik was mijn glazen goed af, en spoel ze uitbundig na. Als het water er dan als een filmpje op blijft zitten, ipv in kleine 'riviertjes' eraf te lopen, is het vetvrij en zijn de glazen goed genoeg. Maar vette lippen doen dat weer geheel teniet.

Maarja als je inschenkt in een schoon glas en het schuim stort in, kan het niet aan je lippen liggen. Was het wel een goed schuimstabiel bier? Je kan natuurlijk een keer een minder schuimend bier hebben gebrouwen...

wilko

Citaat van: Jacques op 02-01-2009  11:30 uHet zijn prima tips die Jasper geeft. Gebruik altijd een schone linnen glazendoek en gebruik die doek voor geen enkel ander doel.

Anders dan Jasper (EBC) zeg ik schoonmaken met afwasmiddel en goed naspoelen met heet water.
Wrijf de glazen schoon met de linnen doek. Ze gaan daarvan ook mooi glanzen.

Ik doe hier exact hetzelfde maar laat ze meestal gewoon opdrogen.  Hooguit droog ik de buitenkant wat af, maar dus niet de bovenrand.
Omdat er erg heet water uit mijn boiler komt (au...) zijn ze zo droog.

Ze glanzen inderdaad iets minder mooi maar ach..

Wilko

wiwi

Probeer eens met een hete soda* oplossing i.p.v. afwasmiddel.

* LET OP: geen bijtende soda!

wilko

Citaat van: wiwi op 02-01-2009  20:07 uProbeer eens met een hete soda* oplossing i.p.v. afwasmiddel.

* LET OP: geen bijtende soda!

Bijtende soda is in Nederland volgens mij bekend als natrium of kaliumhydroxide.  Dat ontvet weliswaar inderdaad ook prima maar je wilt het inderdaad niet voor glazen schoonmaken gebruiken.  Natriumhydroxide is weer die gootsteenontstopper cq natronloog waar sommige brouwers hun ketels en vaten mee schoonmaken.

Gewone soda is natriumcarbonaat, dat is veel vriendelijker.  Zowel de gewone als de bijtende variant verzepen vetten en maken ze daarmee wateroplosbaar.  Dat "verzepen van vetten" doen ze uiteraard ook met huidvetten...   Of (met name de hydroxide) oogweefsel.  Uitkijken met die rommel!

Wilko

EBC

Citaat van: Jacques op 02-01-2009  11:30 u...Anders dan Jasper (EBC) zeg ik schoonmaken met afwasmiddel en goed naspoelen met heet water...

Oeps, daar was ik kennelijk niet duidelijk genoeg. Ik was ook af MET afwasmiddel! Dat is een must om het vet te verwijderen.

Ik zie nogal eens mensen afwassen en de glazen dan niet naspoelen, dus dan gaan met schuim in de glazendoek, of nog erger in de de theedoek. Ik bedoel dus dat je het afwasmiddel eerst moet afspoelen.

En natuurlijk eerst je glazen afwassen, in het nog schone water, daarna pas de overige afwas.

Gerb

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik doe de glazen altijd in de afwasmachine. Wat was daar ook alweer mis mee? Ik heb nooit problemen met schuim.

EBC

Citaat van: Gerb op 02-01-2009  21:11 uIk durf het bijna niet te zeggen, maar ik doe de glazen altijd in de afwasmachine. Wat was daar ook alweer mis mee? Ik heb nooit problemen met schuim.

Heb je wel schuim dan?

Of heb je nooit schuim gezien dat tot de laatste slok aan je glas blijft hangen? Elke slok een ringetje?

Gerb

Ik heb zeker wel schuim, soms tot de laatste slok. Ik heb nooit bier wat op een gegeven moment op appelsap lijkt. Ik zal zo even een foto maken als ik een biertje inschenk.

wilko

Citaat van: Gerb op 02-01-2009  21:11 uIk durf het bijna niet te zeggen, maar ik doe de glazen altijd in de afwasmachine. Wat was daar ook alweer mis mee? Ik heb nooit problemen met schuim.

De bierglazen in hun eentje in de machine, of met andere afwas mee?  Afwasmachines werken met echt heet water en met het juiste reinigingsmiddel worden de glazen echt goed schoon. Ik heb in Duitse cafe's wel vaker bierglazen uit de afwasmachine zien komen.

Alleen hebben ze (de machines dus) de neiging om op den duur de opdruk op de glazen ook weg te wassen.  Of het allemaal ook goed gaat als er vette borden etc in dezelfde lading zitten durf ik niet te zeggen.

Wilko

Jacques

Citaat van: wilko op 02-01-2009  21:37 uAfwasmachines werken met echt heet water en met het juiste reinigingsmiddel worden de glazen echt goed schoon. Ik heb in Duitse cafés wel vaker bierglazen uit de afwasmachine zien komen.

Dat heb ik ook gezien. In de afwasmachine ging echter alleen glazen en geen andere zaken. Na het spoelen werden de glazen heel vaak nog nagewreven met en linnen doek om de glazen te laten glanzen.

wilko

Citaat van: Jacques op 02-01-2009  21:43 uDat heb ik ook gezien. In de afwasmachine ging echter alleen glazen en geen andere zaken. Na het spoelen werden de glazen heel vaak nog nagewreven met en linnen doek om de glazen te laten glanzen.

Klopt ja, er werd kritisch naar het glas gekeken en ze werden afgedroogd.  Alleen bierglazen gingen (althans wat ik gezien heb) in die machine, limonadeglazen etc dus niet.  Grundlichkeit ook hier (en terecht uiteraard).

Wilko

Gerb

Hier wat foto's van een bier, welke in het begin flink stabiel schuim gaf. Deze foto's zijn gemaakt toen het glas bijna leeg was. Ik weet niet hoe lang bij jullie het schuim doorgaans blijft staan, maar ik vind dit gewoon goed acceptabel. Mijn glazen gaan overigens gewoon bij de andere vaat.

Ben ik nou echt de enige die dit doet?

William

Citaat van: Gerb op 02-01-2009  22:27 uBen ik nou echt de enige die dit doet?

Dit is nog net niet genoeg om nerd van het jaar 2009 te worden  ;D

Bij ons worden ze meestal met de hand gewassen maar dan vooral om te voorkomen dat de logo's van de glazen vervagen niet zozeer vanwege schuimstabiliteit.

Edgar

Vaat. Geen problemen.

Ik proef trouwens wel eens vaatresultaat waar ik geen bier in zou schenken (te zout of erg stroef bijvoorbeeld).

Oscar

Citaat van: Gerb op 02-01-2009  21:11 umaar ik doe de glazen altijd in de afwasmachine. Wat was daar ook alweer mis mee?

Dat na verloop van tijd die mooie logo's van het glas af weken.... En dat is zonde vind ik. Verder maakt het geen kl**ten uit. :D

EBC

Glansspoelmiddel is funest voor het schuim. Het werkt oppervlaktespanning verlagend en zo meer, waardoor water gemakkelijker verdampt en de vaat beter droogt. Het laat een dun laagje achter op de vaat en schuim kan daar niet goed tegen.

Tegenwoordig gebruiken mensen steeds vaker die drie-in-één blokjes en wordt het glansspoelmiddel niet meer bijgevuld. Wellicht dat die blokjes een minder sterk effect hebben?

Een vaatmachine glas voelt stroef aan, je logo's vervagen en echt schuim heb je er niet in, echt niet.

Ook in Engeland en Amerika gaan in cafés alle glazen in de vaatwasser. Maar daarin gaan alleen maar glazen, met een speciaal reinigingsmiddel. Dat is niet vergelijkbaar.

Vroeger deed ik ook alles in de vaatwasser, maar tegenwoordig verhogen hand gewassen glazen voor mij het biergenot.  :proost:

Edgar

Citaat van: EBC op 03-01-2009  10:12 uGlansspoelmiddel is funest voor het schuim. Het werkt oppervlaktespanning verlagend en zo meer, waardoor water gemakkelijker verdampt en de vaat beter droogt. Het laat een dun laagje achter op de vaat en schuim kan daar niet goed tegen.

Geen last van. Gewoon niet te veel doseren. Het helpt wel dat we hier erg hard water hebben misschien.

CiteerEen vaatmachine glas voelt stroef aan, je logo's vervagen en echt schuim heb je er niet in, echt niet.

Niet altijd, niet hier en toch wel hoor.

Er zijn natuurlijk wel enkele types vaatwasser, wasmiddelen en dan nog waterhardheden. In Nederland zal er vaak overgedoseerd worden omdat er op veel plaatsen minder hard water is dan voorheen (ref de bekende Calgon-mafia). Wat dat teveel aan reinigingsmiddel (sommige met chloor) op 70° doet voor je glas zal niet al te best zijn. Maar hier gaan de Orvalglazen gewoon de vaat in en ze komen er goed uit.

Kortom koop poeder als je het nog vinden kunt en pruts eens met je dosering. Of breek je blokje in tweeën, al hebben de M@rk§t$ngmannen daartegen de powerball en het cellofaan uitgevonden. In godsnaam consument consuMeer dan je nodig hebt. Enfin.

Albertus

Citaat van: Gerb op 02-01-2009  22:27 uBen ik nou echt de enige die dit doet?

Nee, je bent echt niet de enige. Bij mij gaan de glazen ook gewoon met de afwas in de machine (met glansspoelmiddel). Altijd schone glazen zonder resten van vette vingers of afdrukken van vette monden. Geen vergeten hoekjes.
Helaas vervagen ook de zogenaamd machinebestendige logo's in de loop der jaren.

Wel spoel ik de glazen vlak voor gebruik goed om met koud water en laat ze even uitlekken. Ik heb gemerkt dat dat spoelen behoorlijk verschil uitmaakt voor de schuimstabiliteit.

Bert

JWVG

Ik ben het eens met Edgar. Ik gebruik altijd het onvolprezen Sun poeder (nee, geen aandelen) in bescheiden hoeveelheden, en heb nooit problemen met schuim. Eerlijk gezegd heb ik wel het idee dat de logo's sneller vervagen, maar dat interesseert me eigenlijk niet zoveel. Ik ben nou eenmaal geen logo-fetisjist. Wel vind ik de vorm van het glas belangrijk, maar die verandert gelukkig niet in de machine.

:degroeten: JW.

Vergelijkbare Topics (2)

36552

Reacties: 21
Gelezen: 6789

12343

Gestart door Adrie

Reacties: 74
Gelezen: 33195

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.