Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

2 brouwsels mislukt, waardoor?

Gestart door de sleutel, 20-11-2008 23:00 u

Vorige topic - Volgende topic

de sleutel

:huilen: Slechte dag vandaag!!! Gisteravond 35 ltr bier naar de eeuwige rioleringen van Zutphen gezonden
Waar ben ik mee bezig, 2 brouwsels achter elkaar met een smaak van lysol, schoonmaakmiddel.
Help, wie heeft er ideeën. :denken: Wij, Albertus en ik  denken aan temperatuurverschillen tijdens het gisten en
het lageren. Laatste onderzoek is vanavond geweest, perslucht waarmee ik de leidingen na het brouwen en schoonmaken
doorblaas om deze zo droog mogelijk te krijgen. (schots ge wijs), Geen olie of iets dergelijks. 
Voor het brouwen worden alle leidingen en gamellen gespoeld met kokend water,

Schieten jullie maar

Groeten, de sleutel   Hans

Johannes

Hans ik heb je bericht even verplaatst. Het topic 'wat is je grootste brouwmislukking' is meer voor korte anekdotes. Ik ben bang dat jouw probleem een paar meer berichten vergt.

Ik hoop dat je niet alles door de gootsteen hebt gegoten? Je bier laten proeven door ervaren proevers is vaak de beste manier om het probleem te vinden. Het vermelden van een smaakomschrijving leidt vaak tot lange en vele theorieën.

Temperatuurwisselingen kunnen leiden tot gist-stress waardoor de gist er mee ophoud. Dat wisselingen op smaakafwijkingen zou veroorzaken is mij onbekend. Tenzij deze temperaturen sterk hoger zijn dan de aanbevolen temperatuur van de gist.

JeroenCV

Had je het bier al gebotteld, of heb je het na vergisten meteen weggegooid?

Wat kan is dat je hogere alcoholen hebt gehad, dan zou het kunnen zijn dat je te warm hebt vergist.

Adrie

Je had het bier toch vergist in een schuur gedurende de zomer? Ik proefde duidelijk overeenkomsten in jouw bier met een tripel die bij mij 35 graden was geworden. Temperatuurcontrole tijdens de vergisting is een van de belangrijkste zaken om een goed bier te krijgen.

Trouwens, als je precies bijhoudt wat je doet tijdens het brouwen en wat er daarna gebeurt met je bier, kunnen wij beter inschatten wat er fout is gegaan en goede tips geven.  :lessmile:

Caspar

Klinkt inderdaad als hogere alcoholen, ruikt het een beetje naar nagellak remover? Mijn Barley Wine, vergist tot 30 oC+ had hier ook last van... het trekt wel weg in de loop der tijd, maar dan heb ik het over maanden tot jaren :-\.

Edgar

Lysol hogere alcoholen? Lysol klinkt voor mij als fenolen, mannen. Chloorfenolen misschien.

Caspar

Ik weet niet hoe dat spul ruikt, maar volgens Wiki zit dit er in:

Ethanol/SD Alcohol 40 1-3%
Isopropyl alcohol 1-2%
p-Chloro-o-benzylphenol 5-6%
Potassium hydroxide 3-4%
Alkyl (C12-C18) dimethyl benzyl ammonium chloride 0.08%
Alkyl(C12-16)dimethylbenzylammonium chloride 0.02%

Ethanol/SD Alcohol - Highly flammable fluid that acts as sanitizer.

Isopropyl alcohol - Partly responsible for Lysol's strong odor. Acts as sanitizing agent, and removes odor.

Edgar

Citaat van: Caspar op 21-11-2008  11:11 uIsopropyl alcohol - Partly responsible for Lysol's strong odor. Acts as sanitizing agent, and removes odor.

Lysol ruikt typisch fenolig. Isopropyl-alcohol is niet 'de' typische lucht van lysol, of Wiki dat nu beweert of niet. Dat is een vrij normale alcoholische geur. Ik ken beide.

Caspar

Hoe dan ook, de oorzaak lijkt dus in gist-management te liggen.

Edgar

Infectie of chloorresten, zou mijn idee zijn. Misschien chempiro in een bolkraan? Of wie weet, in een vergistingsvatkraantje.

Adrie

Ik heb het bier geproefd, maar er zaten geen chloorfenolen in.

Vergelijkbare Topics (7)

42992

Reacties: 14
Gelezen: 1402

25087

Reacties: 7
Gelezen: 3015

39203

Reacties: 15
Gelezen: 2503

7378

Reacties: 30
Gelezen: 7994

16-10-2007 17:50 u
door den_organolept
22493

Reacties: 36
Gelezen: 12792

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.