Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Geuze steken en een Vlaams Bruine

Gestart door Oscar, 13-01-2007 14:17 u

Vorige topic - Volgende topic

lambicus

Gegroet,

Op dit forum is al wel meer geschreven over hop kunstmatig te verouderen.

:proost2:
jonas

Pieter.

Citaat van: Oscar op 19-09-2007  20:50 uTsja, als je de "commercielen" moet geloven niet. Maar als je jaarlijks een lambiek maakt heb je niet die keuze en moet je met minder oud genoegen nemem of zelfs verse hop gebruiken.... Of je moet hop kopen en deze bewust oud laten worden. Hmm een keuze.. :denken:

Ik heb de meeste hop uit eigen oogst van vorig jaar bewaard in papieren zakken, net onder het afdak van mijn blokhut zodat het daar lekker warm kon worden, helaas viel de zomer nogal tegen maar de hop is inmiddels al aardig bruin geworden. Nog niet oud genoeg dus voor mijn volgende lambiek gaat de benodigde hoeveelheid de oven in. Maar voor de komende jaren heb ik oude hop genoeg. Om een beetje in stijl te blijven voor een lambiek bier heb je 5gr/l oude hop nodig voor de conserverende werking.

Je kan ook een theeproef doen om te kijken of de bitterheid verdwenen is uit je hop, ik ga dit zeker doen want mijn lambic blend batch van februari was veel te bitter dus dat word een 5e jaars lambiek of zo :)

:degroeten:

wiwi

Ja, hop kunstmatig verouderen is zo een ding maar als ik het huis naar hop laat rieken dan denk ik dat ik hier ambras krijg, maar in het slechtste geval nemen we dat er bij. Dat met die theeproef is geen slecht gedacht. Zou hop uit zulke natuurvoedingswinkels niet voldoen dan? Of is de antibacteriële werking ervan niet afdoende?

Slaapwel, Wiwi. :slaperig:

Oscar

Op deze 2e kerstavond trakteer ik mijzelf maar weer eens op zo'n fles Vlaamse Bruine... Hij staat nu bijna 2 jaar op fles en hij is echt super lekker. In de geur voornamelijk hout, licht zurig en complex op een Twentse manier.. :) De smaak is licht zurig, bitterig, chocolade, wat tannine.... heeerlijk... een ware traktatie... :proost:  En in mijn bierkelder liggen nog zeker zo'n 20 0,75 liter flessen en nog 1 krat pijpjes in mijn bierschuur... oh oh oh wat erg... :biersmile:

Oscar

Dit bier blijft zich in de goede richting ontwikkelen...de zure smaak is nog heel suptiel aanwezig, maar de rinsige geur blijft. Hierdoor begint dit bier steeds prettiger te worden. Toch wel een van mijn toppers uit mijn brouw carriere... :brouwen: Echter moelijk  te reproduceren...

Hopmans

Ik heb nog steeds onze lambiek liggen.
Vanavond maar eens ééntje soldaat maken.

De-Geert

Zijn zure bieren net zo stoer als bittere bieren?    >:D

Hopmans

Zure bieren zijn niet stoer, en bittere bieren ook niet.
Bier kan niet stoer zijn, omdat bier geen hersenen heeft.
 :weetbeter:

De-Geert

PietO

Citaat van: Oscar op 19-03-2010  23:15 uDit bier blijft zich in de goede richting ontwikkelen...de zure smaak is nog heel suptiel aanwezig, maar de rinsige geur blijft. Hierdoor begint dit bier steeds prettiger te worden. Toch wel een van mijn toppers uit mijn brouw carriere... :brouwen: Echter moelijk  te reproduceren...
Oscar,

gisterenavond met de Bergse Bierfestival / OBBK2010 commissie jouw 2 bieren uitgebreid geproefd als voorbereiding voor een kriek / geuze / lambiek themastand dit jaar:

een 0,7 liter 2006 Twentste Geuze + Kriek en 0,7 liter 2008 Vlaamse Bruine (ontvangen als kado'tje van jou voor het slapen). Vooral de laatste was magnifiek en ik kan me volledig in jouw conclusie vinden; mooi licht zuur, ook iets zoetig, krieks en houtig. Misschien iets beter voor een mooie zomeravond maar we hebben genoten. Als je nog 100 liter over hebt: heel graag presenteren in Bergen op Zoom.

Mijn dank nogmaals voor dit bier: een bier wat je niet vaak tegenkomt bij hobbybrouwers.

Oscar

Citaat van: Hopmans op 20-03-2010  13:44 uIk heb nog steeds onze lambiek liggen.
Vanavond maar eens ééntje soldaat maken.

En die is lekker..de scherpe randjes zijn er al af... :biersmile:

Citaat van: PietO op 20-03-2010  17:59 uVooral de laatste was magnifiek en ik kan me volledig in jouw conclusie vinden; mooi licht zuur, ook iets zoetig, krieks en houtig. Misschien iets beter voor een mooie zomeravond maar we hebben genoten. Als je nog 100 liter over hebt: heel graag presenteren in Bergen op Zoom.

Piet dank voor de complimenten... ik heb op mijn werk een voorstel gedaan voor 15 hecto... :clownsmile:

Hopmans

Citaat van: Oscar op 20-03-2010  20:43 uEn die is lekker..de scherpe randjes zijn er al af... :biersmile:
Hij is inderdaad een stuk beter.
3 jaar is misschien toch een soort vuistregel.

Oscar

Nog maar weer eens een flesje open getroken (Er liggen nog zat flessen in mijn kelder). Ff weer genieten hoor....wat lekker toch.... :proost:

Oscar

En weer een  flesje open getrokken. Dit bier is begint echt lekker te worden. De scherpe randjes zijn er af maar het chocolaatje zit er nog in. In de geur zit nog wat hout en ietsje paardendeken. Het bier is absoluut niet meer zuur en ik denk zelfs zeer toegankelijk. Verbazingwekkend dit bier. Het blijft mij bij iedere fles weer verrassen, want het is altijd weer anders.

Oscar

En 8 jaar later Trekt Ijmuiden er nog eentje (De oost-west geuze) open :

zijn reactie :

Holy holy shit Oscar Moerman. Ik heb er eentje opengetrokken.
Yehaaa !!!
Velpon esters (Rodenbach), fruit, hop, hout...
Dit is hemels. Nog 4 flesjes over.
We moeten dit nog een keer gaan doen.

:brouwen: :degroeten:

jan le mercier

Respect, Oscar! Heel, heel en heel veel respect!

Van 2007 dateert jouw stuk al! Ik hoop dat ik binnen 8 jaar ook nog een lambiek van mezelf kan opendoen.

Jammer wel dat je de foto's uit het begin van dit stuk niet meer kan zien.

Kun je dat nog rechtzetten?

Jan.

Oscar

Citaat van: jan le mercier op 26-02-2015  21:53 uVan 2007 dateert jouw stuk al!

Als je ff zoekt... mijn eerste draad over lambieken is uit 2005... ;)

Citaat van: jan le mercier op 26-02-2015  21:53 uIk hoop dat ik binnen 8 jaar ook nog een lambiek van mezelf kan opendoen.

Moet je wel wat meer geduld hebben... ;)

Citaat van: jan le mercier op 26-02-2015  21:53 uJammer wel dat je de foto's uit het begin van dit stuk niet meer kan zien.
Kun je dat nog rechtzetten?

Nee :(

jan le mercier

Je bent dus 10 jaar bezig als lambiekbrouwer, Oscar. Gebruik je nog altijd hetzelfde vat? In dat vat met die rode randen, waarover je vorig jaar foto's op het forum hebt gezet over je bottelen, hoe vaak heb je dat al gebruikt?

Jan.

Oscar

Citaat van: jan le mercier op 26-02-2015  22:19 uJe bent dus 10 jaar bezig als lambiekbrouwer, Oscar.

Sinds 2002/2003 (met een houten vat)... ;)

Citaat van: jan le mercier op 26-02-2015  22:19 uGebruik je nog altijd hetzelfde vat? In dat vat met die rode randen, waarover je vorig jaar foto's op het forum hebt gezet over je bottelen

Yep  ^-^

jan le mercier

Oscar,

En hoeveel keer is daar nu al lambiek in en uit gegaan?

Is die houtsmaak nu veel minder dan in het begin?

Jan.

Vergelijkbare Topics (7)

32958

Reacties: 12
Gelezen: 3213

16393

Gestart door piele

Reacties: 5
Gelezen: 2121

23363

Reacties: 22
Gelezen: 5781

5301

Reacties: 28
Gelezen: 7705

28070

Gestart door orangeloo

Reacties: 3
Gelezen: 2705

01-03-2015 11:20 u
door orangeloo

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.