Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Cascade IPA

Gestart door tdp, 29-03-2017 21:18 u

Vorige topic - Volgende topic

tdp

Allen,

Na een tijdje niet gebrouwen te hebben, ga ik volgende week zaterdag met collega's een dagje brouwen. Mijn idee is een IPA van rond de 6 tot 6,5% alc. Aangezien ik nog een onaangebroken verpakking Cascade in de koelkast heb liggen, was mijn idee om dit in een keer op te maken, en dat op basis van onderstaand recept. Is dit een goed idee, of moet ik meer verschillende soorten hop gebruiken? Heb eventueel nog Centennial, Bavarian Mandarina, Smaragd (tuinhop), EKG en Hallertau Mittelfruh. Ben eigenlijk niet van plan om nog hop aan te schaffen. Qua gist: Veilig voor de US-05 gekozen, zou eventueel ook de ESB korrelgist kunnen gebruiken, of de Belle Saison (Farmhouse IPA achtig iets).

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk022
Naam receptCascade Devil
Brouwdatum20-02-2017
BiertypeAmerikaanse IPA
Volume20,0 l
Begin SG1,065 SG
Berekende kleur (Morey)20 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)59 IBU
Brouwzaalrendement80,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
20,00 lWater uit Rossum (Ov.)9,39 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
92 mg/l9 mg/l21 mg/l101 mg/l46 mg/l70 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,000 kgPilsmoutDingemans3 EBC54,5 %
2,000 kgSwaen AleThe Swaen8 EBC36,4 %
0,250 kgCara-moutThomas Fawcett and Sons30 EBC4,5 %
0,250 kgCrystal moutThomas Fawcett and Sons130 EBC4,5 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Stap 165,0 °C1 min.75 min.3,6 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
20,0 gCascadepellets6,9%60 min.16,6 IBU
40,0 gCascadepellets6,9%30 min.25,5 IBU
40,0 gCascadepellets6,9%15 min.16,5 IBU
60,0 gCascadepellets6,9%0 min.0,0 IBU
40,0 gCascadepellets6,9%koudhop0,0 IBU

Gist
US-05 / BRY-97 / ESB / Belle Saison ???

RienP

Ik zou de hoeveelheid caramout minimaal halveren (3-5%) en de dryhop verdubbelen met de centennial. US-05 is altijd goed, maar de ESB gist kan ook een leuke combinatie worden.

Henielma

Ik heb laatst ook een Cascade IPA gebrouwen met dus alleen Cascade tuinhop. Dat is een lekkere IPA geworden.

Ik had 9 gram koudhop per liter gebruikt. en 96% pale mout en 4% cara120. Op het Onk was deze 85 punten waard.

Jacques

Citaat van: RienP op 29-03-2017  21:32 uIk zou de hoeveelheid caramout minimaal halveren (3-5%) en de dryhop verdubbelen met de centennial. US-05 is altijd goed, maar de ESB gist kan ook een leuke combinatie worden.

Ik zou de caramout laten voor wat hij is. Je gebruikt veel pilsmout. Daar mag wel moutigheid tegenover staan vanuit caramouten. Ook omdat je een maichtemperatuur aanhoudt van 65 ºC.
Waarom wil je Centennial in het recept? De bedoeling is een Cascade IPA te brouwen.

tdp

Citaat van: Jacques op 29-03-2017  22:16 uIk zou de caramout laten voor wat hij is. Je gebruikt veel pilsmout. Daar mag wel moutigheid tegenover staan vanuit caramouten. Ook omdat je een maichtemperatuur aanhoudt van 65 ºC.
Waarom wil je Centennial in het recept? De bedoeling is een Cascade IPA te brouwen.

Klopt, maar sta natuurlijk altijd open voor ideeën en moet zeggen dat Rien vaak nuttige tips geeft!
V.w.b. de cara- en crystalmout: Ik heb dit recentelijk in een APA/American Red Ale gebruikt, zou inderdaad wat minder mogen wellicht. Ik laat de caramout er dan uit! Kan evt de verhouding pils- en palemout omdraaien.

tdp

Citaat van: Henielma op 29-03-2017  21:50 uIk heb laatst ook een Cascade IPA gebrouwen met dus alleen Cascade tuinhop. Dat is een lekkere IPA geworden.

Ik had 9 gram koudhop per liter gebruikt. en 96% pale mout en 4% cara120. Op het Onk was deze 85 punten waard.

Dan ben ik de verpakking van 200 gram alleen al kwijt aan koudhop, ruimt wel mooi op in ieder geval. Ben een beetje voorzichtig met koudhoppen de laatste tijd. Bij mijn laatste 3 keer koudhoppen (ESB, IPA en SIPA) zit er een harde bitterheid aan, waarbij ik de koudhop (en wellicht ook de gebruikte hop) verdenk als boosdoener.

RienP

Citaat van: Jacques op 29-03-2017  22:16 uIk zou de caramout laten voor wat hij is. Je gebruikt veel pilsmout. Daar mag wel moutigheid tegenover staan vanuit caramouten. Ook omdat je een maichtemperatuur aanhoudt van 65 ºC.

Er mag best wat caramout in een IPA (ik ben er zelfs liefhebber van), maar 9% lijkt me toch wat te.

Wat betreft de hop: 2 gram/liter is wat weinig voor een lekker aroma van de koudhop (in ieder geval voor een IPA). Vandaar mijn voorstel om Centennial te gebruiken als extra koudhop. Bovendien lijkt Centennial redelijk op Cascade (werd ooit ook wel als Super Cascade omschreven). Lijkt me een mooie aanvulling.

Jacques

Citaat van: RienP op 30-03-2017  18:31 uEr mag best wat caramout in een IPA (ik ben er zelfs liefhebber van), maar 9% lijkt me toch wat te.

Als het zou gaan 9% crystal geef ik je helemaal gelijk. Het gaat echter om 4,5% crystal 130 EBC en 4,5% cara 30 EBC. Die laatste mout geeft veel minder zoetigheid moutigheid dan de crystal 130 EBC. 54,5% van de stort bestaat uit pilsmout. Die mout geeft een minder moutige smaak dan pale mout. Als de pilsmout geheel vervangen zou worden door pale mout kun je met veel minder caramout toe.

Voor wat betreft de Centennial ben ik het eens dat het een mooie hop om te gebruiken als koudhop. Maar ik ging er van uit dat het de bedoeling was om een bier te brouwen met alleen Cascade.

Henielma

Citaat van: tdp op 30-03-2017  16:55 uDan ben ik de verpakking van 200 gram alleen al kwijt aan koudhop, ruimt wel mooi op in ieder geval. Ben een beetje voorzichtig met koudhoppen de laatste tijd. Bij mijn laatste 3 keer koudhoppen (ESB, IPA en SIPA) zit er een harde bitterheid aan, waarbij ik de koudhop (en wellicht ook de gebruikte hop) verdenk als boosdoener.

Was die bitterheid niet al voor het koudhoppen? Ik geloof niet dat je van koudhop veel bitterheid krijgt. Riskanter is veel 5 of 0 minuten hop bij 100 ºC daar krijg je nog wel flink wat bitterheid van.

Jacques

Citaat van: Henielma op 30-03-2017  21:32 uWas die bitterheid niet al voor het koudhoppen? Ik geloof niet dat je van koudhop veel bitterheid krijgt.

Koudhoppen kan zorgen voor zowel een verhoging als een verlaging van de bitterheid volgens de laatste inzichten.

In dit geval is de berekende bitterheid 59 IBU. Dat zou betekenen dat de bitterheid minder wordt door het koudhoppen.
Zie dit topic.

Henielma

Ik wil best geloven dat de bitterheid een beetje veranderd door het koudhoppen maar niet veel.

Jacques

Citaat van: Henielma op 30-03-2017  21:50 uIk wil best geloven dat de bitterheid een beetje veranderd door het koudhoppen maar niet veel.

Volgens de laatste inzichten is de invloed van koudhoppen op de bitterheid afhankelijk van de bitterheid van het bier. Onder de 20 IBU neemt deze toe en boven de 40 IBU neemt de bitterheid af.
Als je tussen de 20 en 40 IBU zit zal de invloed waarschijnlijk beperkt zijn. Zoals zo vaak als het gaat om het brouwen van bier hangt het effect van de omstandigheden af.

tdp

Citaat van: Henielma op 30-03-2017  21:32 uWas die bitterheid niet al voor het koudhoppen? Ik geloof niet dat je van koudhop veel bitterheid krijgt. Riskanter is veel 5 of 0 minuten hop bij 100 ºC daar krijg je nog wel flink wat bitterheid van.

Zou kunnen, ik zal de recepten er eens op naslaan, wellicht zit het ook wel in de gebruikte hoppen (Mandarina Barvaria, Target en Sorachi Ace).

De Centennial kan ik overwegen voor de koudhop inderdaad. Ik neem aan dat het niet uitmaakt dat het dan zowel pellets als bloemen zijn?

tdp

Op basis van bovenstaande op- en aanmerkingen onderstaand mijn aangepast recept. Caramouten tot 4,5% in totaal teruggebracht, koudhop naar 60 gram gedaan. Besloten om toch bij den Cascade te blijven, de Centennial reserveer ik voor een ander biertje!

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk022
Naam receptCascade Devil
Brouwdatum20-02-2017
BiertypeAmerikaanse IPA
Volume21,0 l
Begin SG1,060 SG
Berekende kleur (Morey)15 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)52 IBU
Brouwzaalrendement80,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
20,00 lWater uit Rossum (Ov.)10,13 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
92 mg/l9 mg/l21 mg/l101 mg/l46 mg/l70 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,000 kgPilsmoutDingemans3 EBC57,1 %
2,000 kgSwaen AleThe Swaen8 EBC38,1 %
0,125 kgCara-moutThomas Fawcett and Sons30 EBC2,4 %
0,125 kgCrystal moutThomas Fawcett and Sons130 EBC2,4 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.20 min.3,8 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.30 min.3,8 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.3,8 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
20,0 gCascadepellets6,9%60 min.16,5 IBU
30,0 gCascadepellets6,9%30 min.19,0 IBU
40,0 gCascadepellets6,9%15 min.16,3 IBU
50,0 gCascadepellets6,9%0 min.0,0 IBU
60,0 gCascadepellets6,9%koudhop0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
22,0 gSafale American (US-05)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting18,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting20,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting20,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,015 SG
Temp. nagisting16,0 °C
Temp. lagering0,0 °C

tdp

@Henielma:
Sesson IPA met Sorachi Ace hop: 46 IBU op SG van 1.041, 120 gram koudhop op 25 liter.
ESB: 30 IBU op SG van 1.052, 50 gram koudhop op 25 liter, gebruikte hop: EKG en Target.
Session IPA: Bavarian Mandarina en Centennial: 35 IBU op SG van 1.043, 20 liter, 30 gram elk aan koudhop.

tdp

Gisteren 19 liter hiervan op fles gezet: smaak is veelbelovend, en het ruikt ook heerlijk! Over 2 weken eens proeven!  :proost:

tdp

Vanmiddag bij de VriMiBo maar even presenteren:

ir. Auditor

Citaat van: tdp op 12-05-2017  11:12 uVanmiddag bij de VriMiBo maar even presenteren:

Veel plezier! laat even weten hoe hij smaakt

tdp

De reacties waren positief! Ik vind het een lekker biertje, niet idioot bitter, wel lekker hoppig!
Enige wat ik nog zou veranderen is (wellicht) een grote koudhopgift, verder is deze prima m.i.

TymonK

Citaat van: tdp op 30-03-2017  16:55 uDan ben ik de verpakking van 200 gram alleen al kwijt aan koudhop, ruimt wel mooi op in ieder geval. Ben een beetje voorzichtig met koudhoppen de laatste tijd. Bij mijn laatste 3 keer koudhoppen (ESB, IPA en SIPA) zit er een harde bitterheid aan, waarbij ik de koudhop (en wellicht ook de gebruikte hop) verdenk als boosdoener.
tdp - goed om te lezen dat je bier goed smaakt!

Nog wel een vraagje over de harde bitterheid - ik lees hierboven dat je de koudhop verdenkt. Is daar ook een grens voor?

En ik heb laatst ergens anders gelezen dat juist de start koken hopgift een harde bitterheid kan geven? Bij voorkeur onder de 25% van totaal IBU blijven.
Dat laatste heb je bij dit recept niet gedaan (30% oid dus niet veel hoger) maar heeft dus geen invloed gehad...

Vergelijkbare Topics (7)

38722

Reacties: 2
Gelezen: 1249

30201

Reacties: 12
Gelezen: 4286

20780

Reacties: 36
Gelezen: 11115

41152

Reacties: 5
Gelezen: 1031

25483

Gestart door Eric v B

Reacties: 9
Gelezen: 3864

8037

Gestart door JeroenCV

Reacties: 50
Gelezen: 15339

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.