Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hoppenbirthday Bier

Gestart door Johannes, 02-11-2006 21:56 u

Vorige topic - Volgende topic

Johannes

Het verjaardagsbier zit in het vat. Door een reken- of meetfoutje heb ik te ver verdund. Ik heb nu 29 liter van 11.2 graden brix. Volgens mij is dat zo'n 1045.

Adrie

Dat klopt inderdaad als een bus. Lekker licht verjaardagsbier. Scheelt weer zatlapperij.

Johannes

Het verjaardagsbier zit in de fusten. Zojuist geproefd, het is een echt typisch winterbier geworden, maar dan met 4.5% alcohol. Redelijke hopneus, en toch ietwat complexe smaak. Heel anders dan verwacht maar een mooi bier, al zeg ik het zelf.

Gerb

Proefde je nog iets van de Amerikaanse hoppen? Denk je dat je vrienden dit bier kunnen waarderen?

Johannes

De hop springt er nog redelijk uit, maar de gist zal ook meespelen. Het bier is geen typische allemansvriend zoals in eerste instantie de bedoeling was. Vinden ze het niet lekker dan moeten ze pils met hop uit Adrie's volkstuin drinken  ;D of mijn bitter.

Johannes

Dit bier heb ik zondag samen met MO geproefd, waar het eerder nog stijf stond van de diacetyl, is het nu een drinkbaar bier geworden. Gelukkig want ik heb nog een 20 liter fust vol.

Ik was in eerste instantie bang dat de diacetyl niet zou verdwijnen omdat er geen nagisting meer plaats zou vinden. Dit bier is namelijk 'kunstmatig gekoolzuurd'

Het mooie is dat dit bier toch aantoont dat je mooie bieren kunt brouwen met niet al te veel alcohol (zo'n 4%).

MO

Het bier was echt super, Johannes is weer eens veel te bescheiden. Natuurlijk smaakte hij wat dunnig en ik meende wat lichte oxidatie te proeven (ijzer-achtige smaak) maar dit was niet storend. Diacetyl konden we eigenlijk niet meer ruiken en proeven. Een smaakvol licht wegdrinkbiertje, en die zijn bepaald niet makkelijk te brouwen. Het was maar goed dat ik aan het brouwen was, anders had ik er misschien wel veel meer van gedronken.

Vergelijkbare Topics (7)

24237

Gestart door harry

Reacties: 57
Gelezen: 17867

6732

Reacties: 86
Gelezen: 21556

29-07-2007 21:33 u
door Jos Groen
39683

Reacties: 5
Gelezen: 1238

29161

Gestart door patrick1975

Reacties: 10
Gelezen: 4961

11238

Reacties: 10
Gelezen: 4401

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.