Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hoppenbirthday Bier

Gestart door Johannes, 02-11-2006 21:56 u

Vorige topic - Volgende topic

Johannes

Ja, ook de Hoppenbrouwer verjaart. Al vrij binnenkort en nu moet ik nog een bier brouwen voor eventueel dorstige kelen die dat met mij gaan vieren.

Het bier: Licht qua kleur en smaak; frisse doordrinker, allemansvriend. En tapklaar half december.

Dit is het voorlopig plan:

Batch Size (LTR):        27.50    Wort Size (LTR):   27.50
Total Grain (kg):         6.25
Anticipated OG:          1.055    Plato:             13.67
Anticipated EBC:          17.6
Anticipated IBU:          29.6
Brewhouse Efficiency:       75 %
Wort Boil Time:             75    Minutes

92.0     5.75 kg.  Pilsener 3 - Dingemans        België         1.037      3
  8.0     0.50 kg.  Kristalsuiker                                1.047      0

50.00 g.     Styrian Goldings                  Whole    5.25  29.6  75 min.
 12.00 g.               ,,                                                       10 min.

Gist: US 56

Munich gebruik ik bewust niet. Lijkt jullie dit wat? Ik heb nog wat andere hoppen maar die durf ik niet zo goed te gebruiken voor dit bier (Target, Challenger, Northern Brewer) en nog enkele die ik sowieso niet wil gebruiken.

:degroeten:

Johannes

Edgar

Prachtig. Behalve: Is die US-56 niet wat clean voor een blond? Wil je niet eigenlijk wat meer fruit? Of doet 'ie warm ook aan fruit?

Johannes

De US 56 is een kwestie van tijdgebrek. Dus geen versche gist deze keer. Ik denk dat ik komende week op een avond ga brouwen.

Hopmans

Waarom knal je er geen Duvelgist in?
Lekker fruitig, en dan de hoppen...  :lekkerbier:

Aah, ik zie het... Het moet natuurlijk een beetje commercieel ( nu nog pilsachtig ) overkomen.
Mmm, ik zou dan evengoed voor de Duvel gaan.

Edgar

Citaat van: Johannes op 02-11-2006  22:12 uDe US 56 is een kwestie van tijdgebrek. Dus geen versche gist deze keer.

Boe! Dat zijn vuige compromissen. Op de basissmaak moet je toch niet willen inleveren. Dan ben je vermoedelijk beter met een T-58 misschien?

Oscar

Citaat van: Hoppie op 02-11-2006  22:12 uWaarom knal je er geen Duvelgist in?
Lekker fruitig, en dan de hoppen....  :lekkerbier:

Dat is dus mijn plan voor komende weekend. Duvel gist... met Amerikaanse hoppen... en alleen pilsmout.  :biersmile:

groeten en gezondheid
Oscar

Adrie

Citaat van: Johannes op 02-11-2006  21:56 uMunich gebruik ik bewust niet.

Waarom niet? En wil je een prettig fruitje, dan lijkt me de Windsor ook erg geschikt.

Waarom neem je niet 100% pilsmout en een startSG van 1045-1048? Die extra alcohol door de suiker heb je toch helemaal niet nodig? Een doordrinkbier op een verjaardag kan in mijn optiek beter zo laag mogelijk in alcohol zijn. Een klein beetje cara50 of cara 120 geeft het bier wellicht nog net effe wat meer diepgang.

MO

Pas maar op met deze stort en de US56, dat zou wel eens een eind SG van 1006 op kunnen leveren. Of dat nou nog zo fris is. En ook nog eens 7% alcohol, dat is ook geen doordrinker.

Ik zou gaan voor de T58, ik kan hem je opsturen indien gewenst. Dit is geen doorvergister, dus 7% suiker mag daar wel weer in, dan vermoed ik dat je 1052-1010 kunt halen (6%). Het is een mooie, Belgisch-kruidige gist. Vorige week viel mijn blonde met deze gist (99% pils, 1% cara120, 30 IBU Saaz, 5% alcohol) goed in de smaak bij mijn gehele afdeling.

Caspar

Citaat van: Oscar op 02-11-2006  22:27 uDat is dus mijn plan voor komende weekend. Duvel gist... met Amerikaanse hoppen... en alleen pilsmout.  :biersmile:

Grappig dat iedereen blondjes of witbiertjes brouwt voor zijn verjaardag. Ik wil ook een blonde op mijn verjaardag, zat sterk te denken aan Duvel gist, inderdaad lekker fruitig!

Ik volg jullie bevindingen wat betreft de SVG's. Het wordt namelijk een soortgelijk bier dat nu gebrouwen wordt  ;D

Hopmans

CiteerGrappig dat iedereen blondjes of witbiertjes brouwt voor zijn verjaardag.

Je kunt natuurlijk niet met een stout op de proppen komen Cas.
Dan is de visite snel weg.  ;)
Wel lekker rustig trouwens  :idea:

Ik zou trouwens ook voor een T-58 gaan Johannes.
Dit lijkt wel een beetje op Duvelgist.
Eén van de beste korrelgisten die er is.
Eigenlijk geen korrelgist smaken (alleen een licht gehemelte plakkertje).
Fruitig, zelfs een beetje DMS.
Ik denk dat er zelfs een goede Duvelkloon mee te maken valt.

Johannes

Hmm waarom toch die T58? ik heb daar helemaal geen goeie ervaring mee. Ik doe er inderdaad nog wat Cara 50 bij. Wat is er mis met de US 56?

Edgar

Citaat van: Johannes op 04-11-2006  09:15 uHmm waarom toch die T58? ik heb daar helemaal geen goeie ervaring mee. Ik doe er inderdaad nog wat Cara 50 bij. Wat is er mis met de US 56?

Te neutraal denk ik, zoals gezegd, voor een blond, en niet zoet genoeg waarschijnlijk.

Johannes

Hmm, dan gooi ik het op een hele andere toer: Ik ga geen T58 gebruiken. Dan brouw ik wel een totaal ander bier met US 56 of een blond met vloeibare gist.

Johannes

Ah, ingeving:  :idea: Een lichtere versie van mijn Dubbele American Red Amber. 5-6 procent alcohol dieprood van kleur en amerikaanse hoppen. Met de US 56 gist. Eigenlijk gewoon een American Red Amber dus. Maar dan minder zoet.

:proost:

Johannes

Ik heb de topictitel maar gewijzigd, dit is de opzet voor het verjaardagsbier:

Batch Size (LTR):        32.00    Wort Size (LTR):   32.00
Total Grain (kg):         6.41
Anticipated OG:          1.049    Plato:             12.13
Anticipated EBC:          28.1
Anticipated IBU:          31.5
Brewhouse Efficiency:       80 %
Wort Boil Time:             90    Minutes

89.3   5.72 kg.  Palemout 7 - Dingemans        België         1.037      8
 6.1     0.39 kg.  CaraVienne mout (Cara 50) - D België         1.032     66
 3.8     0.24 kg.  Caramunich III - Weyermann    Duitsland      1.036    150
  0.9     0.06 kg.  Special B (Cara 400) - Dingem België         1.030    391

24.24 g.     Columbus                          Pellet  11.10  30.4  90 min.
 15.00 g.     Cascade                           Whole    4.00   1.1  10 min.

US 56 korrel

Edgar

Is het niet wat veel kleur en bitterheid voor zo'n licht doordrinkbier? Er even van uitgaande dat je bier donkerder gaat worden dan berekend. Nu zijn jouw IBU's meestal, vind ik toch, niet zo IBU als veel andere IBU's, ik zou voor een allemans-verjaardagsbier van 1049 toch niet mikken op 32 IBU. Die ratio van Ray Daniels zal vrij hoog uitkomen vermoedelijk.

Columbus is dan ook nog eens een hoge CoHu-hopsoort, dus het wordt een lastig biertje voor beginners.

Johannes

De kleur is hetzelfde als bij de Dubbele ARA, alleen nu berekend met EBC Traditional. De harde bitterheid werd bij de dubbel versie gemaskeerd door het hoge restsuikergehalte. Voor de zekerheid kan ik een paar puntje lager gaan zitten. 25 bijvoorbeeld. Ik wil graag amerikaanse hoppen gebruiken evt. gebruik ik Challenger. Die geeft een mooie bitterheid én aroma.
Misschien dat ik nog iets terug ga met de caravienna ter verbetering van de doordrinkbaarheid.

Edgar

De dubbel versie had toch een andere bitterhop? Challenger is een veel beter idee! Die hoge cohu's moet je volgens mij echt doseren als je een democratisch bier wilt brouwen!

Johannes

Citaat van: Edgar op 05-11-2006  11:59 uDe dubbel versie had toch een andere bitterhop?

Ja Chinook en Centennial dus Cohumulonengehalte-technisch maakt dat niet uit  :D

En trouwens dit bier mag een stuk minder democratisch. Het wordt dit of supermarktpils voor de bezoekers.

Edgar

Citaat van: Johannes op 05-11-2006  12:11 uJa Chinook en Centennial dus Cohumulonengehalte-technisch maakt dat niet uit  :D

Ik dacht dat je de hoppen niet meer wist? Centennial valt nog mee trouwens, die is net boven de 28%, of zelfs niet als je geluk had. Groot verschil met Chinook.

Hopmans

Jongens, wat is dat nu met die Cohumulonengehalte  :weetniet:
Kan het nergens terug vinden.

MO

Hoppie, Edgar zit gewoon constant mijn prachtige Amerikaanse hoppen af te zeiken. Wat onvriendelijk toch van hem, laat 'm er 'ns mee ophouden!

Edgar

Hoppie je gebruikt het verkeerde zoekveld. Je moet dat veld hebben met het vergrootglaasje ernaast, anders zoek je alleen in dit forum.

En MO moet niet zeuren. Ik ben gewoon onvriendelijk. En ik heb gelijk.

MO

Je hebt helemaal geen gelijk. Ik heb gisteren mijn beide APA's (37 IBU, eind SG 1007) met alleen Chinook en alleen Columbus gedronken, en er was geen harde onprettige bitterheid te ontdekken. Je maakt jezelf en anderen maar wat wijs als je bitterheid alleen maar op deze manier gaat voorspellen. Zo eenvoudig is het gelukkig niet in de brouwerij.

Johannes

Martin,

Wat vind jij van de Columbus voor dit recept?

gr. Johannes

Vergelijkbare Topics (7)

6732

Reacties: 86
Gelezen: 21557

29-07-2007 21:33 u
door Jos Groen
39683

Reacties: 5
Gelezen: 1238

29161

Gestart door patrick1975

Reacties: 10
Gelezen: 4961

11238

Reacties: 10
Gelezen: 4401

19121

Gestart door Cristijn

Reacties: 24
Gelezen: 11006

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.