Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Voorraad Opruim Stout

Gestart door TimWillebrands, 18-09-2015 12:20 u

Vorige topic - Volgende topic

TimWillebrands

Goeiedag medebrouwers, 6 maanden geleden ben ik begonnen met hobbybrouwen en van die eerste keer en een ander experimentje heb ik wat voorraad over die eigenlijk alleen maar oud staat te worden zonder dat ik er iets mee doe. Ik heb dus het plan opgevat deze ingrediënten te gebruiken in een Zwaar Donker bier, los gebaseerd op de ingrediënten die ik me vaag kon herinneren van een flesje Russian Imperial stout dat ik in Berlijn gedronken heb.

Ik zou graag wat commentaar krijgen op het recept dat ik heb bedacht, is het niet te complex en/of vreemd? Vooral de Nelson Sauvin hop twijfel ik over, ik heb ook nog Cascade en Hallertau Hersbrucker . En wat doet de ouderdom met ingrediënten? De mouten heb ik bewaard in hun eigen dikke zak met een zakafsluiter en in een afsluitbare 5 kg mout bak gelegd, de hoppen heb ik dicht geplakt met ducttape en in de vriezer bewaard.

Ook zou wat algemeen advies welkom zijn, want dit is de eerste keer dat ik dit bier type wil gaan brouwen.

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptVoorraad Opruim Stout
BiertypeStout (Imperial Russian)
Volume20,0 l
Begin SG1,098 SG
Berekende kleur (Morey)99 EBC
Berekende bitterheid (Rager)78 IBU
Kooktijd90 min.

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%Leeftijd
5,000 kgPale Ale moutDingemans7 EBC56,8 %Nieuw
1,000 kgRoggemoutWeyermann4 EBC11,4 %Nieuw
0,800 kgPilsmoutDingemans3 EBC9,1 %2 Mnd Oud
0,800 kgRed Crystal moutThomas Fawcett and Sons330 EBC9,1 %6 Mnd Oud
0,500 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC5,7 %Nieuw
0,200 kgChocolade roggemoutWeyermann650 EBC2,3 %Nieuw
0,100 kgZwarte moutDingemans1400 EBC1,1 %6 Mnd Oud
0,400 kgDonkere kandijsiroopZelf gemaakt250 EBC4,5 %6 Mnd Oud

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBULeeftijd
40,0 gNorthdownpellets8,5%60 min.48,2 IBUNieuw
10,0 gNelson Sauvinpellets12,0%60 min.17,0 IBU6 Mnd Oud
10,0 gNorthdownpellets8,5%15 min.3,2 IBU
20,0 gNorthdownpellets8,5%0 min.4,0 IBU
20,0 gNelson Sauvinpellets12,0%0 min.5,7 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
1,0 pak(ken)Scottish Ale (1728)bovengist

homoeccentricus

Rogge, haver, pils, chocolate malt, kandijsiroop, Nelson Sauvin, Scottish Ale gist,... Je suggereert het zelf: het is vreemd en complex. Wat zal ik zeggen?  Je kan dit natuurlijk brouwen. Maar wanneer blijkt dat het toch niet zo lekker is, wat heb je dan geleerd?

Die mout blijft nog wel een hele tijd goed, daarvoor hoef je niet van alles gaan bijeen gooien.

Jan Peter

Gewoon proberen. Heb ik ook een keer gedaan en het pakte goed uit.
Ik ben benieuwd naar het resultaat. Zou het een bitterzoete fruitige RIS worden?
Als je het niet probeert, weet je het nooit.

brouwmus

Ik heb laatst ook een 'kliekjesbier' gebrouwen, dat smaakt gewoon naar ale :)

(Wel jammer van de overdreven koudhop die ik had toegepast, als ik niet die 80 gram Target aan de 24 liter bier had toegevoegd, zou het waarschijnlijk zelfs gewoon lekker zijn geweest. Maar desondanks gaat deze gewoon via de natuurlijke weg de voorraadkast verlaten hoor ;))

Succes!

:brouwen:

TimWillebrands

Citaat van: homoeccentricus op 18-09-2015  12:53 uRogge, haver, pils, chocolate malt, kandijsiroop, Nelson Sauvin, Scottish Ale gist,... Je suggereert het zelf: het is vreemd en complex. What can I say?  Je kan dit natuurlijk brouwen. Maar wanneer blijkt dat het toch niet zo lekker is, wat heb je dan geleerd?

Die mout blijft nog wel een hele tijd goed, daarvoor hoef je niet van alles gaan bijeen gooien.

Ik zal proberen mijn gedachtegangen achter deze ingrediënten te geven:

Rogge, zat in het bier waar ik inspiratie uit haal en ik dacht het vrij standaard was in een RIS. (en ik vind rogge wel interessant om eens iets mee te proberen)
Haver, is meen ik nodig voor de body van het bier.
Pils Mout, restje dat ik op wil maken, ik verwacht niet dat het veel met de uiteindelijke smaak zou doen.
Chocolade Mout,  ik dacht dat dit thuis hoorde in de RIS voor de kleur en mout smaak.
Kandijsiroop, ik dacht wederom ooit gelezen te hebben dat dit nodig was en ik had het nog liggen, kan in alle eerlijkheid niet beargumenteren waarom.
Nelson Sauvin, Beetje fruitige aan witte wijn denkende hop leek me niet totaal misstaan in dit type bier.
Scottish Ale Gist, ik had geen idee welke gist te gebruiken, Brouwmarkt geeft in de beschrijving aan dat deze gist gebruikt kan worden voor de RIS en een hoge alcohol percentage aan kan en hij leek me dus geschikt.

Tevens zie ik in veel Russian Imperial Stout recepten lange hoeveelheden ingrediënten dus ik hoopte dat dit de stijl juist geschikt zou maken om wat restjes in te verwerken.

Ik ben echt nog heel erg beginner dus schiet alsjeblieft mijn recept aan vlarden als ik verkeerde beargumentaties maak, ik kan er alleen maar van leren  :biersmile:

Edwarff

Ik weet niet of je nog meer donkere mouten hebt,  maar ik zou donkere en choco mout wat ophogen. Je kan volgens mij tot 10% gebrande mouten in de stort gaan. Ik ben er in mijn Porter zelfs iets overheen gegaan.

tdp

Een RIS heb ik nog nooit gebrouwen, wel ooit een fantastische gedronken van Sjaak_Deventer. Op het recept kan ik dus niet schieten.
Op zich kun je er geen bult aan vallen, aangezien het allemaal restjes zijn die je opmaakt. het is niet dat je dit nog moet bestellen, dan zou de 'gok' wellicht jammer geld zijn.

Ik zou zeggen: Gewoon brouwen (om Oscar maar weer eens te citeren :D)

Ik heb er nu zo'n 15 brouwsels opzitten (gokje) en ben niet zo stijlvast qua brouwen. Op basis van wat ik lees, weet, proef, ervaar maak ik een recept die ik ga brouwen. Het belangrijkste, vooral in het begin, is dat je er van leert. Het is net als met koken, gewoon proberen en hopen dat het smaakt. Uiteindelijk kom je tot een niveau dat je andersom kunt werken: Ik wil een bier brouwen wat voldoet aan de volgende eisen en gebruik hier de volgende ingrediënten voor.

Succes en houd ons op de hoogte!

Groet,
de TDP

homoeccentricus

Citaat van: TimWillebrands op 18-09-2015  13:37 uIk zal proberen mijn gedachtegangen achter deze ingrediënten te geven:

Rogge, zat in het bier waar ik inspiratie uit haal en ik dacht het vrij standaard was in een RIS. (en ik vind rogge wel interessant om eens iets mee te proberen)
Haver, is meen ik nodig voor de body van het bier.
Pils Mout, restje dat ik op wil maken, ik verwacht niet dat het veel met de uiteindelijke smaak zou doen.
Chocolade Mout,  ik dacht dat dit thuis hoorde in de RIS voor de kleur en mout smaak.
Kandijsiroop, ik dacht wederom ooit gelezen te hebben dat dit nodig was en ik had het nog liggen, kan in alle eerlijkheid niet beargumenteren waarom.
Nelson Sauvin, Beetje fruitige aan witte wijn denkende hop leek me niet totaal misstaan in dit type bier.
Scottish Ale Gist, ik had geen idee welke gist te gebruiken, Brouwmarkt geeft in de beschrijving aan dat deze gist gebruikt kan worden voor de RIS en een hoge alcohol percentage aan kan en hij leek me dus geschikt.

Tevens zie ik in veel Russian Imperial Stout recepten lange hoeveelheden ingrediënten dus ik hoopte dat dit de stijl juist geschikt zou maken om wat restjes in te verwerken.

Ik ben echt nog heel erg beginner dus schiet alsjeblieft mijn recept aan vlarden als ik verkeerde beargumentaties maak, ik kan er alleen maar van leren  :biersmile:

Van al de ingrediënten die je aanhaalt is er geen een dat "moet". Ze kunnen allemaal wel, maar dat wil niet zeggen dat je ze allemaal moet gebruiken.

wilbertd

ik vind het eigenlijk best lekker uitzien.
Gewoon brouwen.  :biersmile:

Edolem

Ja, het ziet er apart uit, maar bijvoorbeeld rogge vind ik een erg lekkere combinatie.
Ik maak me alleen een beetje zorgen over de hoeveelheid gist met zo een zwaar bier met 20 liter.

wilbertd

Citaat van: Edolem op 18-09-2015  17:31 uIk maak me alleen een beetje zorgen over de hoeveelheid gist met zo een zwaar bier met 20 liter.

Dat is inderdaad een beetje weinig, ik zou er nog een zakje bijdoen.

TimWillebrands

Citaat van: wilbertd op 18-09-2015  17:36 uDat is inderdaad een beetje weinig, ik zou er nog een zakje bijdoen.

Brouwmarkt vermeld dat een pak genoeg is voor 20 liter, is dit te weinig ivb met het alcohol percentage?

En kan ik dan gewoon een pakje korrel(champagne?)gist toevoegen aan de vloeibare gist? Of de korrelgist achterhouden voor wanneer de vergisting vastloopt?

Edolem

Oh je hebt vloeibare gist... misschien goed om de gist op te schalen en wat extra gist te kweken?
Champagnegist lijkt me een ander (verkeerd) smaakprofiel geven: dus niet wenselijk.

Brouwers

Kijk even op mrmalty.com. Als je het brouwsel invult in de yeast pitching calculator heb je een idee hoeveel gist je ongeveer nodig hebt en of je een starter moet maken.
Als je 1 smackpack toevoegd op dit bier is de kans aanwezig dat je een gestokte of slepende vergisting krijgt.

Jacques

Citaat van: Brouwers op 18-09-2015  19:49 uKijk even op mrmalty.com. Als je het brouwsel invult in de yeast pitching calculator heb je een idee hoeveel gist je ongeveer nodig hebt en of je een starter moet maken.
Als je 1 smackpack toevoegt op dit bier is de kans aanwezig dat je een gestokte of slepende vergisting krijgt.

Helemaal eens met Brouwers. Door de aanbevelingen van Mr Malty op te volgen voorkom je vergistingsproblemen. Als je meer dan 1 verpakking nodig hebt kun je het beste een starter maken met het pak dat je hebt. Dat is niet moeilijk als je moutextract in huis hebt. Moutextract koken met water (verhouding 1 : 9) en met een stop of een prop watten met daarover aluminiumfolie op de hals van de fles laten afkoelen. Stop van de fles halen en met de oplossing schudden. Vervolgens de inhoud van het pak er bij en weer schudden. Tenslotte een waterslot op de fles zetten zodat er niets bij de starter kan komen en je de koolzuurontwikkeling kunt volgen.

TimWillebrands

Citaat van: Jacques op 19-09-2015  11:07 uHelemaal eens met Brouwers. Door de aanbevelingen van Mr Malty op te volgen voorkom je vergistingsproblemen. Als je meer dan 1 verpakking nodig hebt kun je het beste een starter maken met het pak dat je hebt. Dat is niet moeilijk als je moutextract in huis hebt. Moutextract koken met water (verhouding 1 : 9) en met een stop of een prop watten met daarover aluminiumfolie op de hals van de fles laten afkoelen. Stop van de fles halen en met de oplossing schudden. Vervolgens de inhoud van het pak er bij en weer schudden. Tenslotte een waterslot op de fles zetten zodat er niets bij de starter kan komen en je de koolzuurontwikkeling kunt volgen.
Is moutextract een vereiste of is rietsuiker oid ook bruikbaar?

Jacques

Citaat van: TimWillebrands op 20-09-2015  11:39 uIs moutextract een vereiste of is rietsuiker oid ook bruikbaar?

Het beste is moutextract of wort van een vorig brouwsel te gebruiken (invriezen of heet in een fles gieten en de fles meteen afsluiten). In moutextract zitten alle voedingstoffen die een gistcel nodig heeft. Rietsuiker bevat geen aminozuren, zouten, mineralen en vitaminen.

Vergelijkbare Topics (7)

12591

Reacties: 22
Gelezen: 6008

30272

Gestart door tdb

Reacties: 6
Gelezen: 1870

24051

Reacties: 8
Gelezen: 3463

29985

Reacties: 4
Gelezen: 2472

36631

Reacties: 38
Gelezen: 7350

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.