Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Mild gerookt bier

Gestart door De-Geert, 23-12-2009 08:04 u

Vorige topic - Volgende topic

De-Geert

Gisteren deze weer gebrouwen. Op verzoek hier het recept.

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptrookbier II
KenmerkGB-67
Brouwdatum17-4-2011
BiertypeMärzen & Oktoberfest (D)
Aantal liters20
Begin SG1053
Brouwzaalrendement75.0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater30 liter
Maischdikte3.2 / 4.8 l/kg
Maischwater14 +7 liter
Spoelwater9 liter
Kooktijd75 minuten
Berekende kleur16 EBC (Randy Mosher)
Berekende bitterheid36 EBU (Mark Garetz)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC40.1 %1760 gr3 EBC
Munchenermout 15 EBC11.4 %500 gr16 EBC
Ambermout 50 EBC5.7 %250 gr49 EBC
Rookmout42.8 %1880 gr4 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Northern Brewer (D)6.0 %55 gr75 minuten35 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortWyeast 1007 & Safale S-05
Gist toegevoegd alsSlurry
Volume slurry70 ml

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
167°C60 minuten3.2 l/kg
272°C15 minuten4.8 l/kg

Gerb

O ja, ik had er om gevraagd! Leuk recept, eigenlijk niets aan toe te voegen. Wat doe je met 2 gisten? En is dat gekochte rookmout?

En het heeft er weinig mee te maken, maar ik zag net dat Klein Duimpje een rookweizen uit heeft.

De-Geert

Ik heb de batch gesplitst. Dat is iets wat ik nu standaard wil doen om gisten goed zelf te kunnen vergelijken. Het zijn slurries van mijn vorige bier (Alt). De beschrijvingen van Wyeast zijn erg inspirerend maar ik wil het zelf kunnen proeven. En dat kan ik nu vrij makkelijk. 
Rookmout komt van vd Kooy. Ik neem aan dat die 'm van Weyermann heeft (volgens mij is dat de enige commerciele rookmout producent in Europa).

Gerb

Dat is inderdaad een mooie manier om de gisten te leren kennen. Beide gisten (German ale en S-05) zijn prima geschikt voor een Rookbier, lijkt me. Ik probeer elke keer een nieuwe gist te kopen en daar wat verschillende bieren mee te maken. De volgende op mijn lijstje is de Ringwood Ale.

De-Geert

Even dit draadje updaten.

De slurry van de Wyeast 1007 was toch een stuk minder "viable" dan ik had gedacht/gehoopt. De vergisting van dit bier heeft er toch meer dan 2 weken over gedaan, terwijl de S-05 na ongeveer een week wel klaar was.
Volgende keer toch maar de slurry wassen en onder water bewaren en vervolgens opstarten op de brouwdag.

Uiteindelijk is het goed gekomen. Ik heb nog een paar eikensnippers toegevoegd, gedurende een week. Ook heb ik gelatine gebruikt om de boel te klaren, want na een paar dagen rond de 4 graden was (met name) de Wyeast versie alle behalve helder.

De smaak is volgens mij goed. Wel wat minder bitter dan de versie van vorig jaar, dat zal wel door het gebruik van hopzakjes komen. Daardoor komt het bier wat zoeter over.

Gisteren gebotteld met 5,5 g/l. Over een paar weken meer info over smaakverschillen.

De-Geert

Gisteravond beide versies geproefd met het WHO.

Een paar verschillen:
De US-05 werd als neutraler beoordeeld, had minder body, was droger en was vlakker van smaak.
De Wyeast German Ale vonden we rokeriger, voller qua smaak en mondgevoel (body) en werd duidelijk als beste beoordeeld.
Opvallend vond ik ook dat deze US-05 versie heel erg clean was terwijl mijn US-05 Alt behoorlijk fruitig was. Misschien dat dit een effect is van "repitchen".  :weetniet: Want deze is zeker niet kouder vergist.

Ik had de US-05 versie voor het ONK ingestuurd, en de belangrijkste kritiek was dat'ie te weinig rokerig was voor een rookbier. Na gisteravond kan ik niet anders dan de keurmeester gelijk geven. De US-05 versie was nauwelijks rokerig, terwijl ik de Wyeast 1007 versie wel echt (voldoende) rokerig vond. Daarover verschilden overigens de meningen.

De German Ale versie is voor mij bijna precies zoals ik 'm wil, hij mag alleen iets bitterder. Verder is het een mooie doordrinker met toch voldoende body en moutsmaak. Ook voldoende rookaroma en -smaak (voor mij althans) zonder te overheersen.

Desondanks gebruik ik de volgende keer niet weer de German Ale, omdat ik niet altijd gelatine wil gebruiken.

Kleine_Schriek

Ik heb ook een batch rookbier gesplitst vergist. Eentje met US05 en eentje met Nottingham (Engels Ale gist). Ik vond de US05 te vlak, te weinig body hebben en de Nottingham bracht het rokerige naar voren in combinatie met een zoetje. Dus ik vind ook dat de US05 niet goed combineert met rookbier.

Adrie

Ik heb ook wel eens een rookbier gemaakt met US-05 en dat beviel evenmin. De beste rookbieren maak je, naar mijn idee, toch met een ondergist.

De-Geert

Hey grappig, dat jullie dezelfde ervaring hebben.

Citaat van: Adrie op 07-06-2011  08:53 uDe beste rookbieren maak je, naar mijn idee, toch met een ondergist.
Dat denk ik ook.

Oscar

Citaat van: Adrie op 07-06-2011  08:53 uDe beste rookbieren maak je, naar mijn idee, toch met een ondergist.

Of op ongeveer 15-16 graden met een hybride gist..... :)

De-Geert

Als je met "hybride" gist gewoon een bovengist bedoelt, is dat toch precies wat ik gedaan heb?  :weetniet:

Oscar

:stom: Inderdaad...de 1007 is een hybride gist.. :D

De-Geert

Hybride gist? Wat bedoel je daar mee?  :weetniet: Het is toch gewoon S. cerevisiae, dus bovengist?

YEAST STRAIN: 1007  |  German Ale

A true top cropping yeast with low ester formation and a broad temperature range. Fermentation at higher temperatures may produce mild fruitiness. This powdery strain results in yeast that remains in suspension post fermentation. Beers mature rapidly, even when cold fermentation is used. Low or no detectable diacetyl.

Origin:
Flocculation: low
Attenuation: 73-77%
Temperature Range: 55-68° F (13-20° C)
Alcohol Tolerance: approximately 11% ABV

Adrie

Kölsch en Alt gisten worden ook wel hybride gisten genoemd omdat zij ook goed hun werk doen bij temperaturen tussen ondergist- en bovengisttemperaturen in. Hun karakter ligt daardoor ook tussen ondergist en bovengist in.

Persoonlijk vind ik de naam hybride misleidend, want er is niets hybride aan deze gisten. Het zijn gewoon bovengisten die het goed doen bij 13 tot 15 graden en die bij die temperaturen weinig esters produceren.

De-Geert

Citaat van: Adrie op 07-06-2011  12:28 uPersoonlijk vind ik de naam hybride misleidend, want er is niets hybride aan deze gisten. Het zijn gewoon bovengisten die het goed doen bij 13 tot 15 graden en die bij die temperaturen weinig esters produceren.
Inderdaad. Niet meer en niet minder.

Oscar

Misschien wat zeuren en offtopic maar een beetje Hybride is dat dus wel. Een "bovengist" met een klein beetje eigenschappen van een ondergist (dus een klein beetje een kruising van...)

[/offtopic]

Batavier

Ik heb mijn Rauch bier 2 weken gelden gebotteld (vergist met saflager W-34/70).
Lagering 3 weken bij 1 °C
Hij smaakt uitstekend   :proost: maar  de volgende keer iets meer Rachmalz 30% ipv 24%.

De-Geert

Citaat van: Oscar op 07-06-2011  17:20 uMisschien wat zeuren en offtopic maar een beetje Hybride is dat dus wel. Een "bovengist" met een klein beetje eigenschappen van een ondergist (dus een klein beetje een kruising van...)

[/offtopic]
Ik ben dol op zeuren.  ;D Mooie link, Oscar:
Citeerhybride is in de biologie een kruising tussen twee soorten.
En daarvan is dus geen sprake.

RobinB

De enige hybride gist die in de brouwerij veelvuldig gebruikt wordt is ondergist, dit is immers een hybride tussen S. cerevisiae en S. bayanus  (resulterend in S. pastorianus)

Bij mijn weten is de 1007 een cerevisiae, dus inderdaad geen hybride! :D

Vergelijkbare Topics (7)

42015

Reacties: 64
Gelezen: 7903

30888

Reacties: 15
Gelezen: 4160

15927

Gestart door Hopmans

Reacties: 52
Gelezen: 16988

34817

Reacties: 6
Gelezen: 2893

22490

Reacties: 10
Gelezen: 4035

4274

Gestart door SanderZ

Reacties: 27
Gelezen: 10485

09-05-2006 10:10 u
door SanderZ

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.