Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Mild gerookt bier

Gestart door De-Geert, 23-12-2009 08:04 u

Vorige topic - Volgende topic

De-Geert

Ik ga vandaag een rookbier brouwen, ongeveer het volgende:
Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptrauchbier
Bier-ID14306
Brouwdatum23-12-2009
BiertypeMärzen & Oktoberfest (D)
Aantal liters20
Gewenst begin SG1048
[edit]Werkelijk begin SG1054
Brouwzaalrendement75.0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Maischdikte3 l/kilo
Kooktijd90 min.
Berekende kleur16 EBC (Randy Mosher)
Berekende bitterheid35 EBU (Mark Garetz)

Mout
Moutnaam% stortMassaKleur
Rauchmalz41,9 %1800 gram4 EBC
Munich mout 15 EBC11,6 %500 gram16 EBC
Pilsmout 3 EBC40,7 %1750 gram3 EBC
Ambermout 50 EBC5,8 %250 gram49 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Challenger6,5 %50 gram90 min.35 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
Gist soortSaflager W-34/70
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking (2x)

Maischschema
Stap nrTemperatuurRusttijdMaischdikte
166°C75 minuten3 l/kg
275°C5 minuten4,7 l/kg (infusie)

Nog "last-minute" suggesties?

Gerb

De rookmout komt van Brouwland? Mijn ervaring is dat deze redelijk mild is inderdaad. Maar misschien met 40% stort is het net niet subtiel meer.

Ook best nog wel bitter voor een rookbier.

De-Geert

Ik ging er eigenlijk van uit dat ik meer rookmout had. Een bier met 200 g (5%) van deze mout (vandaar de 1800) was echt subtiel maar het was toch wel proefbaar.
Een beetje bitter mag wel toch?

De-Geert

Deze zit in het gistvat en er is een klein beetje activiteit, het is lang geleden dat ik een ondergister heb gemaakt dus het is weer ff wennen.

Het sg is 1054 geworden. De geur van het wort was niet enorm rokerig, maar de smaak wel. Ik ben erg benieuwd hoe deze wordt.
Brouwen ging goed afgezien van een moeizame filtering. Ik vraag me af of ik mijn filter moet aanpassen, of dat ik toch weer groffer moet schroten.

De nieuwe hopfilter, van een IKEA rvs-spatdeksel werkt perfect. De hop&hete trub werd makkelijk tegengehouden, en ik kon mooi recirculeren door mijn platenkoeler mbv mijn nieuwe pomp.

SeekingBeer

Dit voorjaar heb ik voor het eerst wat rookmout gekocht, iha was de smaak uitstekend.

Echter in augustus heb ik een bier gebrouwen (ongeveer één derde deel rookmout) met de S-33 gist, dat ga ik dus nooit weer doen.

Veel te veel smaken in het bier en veel te sterke smaken (nu is augustus natuurlijk ook een onhandige maand om te brouwen).

Gewoon een ondergister is inderdaad een veel beter idee... (en ook een beetje zuinig doen met je karame mouten).

De-Geert

Volgens mij is een rookbier het lekkerst zonder fruitige gistsmaken en al te veel hoparoma.

Ik ben erg benieuwd hoe deze uitpakt. De vergisting gaat in ieder geval vrij traag, maar gestaag.

De-Geert

De vergisting is nog steeds aan de gang, al gaat het niet zo snel meer. Ik ben bijna een week weg, dan ga ik wel het SG meten en overhevelen. Het vat staat op 11 graden, dus er kan niet zo veel mis gaan.

wiwi

Ik ben benieuwd hoe de Challenger in dit bier bevalt.

De-Geert

Zo, ff een sample. Het bier ruikt en smaakt behoorlijk rokerig, voldoende naar mijn smaak.
Het is verder behoorlijk bitter, en smaakt nog niet helemaal uitvergist/clean.
De refractometer geeft 7.0-7.2 graden Brix, dat geeft een SG van 1011-1013. Morgen ga ik hevelen, als er dan geen activiteit meer is ga ik koud klaren.

De-Geert

Vandaag geheveld, SG=1013. Bier is helder, nog wat gistig maar al een stuk beter dan 2 dagen geleden.

De-Geert

Zo, deze zit in de fles. Eind SG=1012/1013.
Ik heb gebotteld met 3,5g suiker per liter bier. Achteraf denk ik dat dat iets aan de lage kant is. Omdat er geen/nauwelijks activiteit meer was na het hevelen zit er minder koolzuur in het jongbier dan ik van ondergisters gewend ben.

De kleur is net wat donkerder dan pils, de geur is rokerig maar niet zo "in your face". De smaak is redelijk bitter, en fris. Opvallend is dat het bier behoorlijk wat body heeft, een beetje viskeus bijna. Ik denk dat dit wel een mooi biertje wordt (nee Oscar, niet om naar te kijken  ;)).

McFred

Mooi verslagje.
Ik ben nieuwsgierig geworden naar een rookbiertje, heb het nog nooit geproefd dus dat gaat er ook van komen dit jaar ik heb net gisteren een eenvoudig pils gebrouwen en dat borrelt al lekker.

Het volgend de bier zou weer een zwaardere boven gisteren worden maar de verleiding is toch groot om eens een rook bier te brouwen.
Bedankt weer en als het zover is laat ik het wel weten.

ps. is er anders niet zoveel animo voor rookbieren? ???
Er is zo weinig op deze draad gereageerd?

freddy  

De-Geert

Citaat van: McFred op 17-01-2010  17:42 ups. is er anders niet zoveel animo voor rookbieren ?? ???
er is zo weinig op deze draad gereageerd?
Volgens mij zijn rookbieren wel een trend momenteel, ik loop dan ook gewoon achter de kudde aan.  :D
Dat er niet zo veel gereageerd is komt ook doordat ik het recept pas postte op de dag dat ik ging brouwen, echt veel ruimte voor suggesties was er dan ook niet.

RobinB

Inderdaad!
Er is juist de laatste tijd érg veel animo voor rookbieren!
Minnschien is men een beetje uitgrookt... ;)

MM

Citaat van: RobinB op 17-01-2010  21:40 uInderdaad!
Er is juist de laatste tijd érg veel animo voor rookbieren!
Minnschien is men een beetje uitgrookt... ;)

Ik gok dat de goede voornemens (stoppen met roken) voor het nieuwe jaar roet in het eten hebben gegooid.  :clownsmile:

De-Geert

Ik heb zojuist het eerste flesje maar eens opengetrokken. Het staat nu bijna 2 weken op kamertemperatuur.

Er zit nog niet heel veel koolzuur in en de smaak zit ook nog ergens halverwege de vergisting.
Maar het is een bier met een mooi, maar niet overdreven rookaroma en een behoorlijke bitterheid. Het wordt ook mijn helderste bier ooit, ik kan het forum door het glas heen lezen. Ik denk dat het rondpompen tijdens het koelen door het hopbed heen daarbij flink geholpen heeft, maar ook een week op 0 graden draagt natuurlijk bij.

Nog 2 weekjes geduld, voor ik het volgende flesje opentrek.

Jacques

Citaat van: De-Geert op 29-01-2010  16:40 uik kan het forum door het glas heen lezen. Ik denk dat het rondpompen tijdens het koelen door het hopbed heen daarbij flink geholpen heeft, maar ook een week op 0 graden draagt natuurlijk bij.

Ook ik pomp mijn wort rond door het hopbed tijdens het koelen sinds een tijdje. En net als jij heb ik de ervaring dat mijn bieren veel (eerder) helderder zijn. Was de Bertens Best Bitter die je onlangs gedronken hebt ook niet goed helder?

De-Geert

Inderdaad, ik heb die methode ook min of meer van jou afgekeken.  ;)

Jacques

Citaat van: De-Geert op 30-01-2010  01:54 uInderdaad, ik heb die methode ook min of meer van jou afgekeken.  ;)

Daar is dit forum toch ook voor, steeds leren we van elkaar. Ook ik heb veel veranderingen in mijn werkwijze doorgevoerd na het lezen van positieve ervaringen met bepaalde zaken op het forum.

De-Geert

Ik heb er net weer eentje verorberd, en ik ben heel enthousiast. Het bier voldoet prima aan de doelstelling.
Het is duidelijk een rookbier, zonder "shock-effect". Voor mensen die niet zo gewend zijn aan rookbieren is dit goed te doen denk ik. Ook de bitterheid is net wat hoger dan een gemiddelde pilsdrinker gewend zal zijn, maar toch ook voor niet-hopheads acceptabel.
Verder is het bier behoorlijk clean, maar met een mooie moutigheid en body.

Ik ben weer even blij een hobbybrouwer te zijn.  :proost:

De-Geert

Ik heb er net weer een op. Ben toch wel erg blij met dit bier. Zou het wel willen insturen voor het ONK maar vraag me af of het in de vrije klasse wel "origineel genoeg is". Het voldoet in ieder geval niet aan een type, voor zover ik weet.

Nerro

Dit is toch een Rauchmärzen?

De-Geert

Ik heb dat wel in het recept aangegeven maar heb eigenlijk geen idee, heb nog nooit een Marzen gedronken geloof ik. Zijn die niet amber?

Jacques

Citaat van: De-Geert op 17-04-2010  09:06 uIk heb dat wel in het recept aangegeven maar heb eigenlijk geen idee, heb nog nooit een Marzen gedronken geloof ik. Zijn die niet amber?

Ja, vrij licht tot medium amber.

Zie

De-Geert

Die laatste komt qua kleur redelijk overeen.

De rest van de beschrijving in de biertypengids trouwens ook, alleen is mijn bier waarschijnlijk veel te bitter.  :nut:

Vergelijkbare Topics (7)

8715

Gestart door ed

Reacties: 6
Gelezen: 6061

42015

Reacties: 64
Gelezen: 7903

30888

Reacties: 15
Gelezen: 4160

15927

Gestart door Hopmans

Reacties: 52
Gelezen: 16988

34817

Reacties: 6
Gelezen: 2893

22490

Reacties: 10
Gelezen: 4035

4274

Gestart door SanderZ

Reacties: 27
Gelezen: 10484

09-05-2006 10:10 u
door SanderZ

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.