Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Advies gevraagd eerste brouwsel met HERMS

Gestart door Nozem, 09-03-2014 00:35 u

Vorige topic - Volgende topic

Nozem

Nu mijn HERMS bijna klaar is ben ik aan het bedenken wat mijn eerste brouwsel moet worden.  Trefwoorden: volmout, 6%, ± 20 EBC, bitter, lichtzoet, fruitig. Zodoende kwam ik op onderstaand recept uit  :-\ Zien jullie hier rare dingen tussen staan?

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptEerste Brouwsel
Brouwdatum
BiertypeOverige bieren
Volume30,0 l
Begin SG1,065 SG
Berekende kleur (Morey)17 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)50 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
[row][row][row]
HoeveelheidIngrediënt
29,00 lLokaal kraanwater, gemiddelde van C & OE1,50 gCaCl29,90 mlMelkzuur14,11 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
59 mg/l8 mg/l70 mg/l174 mg/l48 mg/l87 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
6,215 kgPremium pilsmoutWeyermann2 EBC71,4 %
2,075 kgPale mout. Maris OtterThomas Fawcett and Sons5 EBC23,8 %
0,414 kgCrystal moutThomas Fawcett and Sons130 EBC4,8 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.45 min.3,3 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.10 min.3,3 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.3,3 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
33,0 gCascadepellets5,5%60 min.18,9 IBU
26,4 gTettnangerbellen3,5%60 min.8,8 IBU
26,4 gAmarillobellen8,9%60 min.22,3 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik

Gist
HoeveelheidNaamType
1,0 pak(ken)Whitbread Ale (1099)bovengist

In wat voor hokje pas dit bier? Cijfermatig kan ik het nergens plaatsen.

bierfan

Volgens mij wordt dit een bitter blond.

William

Inderdaad een behoorlijk bitter bier. Dit gaat al richting een IPA met wat minder hoparoma. Ik denk dat je met 40 IBU een beter drinkbaar bier krijgt en meer een blonde krijgt. Maar het is maar wat je wilt.

Op zich zou je een gedeelte van de hop naar een later tijdstip kunnen verplaatsen voor wat meer hoparoma. De Tetnyanger is een beetje een vreemde hop in de bijt pan en zou je kunnen weglaten.

De gist ken ik niet maar volgens Wyeast is dus redelijk neutraal wat betreft esters en accentueert deze de moutigheid.

Nozem

BrouwHulp komt met een geschat eind SG van 1019, is dit niet een beetje hoog? Ik ben wel opzoek naar een wat zoeter bier maar ik weer niet of dat hoge eind SG de juiste methode is.

@bierfan: ik heb nog eens gekeken hier op de wiki en cijfermatig is  een Brettanomyces Blond wellicht het beste hokje. Alleen hoop ik dat mijn bier niet zo zurig wordt.

@william: In eerste instantie had ik ook een bitterheid van 40 IBU geselecteerd. Die 3 hopsoorten wil ik in eerste instantie kopen als basisvoorraad, heb ze dan ook maar alle 3 meteen gebruikt. Ik heb me nog niet echt verdiept in hopschema's, zal ik eens gaan doen. Over hoparoma heb ik inderdaad nog niet echt nagedacht.

Albertus

Wyeast geeft voor de Whitbread Ale gist een vergistingsgraad aan van 68-72%. Die 1019 als eind SG is dus zo gek nog niet.
Hiet bier zal op deze manier niet zozeer zoet worden maar meer body krijgen.

Bert

RobinB

Citaat van: Nozem op 09-03-2014  10:29 uik heb nog eens gekeken hier op de wiki en cijfermatig is  een Brettanomyces Blond wellicht het beste hokje. Alleen hoop ik dat mijn bier niet zo zurig wordt.

Je hebt geen brett toegevoegd (toch?), dus een brett blond zal het dan niet worden en zurig ook niet. Het past al met al wel het best bij een bittere blonde, vooral omdat je geen aroma-hopgift geeft. Anders gat het ook maar net richting een IPA kunnen gaan. Gelukkig zijn biertypen flexibel toepasbaar. ;)

Jacques

Citaat van: Nozem op 09-03-2014  00:35 uIn wat voor hokje pas dit bier? Cijfermatig kan ik het nergens plaatsen.

Bier hoeft niet altijd in een hokje te passen. Zelf brouw ik heel regelmatig buiten de hokjes. Creëren is leuker dan dupliceren...

Qua bier lijkt het op de Blozende Blonde alleen is deze variant niet zo zwaar. De Whitbread Ale (1099) is een prima gist voor dit soort bieren. Hij geeft veel fruitige smaken en die passen goed bij de hoppen die je wilt gebruiken.

Nozem

Citaat van: Jacques op 09-03-2014  17:32 uBier hoeft niet altijd in een hokje te passen. Zelf brouw ik heel regelmatig buiten de hokjes. Creëren is leuker dan dupliceren...

Qua bier lijkt het op de Blozende Blonde alleen is deze variant niet zo zwaar. De Whitbread Ale (1099) is een prima gist voor dit soort bieren. Hij geeft veel fruitige smaken en die passen goed bij de hoppen die je wilt gebruiken.

Het hoeft van mij ook niet in een hokje maar ik was benieuwd of deze er is voor dit bier, en BrouwHulp vraagt er om  :)

Ik kan niet ontkennen dat ik het recept van de blozende blonde gezien heb  ;) Mijn recept is wat minder zwaar inderdaad maar toch wel wat bitterder met minder hoparoma. Ik zag dat bij jouw de gemeten bitterheid 20% hoger uitviel dan zelf berekent, zijn dergelijke afwijkingen gebruikelijk?

RobinB

Nee, dat komt waarschijnlijk door de late hopgiften.
Late hopgiften zijn wat moeilijker te voorspellen, vooral omdat een kleine tijd-uitloop grote gevolgen kan hebben. Ook de tijd van het whirlpoolen en koelen tot <80 grc wordt vaak niet meeberekend.

Jacques

Citaat van: Nozem op 09-03-2014 &nbsp;20:03 uIk zag dat bij jouw de gemeten bitterheid 20% hoger uitviel dan zelf berekent, zijn dergelijke afwijkingen gebruikelijk?

Ja. De berekeningen zijn slechts een benadering. Door allerlei omstandigheden kan de werkelijke waarde afwijken. Late hopgiften maar ook koudhoppen kan zorgen voor meer bitterheid dan waarmee de formules rekening houden.

Vermoedelijk zullen we dit jaar met de IPA ook zulke verschillen zien. Ik ben benieuwd.

Nozem

Inmiddels heb ik eerder besproken recept gebrouwen (met enige wijzigingen).

Ik ben met 24 liter water in de maischpan begonnen en heb daar 6.93 kg mout aan toegevoegd. BrouwHulp berekent dan ook een beslagdikte van 24/6.93 = 3.46 l/kg. Het mout ligt op de filterplaat met daar onder 3 liter water. Wanneer ik de pomp aanzet en het hele systeem (pomp, slangen, warmtewisselaar, douchekop, etc.) gevuld is zakt het niveau in de maischpan met 1.2liter doordat het systeem gevuld is.
Hierdoor bevindt zich boven de filterplaat nog maar 24 -3 -1.2 = 19.8 liter water. Ik weet niet precies wat de "officiële" definitie van beslagdikte is maar naar mijn idee heb ik in dit geval een beslagdikte van 19.8 / 6.93 = 2.86 l/kg.

Voornaamste reden dat ik dit vraag is omdat ik het beslag nogal dik vond, maar zoals gezegd is dit mijn eerste brouwsel (afgezien van blik) dus ik heb geen idee of dit ook het geval is.

Jacques

Citaat van: Nozem op 09-04-2014 &nbsp;22:33 uIk weet niet precies wat de "officiële" definitie van beslagdikte is maar naar mijn idee heb ik in dit geval een beslagdikte van 19.8 / 6.93 = 2.86 l/kg.

Voornaamste reden dat ik dit vraag is omdat ik het beslag nogal dik vond, maar zoals gezegd is dit mijn eerste brouwsel (afgezien van blik) dus ik heb geen idee of dit ook het geval is.

Een beslagdikte van 2,85 l/kg is redelijk dik. Maar niet extreem dik. Zelf hanteerde ik meestal zo'n 4 l/kg toen ik nog met een gewone brouwketel brouwde. Nu heb ik een Braumeister en gaat de korf meestal zo vol mogelijk.

Zooms

Citaat van: Nozem op 09-04-2014 &nbsp;22:33 uInmiddels heb ik eerder besproken recept gebrouwen (met enige wijzigingen).

Ik ben met 24 liter water in de maischpan begonnen en heb daar 6.93 kg mout aan toegevoegd. BrouwHulp berekent dan ook een beslagdikte van 24/6.93 = 3.46 l/kg. Het mout ligt op de filterplaat met daar onder 3 liter water. Wanneer ik de pomp aanzet en het hele systeem (pomp, slangen, warmtewisselaar, douchekop, etc.) gevuld is zakt het niveau in de maischpan met 1.2liter doordat het systeem gevuld is.
Hierdoor bevindt zich boven de filterplaat nog maar 24 -3 -1.2 = 19.8 liter water. Ik weet niet precies wat de "officiële" definitie van beslagdikte is maar naar mijn idee heb ik in dit geval een beslagdikte van 19.8 / 6.93 = 2.86 l/kg.

Dit is een verkeerde redenering. Het vocht dat onder de filterplaat staat en in je leidingen zit doet wel degelijk mee. Je dikte is dus de eerder berekende dikte van 3,36 liter per kg. Dat is een mooie dikte voor een herms. Zelf ben ik wel tot 2 liter per kg gegaan, maar dat kan ik je niet aanraden want het werkt gewoon niet fijn (of gewoon niet...  >:()

Nozem

Citaat van: Zooms op 11-04-2014 &nbsp;09:22 uHet vocht dat onder de filterplaat staat en in je leidingen zit doet wel degelijk mee. Je dikte is dus de eerder berekende dikte van 3,36 liter per kg.

Het doet ook wel mee maar de vraag is of je het mee moet nemen voor de bepaling van het beslagdikte, ik denk namelijk nog steeds dat je het "dode volume" er van af moet trekken. Heb je ook een link naar een topic, artikel of iets dergelijks waar je idee op gebaseerd is?

Vergelijkbare Topics (7)

38479

Reacties: 23
Gelezen: 8419

26273

Reacties: 32
Gelezen: 10520

18143

Reacties: 2
Gelezen: 1820

41596

Reacties: 3
Gelezen: 907

4718

Gestart door MO

Reacties: 27
Gelezen: 9472

44282

Reacties: 7
Gelezen: 587

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.