Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Extra aansluiting op een stc -1000? Kan dit?

Gestart door Enos, 09-04-2018 21:11 u

Vorige topic - Volgende topic

Enos

Ik ben benieuwd of er een techneut onder de forumleden zit.
Ik gebruik al een jaar een stc-1000 in mijn vergistingskast,maar ik wil het uitbreiden met een ventilator.

En wil hem op een stc-1000 aansluiten op zo'n manier.
Als de koeling aanslaat dat hij dan ook begint te draaien, en als de lamp aanspringt dat hij dan ook gaat draaien.
En als er geen koeling of verwarming aan staat dat de ventilator dan ook stil staat.

Heb een ventilator die op 230 Volt draait.

Ik had gedacht om een dubbele kabel te bevestigen aan de ventilator en 1 in de poort van de koeling en de ander in de poort van de verwarming.

Maar als de koeling dan aan gaat zet hij ook stroom op de verwarming denk ik dan als eenvoudige bakker.

Wie weet raad  of kan iemand een Jip en Janneke schema tekenen als het mogelijk is

Eric v B

Citaat van: Enos op 09-04-2018  21:11 uIk ben benieuwd of er een techneut onder de forumleden zit.
Ik gebruik al een jaar een stc-1000 in mijn vergistingskast,maar ik wil het uitbreiden met een ventilator.

En wil hem op een stc-1000 aansluiten op zo'n manier.
Als de koeling aanslaat dat hij dan ook begint te draaien, en als de lamp aanspringt dat hij dan ook gaat draaien.
En als er geen koeling of verwarming aan staat dat de ventilator dan ook stil staat.

Heb een ventilator die op 230 Volt draait.

Ik had gedacht om een dubbele kabel te bevestigen aan de ventilator en 1 in de poort van de koeling en de ander in de poort van de verwarming.

Maar als de koeling dan aan gaat zet hij ook stroom op de verwarming denk ik dan als eenvoudige bakker.

Wie weet raad  of kan iemand een Jip en Janneke schema tekenen als het mogelijk is
Jouw voorgestelde oplossing gaat niet werken. In dat geval zullen de ventilator, koeling en lamp altijd tegelijk aanspringen. Als niet techneut kun je de ventilator beter constant laten draaien of alleen als de verwarming aangaat. Het voorgestelde scenario is volgens mij alleen* mogelijk door relais te gebruiken.

* Of met een PLC maar dat is met een kanon op een mug schieten.

Haagse Wouter

Is het niet simpeler om gewoon nog een ventilatortje te kopen.

Maar sowieso kun je je afvragen of een ventilator nodig is bij het koelen.

muldereric

Het kan wel, maar dan heb je 2 kleine 230 VAC relais nodig die ieder de 230 VAC voor de ventilator kunnen schakelen.
Als je een gesplitte kabel gebruikt ga je inderdaad koeling en verwarming tegelijk schakelen, en dat is niet tof [emoji39]

Eric v B

Citaat van: muldereric op 09-04-2018  21:50 uHet kan wel, maar dan heb je 2 kleine 230VAC relais nodig die ieder de 230VAC voor de ventilator kunnen schakelen.
Als je een gesplitte kabel gebruikt ga je iederdaad koeling en verwarming tegelijk schakelen, en dat is niet tof [emoji39]
Zoiets?

Enos

Erik

Kan je ze ook hier op intekenen hoe ik ze moet aansluiten, vind ik net wat duidelijker.

:biersmile: :biersmile:

lier

Ik heb een ventilator parallel aan het de warmtelamp (gaan dus beide aan als er verwarmd moet worden).
Bij het koelen gebruik ik de ventilator niet.

Temperatuur sensor zit onder een sponsje tegen het gistvat aan.

Deze configuratie werkt prima voor mij al heb ik op aliexpress een thermowell besteld voor in mijn gistvat

Enos

Citaat van: lier op 09-04-2018  22:34 uIk heb een ventilator parallel aan het de warmtelamp (gaan dus beide aan als er verwarmd moet worden).
Bij het koelen gebruik ik de ventilator niet.

Temperatuur sensor zit onder een sponsje tegen het gistvat aan.

Deze configuratie werkt prima voor mij

Of is bij koelen het niet nodig om de ventilator te laten draaien?

Brouwers

Citaat van: Enos op 09-04-2018  22:47 uOf is bij koelen het niet nodig om de ventilator te laten draaien?
Tjaa bij verwarmen eigenlijk ook niet >:D
Het is de vraag welk probleem je probeert op te lossen. Als je warmtebron niet te warm wordt en je sensor onder een sponsje zit tegen de wand is de temperatuur in je vat redelijk constant. Zelfde tijdens koelen.
Mocht het zijn dat je snel je vat wil koelen of verwarmen kan een ventilator helpen de boel te versnellen.

FrankOD

Inderdaad met een relais, zo draait het bij mij ook in mijn charcuterie & worst klimaatkast, 4 relais koelen / heater / bevochtiger / ontvochtiger.
Fan zorgt voor betere verdeling van temp. en vocht tussen de worst. Of het bij een vrij massief iets zoals een gistvat veel uitmaakt durf ik niet te zeggen

tdp

Ik heb de ventilator gewoon constant draaien, het is een kleine PC fan.

mbroek

Citaat van: tdp op 10-04-2018  09:06 uIk heb de ventilator gewoon constant draaien, het is een kleine PC fan.

En dat is ook het beste als je goed wilt regelen, de lucht om je vat altijd in beweging houden. De rest is verkeerde zuinigheid.

Enos

Citaat van: mbroek op 10-04-2018  09:43 uEn dat is ook het beste als je goed wilt regelen, de lucht om je vat altijd in beweging houden. De rest is verkeerde zuinigheid.

Ok dan laat ik hem wel continu draaien

Brouwers

Citaat van: mbroek op 10-04-2018  09:43 uEn dat is ook het beste als je goed wilt regelen, de lucht om je vat altijd in beweging houden. De rest is verkeerde zuinigheid.
Kun je hier wat meer over uitweiden waarom dit beter zou zijn?
Vooral waarom dit ineens verkeerde zuinigheid is?
Ik kan me zo al enkele zaken bedenken dat het juist voor meer problemen gaat zorgen door juist continu te ventileren.

Eric v B

Citaat van: Brouwers op 10-04-2018  13:35 uIk kan me zo al enkele zaken bedenken dat het juist voor meer problemen gaat zorgen door juist continu te ventileren.
Kun je hier wat meer over uitweiden waarom dit juist voor meer problemen gaat zorgen?
Ik heb mijn ventilator ook constant draaien.

Brouwers

Citaat van: Eric v B op 10-04-2018  16:06 uKun je hier wat meer over uitweiden waarom dit juist voor meer problemen gaat zorgen?
Ik heb mijn ventilator ook constant draaien.
ja dat kan ik, let wel dit is wat ik me voorstel dus kan niet met de realiteit overeenkomen  ;D
Je verhoogt de warmtelek van je koelkast door de convectie. Aan de wanden van de koelkast staat een dunne stilstaande laag lucht die de wand in wezen extra isoleert. Als je koelkast in een ruimte staat waar de temperatuur van de ruimte veel afwijkt van de gisting sta je dus veel vaker te verwarmen of te koelen dan in wezen nodig is.
Waarschijnlijk valt het in veel gevallen wel mee hoor, maar dat is meer gebaseerd op onderbuik gevoel dan harde cijfers.
Ik denk dat als je dan toch ventilatie toepast je dit eigenlijk alleen hoeft te doen bij of koelen of verwarmen en dat het eigenlijk alleen toegevoegde waarde heeft wanneer je met kleine temperatuursverschillen koelt en verwarmt. Denk dat dit voor veel gistkasten niet het geval is, mja dit is ook onderbuik. Dus heb je er niet zo heel veel aan  >:D

Eric v B

Mijn onderbuikgevoel zegt dat een ventilator zorgt voor minder temperatuurverschillen in je vergistingsruimte omdat de lucht constant in beweging is. Ik zie tijdens mijn vergisting gedurende koelen of verwarmen wel temperatuurverschillen in mijn vergistingsruimte maar in mijn bier zie ik temperatuurverschillen van slechts 0,06 graden.

Brouwers

Heb je het ook met ventilator uit geprobeerd?
Ben wel geintresseerd of het veel uitmaakt op je bier temperatuur, want 0,06 is inderdaad heel strak.

CeesM

Citaat van: Enos op 09-04-2018  21:11 uHeb een ventilator die op 230 Volt draait.
Hoeveel lucht verplaatst het? Blaast het de koelkastdeur niet open?

Enos

Citaat van: CeesM op 10-04-2018  22:22 uHoeveel lucht verplaatst het? Blaast het de koelkastdeur niet open?

Nee hoor gaat prima, heb deze besteld.

https://www.reichelt.nl/ventilator/FAN-ML-8025-230/3/index.html?ACTION=3&LA=446&ARTICLE=76115&GROUPID=7775&artnr=FAN-ML+8025-230&SEARCH=ventilator%2B230v&trstct=pos_2

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.