Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Extra ingrediënt: Ikea Fantast

Gestart door Pizzabakker, 06-06-2013 16:51 u

Vorige topic - Volgende topic

Pizzabakker

Ik heb zojuist mijn thermometer meegekookt en het duurde een minuut of 2 voordat ik hem weer uit mijn wort had gevist.
Moet deze 50 liter nu het riool in?

Ronald_

Dat denk ik niet, tenzij hij helemaal vastgesmolten is geweest aan de bodem...

Let wel, als dit een super lekker bier wordt - dan komt dat niet door de thermometer ;)

Pizzabakker

De batterij is nog heel, maar hoe schoon is zo'n pcb  :weetniet:

hansm

Citaat van: Pizzabakker op 06-06-2013  16:51 uIk heb zojuist mijn thermometer meegekookt en het duurde een minuut of 2 voordat ik hem weer uit mijn wort had gevist.

Ik heb geen idee hoeveel en wat voor zware metalen er nu in je wort zitten. Ik zou geen enkel risico nemen  :(

Pizzabakker

Ronnie

Nog niet panikeren.
Die elektronica dingen:

- hoe oud is het ding?
- is er tinlood op de printed circuit opgelost/opgevreten door het kokend wort?
- hoe oud is die thermometer? -welke?
Als dat elektronica is van een land dat de milieu specs respecteert , zoals hier in Europa, dan is tinlood 60/40 reeds sedert 2002 verboden en zijn solderingen uit tinzilver (Sn/Ag 97/3)

Dan de batterij, is ander paar mouwen: welke? hopelijk niet iets met cadmium?  :ziek:

Als het een gewone hedendaagse batterij is en de cylinder staat niet opgezwollen (en meet ze ook es of ze nog geeft), dan zou ik geen schrik hebben en eerst je schoonmoeder van je bier es laten proeven.  :-X

Pizzabakker

Er zit een niet in de prullenbak werpen sticker op, maar dat zou ook kunnen omdat hij met batterij geleverd wordt.
Ik loop maar geen risico. Morgen poging 2!

hansm

Citaat van: Ronnie op 06-06-2013  18:23 u...dan zou ik geen schrik hebben en eerst je schoonmoeder van je bier es laten proeven.  :-X

De effecten zijn niet op korte termijn merkbaar. En een klein beetje schoonmoeder...  >:D

Oscar

Citaat van: Pizzabakker op 06-06-2013  16:51 uIk heb zojuist mijn thermometer meegekookt en het duurde een minuut of 2 voordat ik hem weer uit mijn wort had gevist.

Ja! Nadat het wort is vergist, gebotteld en genuttigd... mag het gewoon het riool in... ;D ;D ;D

David Steeman

Ik heb dit vorige week ook meegemaakt. De thermometer is tijdens het maischen in de maischketel beland. Onmiddellijk eruit gehaald, opengeschroefd, alles afgespoeld en afgedroogd met de haardroger, en hij deed het weer prima.

MaJa

Vorige Week dacht ik dat mijn dochtertje 1,5 jaar een knoopcel had ingeslikt.
Grote paniek en naar spoed om foto te maken.
Was niets aan de hand knoopcel was wat ver weggerold.
Maar uitleg van arts was: als de batterij al wat ver wegzat gewoon natuurlijke weg laten uitkomen.
Dus beetje meegekookt zal wel geen kwaad kunnen.

Jacques

Citaat van: MaJa op 07-06-2013  18:10 uMaar uitleg van arts was: als de batterij al wat ver wegzat gewoon natuurlijke weg laten uitkomen.
Dus beetje meegekookt zal wel geen kwaad kunnen.

Tijdens het koken zijn de temperaturen wel veel hoger dan lichaamstemperatuur. De kans dat er iets gebeurt met een batterij is dan veel groter.

Vergelijkbare Topics (5)

9974

Reacties: 4
Gelezen: 4055

36410

Reacties: 19
Gelezen: 3099

26418

Reacties: 11
Gelezen: 5117

27033

Reacties: 2
Gelezen: 1639

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.